åbning af champagne med sabel - drikker man så ikke glasfibre?

• har hørt en del om champagne-sabler pådet sidste - senest på politiken.dk. når man smadrer en flaske på den måde som man gør med en sabel kommer man så ikke til at få glasfibre i champagnen?

• B.S. Christiansen viste mig det faktisk engang. No kidding, holdte nytår med ham for 2 år siden i Odense ;) Han var på besøg hos nogle fælles-bekendte.

Man "skærer" jo ikke flasken over. Man støder den op, så den rammer hovedet på flasken og så "slår" den jo blot toppen af. Så sablen køres op ad flaskehalsen hvor den så til sidst rammer hovedet...

Husk også, at der kommer meget sprøjt ud af den, så HVIS der skulle komme små fibre i, så bliver de med garanti skyllet ad H til med det samme.

AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

• Som berle også er inde på, er jeg rimlig sikker på at, hvis man gør det på den rigtigt måde.. Så bliver atlle glas 'fibrene' (skårene) blæst væk...

Og man skære jo ikke i glasset... man smadre det bare på en speciel måde..

• Nej det gør man ikke...det handler om teknik. Det hele bliver blæst væk.

Hvis du skal åbne den korrekt så skal du finde den samling der er i glasset, og den skal du holde op mod dig selv. Så skal du simpelthen bare køre op og ramme kanten, ikke voldsomt svært hvis det gøres korrekt.

Originally posted by Butcher
    Nej det gør man ikke...det handler om teknik. Det hele bliver blæst væk.

Hvis du skal åbne den korrekt så skal du finde den samling der er i glasset, og den skal du holde op mod dig selv. Så skal du simpelthen bare køre op og ramme kanten, ikke voldsomt svært hvis det gøres korrekt.

Heheh det kan du da sige om alting. Det er ikke voldsomt svært at flyve, hvis det gøres korrekt ;)

Originally posted by Lecter

Heheh det kan du da sige om alting. Det er ikke voldsomt svært at flyve, hvis det gøres korrekt ;)

Hehe nej men det jeg mener er, holder du den med samlingen mod dig og sablen godt ned mod og så bare med godt knald på opaf, så kommer det af sig selv :)

Originally posted by xenon
    har hørt en del om champagne-sabler pådet sidste - senest på politiken.dk. når man smadrer en flaske på den måde som man gør med en sabel kommer man så ikke til at få glasfibre i champagnen?

Glasfibre er noget helt andet, det bruger du fx når du bygger både.

Idét at man hugger toppen af, så frigives al trykket i flasken og derved bliver alle små glasskår slynget væk.

Man kan ikke rigtig gøre det forkert, for enten hugger du toppen af korrekt eller også smadrer du flasken helt - og så kan det være lidt ligegyldigt ;)

Originally posted by Berleburg
    B.S. Christiansen viste mig det faktisk engang. No kidding, holdte nytår med ham for 2 år siden i Odense ;) Han var på besøg hos nogle fælles-bekendte.

Ja det er ikke så lidt man lærer i jægerkorpset :)

• Stort set alt... :)

Undtagen at skifte olie på sin bil :roller:

Toshiba Satellite Pro M70-233

2 gHz Intel Pentium Centrion
    1024 DDR ram
    256 MB ATI Mobility Radeon 700X
    100 GB Toshiba Harddisk
    1 GB Intel Pro/wireless 2200BG

• Åbning med sabel er blærerøvsmetoden...den rigtige måde at åbne en flaske champagne er med så "stort" knald som muligt uden at spilde en dråbe champagne...det er en lang sværere kunst!

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

Originally posted by dna
    Åbning med sabel er blærerøvsmetoden...den rigtige måde at åbne en flaske champagne er med så "stort" knald som muligt uden at spilde en dråbe champagne...det er en lang sværere kunst!

- Anders

Den rigtige måde er at åbne den uden et stort knald.

Så bør man også huske på, at ikke al "champagne" rent faktisk er champagne, men blot mousserende vin lavet efter méthode champenoise.
    Desværre kalder butikkerne det hvad de vil.. Men altså, hvis det kommer uden for champagne-området, så er det groft sagt ikke champagne.

Originally posted by Butcher
    Nej det gør man ikke...det handler om teknik. Det hele bliver blæst væk.

Det handler også om champangens kvalitet, der skal være tryk nok på til at alle splinter bliver blæst væk, nogen der holder politiken, på bagsiden har de skrevet en masse om det?

E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

Originally posted by dna
    Åbning med sabel er blærerøvsmetoden...den rigtige måde at åbne en flaske champagne er med så "stort" knald som muligt uden at spilde en dråbe champagne...det er en lang sværere kunst!

- Anders

Champagne har 3-4 atmospheres tryk, velbekommen med at undgå det ;)
    Champagne er mousserende vin, men mousserende vin er ikke nødvendigvis champagne, som happy påpegede..
    - Det andet er ikke helt korrekt, men lige den del er ;)

• "Husk også, at der kommer meget sprøjt ud af den, så HVIS der skulle komme små fibre i, så bliver de med garanti skyllet ad H til med det samme." - det var også det jeg havde gættet på svaret var - thx :d

...og ja - glasfibre er noget helt andet... ved ikke hvad jeg tænkte på da jeg skrev det der...

godt nytår

Originally posted by M.Beier

Champagne har 3-4 atmospheres tryk, velbekommen med at undgå det ;)
    Champagne er mousserende vin, men mousserende vin er ikke nødvendigvis champagne, som happy påpegede..
    - Det andet er ikke helt korrekt, men lige den del er ;)

Er udmærket klar over at det kun er mousserende vin fra Champagne-området i Frankrig som må kaldes Champagne. Det er slået fast ved mange retssager.

Man kan sagtens åbne en flaske champagne uden at spilde. Det er et spørgsmål om teknik og er egentlig ikke særlig svært. Som jeg skriver er det sværere at få lidt lyd på og samtidig ikke spilde noget, men det er der altså nogle få der mestrer.

- Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Ups, mente 5-6 :P

Var Crémant's værdi jeg kom til at skrive :\

Tjoh, tror nu de fleste som mestrer det har til hensigt ikke der ikke skal komme de helt store knald..