Ny radiator

  • I forbindelse med mit efterhånden evighedsprojekt med at modde mit lille itzy bitzy tiny Lian Li G50 kabinet - så vil jeg klemme vand ned i det!
    (før eller siden)


    Til at starte med har jeg fået fat i en radiator -> http://www.hwlabs.com/gen2/gts/gts120xf.htm
    En HW Labs Xflow (niiiice)...


    Spørgsmåler er: hvordan skylder jeg denne bedst ren så der ikke er skidt i når den tilkobles mit kommende vand setup?


    :rules:

  • Atamon er også voldsomt bakteriedræbende, ugiftigt og angriber ikke metaller og slanger. det er verdens mest brugte konserveringsmiddel. hvis du bor ved dine forældre er der 90% sandsynlighed for at i allerede har det.. ellers koster det næsten ingen penge og kan fås i langt de fleste dagligvarebutikker.

    Pentium d805 2660@3660Mhz
    775dual-vsta
    Geforce 6800 GS/XT super 512 MB gddr3.
    1536 mb ddr400 3-3-3-7 (4gb ballistix bestilt)
    120+200+250 GB Maxtor sata
    logitech tastetur - razer diamondback magma - s&s steel gaming pad - gg3 gaming glove

  • Når det kommer til radiatorer er den aller bedste løsning faktisk at bruge ren lager eddike, hælde det på radiatoren og lade det stå i 6 timer, hvorpå det hældes ud i en skål eller glas, nyt eddike på osv indtil eddiken der kommer ud efter 6 timer er lige så ren som da det blev hældt på :)


    På den måde får du renset radiatoren bedst, da eddiken går i en kemisk reaktion med kobberet, og dermed skubber alle urenheder der sidder fast inde i radiatoren løst...


    Har en guide på vej om det, håber jeg snart har noget der ligner fritid igen så jeg kan få det online :)


    MVH:


    MaGiX


  • Det tror jeg sgu lige jeg prøver.....

  • Det er nemlig en rigtig fin ting. Der er så meget lort i dem. Faktisk skulle dette og så det tip aldrig at have alm vand i nærheden af sine ting helt fjerne det hvide slør man ofte ser i folks slanger. Altså så det aldrig opstår.

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Det er nemlig en rigtig fin ting. Der er så meget lort i dem. Faktisk skulle dette og så det tip aldrig at have alm vand i nærheden af sine ting helt fjerne det hvide slør man ofte ser i folks slanger. Altså så det aldrig opstår.


    Okay :O.. Så jeg skal rense min NYE radiator INDEN den tages i brug :P

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Originally posted by MaGiX
    Når det kommer til radiatorer er den aller bedste løsning faktisk at bruge ren lager eddike, hælde det på radiatoren og lade det stå i 6 timer, hvorpå det hældes ud i en skål eller glas, nyt eddike på osv indtil eddiken der kommer ud efter 6 timer er lige så ren som da det blev hældt på :)


    På den måde får du renset radiatoren bedst, da eddiken går i en kemisk reaktion med kobberet, og dermed skubber alle urenheder der sidder fast inde i radiatoren løst...


    See jeg tænkte nok der var nogle der havde en super smart idé, tak MaGiX :hb:


    Det her med Atamon eller Edikke vidste jeg faktisk godt - det virker bare mere som noget man skal rode med hvis man skal lave syltede agurker, end som hvis man skal rense en rad.
    :O

  • Quote

    Originally posted by Slacker
    Det er nemlig en rigtig fin ting. Der er så meget lort i dem. Faktisk skulle dette og så det tip aldrig at have alm vand i nærheden af sine ting helt fjerne det hvide slør man ofte ser i folks slanger. Altså så det aldrig opstår.


    tak Slacker du har lige løst mit problem nu skal alle mine køle hovder og rad bare i edeke tager en sort delrin top skade af edeke ?


    ps: undeskylder mange gange for ot

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube


  • Quote

    Originally posted by Viking


    tak Slacker du har lige løst mit problem nu skal alle mine køle hovder og rad bare i edeke tager en sort delrin top skade af edeke ?


    ps: undeskylder mange gange for ot


    JEg ved det ikke helt. Jeg ville pille den af.
    Man siger at man kan køre med ca 10% eddike i systemet men der er vist ikke rigtig nogen der gør det.

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Ehm det i siger er, at man faktisk kan rense sit vandsystem så godt, at man aldrig behøver at skille det for at rense? lyder da umiddelbart lækkert...


    Nej ;)
    Der skal stadig tømmes en til to gange om året og gerne lige køres igennem med demivand og listerine. Men man kan gøre en del ved det.

  • Quote

    Originally posted by Slacker


    Nej ;)
    Der skal stadig tømmes en til to gange om året og gerne lige køres igennem med demivand og listerine. Men man kan gøre en del ved det.


    Okay. Der var ellers lige et øjeblik hvor jeg tænkte "hey, der er jo et brugbart alternativ". Jeg gider ikke det bøvl, det skal bare køre :hb:

  • Quote

    Originally posted by Butcher
    Ehm det i siger er, at man faktisk kan rense sit vandsystem så godt, at man aldrig behøver at skille det for at rense? lyder da umiddelbart lækkert...


    Hvis du er grundig nok, så er det faktisk en mulighed, men så skal ALT også renses godt igennem, og du skal sikre dig at INGEN bakterier kommer i vandet, hvilket betyder at selv tragten gøres ren lige inden brug med enten listerine eller isopropyl alkohol, gør du det så rigtigt kan du køre med rent vand i mange år, kender jeg flere der har gjort (jeg selv ink.)


    Men det kan være en ide lige engang hvert år at skifte vandet hvis man har en mistanke om urenheder, hvis ikke, så er det bare om at køre videre ufortrødent :)


    MaGiX

  • nu vi er ved det
    kan det lade sig gøre at rense sine slanger for det hvide stads ?
    eller skifter man bare sine slanger ?

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube


  • hvis du kører eddike rundt i dem kan du godt rense dem. Det gjorde jeg, men nok ikke 100%..

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.



  • Istedet for at betale i dyrt for dette, så smut ned i supermarkedet/Matas og køb noget eddikesyre (kan fås i en 33% opløsning) og fortynd det ned til ~4%, varm skidtet op til 50-60 °C i en rustfri gryde/kasserolle og smid dine tilkalkede dele deri. Hold temperaturen og lad det stå 1 time (hvis der kun er lette kalkbelægninger, kan mindre gøre det). Alternativt kan man købe noget citronsyre (Matas, fast form, små pellets), opløs det i vand (ca. 4 % opløsning), hvorefter fremgangsmåden er den samme.


    Hvis man ønsker at gøre sine kobberdele skinnende, er specielt eddikesyren en god ting. Husk dog at skylle delene hurtigt efter behandling med først alm. postevand og derefter demineraliseret/destilleret vand.


    Husk at købe et par gummihandsker med i supermarkedet/Matas - de 2 syre opløsninger er ret hårde for hænderne.