220V i 380V stik?

  • 1) Du må ikke selv lave det


    2) Du kan få en konverter bygget hos enhver elektriker - de bygger dem for dig efter ønske så du har et stik til 380 v han der går til 220v hun :)


    Nemt og bekvemt :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Nu når i er inde på det emne ... Man må da godt selv sætte noget på inde i en stikkontakt ikke ? ... Lidt extra altså ... :))


    Jeg snakker om "220v" .... og jeg snakker om en nuværende afbryderkontakt der så skal gå til flere "ting" istedet for én som den gør nu... :))


    ... spørgsmålet er ikke om man kan, men om man "må" ... Gider sgu ikke pille det ned igen når jeg flytter hvis man ikke må ifølge reglerne ....


    Forstår ikke helt dit spørgsmål.


    Hvis du mener om man selv må trække en ny ledning imellem en gammel stikkontakt over til en ny, så er svaret nej. Men du må godt selv skifte en gammel stikkontakt ud til en ny.


    Hvis du mener om man må trække en ledning ud fra et 380V stik og så lave det til en "alm" stikkontakt, så er svaret nej, da du max må "trække 13A" ud af en stikkontakt. og som i foregående svar ikke må lave en ny selv.

  • hehe det her lyder som mine forældres gård.......derude på landet laver man sq det hele selv lovligt eller ej :D "midlertidige installationer" .......og så venter de gerne flere mdr på at en "sort" elektriker kommer og gør det helt lovligt istedet for at bare ringe efter en ordinær her og nu.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Forstår ikke helt dit spørgsmål.


    Helt okey... Prøver igen ... Det gik lidt hurtigt tidligere ... :))


    Jeg har en afbrydekontakt i mit køkken der tænder lampen ... og ja, der er kun én ...


    Det er det jeg vil have lavet om så den pågældende kontakt tænder to lamper ...


    Rent teknisk er det jo ikke noget problem da el på det niveau ikke just er det mest indviklede ... men spørgsmålet er om man må gøre sådan noget. Altså sætte en extra lampe til inde i en nuværende on/off-kontakt hvor der i forvejen er tilsluttet en lampe ...


    .... " må man " ? ... :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Hvis du mener om man selv må trække en ny ledning imellem en gammel stikkontakt over til en ny, så er svaret nej. Men du må godt selv skifte en gammel stikkontakt ud til en ny.


    Hvis du mener om man må trække en ledning ud fra et 380V stik og så lave det til en "alm" stikkontakt, så er svaret nej, da du max må "trække 13A" ud af en stikkontakt. og som i foregående svar ikke må lave en ny selv.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WinterSilence
    2) Du kan få en konverter bygget hos enhver elektriker - de bygger dem for dig efter ønske så du har et stik til 380 v han der går til 220v hun :)


    Anede ikke man kunne få sådan en... måske jeg skulle prøve det :)

    ASUS P5Q Pro // Intel Core2Duo E8500 @ 3,16 GHz
    6 GB RAM (2x2 Gb Mushkin PC2-8500 + 2x1 Gb CM2X1024 6400C4)
    ASUS EAH4850/HTDI PCIe, 1 GB GDDR3
    CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
    Medusa 5.1 ProGamer Headset
    Kubuntu 10.04-64 / Win7-64 Ultimate


  • Ohh. Hvis det er inde bag afbryderen den skal tilsluttes, så må du ikke. Men hvis det er et "lampested" på eks. vægen må du selvf. godt. Men alt ny "fast" installation, dvs. stive kabler og ikke lampeledninger, må man ikke lave.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Ohh. Hvis det er inde bag afbryderen den skal tilsluttes, så må du ikke.


    Hm ... Kan sgu da ikke være rigtigt at man skal have en 3 årig uddannelse for at være kabeltrækker ... :boxed:


    Det er jo "EL 1-0-1" .... lol ... :))


    Hm ... Nå, men hvis jeg ikke må det, så må jeg jo få folk til det som må .... *fløjte fløjte* .... :))


  • Hehe jaa. man skulle jo ikke tro at det ville være svært at være elektriker, men det tager nu ikke 3 år men 4 år, og hvis du skal være industrielektriker så tager det 4½ år.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkp
    Hehe jaa. man skulle jo ikke tro at det ville være svært at være elektriker, men det tager nu ikke 3 år men 4 år, og hvis du skal være industrielektriker så tager det 4½ år.


    HeHe ... Skummelt nok.... :))


    Men så skal de vel også lege med mere end bare et par faser ... Uhh... :))


    På den anden side, så siger folk også at det jeg laver pt bare er et par tråde ... Men når der ligger op til 4000 af dem i en vifte, så folk sgu spære øjnene lidt op... :)) .... og alle 4000 tråde skal ligge rigtigt parvis når man er færdig ... :))


  • Hmm. Hvad er det for nogen "tråde" Data?


  • Sidder du og væver?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris


    Sidder du og væver?


    Måske laver han noget inden for telekabler...eller måske er han medhjælper i en strikke/væve klub. Det begynder at blive spændene, den første der gætter får en lagkage fra mig med posten :T.


    Undskyld for OT, men kunne helt lade være, man bliver jo revet med :roller:

  • Hvorfor føles det dumt at sende en kage til sig selv med posten :boxed: ...(bedre halvdel til min dårlige) ahr nice one der fudde :clap: (dårlig halvdel) kæt store n.r, den skal jo sendes til os selv. (God halvdel) anyweais :crazyeyes: det jo kage... :roller:.


    fisk skal svømme