Fejl I IQ testen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Holy_Arse
    Som en der deltog i testen (og fik 166) så kan jeg meddele at test nationen har lavet en fejl. Det er spørgsmålet om flyet. De sagde det rigtige svar var en lige linie, mens jeg siger det er en bue... Jeg vil meget gerne have en forklaring på hvordan fanden det kan lade sig gøre at pakken falder i en lige linie fra flyet?


    Den ryger da lige ned? Flyet bevæger sig, men den bliver der.
    Du ryger jo lodret ned, men flyet flyver forbi.

  • Men flyet har jo en hastighed og den hastighed vil pakken også have, og den vil ikke falde da vi ikke regner med at der er nogen luftmodstand. Men farten ned af vil accelerere. Det er det samme som hvis du tog din finger på bordet og kørte den lige ud med en fast hastighed, mens du trak ned af med en acceleration... Og tro mig det vil ikke give en lige linie

  • Syns der var flere af de spørgsmålene der var lidt tvetydige. Fx den med de to kugler som faldt. Hvor skrev de at man ikke skulle regne med luftmodstand henne?
    For det er jo ikke alle som går udfra det. Jeg sad da og overvejede det engang før jeg svarede. Men fik den da rigtig så det var jo godt nok.

  • Svarede også en bue, som var fremadgående...


    Da den har en starthastighed - men bestemt er friktion i luften !?

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Holy_Arse
    Men flyet har jo en hastighed og den hastighed vil pakken også have, og den vil ikke falde da vi ikke regner med at der er nogen luftmodstand. Men farten ned af vil accelerere. Det er det samme som hvis du tog din finger på bordet og kørte den lige ud med en fast hastighed, mens du trak ned af med en acceleration... Og tro mig det vil ikke give en lige linie


    Det rigtige svar er jo B .. Så vidt jeg husker så var den heller ikke lodret ..

  • det "rigtige" svar var den landte i en LIGE streg, den vil have en BUE - men være fremadgående da den har en start hastighed og bliver bremset / deaccellereret af luftmodstanden...


    Selv hvis der var VINDSTILLE - vil der være friktion - skal være TØMT for luft for der ikke er det... - og er liiiidt umuligt når vi snakker et fly...


    - 12k

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Freddie
    Syns der var flere af de spørgsmålene der var lidt tvetydige. Fx den med de to kugler som faldt. Hvor skrev de at man ikke skulle regne med luftmodstand henne?
    For det er jo ikke alle som går udfra det. Jeg sad da og overvejede det engang før jeg svarede. Men fik den da rigtig så det var jo godt nok.


    Man skulle da netop regne med luftmodstand eftersom de blev smidt ud fra en bygning.

  • Den med kuglerne var sq fin nok... For man kan sqda lure hva de vil hen med..


    Man skal jo heller ikke tage højde for om der var rotation eller tilsvarende... Man skal basere svaret på de informationer man får tildelt !

    --- SILENT STORM ---
    x850XT 520/540 @ 600/600, A64 2650 mhz - winchester, 2x512 Ballistix 241mhz 2,5-3-3-7
    3Dmark: 01SE0305 AM3 - Top10 i AM3 - og så lige nr.1 i 01SE + nr.2 i AM3 med winchester @ Danmark
    (w3ber nuppede mig i AM3, piiiiv)
    Lotus = Lots of troubles usually serious

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 1_2_know
    det "rigtige" svar var den landte i en LIGE streg, den vil have en BUE - men være fremadgående da den har en start hastighed og bliver bremset / deaccellereret af luftmodstanden...


    Selv hvis der var VINDSTILLE - vil der være friktion - skal være TØMT for luft for der ikke er det... - og er liiiidt umuligt når vi snakker et fly...


    - 12k


    Selv uden hensyntagen til luftmodstand vil banen være en bue.


    Uden luftmodstand vil den vandrette hastighed være konstant, mens den lodrette hastighed vil være stigende. Det giver en bue.


    Eneste undtagelse er en situation, hvor den vandrette hastighed er 0. Det vil give en lodret linie. Men det vil kræve, at man set inde fra flyet kaster pakken bagud med samme hastighed som flyets hastighed, så pakken set udefra ikke har nogen hastighed.


    Bemærk i øvrigt ordet "kaster". Så vidt jeg husker, blev det brugt i opgaven, og det er uheldigt, fordi det faktisk giver 3 forskellige korrekte løsninger, afhængigt af om man kaster med en hastighed mindre end, lig med eller større end flyets (Edit: Altså kaster bagud. Kaster man fremad med en eller anden hastighed, har det kun indflydelse på buens form). Havde man sagt "taber", havde opgaven været meget mere veldefineret.


    Kuglerne var også rigtigt dårligt håndværk. Jeg vaklede mellem 3 løsninger. Ikke fordi jeg var usikker på den tekniske side, men fordi jeg var usikker på, hvilke forudsætninger, opgavestillerne havde taget for givet:


    Mulighed 1:
    Opgavestillerens forudsætning er, at der ikke skal tages hensyn til luftmodstanden. Resultat:
    Kuglerne falder lige hurtigt.


    Mulighed 2:
    Opgavestillerens forudsætning er, at begge kugler har samme luftmodstand. Resultat:
    Den tunge kugle falder hurtigst.


    Mulighed 3:
    Opgavestillerens forudsætning er, at sådan noget ikke kan besvares uden at kende til evt. forskelle i luftmodstand. Resultat:
    Det kan man ikke svare på.


    Jeg valgte mulighed 3. Når man ikke har fået noget at vide om, hvilket hensyn, der skal tages til luftmodstanden, er det den korrekte. Men samtidigt løber man en risiko for, at opgavestilleren ikke har været så intelligent/uddannet, at han har tænkt over det.


    Og så var der en enkelt mere, som vistnok havde to korrekte løsninger. "JÆGER forholder sig til BYTTE som ARBEJDE forholder sig til...".


    Jeg er næsten sikker på, at dyret udnævnes til bytte allerede i det øjeblik, jægeren beslutter sig til at skyde det. Fra det øjeblik, og indtil han har skudt det, er dyret dermed en opgave. Først bagefter er det en belønning. Både opgave og løn var blandt svarmulighederne.


  • Jeg havde ellers lukket denne tråd, men whatever..


    Gnavpot --> Ang. mulighed 3, så tager du fejl !!
    Når sådan noget stilles op, så siger man at det udføres teoretisk og i et lufttomt rum. Derfor vil de falde lige hurtigt.