Dualcore med fart på!

• Hey Tweakers

Jeg vil lige dele min glæde med jer.

Jeg har længe sparet op til et nyt system, og det har hele tiden været planen at det var processoren der skulle være dyreste del i systemet. Det er ud fra den betragtning at jeg ikke gamer/spiller særlig meget.

Da de nye X2 dualcore CPU'er kom på markedet var jeg hurtig til at beslutte det skulle være en af dem. Jeg savnede den følelse man har når man sidder med en Intel EE processor og laver desktop arbejde med mange apps åbne - og lad mig bare sige jeg er ikke skuffet :)

Systemet ser således ud:

AMD X2 4400+
    DFI NF4 Ultra-d
    Powercolor X800GT (de nye gfx med kun 8 pipelines)
    512mb Mushkin PC3500 BH5
    74GB Raptor
    PPC&C PSU 510W Turbo

Således ser det ud indtil videre da økonomien ikke er til mere. PSU, hdd og ram havde jeg i forevejen.

Første resultater på standard luftkøling gav 2650MHz dual prime stabil vel og mærke, og efter et "hurtigt kig" i XS.org's 44siders X2 thread kunne jeg se at det ikke var helt ved siden af.

2650MHz Dual prime med std. køler

Senere satte jeg ekstra blæsere på omkring MOSFET's og andre chips jeg kunne måle blev særligt varme. Det gav lige 100Mhz ekstra jeg endte dermed på 2750MHz.

Grafikkortet, X800GT, er en helt ny serie fra ATI der skal kæmpe mod Nvidias 6600GT kort, om at være det bedste "bang for buck" kort. Begge kort ligger omkring 1400kr. og er omtrent lige stærke i det meste. Valget faldt på et sådan kort af tre grunde:

1) Det så spændene ud
    2) Det var billigt
    3) Det kunne fåes 2km fra hvor jeg bor, og det var den sidste del jeg manglede da alt andet var her.

Det kører standard 475 MHz core og 490 MHz ram. Og efter at have læst Anandtechs og HardOCPs review af de forskellige X800Gt kort, så det ud til at hvis man fik et godt kort, ville det clocke omkring 555 MHz core og 540MHz ram.

DA jeg satte mit nyindkøbte GFX i maskinen var jeg meget spændt. Og jeg blev da også vildt overrasket da jeg efter få timer kunne konstatere at det kørte HELE 615MHz core og 556 Mhz ram stabilt med boxkøler :ohmy:

Så efter en god start på både CPU og GFX følte jeg mig klar til at køre en lille 3DMark2001 inden næste step. Resultat blev ret godt. 28364

Nå.. luft er jo kedeligt, og jeg havde tilfældigvis to Mach's med r404a der stod og kedede sig - ikke længere :evil:

Først kom der et modded Mach2 på CPU'en, hvilket resulterede i en dual prime stabil hastighed ved 3023MHz - vel og mærke på begge cores.

Så skulle der lige køres lidt superpi, og efter at have fået mine 4 år gamle ram i sving med OCZ Boosteren @ 3.72v så svingede de igen ved hele 278MHz 1:1 cas 2 5 2 2 T1-timing.

[Blocked Image: http://www.fissan.dk/x2/27454.jpg]

En ok tid! Kan vel og mærke lave to Pi' på én gang med en dualcore - ret fedt.

Så skulle der jo Mach på GFX. Det er et gammelt Mach1 modded med CHilly1(fra XS) GPU evaporator og r404a. Meget spændt på hvilke clocks der kunne hives hjem.

Således så det altså ud nu:

[Blocked Image: http://www.fissan.dk/x2/setup1.jpg
    [Blocked Image: http://www.fissan.dk/x2/gfx1.jpg
    [Blocked Image: http://www.fissan.dk/x2/setupovenfra.jpg]

Det resulterede i at VPU'en nu kan benche 3D ved 704MHz !!! 8o Og da rammene plejer at nyde godt af -50 på VPU'en i og med kulden breder sig, er de nu stabile ved 565MHz. Jeg har desværre ikke fundet nogle Vmods til kortet endnu, men det er tydeligt at det mangler strøm. Det laver ikke artifacts når jeg går højere op, det frsyer bare hvilket betyder der er mere at hente hvis jeg kan sikre noget mere strøm.

Så blev 3Dmark2001 WR lige taget samtidig med at 30k barrieren med et GT-kort blev brudt for første gang.

30913 WR

Men alt dette er kun efter en dags testing, og så var min gode ven Jacob lige forbi med nogle godter....

[Blocked Image: http://www.fissan.dk/x2/nextmove.jpg]

Der sker mere de næste par dage, men jeg kan varmt anbefale dualcore indtil videre. 8)

• Damn det ser nice ud.

fed score.

Am2 x5200ee @ 3ghz, HyperX 2x1gb ddr2 1200mhz 5-5-5-15, Asus M3A32 MVP DLX , zeroterm@cpu, asus hd2900xt.

A4000 san@2900 1,6v, g.skill4400f1@290 2,5-4-4-6, dfi ut, x850xtpe@600/600

• Pejsen går amok ;)

Alt for galt pejs :)

Må man være så fræk at spørge, hvorn gør du det med PSU - altså tænder nården ikke er sat til mobo?? - Hva skal kortsluttes??

Mvh. 12k

EDIT: Ikke for at være fræk, kanon fedt sat op - men kan anbefale at ligge en træplade under det hele, selvom det kan veje godt til... Simpelthen for det bliver muligt hvis du lige mangler det sidste at rykke det hen til et åbent vindue etc. :)

--- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

Rettet en gang, sidst af 1_2_know ().

• Nice der Pejsen :cheers:

Serfrem til nogle endnu vildere scores... :boxing:

E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938

• Nice Pejs..

Kan huske på MSN da du var ved de 2750mhz og så ville spænde Machen på :D Ser ud til at have lykkedes ganske fint.

Grats med WR du, jeg har nok også et X800GT kort på vej.

Intel Core2Duo E6600
    Corsair DDR2 PC6400 4x1gb
    Asus P5K-E
    BFG GeForce 8800GT OC2 (G92).
    Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Pro
    250gb WD disk
    200gb Samsung disk
    Samsung 226BW 22" Widescreen
    Logitech G15 v2
    Razer Diamondback Plasma Limited Edition

• Jeg havde lidt skyldfølelse for ikke at have afleveret containeren i lang tid. Så jeg tænkte at det ville være en passende tjeneste at give dig 45 kilo tøris retur.. :)

Jeg håber at du når frem til nogle fede resultater min ven :))

Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Jeg havde lidt skyldfølelse for ikke at have afleveret containeren i lang tid. Så jeg tænkte at det ville være en passende tjeneste at give dig 45 kilo tøris retur.. :)

Jeg håber at du når frem til nogle fede resultater min ven :))

En flot gestus :)

Der kommer resultater imorgen, har lige fået hentet 03 og 05, og med de gfx clocks skulle det undre mig hvis ikke jeg kunne lave lidt ravage.

Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Hvad kører du på CPU ?

CPUen kan klare meget mere end den ligger ved nu. Kører 3D ved 3050MHz ved kun 1.53v (målt med voltmeter).

Jeg ville gerne hæve volt og køre 3.2GHz deromkring, men Mach'en kan simpelthen ikke holde temperaturen den stiger helt vandvittigt med mere Vcore.

Regner med at ramme omkring 3.3GHz stabilt her senere idag :P

Har også fået tweaket XP lidt, men må skaffe en Win2K så jeg kan smide nogle vildere 01-scores op :)

• Har du fået kigget på nogle 3dmark03 og 05? Det kunne nemlig være interessant med de clock hastigheder :D Men nice job !

Oprindeligt indlæg af Pejsen
    Jeg ville gerne hæve volt og køre 3.2GHz deromkring, men Mach'en kan simpelthen ikke holde temperaturen den stiger helt vandvittigt med mere Vcore.

Ja det problem kender jeg kun alt for godt. 0.025V mere ved samme hastighed og så stiger cpu temp over 10°C

Vi må ha' os nogle cascade kølere snart :razz:

E6700 2.66@4.5 Ghz | Mach II GT | Abit AW9D-Max | Corsair PC5400UL

Viewsonic VP201s + Dell FP2001 | 2x Sapphire X1950XTX/CFE | SB X-Fi Fata1ty

3dmark2001se: 76259 | 3dmark06: 13055 | 3dmark05: 24572

3dmark03: 42873 | PCMark05: 11452 | Superpi 1M: 10.938

Oprindeligt indlæg af Grauballemanden

Har du fået kigget på nogle 3dmark03 og 05? Det kunne nemlig være interessant med de clock hastigheder :D Men nice job !

ja det kan det, jeg er næsten sikker på at det må blive WR's.. kan ikke se andre på ORB'en med clocks der bare nærmer sig.

Jeg har hentet begge promgrammer igår, og jeg regner med at benche dem senere idag når jeg smider tøris på. :)

• ØHHHHJJJJ det er guf for det lille legebarn i mig bliv ved.......... og tag det med til lan om en månedstid jeg vil røre :T

Nej total fede clocks pejs det er sku lækkert at se det der, det kunne være du skulle erhverve dig en LS med 507 gas med en væsentlig højere kapacitet !!

det vil nok kunne holde dine temps nede ved en del højere v.core.

eller tør is self. :evil:

vi andre følger spændt med på sidelinien

Q6600 POWER @ 3600 mhz; Water cooled
    Asus Blitz fomular watercooled edition
    OCZ reaper @ 1150 mhz 5,5,5,15
    8800 GTX
    SIlent med stil....