Køle øl med tøris?? Kan det lade sig gøre...

  • Hellow drenge og piger.




    Jeg sidder her i en lidt halv (faktisk) spændende kemi time.
    og vi har om Co2 og tøris og gasser og la la la.


    Men så sad mig og min kammerat og snakkede om Roskilde Festival osv.
    og tænkte på , øl + tøris = kolde bajere. MEN! Hvis nu køber 20kg tøris til roskilde. Og 4 liter acetone. Ville vi så i princippet kunne køle vores øl meget hurtigt og nemt ? eller , ville øllen simpelthen springe, eller fryse til is ?





    Mvh :cheers:

  • det burde ikke være noget problem.


    de gjorde forsøget i mythbusters på discovery hvor de legede med LN2 også ;)


    begge dele gik ganske udemærket på temmelig kort tid

    Intel Q6600@3600
    Asus P5K
    4 GB Corsair XMS2 PC-6400
    XFX HD5850
    Samsung T220
    Corsair HX 620W

  • Glem acetonen. Kontakt er slet ikke så vigtigt. Men som butcher siger er det ikke noget man bare smider dem i og glemmer. Det går pænt stærkt skulle jeg mene. Ved at nogle benchere køler drikke sådan under benches.. Men -80 er ret voldsomt. Smed du acetone i er jeg ret sikker på du ville få en grødet øl ret hurtigt.

  • En anden mulighed er at grave dem ned.


    Forrige år da vi havde hedebølge på festivalen lavede vi følgende:


    Vi klippede bunden ud af et lille ekstra telt vi havde. Så gravede vi et hul der ikke var andet en 2 rammer øl i højden og arealet passede til 4 øl. Altså 8 rammer øl i alt, hvor toppen af det øverste lag rammer nogenlunde flugtede med græssets højde.


    I selve teltet var der enormt varmt, men alene den lille dybde var nok til at holde øl'ene nogenlunde kølige. Vi fik så nye forsyninger af rammer ca. hver dag hvor der kom 10-15 rammer dagligt. En fra lejren har forældre i Roskilde by :drink:


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • din lille dranker Anders ;) - sorry kunne ik lade vær.... :)

  • Quote

    Originally posted by puma99dk|


    din lille dranker Anders ;) - sorry kunne ik lade vær.... :)


    Til mit forsvar skal det lige siges at vi er mange i vores lejr. Det år var vi 15-20 personer :cheers:


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hvis man vil opnå ordentlig køling er det re tvigtigt med ordentlig kontakt. Man skal dog være lidt varsom med acetone/tøris blandingen, da denne vil koge volsomt op når der kommer en "varm" øl derned.


    Man kan faktisk køle ret effektivt med de rigtige salt/vand blandinger. Disse kan relativt nemt opnå -18 grader C og kølingen vil også være særdeles effektiv.


    Et problem med tøris iøvrigt - det vil sku nok ikke holde ret længe i varmen + det må ikke lukkes inde, da det vil generere et ret voldsomt overtryk!


    /ask


  • Hvordan gør man dette? Det lyder interessant og kan måske bruges på dette års festival


    - Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Her er et link til frysepunkts-sænkning af vand.


    Vand mættet med NaCl (køkkensalt) fryser ved -10C mens hvis du mætter det med CaCl2 kan du få det ned omkring -20C.


    Men de ca -10 med NaCl hjælper afkølingen rigtigt meget iforhold til 0C. Husk at afkølingen er proportionel med forskellen i temp.


    /ask

  • En thermokasse fyldt op med isterninger, hvor man så hælder salt i, er bestemt ikke en dårlig løsning heller!


    Isen/vandet bliver sindsyg koldt når når det blandes, og med vandet deri, får man en kanon kontakt til øllene. Samtidig lyder det imho også som den billigste løsning, samt at anskaffe isterninger og husholdningssalt ikke ligefrem er svært :D

  • Vi plejer bare at fylde at par køletasker godt op med isterninger eller knust is og øl så virker det faktisk fint.


    Vi har da oplevet grød is i vores øl før så det kan man fino :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy


  • Den hopper jeg med på, det samme gjorde vi på Roskile for 2 år siden. Et hul der er en ca. en meter dybt og 30-40cm på de andre led. Prop en sort plasticpose ned i hullet så der ikke kommer jord udover det hele, også er ellers bare fylde det op med øl. Så har man ALTID kolde øl.

  • Quote

    Originally posted by CheezEDippaH
    En thermokasse fyldt op med isterninger, hvor man så hælder salt i, er bestemt ikke en dårlig løsning heller!


    Isen/vandet bliver sindsyg koldt når når det blandes, og med vandet deri, får man en kanon kontakt til øllene. Samtidig lyder det imho også som den billigste løsning, samt at anskaffe isterninger og husholdningssalt ikke ligefrem er svært :D


    Det var også den Mythbusters var vilde med. Klart den bedste i test.

  • Quote

    Originally posted by Yilar


    Den hopper jeg med på, det samme gjorde vi på Roskile for 2 år siden. Et hul der er en ca. en meter dybt og 30-40cm på de andre led. Prop en sort plasticpose ned i hullet så der ikke kommer jord udover det hele, også er ellers bare fylde det op med øl. Så har man ALTID kolde øl.



    hehe hvem sagde "blinkende lygter"
    "Ja det gælder om at finde sin helt egen dybte"
    :crazyeyes:

  • Det ka man snildt.. Kender nogen der smuttede forbi tørisfabrikken i Esbjerg da de sku til en eller anden festival og så fik de sig ellers en spand tøris, og så lagde de bare bajeren på blokken og så gik der ellers ikk lang tid før den var kold..
    De erfarede så også, at hvis man glemmer sin øl.. Ja, så springer den..

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Nogle af mine bekendte lavede nummeret med tøris ;).. De tog en coitainer med fyldt med tøris, også havde de kolde øl hele ugen :P..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]