Et lille tip til bil ejere. Billige vinterdæk + Alufælge

  • Halløjsa..


    Nu da vinteren nærmer sig, har jeg været ved at undersøge hvad det ville koste og få dæk + fælge til konens bil. det hele startede med at jeg ville ha 4 stk stålfælge incl vinterdæk, fandt dog ret hurtig ud a at det ville blive en halv dyr fornøjelse, så jyde som man er har jeg været igang med at støvsuge markedet for at finde ud af hvad der er billigst og bedst. i har jo nok alle hørt om Thansen's tilbud på 4 stk alufælge incl vinterdæk for 2999, og det er skam også rigtig billigt, problemet er bare at de faktisk ikke kan skaffe noget før engang til febuar, og der kan det jo være lige meget.


    MEN fandt frem til GIVE DÆKCENTER.. og der fik jeg sku lige 4 stk nye alu sutter incl 4 stk nye vinterdæk for den fromme pris af 2395 kr monteret afbalanceret og det hele, skide go og hurtig service, og det er nogle rigtig flinke mennesker der er på både værkstedet og på kontoret, så det er helt sikkert et hit,


    Link til deres hjemmeside. http://www.give-daek.dk/page_control.asp?page_nbr=2


    Håber der er nogen a jer der kan bruge tippet. :)


    EDIT: Superdæk (Supersæk service) skulle ha 3800 kr for samme sæt.. og 4 stk stålfælge med samme vinterdæk ville koste 1995 monteret, så det kan ikke rigtig betale sig og smide stålfælge på
    go vinter.

  • Jeg har hørt noget om at det ikke er en god ide at køre med alufælge om vinteren, fordi det kan nedsætte vejgrebet, fordi det netop er letvægtsfælge... er der noget om det ? eller er det bare et rygte hehe

  • Quote

    Originally posted by D-Zs
    Jeg har hørt noget om at det ikke er en god ide at køre med alufælge om vinteren, fordi det kan nedsætte vejgrebet, fordi det netop er letvægtsfælge... er der noget om det ? eller er det bare et rygte hehe

    hehe det er vist bare et rygte.. der er ikke den helt store vægt forskel når man ser det som sådan, og det er jo bilens egentlige vægt der bestemmer hvor meget "tryk" der er på dækkene, det ville være lidt det samme og sige at du skulle smide 5 kg xtra i motor rum og i bagage rum bare fordi det er vinter. :)

  • Quote

    Originally posted by D-Zs
    Jeg har hørt noget om at det ikke er en god ide at køre med alufælge om vinteren, fordi det kan nedsætte vejgrebet, fordi det netop er letvægtsfælge... er der noget om det ? eller er det bare et rygte hehe


    Hvorvidt man køre på stål eller alu på sine vinterdæk er sagen underordnet hvad vejgreb angår.
    Alu kommer bare til at se så trælse ud når de har fået en ordenlig omgang dansk vinter godt med salt.
    Derfor mange vælger at køre på stålfælge. De er som regel billigere og holder bedre.

  • Quote

    Originally posted by Niller
    har en kammi der skiftede fra nogle fælge fra 22KG til mener det var 10kg og der fik han lidt bedre acc, og styreevne..:D


    En ting her helt 100 - ikke de 10kg der har fået ham til at accelere hurtigere ;)


    Men køreegenskaberne kan man hente lidt på da alu som regel er en del bredere og giver en bedre kontakt med underlaget - hvilken måske i den sidste ene kan give ham den bedre acceleration :P

  • Quote

    Originally posted by Boris


    Hvad koster det at få den sendt.....Og jeg går så ud fra at det er uden montering :crazyeyes:


    Du kan sende bilen derover emd en fragtmand og få dem til at sende dem tilbage.

  • Quote

    Originally posted by Niller
    har en kammi der skiftede fra nogle fælge fra 22KG til mener det var 10kg og der fik han lidt bedre acc, og styreevne..:D


    Der giver da absolut igen mening det du sidder og fortæller der, hvis det er en fælg der vejer 22 KG er det godt nok noget af en fælg, men derimod også en urolig let fælg hvis den vejer 2,5 KG(10 KG/4) 8o

  • Jeg kører på aluer om vinteren, og de har ikke taget skade.
    Nogle aluer kan klare mere salt end andre.
    Mener at de helt blanke bliver meget hurtig grimme at se på.
    Er glad for at køre med alufælge, da det giver en roligere kørsel i forhold til stålfælge synes jeg.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Passer man ordentlig på sine fælge sker der ikke noget ved at køre med alu om vinteren, det er der utrolig mange der gør. sørger man for at holde dem nogenlunde rene så kan de nemt holde til det, der er jo så også den mulighed at man kan give dem noget klar tectyl, hvis man ikke gider og stå og fjumre med en børste og lidt vand ind imellem..

  • Quote

    Originally posted by AlexKrycek


    En ting her helt 100 - ikke de 10kg der har fået ham til at accelere hurtigere ;)


    Men køreegenskaberne kan man hente lidt på da alu som regel er en del bredere og giver en bedre kontakt med underlaget - hvilken måske i den sidste ene kan give ham den bedre acceleration :P



    Nu ved jeg ikke helt hvordan det er med biler. Men på Motorcykler giver det en hel del at få mindre roterende masse. Lettere fælge giver bedre acc....

  • Quote

    Originally posted by recruit



    Nu ved jeg ikke helt hvordan det er med biler. Men på Motorcykler giver det en hel del at få mindre roterende masse. Lettere fælge giver bedre acc....


    Så afgjort det gir' noget på motorcykler. Men på biler - alt kan måles - ingen tvivl om det. Men har til dags dato ikke oplevet af alufælge skulle give en bedre acceleration.
    Skulle det alligevel være tilfældet af det rent faktisk giver en bedre acceleration - så er lavprofil da helt hen i vejret - det er da alt for tungt. Så heller en mindre fælg og så et lidt højre dæk da luft og den smule gummi nu engang vejer mindre end alu.


    Bare en tanke.


    Er der bedrevidende til stæde bedes De venligst give en opklaring på dette spørgsmål


  • Men uden lavprofil får man jo et dårligere greb, da dækkassen jo kan gi sig en del på højere dæk.. ;) .


    Tror nu heller ikke på at alu gir mere acc end jern. Heller ikke letvægtsaluer.


    Hvis man skal hente lidt, så skulle det da være på breden af dækket, da det gir en væsentlig rullemodstand, men igen.. Dårligere vejgreb..

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Quote

    Originally posted by urbananen
    Er der bedrevidende til stæde bedes De venligst give en opklaring på dette spørgsmål


    Men uden lavprofil får man jo et dårligere greb, da dækkassen jo kan gi sig en del på højere dæk.. ;) .


    Tror nu heller ikke på at alu gir mere acc end jern. Heller ikke letvægtsaluer.


    Hvis man skal hente lidt, så skulle det da være på breden af dækket, da det gir en væsentlig rullemodstand, men igen.. Dårligere vejgreb..[/quote]


    Lige akkurrat.


    Men med almindelig dækmontering (ej lavprfil) vil logisk nok give sig/vride i sving. Men det er derfor man ændre camber vinklen på hjulet så den skråner indad. Derved mindskes rullemodstanden og dækket bliver vredet tilpas meget så dækket træder med sin fulde bredde i sving. Det er den teknik man laver på Formal racere. Formel 1, GP2, Formel Ford osv.


    Men mere dæk giver en mere behagelig kørsel på ujævne veje da det absorbere stød/huller what so ever langt bedre.