blæser til køling af skab(med PC)?

  • Hej Tweak,


    jeg har sat min PC i et skab, for at gemme den af vejen, men skal så have lavet ventilation i skabet. har tænkt mig at lave et hul foroven samt forneden og sætte 2 blæsere på som henholdsvis suger og puster, hvilket jeg håbede ville være en forholdsvis billig løsning.


    er der nogen derude, som har lavet en lign. løsning?


    hvilke blæsere findes til dette formål, findes der evt. 220v blæsere eller kræves en strømforsyning?


    på forhånd tak :)

  • så vidt jeg ved så hvis du skal ha en 220v blæser skal det være en stoooor industri en, og de er somregel ikke lydløse ;)

    AMD Phenom II X6 1100T
    Gigabyte 990FXA-UD3
    8gb Corsair DDR3
    Club3D HD5750

  • Jeg mener personligt ikke at man skal have en 220V blæser i skabet, for at skabe et flow. Et par 120mm burde klare det ordenligt, 2 i bunden og en i toppen skulle kunne klare opgaven, men det kommer så an på hvilket system du har smidt i skabet. Et gammelt barton system, klare sig fint, hvorimod en Pentium D eller Pentium 4 (Socket 775), vil kræve en del ekstra blæsere pga. den markant større varmeafgivelse.
    Hvor er hardwaren i skabet og er det i et kabinet?


    Try-This herfra har selv smidt en computer i skab, måske du ville være interesseret i at se det: http://www.try-this.dk/ProjektSkab.htm

    Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

  • hej,


    det er en et P4 system i micro-kabinet, som er sat ind i et 2m højt entreskab, drifttemperaturen på CPU'en er på 45C (ryger op på 60C hvis man lukker skabet til).
    kabinettet står på en midterhylde, der er 7cm luft ml. hylder og låge.


    pga kabinettet er det lidt besværligt at skulle trække strøm fra samme strømforsyning, til blæserløsningen...


    ps. "trythis"-løsningen er for vild...mange tak :D men det er en helt anden boldgade...

  • find en gammel AT strømforsyning...de kan tændes uafhængigt af bundkort....og den kan sagtens hive nogle blæsere rundt...det er vidst nemmeste metode.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • mange tak Fragman, ja det lyder som løsningen! og tak til jer andre for comments :)


    håber der måske er andre derude der har erfaring med at sætte computer(e) i skab? :$

  • I mit sidste job, stødte jeg af og til på servere som stod i alt fra klædeskabe til fyrrum, det er en dårlig løsning når disse rum er uden luftcirkulation, den stillestående luft i et rum er nemlig super isolering og i løbet af relativt kort tid skal din maskine nok få tyret temperaturen op.


    Løsningen er enkel, cirkulation. Man kan få sådan nogle plastik luftindtag der er beregnet til at sætte i den slags skabe i den lokale hjem og biks forretning og hvis du f.eks. har mulighed for det, kan man også få en ventilator som dem du kender fra toiletter til indbygning i væg. Om du vælger den løsning eller noget mere gør det selv, er tricket bare, at du skal have et flow - dvs. at du helst skal gå efter at tage luft ind i bunden - det kan sagtens være via en rist og i toppen skal du have noget som kan trække den varme luft ud igen - altså skabe cirkulation.


    Jeg kan iøvrigt hilse og sige, at en af mine maskiner er nok til at fyre varmen op på mit 8m2 kontor i løbet af 30 minutter, hvis døren er lukket. :D

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

    Rettet en gang, sidst af jesdals ().

  • tak Jesdal, som du kan se i den første post er det faktisk cirkulation jeg vil skabe... :)


    Har tænkt mig at lave et hul foroven samt forneden og sætte 2 blæsere på som henholdsvis suger og puster. Men Hvis det ikke er tilstrækkeligt, vil jeg bruge dit råd med at tilføje en ventilationslange, som suger direkte fra kilden... takker :)

  • Quote

    Originally posted by redfiat
    tak Jesdal, som du kan se i den første post er det faktisk cirkulation jeg vil skabe... :)


    Har tænkt mig at lave et hul foroven samt forneden og sætte 2 blæsere på som henholdsvis suger og puster. Men Hvis det ikke er tilstrækkeligt, vil jeg bruge dit råd med at tilføje en ventilationslange, som suger direkte fra kilden... takker :)


    Bare smid de to blæsere for oven til at hente luft ud, det skal nok komme ind, især hvis der er en rist for neden.

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

  • Hej FlexQ,


    nu siger du at du har liggende.... hvem hvor hvordan? :) har du evt. et link til en lydløs 220v blæser (udsalg)?


    (nåede dog at bestille 2 Thermaltake 12cm blue led i aftes, MEN hvis jeg og evt andre kan slippe for at lave en løsning med ekstra strømforsyning?)


    -----

    Quote

    Bare smid de to blæsere for oven til at hente luft ud, det skal nok komme ind, især hvis der er en rist for neden.


    og Jesdal, tak det vil jeg gøre!! :) klart en simplere løsning, og ja burde vel have samme effekt...

  • Quote

    Originally posted by redfiat
    (nåede dog at bestille 2 Thermaltake 12cm blue led i aftes, MEN hvis jeg og evt andre kan slippe for at lave en løsning med ekstra strømforsyning?)


    Du kan sagtens køre de 2 blæsere fra din computers PSU.. Du skal bare lave et eksterne strøm kabel, og så koble de to blæsere til at køre over samme stik.. Kan laves på under 10min ;)