Sidder her i kærestens lejlighed med et lidt underligt problem (Ved ikke om det er normalt).. Igår satte jeg min USB-dvdbrænder til (er i en Revoltec metalkasse), og smed en skive i, lagde armen på den og fik noget af et chok da man kunne mærke en svag strøm. Her til morges skulle jeg tømme opvaskemaskinen, og satte hånden på metallet inden i, og der kom samme svage "strømfornemmelse".. Er det overspænding, eller er det bare mig der er elektrisk?
Overspænding?
-
-
Må jeg være din sidekick hvis du beslutter dig for at nedkæmpe kriminalitet i verden?
Ej
-
Nå.. Har da fundet ud af det med opvaskemaskinen! Det er fordi at den åbenbart ikke er tilsluttet jord! Forstår stadig ikke det med USB'en!
-
sådan noget oplever jeg tit især hvis jeg sætter albuen på min pc:S eller hagen når man ligger hen over den for at sætte et kabel i røven på den..
har også en gang fået stød af vandhanen:S DET GJORDE ONDT!
-
Originally posted by ExobiT
sådan noget oplever jeg tit især hvis jeg sætter albuen på min pc:S eller hagen når man ligger hen over den for at sætte et kabel i røven på den..har også en gang fået stød af vandhanen:S DET GJORDE ONDT!
Tror også det kan ha noget med ens radiatorer at gøre, altså hvis man rør både kabinet og radiatoren..
Kan det passe at der kan komme et lille strømfelt mellem 2 tætstående kabinetter, for det tror jeg at jeg har oplevet til et LAN jeg holdt.
Mvh Mads
-
Originally posted by Berleburg
Må jeg være din sidekick hvis du beslutter dig for at nedkæmpe kriminalitet i verden?Ej
Vist en der har set for mange tegneserier -
det lyder somom jeres jordstik er helt af H til mht opvaskemaskinen..få en elektriker til at fixe det asap da det er såvel farligt som ulovligt ikke at have det iorden.
-
jeg har ikke jord på noget som helst her i hytten:P heller ikke i mine stik dåser i væggen skal der være det?
-
Originally posted by Fragman
det lyder somom jeres jordstik er helt af H til mht opvaskemaskinen..få en elektriker til at fixe det asap da det er såvel farligt som ulovligt ikke at have det iorden.Ja lyder til der er en god gang overgang i det hele da. Men hvis der skal installeres en beskyttelsesleder i installationen bliver det en pebret omgang. For hvis den faste installation ændres, skal alt i boligen der ikke er up-to-date med lovene idag, laves om og laves så hele installationen er lovlig.
Exo - I alle nye installationer skal der udføres beskyttelsesleder / jordforbindelse. Men som også sagt ovenfor, så er det kun hvis der skal laves fx nye gruppe i installationen, at det hele skal laves up-to-date ( jord, HPFI osv )
-
Originally posted by ExobiT
jeg har ikke jord på noget som helst her i hytten:P heller ikke i mine stik dåser i væggen skal der være det?Ja, men hvis det er gamle installationer er der ikke altid jord. Men hvis du en dag skal ha etableret et nyt stik, SKAL elektrikkeren "installere" jord forbindelse
-
Hejsa
ja alt der bliver lavet skal være med jord idag men har sku ikke hørt at trikkeren skal lave hele huset om det er kun alle ny installationer
så vit jeg ved
er et par år siden jeg har kørt som trikker
-
det kan jo være at du bare er i stødet
-
Originally posted by FarFar^
det kan jo være at du bare er i stødetSå kan man med rette kalde ham for en gammel støder?
(Vidst fra stand-up engang..)
-
Jord.
- Havde samme problem tidligere... - Nu hvor jeg er flyttet bruger jeg konsekvent stik med jord, og har ikke haft problemer siden..
-
Originally posted by Happy^
Så kan man med rette kalde ham for en gammel støder?
(Vidst fra stand-up engang..)
Jeg vil også være med! - Måske kunne han med fordel bruge en stød-dæmper ?
Nå .. øh ... klokken er vist blevet mange...
-
Originally posted by Brumbassen
Hejsaja alt der bliver lavet skal være med jord idag men har sku ikke hørt at trikkeren skal lave hele huset om det er kun alle ny installationer
så vit jeg ved
er et par år siden jeg har kørt som trikker
det er kun ny installationer og ved størrer renoveringer
-
Originally posted by Mikkel
Jeg vil også være med! - Måske kunne han med fordel bruge en stød-dæmper ?
Nå .. øh ... klokken er vist blevet mange...
Der er også noget med at der skal ringes efter en elektriker, når den er gal med en elefants tænder..
-
Hiver lige op i tråden igen..
Kan man på nogen måde teste om det er "farligt" for ens elektroniske isenkram?
-
Originally posted by Tarantula
Hiver lige op i tråden igen..Kan man på nogen måde teste om det er "farligt" for ens elektroniske isenkram?
Ikke rigtig. Det er i det hele taget svært at måle hvor stor overspænding der ligger, da det når at aflade gennem modstanden i fx et multimeter. Måske kan du nå at se det på et ocsiloscope - men er ikke sikker.
Men generalt set, så skulle der ikke ske så meget ved det - medmindre det bliver meget over, så kan det sikkert godt betyde noget for stabiliteten.
-
Originally posted by Happy^
Ikke rigtig. Det er i det hele taget svært at måle hvor stor overspænding der ligger, da det når at aflade gennem modstanden i fx et multimeter. Måske kan du nå at se det på et ocsiloscope - men er ikke sikker.
Men generalt set, så skulle der ikke ske så meget ved det - medmindre det bliver meget over, så kan det sikkert godt betyde noget for stabiliteten.
Altså det er jo slet ikke noget jeg lægger mærke til i hverdagen.. Jeg har ikke oplevet det siden, og der er ikke sket noget med noget HW af nogen art overhovedet!