Tænkte lige jeg ville dele en lille beretning med jer, før jeg smutter på juleferie i det sydjyske her til aften
Jeg var en tur nede af Falkoner Allé fredag aften (15/12) og spottede et nForce 680i bundkort hos Multimedia World og købte det omkring kl. 1730. Slæber det hjem, sætter det til og kan konstatere det ikke virker - matchet op mod Corsair Dominator PC2-8500, et 7900GS og min Conroe. Nå.
Ned til forhandleren lørdag (16/12) og får at vide deres teknikafdeling har med omlevering at gøre - og de først åbner mandag. Oh well. Hele vejen ned til dem mandag (18/12), for så at få at vide at varen hverken kan omleveres eller ombyttes eller for den sags skyld returneres (og altså hæve købet). Den eneste mulighed er at de prøver at genskabe fejlen - og det tager dem mellem 2-14 dage.
Øhm, ahva?
Oh well. Der var ikke mere at diskutere med dén tekniker. De får bundkortet og jeg fortæller dem jeg står for at flytte til udlandet de næste par dage, så det haster rimeligt. Og det er trods alt en relativt dyr vare der er tale om. Det var uden betydning for dem.
Lystigt og frejdigt smutter jeg hen til en kammi midt i byen, skriver købelovens sektioner om sælgers misligholdelser og varens fejl og mangler ud og hvalfarter tilbage til butikken. Her viser jeg det til teknikeren, helt stille og roligt, bare så han lige kan se lovgivningen på området.
Og hva tror du så han siger? "jamen det er da godt for dig, du har fundet nogle linier i købeloven der hjælper dig - men det her er min butik, og her bestemmer jeg!"
(Alt i mens står jeg, tror jeg, med et let måbende udtryk og stirrer tomt ud i luften)
Øhm. Nå.. Jamen så er der jo ikke andet for, så jeg fortæller manden i venlig og rolig tone, at jeg overlader sagen til forbrugerrådet.
24 minutter senere ringer han til mig og siger han ikke kan genskabe fejlen, så jeg godt kan afhente bundkortet - det koster så bare 200-400 kr., fordi han har brugt tid på det. Gad vitterligt ikke skændes med fyren, så jeg noterede mig bare at beløbet er ulovligt, idet jeg er påduttet aftalen, når de afviser omlevering eller at hæve købet. Så jeg stak ham pengene da jeg ellers ville stå uden bundkort.
Så er det så jeg sidder tilbage med et par underlige ideer:
http://ebblog.dk/541/perma/3253
- kunden har krav på at få ombyttet varen til en ny? Ja?
- kunden har mulighed for at hæve købet? Ja?
- afhjælpning af mangler skal ikke koste kunden noget? Vel?
(Og nu virker det som sådan også fint nok - med andre RAM-blokke). Selv om mine "gamle" dominators står på eVGA's compatibility liste.
Jeg nåede at lave en klage til forbrug.dk før MMW ringede og sagde jeg kunne hente den - og jeg holder stadig på at sende klagen ind og hive fat i DR-kontant/TV2-basta, for det er da helt hen i vejret, det her.
Eller hvad?
Glædelig jul