Fyrværkeri billeder....

  • Nu ved jeg godt nogen af jer drikker jer skod stive i aften og ikke fatter en meter. Men der er sikkert også nogen som ikke gør og jeg ved jo også at nogen af jer kan lide at tage billeder....


    Så lidt kort info om at skyde fyrværkeri billeder...


    Stativ er en god ting da man ofte vil bruge lidt længere lukketider. Stil kameraet på et stativ pej i retning af hvor fyrværkeriet er og vælg en lang lukke tid. Alt efter hvor meget fyrværkeri i vil have på billedet.


    Jo længere lukketid jo mere fyrværkeri vil i få på billedet. Pas på med for lange lukketider da det ikke giver et godt restultat. Især med kompakt kameraer kan i få problemer med støj fra iso.


    Sæt derfor kameraet til at kører på den laveste iso indstilling i har den må altså ikke vælge det auto da den så nok vil skrue op for det.


    En lukke tid omkring 5-10 sec vil ofte være god til dem med kompakt kameraer prøv og hold den så lav som muligt igen pga. problemer med iso støj som de små ccd og cmos ikke klarer så godt.


    Blænden kan man rode lidt med men det er nok en fordel at holde den rimelig lav for at få noget lys ind. Men heller ikke for lavt da man risikerer dybede skarpheden bliver for lille. På SLR vil jeg nok kører omkring 4-5.6 måske endda en tak højere. På de små ja det er lidt noget andet så må i næsten prøve jer frem. Vil tro at laveste eller en tak over er fint nok på jeres.


    Hvis i skal tage billederne håndholdt så er det op med iso for at få en hurtig lukketid. Hvis det er en raket er det ikke nemt da i ikke ved hvor den kommer. Batterier eller bomberør er noget nemmere. Brug det første skud til at fokusere på og tag så billedet når skud nummer 2 kommer.


    Det var lidt info fra mig af bare sådan lige for at smide noget ud til folket herinde vi er her jo for at hjælpe hinanden håber nogen kan bruge det ellers så skidt med det :))

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Jeg vil i hvert fald gøre et forsøg.
    På mit Canon Powershot S2 IS er der en indstilling der hedder Fyrværkeri og den burde kunne gøre det.

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Quote

    Originally posted by Aagaard1000
    Jeg vil i hvert fald gøre et forsøg.
    På mit Canon Powershot S2 IS er der en indstilling der hedder Fyrværkeri og den burde kunne gøre det.


    Hehe ja sku :P



    Husk at smide billederne herind!

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • Skal jeg nok gøre hvis de bliver ordentlige.

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Ville meget gerne skyde nogle billeder af fyrværkeri, men tror jeg har :drink: lidt for meget kl 12, til at der kommer meget andet end vej på de billeder :P

    MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

  • Quote

    Originally posted by Aagaard1000
    Det her blev ok men stadig lidt uskarpt.


    Ville være godt hvis det var meget skarpere, og det sorte var sort..

    MSI 6701 1024 MB PC 2700 Samsung 2.6 GHz P4 Audigy 2 120 GB Seagate Creative 6.1 

  • Efter en tur i PS ..

    | AMD Phenom II X4 965 | MSI HD5700 Twin Frozen |
    | Asus M4A785TD-M Evo | OCZ 500 W |
    | 2*2 gb Mushkin PC3-10666|
    | WD Green 1TB |
    | Dell 20'' Widescreen |Logitech Z5500
    | MS Seven |

  • glemte mit stativ derhjemme så gad slet ik prøve, og det var så tåget man kunne ik se en brik så det opgav jeg med det samme..

  • Jeg måtte også droppe det havde ellers det hele klar til at forsøge mig lidt men det regnede desværre så man ikke kunne se en skid eller tage kameraet ud uden stor risiko :(

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Originally posted by Hardstyler
    Jeg sku ikk ha kamera i hånden den aften! jeg kom hjem klokken 10.15 imorges fra fest :D


    Hehe jeg kom hjem kl 7.. Vi stillede bare et kamera på en papkasse på en mur og rodede med indstillinger og satsede på held.
    Man er aldrig for stiv til at tweake - om det så er på kameraer ;)

  • Quote

    Originally posted by Marquis
    Håber det er okay jeg lige benytter tråden til at stille et nybegynder spgs. Men hvad er det her lukketid som tit ser folk snakke om ? :)


    Hvor længe blændet er åbent -> hvor længe chippen får lys. Lang åbning er godt i mørke fordi man får mere ind.
    Til genæld skal kameraet stå HELT stille ligesom det man fotograferer ellers får man spor. Billeder af veje med lysstriber er taget med lang lukketid.