Slut med fredagsbarer... !?!?!?!

• http://politiken.dk/visartikel.iasp?pageid=471539

en store fadøl er truet.

I hvert fald den man kan købe billigt i fredagsbaren på alle landets videregående uddannelser.

Restauratørernes brancheforening, DRC, vil nu have sat en stopper for de billige øl, der på mange studenterbarer fås til mellem ti og tyve kroner.

»Vi føler, at mange studenterbarer kører på vilkår, der fuldstændigt skævvrider konkurrencen i restaurationsbranchen,« siger Carsten Kruuse, der er informationschef hos Danske Restauranter og Caféer (DRC).

Efterforsker fredagsbarer
    Han mødes i næste uge med erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) for at gøre opmærksom på den unfair konkurrence, der findes i kapløbet om de unges sparsomme SU-kroner.

Igennem flere måneder har DRC efterforsket fredagsbarer i Aalborg, Århus, Odense og København og er nu kommet frem til en række punkter, som op til kommende studiestart vil blive indberettet til erhvervsministeren. Det drejer sig blandt andet om uddannelse af personale og forkert udstedte bevillinger.

»Specielt bevillingerne, har vi grund til at tro, er udstedt forkert, og på det område har vi tænkt os virkelig at gå i dybden. Det kan vise sig, at samtlige bevillinger er ulovlige«, siger Carsten Kruuse.

Ølproducenters største kunder
    Han mener, at når barerne på Handelshøjskolen i Århus og på Landbohøjskolen i København pludselig er nogle af Carlsberg/Tuborgs største kunder, så er der noget galt.

»Jeg mener, det er forkert, når et sted som Handelshøjskolen i Århus kan have en omsætning på omkring fem millioner kroner om året«, siger Carsten Kruuse.

Fem millioner svarer stort set til omsætningen på en café ved den populære Åboulevard i Århus.

;(

Originally posted by shack
    arh nu ser vi.. Tror ikke på det bliver gennemført. Bare fordi nogen er opmærksomme på det, betyder det ikke at de lukker for det

tjah hvis der virkelig er små ulovligheder kan de ihvertfald hurtigt gøre livet surere for dem. Og øllet dyrere.

Originally posted by shack
    arh nu ser vi.. Tror ikke på det bliver gennemført. Bare fordi nogen er opmærksomme på det, betyder det ikke at de lukker for det

Som der står i artiklen er det ret så mange penge det handler om, men okay, hvis de sætter priserne op til bar priser, altså 45 kr for en stor fadøl, så falder salget nok til kun 10% af hvad de sælger nu ... og ja, så er der ingen der tjener noget, for så køber folk da bare bajere selv... :)

• Det er ikke engang fredagsbar på Handelshøjskolen i Århus (ASB) det foregår nemlig om torsdagen :crazyeyes:

Selvfølgelig skal der være styr på tingene, og er bevillingerne forkerte, skal der naturligvis kigges på det, men det skal ikke være pga. omsætningen, at man vælger at gøre noget ved det. Hvor de studerende vælger at købe deres øl er egentlig helt ligemeget, og jeg kan ikke helt se problemet i, at uddannelsesinstitutioner er store kunder ved bryggerierne.

Fredagsbar - eller fredagscafé som de kalder det på HIH eftersom fredagsbar åbenbart lyder så fordrukken - var da meget underholdende i starten af min bacheloruddannelse, og det var da ikke totalt uhørt, at man gav en meter (8 x ½ liters fadøl til ca. 95 kr.). Jeg blev efterhånden bare træt af at tilbringe alt for meget tid der, og det er heller ikke fedt at drikke sig halvfuld hver fredag middag, så det løb langsomt ud i sandet.

Når jeg om et par uger er studerende på ASB, så skal jeg da ikke afvise, at det kan blive til en enkelt øl (hvis torsdagsbaren får lov til at fortsætte) efter timerne. Det kommer naturligvis helt an på, om jeg så skal have undervisning om torsdagen, og om Mikkel stiller op så man kan drikke ham fuld. Jeg skal jo så bare stadigvæk tænke på, at fra jeg forlader ASB vil der gå minimum 2 timer før jeg er hjemme, og så går det sjove nok af det igen.

• Der er da ikke noget federe end at sumpe to timer i et tog mens man er godt halvberuset :)
    Ej jeg har det sgu også sådan med den slags at jeg ikke helt kan styre det og ender med at bliver småfuld hvis jeg først kommer i gang. Og så skal det næsten være sådan at man bare kan køre videre på den. Det er nemlig som du siger ikke vildt fedt at være småfuld en hel fredag.

Originally posted by Burger
    Når jeg om et par uger er studerende på ASB, så skal jeg da ikke afvise, at det kan blive til en enkelt øl (hvis torsdagsbaren får lov til at fortsætte) efter timerne. Det kommer naturligvis helt an på, om jeg så skal have undervisning om torsdagen, og om Mikkel stiller op så man kan drikke ham fuld. Jeg skal jo så bare stadigvæk tænke på, at fra jeg forlader ASB vil der gå minimum 2 timer før jeg er hjemme, og så går det sjove nok af det igen.

Det siger du jo bare fordi jeg gi'r... :))

Anyways - som der bliver sagt, skal der naturligvis være styr på bevillingerne, men så heller ikke mere.

Jeg synes godt nok det er en død åndsvag sag, at restauranterne klager over fredagsbarene. Og hvis det skulle ende med at fredagsbarer bliver forbudt eller at deres priser ryger op på restaurant-niveau, så skal jeg da med glæde vær blandt dem der boykotter restaurant-øl fuldstændigt...

Det er jo fuldstændigt latterligt - Man kan da heller ikke sammenligne fredagsbarer med restauranter... Næste gang klager de vel over folkeskolens kantiner? :roller:

• Bliver da noget lort, men tvivler meget på at det bliver gennemført.

Burger, skal du på Handelshøjskolen i Århus?

Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

-Friedrich Nietzsche-

Originally posted by AbeTis
    Bliver da noget lort, men tvivler meget på at det bliver gennemført.

Burger, skal du på Handelshøjskolen i Århus?

Nej hende og Mikkel skal på den lokale tosseanstalt... det er bare noget de har bildt dem ind for at lokke dem til det

Dette er ikke for at tage pis på dig AbeTis, det er - kort sagt - for at tage pis på mikkel og burger

Originally posted by Burger

Ja, jeg starter der d. 4 september på Cand.IT men bliver boende i Herning.

hehe ok.. min bror skal også starte der :)

Originally posted by KarGa

Nej hende og Mikkel skal på den lokale tosseanstalt... det er bare noget de har bildt dem ind for at lokke dem til det

Dette er ikke for at tage pis på dig AbeTis, det er - kort sagt - for at tage pis på mikkel og burger

lol, okay :)

Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

-Friedrich Nietzsche-

• billige øl til imellem 10-20 kr. :S:S hvad snakker de om!

Det da meget normal pris, en øl koster 15 kr. på goosepubben nakskov!
    Det kan godt mærkes ;)

MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

Originally posted by Krillen
    billige øl til imellem 10-20 kr. :S:S hvad snakker de om!

Det da meget normal pris, en øl koster 15 kr. på goosepubben nakskov!
    Det kan godt mærkes ;)

I vores fredagsbar (Los Lagos - opkaldt efter en berømt luderbar i sømandskredse i Spanien) koster en øl 10 kr, eller 3 for 20 kr, hvilket er det man altid køber.

- Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------