Indlæg af WinterSilence

    Læs om det hér:


    http://www.fdm.dk/bilkoeb-salg…goer-en-god-privat-handel


    Og lær så at skrive slutseddel eller købskontrakt med forbehold når man handler bil privat!


    Se hér:


    "Forbrugerkøb
    Reglerne for forbrugerkøb gælder kun, når du som privatperson køber en vare af en erhvervsdrivende. Det er fx et forbrugerkøb, når du går ind i en butik og køber en vare til dit hjem.


    Ikke dårligere vilkår


    I et forbrugerkøb kan man ikke aftale, at der gælder dårligere vilkår end dem, der står i loven. Det betyder, at du altid har mindst to års reklamationsret, og at eventuelle mangler ved varen skal bringes i orden af sælgeren uden udgift for dig. Reglerne gælder også for brugte varer og udstillingsmodeller.



    Privatkøb eller handelskøb


    Når du som privatperson handler med en anden privatperson, kaldes det privatkøb eller civilkøb. Det er fx et privatkøb, når du køber en brugt bil af din nabo.


    Når du som erhvervsdrivende handler med en anden erhvervsdrivende, kaldes det handelskøb. Det er fx et handelskøb, når du køber varer hjem til din virksomhed.


    I begge tilfælde gælder købeloven, men ikke de særlige forbrugerbeskyttende regler.


    Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret, eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Fx er det almindeligt, når du køber en brugt bil af en privatperson, at I aftaler, at den er købt som beset og uden reklamationsret."


    http://www.forbrug.dk/Artikler…gerleksikon/forbrugerkoeb

    Hvad mener du mere, med "brædt" (poke) som du ikke engang kan stave til på korrekt dansk GiZZA? :T :boxing:


    Jeg har arbejdet hos Tele2 backend mobilservice tidl. og haft utallige mobiltelefoner med sikkerhedskode på jeg selv har slået til, eller fra... *host*


    Oftest kan man slå sikkerhedskoden fra med det oprindelige SIM-kort, da sikkerhedskoden binder det SIM-kort der sidder i telefonen til denne. På nogle mobiltelefoner kan denne bare deaktiveres ved, at indsætte det oprindelige SIM-kort der var det første der kom i telefonen og så vælge "slå fra" under denne indstilling, da nogle telefoner slår dette til automatisk ved første "boot".


    Dette er en yderligere sikkerhed for, at en tyv ikke bare kan skifte SIM-kort og bruge/sælge telefonen... Ved brug af den såkaldte sikerhedskode bindes SIM-kortest serienummer til telefonen og så skal koden bruges ved skift af SIM-kort.


    Jeg har dette aktiveret på alle mine mobiler, arbejde som private...


    Denne funktionalitet er indført af mobilproducenterne meget tidligt, da alle undersøgelser viser, at kun 10% eller færre i DK eller alle andre lande der får stjålet mobilen faktisk fatter, at de skal melde tyveriet til Politiet og så kontakte deres teleselskab, hvor de til begge oplyser telefonens IMEI-nummer. Gør man dette spærres så denne på verdensplan i alle lande der bruger GSM eller 3G indenfor 24-48 timer. Dette bevirker så, at telefonen KUN kan låses op til brug ved henvendelse til producenten eller dennes serviceværksted der så kun gør dette, mod forevisning af den originale købskviterring. IMEI-spærrer du en telefon der ikke har aktiveret sikkerhedskode (SIM-lock - der intet har at gøre med SIM-lock til operatørs netværk i bindingsperioden), så registerer teleselskabet automatisk personens SIM-kort/telefonnummer og meddeller dette til Politiet.


    Årsagen til nærmest ingen ved dette skyldes simpelthen manglende information og manuallæsning, omkring hvordan GSM-netværk og 3G-netværk faktisk fungerer.


    Som parraleleksempel kan bruges, at stjæles en PC med autologin til firmaets netværk, så har admin i firmaet en liste over autoriserede MAC-adresser på alle netkort i alle maskiner der må tilgå firmaet på fjernadgang. Derved kan han nemt nægte alle ikke-tilladte MAC-adresser (som jeg som sikkerhedsadmin har gjort før) adgang til netværket eller serveren.


    På nogle mobiltelefoner er det rigtigt, at koden er slået til. Og på disse er den oftest 1234, 123456, 9999 eller 0000.


    Bedste bud på en løsning for ham der har problemet er, at læse manualen eller ringe til support hos producenten af telefonen der så oplyser default/standard låsekoden :) :rules:

    Nej desværre ikke. Men der findes meget billige plastikrammer med "plastikglas" og pap/kartonbagside, hvor listen den "krammer" omkring billedet/plakaten og plastikforsiden og papbagsiden. Disse kan så skydes /"slides"på knivene :) Prøv at se hvor de har billige plastikrammer i forsk. størrelser :) Man kan få mange forskellige typer af disse lister der klemmer sammen midt på. Så prøv i et byggemarked, en hobbybutik, eller fotobutik og se, om de har disse ting der. Da jeg selv har madlavning og knivsamling, som hobby så har jeg selv brugt disse ting til dette formål før :)

    Før I alle går konspirationsamok så har jeg hjulpet min veninde der er kiropraktor med hendes røntgenstativjusteringer og opsætning.


    Og til den lille piltingest der kan jeg kun sige én ting jeg ved fra hende og hendes uddannelse.


    På ALLE røntgenbilleder er der en fast bly eller metalpladedel der sidder i modtageenheden for røntgenbilledet. Og den har ET simplet formål. Nemlig at vise på alle røntgenbilleder fra HVILKEN siden billedet er taget, så man som læge kan se, om billedet er taget forfra, fra højre, fra venstre, eller bagfra, hvilket er lovpligtigt i alle lande :)


    Og denne "dims" virker jo i mistænkelig grad om en retningsviser for, i hvilken retning billedet er taget :T


    Og selvsagt så lægges denne ind enten fysisk i modtagedelen af røntgenapparatet, eller digitalt af røntgenoperatøren :)


    Men er du i tvivl så hør da din læge, om dette virkelig er et fremmedlegme i kroppen ;)

    Nem løsning - smid SIM-kortet i, som den er låst til med sikkerhedskoden. Slå derpå sikkerhedskode fra, eller udfør nulstilling til fabriksindstillinger. Sæt derpå dit eget "nye" SIM-kort i telefonen...

    Ja den kan ændre på sin opfattelse af drevbogstaver, da Windows generelt har det svært ved, at køre på andet end C-drevet :) Men hvis det virker hos dig, mon så ikke det virker hos xshulderx? Men jeg vil anbefale ham, at skaffe en mediedisk først. Vær også opmærksom på, at det kan være du skal bruge en floppydriverdisk til harddiskcontrolleren til, at starte XP's installation op :)

    Altså producenten skal have installeret enten et program til at tage originale disk-backups af Windowsinstallationen, eller medlevere originale diske. Det siger reglerne. Har du din key-sticker på PC'en kan du bestille en mediedisk fra MS telefonsupport for omkring 100,- kr., da det er nøglen de går udfra og ikke det fysiske media, som før. Prøv at ringe til MS og høre dem ad :)


    Eller brug siden hér:


    http://www.microsoft.com/windo…rmedia/da-dk/default.mspx


    Jeg fik en 64-bit disk til min Windows Vista fra MS for omkring en 100,- kr. cirka :)

    Alternativ: installer XP på en disk for sig selv og læs på nettet hvordan du tilføjer denne til Vista's bootloader som option. Eller slå diskene fra i BIOS eller vælg med en eventuel BIOS-bootmenu hvilken en du vil boote fra.

    Ja fordi du ikke kan installere en tidligere Windows version, end den du kører på, indefra Windows af. Desuden så vil du opleve en mængde problemer, da XP's bootloader ikke kan boote Vista korrekt, men omvendt. Så arbejdsgangen er, at installere XP, derpå Vista så dens bootloader selv finder og indlægger XP. Ellers så læs om, hvordan du fra en kommandopromt får Vista til, at genskrive bootloaderen til HDD'ens MBR og tilføjer XP som en option dertil inde i Vista. De her ting virker den ene vej, men ikke den anden...

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Carlsen
    Dette er biblen. Der står ALT og der er sorteret efter ingredienser.


    http://www.saxo.com/dk/item/go…-at-lave-indbundet-2.aspx


    Helt genial madlavningsbog.


    Hehe det er jo den jeg allerede har linket til ;)¨


    Jeg fik til jul fat på en glimrende kogebog jeg gav mine søskende i gave + en til mig selv. Den hedder "Gastronomisk grundbog" af James Peterson og har ISBN: 978-3-8331-4008-2


    Man skal ikke lade sig føre bag lyset af titlen. Bogen handler ikke om finere gastronomi og fransk køkken, men er en basisbog i alle madlavningsteknikker plus opskrifter.


    Der er billeder og skemaer trin 1-9 eks. vis på, hvordan man ordner en rund fisk, en flad fisk, en aflang fisk osv. Hvordan skæres en artiskok ud på fotos - og hvad kan man bruge den til :)


    Anmeldelse med 5 stjerner:


    "James Peterson. Gastronomisk grundbog. Könemann, 2000, ca. kr. 100.
    Bogen er en problemløser i køkkenet: Hvordan udskærer man fx en kylling? Svaret findes på side 151-53 med en masse illustrative fotos, der gør det muligt at gøre det rigtig.
    På tilsvarende vis giver Peterson anvisninger på, hvordan man tilbereder en pureret grøntsagssuppe, pocherer et mørt stykke kød, tilbereder blæksprutter, afskaller østers, udbener en hel, rund fisk ..."
    Meget anvendelig bog, bør ikke mangle i noget køkken!"

    Ud over det, så gå i Bilka og køb kogebogen "God mad - let at lave" til 150,- kr. Det er ½ pris af boghandlerens pris. Det var den kogebog jeg lærte at lave mad af. Og der er opskrifter i for en hver smag, pris og situation på omkring 400 sider :) Sidste udgave kom i 2004 og da den er udsolgt fra forlaget er det en ret god idé at skafe sig et eksemplar, før den ikke længere kan fås.


    http://www.bogpriser.dk/work-88715-god-mad-let-at-lave/

    Og flere endnu:


    Ingredienser
    1 kylling
    1 pastinak
    1 gulerod
    4 hvidløgsfed
    5 små skalotteløg
    5 stilke timian
    1 citron
    1 dl oliven (med sten)
    1 dl soltørrede tomater, skåret i tern
    ½ pakke cocktailtomater
    3 laurbærblade
    3 dl vand


    Sovs:
    sky fra stegesoen
    ½ spsk. tomatpuré
    1½ spsk. Philadelphia-ost
    lidt olivenolie
    salt, peber og sukker
    citronsaft



    Fremgangsmåde
    Læg stegesoen i blød.
    Skræl rodfrugterne og skær dem ud i grove stykker. Skrub citronen og skær den i skiver. Pil løg og hvidløg, knus hvidløget med bagsiden af en kniv og skær cocktailtomaterne igennem. Bland alle ingredienser sammen i en skål.


    Partér kyllingen i otte stykker, over- og underlår, bryst og vinger. Krydr med salt og peber. Fordel kylling og grøntsager i stegesoen og hæld vand på. Stil stegesoen i en kold ovn og sæt ovnen på 175 grader. Lad stegesoen stå i ovnen i cirka halvanden time.


    Når kyllingen er færdig, svitses tomatpuré i lidt olivenolie. Si skyen ned i sovsen og lad den koge ind, til den har fået en god smag. Pisk Philadelphia-ost i og smag til med salt, peber, citronsaft og en knivspids sukker. Hæld sovsen over kyllingen og servér med for eksempel pasta eller ris.


    Hurtig tomatsuppe


    600 gram løg skåret i kvarte


    2 fed hakket hvidløg


    2 spsk. Olivenolie


    2 dl grøntsagsbouillon


    2 dåser flåede tomater eller 600 gram hjemmeflåede tomater


    oregano


    salt og peber


    ½ kg. kødboller


    Varm olien op i en gryde og lad grofthakket løg og de hele fed hvidløg klare i olien. Efter et par minutter tilsættes de flåede tomater, bouillon, oregano og salt og peber, og suppen koger omkring et kvarter. Blend suppen jævn med en stavblender eller i en blender, smag den til med salt og peber. Kom kødbollerne i og varm op uden at koge, til de svømmer på overfladen (ca. 10 min.). Servér den evt. med en teskefuld creme fraiche og friskbagt brød


    Æggekage med flæsk:


    Ingredienser: 8 skiver røget flæsk i tern


    1 spsk. mel


    2 dl. mælk


    4 æg


    1 tsk. salt


    ¼ tsk. peber
    purløg


    tomater i både


    løg


    Flæsket steges i tern på panden og tages op.


    Løg steges på panden og tages op evt. med peberfrugter i


    Mel, mælk og æg piskes sammen med krydderier


    Alle ting blandes i æggemassen og steges langt tid på bred pande
    under låg - prik med en gaffel så massen løber ned til bunden/-
    midten mens den steger


    Æggekagen bages ved svag varme. Når den er næsten færdig, lægges


    flæskeskiverne ovenpå og purløgen drysses over


    Gullaschsuppe:


    500 gram oksekød


    2-3 løg - steg med kød


    steg kød og løg med halvt rapsolie og margarine -
    skal kun vendes - ikke steges eller brunes som
    spaghettikød


    6-8 store kartofler


    paprika, salt, peber


    ketchup, eller smag til mede eddike og salt og sukker


    2-3 hvidløgsfed


    tilsæt vand og kartofler, samt krydderier


    500 gram ærter og gulerødder


    ærter og gulerødder i til sidst


    kartofler


    smag til med salt, peber og ketchup, paprika, eller eddike/
    sukker/salt


    Linsesuppe med grovboller
    Tilberedningstid: 45min.
    Årstid: Vinter
    Antal: 4 personer


    100 g flødeost naturel 37% (70+)
    4 spsk mælk
    1 spsk hakkede friske basilikumblade


    Linsesuppe


    100 g røde linser
    2 grofthakkede zittauerløg (ca. 150 g)
    25 g smør
    2 kartofler i tern (ca. 150 g)
    3 gulerødder i tern (ca. 150 g)
    1½ liter grønsagsbouillon
    200 g grønne bønner i små stykker
    ½ tsk groft salt


    Grovboller
    6 grovboller
    1 spsk hakkede friske basilikumblade
    75 g mild Danbo ost 16% (30+)



    Bagetid: Ca. 10 min. ved 200°.


    Rør flødeosten blød med mælk lidt efter lidt og tilsæt basilikum. Stil den tildækket og koldt.


    Linsesuppe: Skyl linserne godt. Svits løgene i gyldent smør i en gryde. Tilsæt kartofler, gulerødder og linser og svits dem med i 2 min. Hæld bouillon ved og bring suppen i kog. Kog den ved svag varme og under låg i ca. 5 min. Tilsæt bønnerne og kog dem med i endnu 5 min. Smag suppen til med salt.


    Grovboller: Skær en dyb ridse i hver grovbolle og fordel den hakkede basilikum i hver ridse. Skær osten i 6 stave og læg en stav i hver bolle. Bag bollerne midt i ovnen. Server de varme grovboller og den kolde flødeost til suppen.

    Flere opskrifter:


    8 dåser tun i vand
    8 dl fromage blanc
    4 spsk citronsaft
    2 tsk salt
    peber
    cherrytomater
    salatblade


    Fremgangsmåde for Tunmousse:


    Mos tunen med en gaffel og rør fromage blanc, citronsaft, salt og peber i. Pynt med tomat og lidt grønt. Spis brød til.



    Energi: 6.121 kJ
    Kulhydrater: 57,9%
    Fedt: 7,6%
    Proteiner: 34,5%


    Opskrift på hønsekødssuppe med asparges og tarteletfyld:

    Køb 500 gram hønsekød på frost ( 29,- kr. i Rema 1000 eller Bilka)


    sæt 2 to liter vand i kog


    put 4 terninger hønsebouillon i vandet og tilsæt kødet


    tilsæt peber


    koges ved svag varme indtil kødet falder fra hinanden (trevler)


    tilsæt 3 dåser asparges med hoveder fra dåse eller friske ( 240 gram pr. dåse), eller ca. 800 gram friske


    koges i 8-10 minutter med aparges i så de bliver kogt færdige


    smid to æggeblommer i der er rørt op med lidt salt og lad så suppen tykne med dem i


    jævn suppen yderligere med maizena rørt op i vand


    ---------------------------------------------------


    2. version


    tilsæt frosne ærter og gulerødder og brug mindre vand


    dette giver så tarteletfyld!


    Eller genbrug suppen dagen efter og lav tarteletfyld af den, eller frys den ned og brug som tarteletfyld senere :)


    ---------------------------------------------------


    Svensk pølseret:



    smelt smør/margarine


    steg paprika til det bruser


    kog 1 kilo kartofler, de skal være kolde og kogte - kan koges med skræl (evt. pil for skræl)



    løg og pølser snittes i 1-1½ cm. stykker og steges i margarine med paprika


    tilsæt kartofler og steg til de har fået lidt farve


    tilsæt mæl til at starte med (ca. 3 dl.)


    put ketchup i 4 spiseskefulde


    rør det hele rundt og lad det koge til det jævner af sig selv


    RØR HELE TIDEN RUNDT MENS DET STEGER FÆRDIGT, ELLERS BRÆNDER DET PÅ !!!


    krydre det med salt og peber


    varm det hele igennem


    mangler der væske/sovs, så tilsæt mere mælk og ketchup


    bruges tomatpuré brug da mindre end af ketchup


    bruges tomatpure tilsæt da sukker og salt til det smager balanceret


    når det er færdigt spis maden!


    Medister med hvidkål - gryderet:


    hvidkål


    medister


    løg


    gulerødder


    salt


    peber


    karry


    paprika


    -----------------------------------------------------------------


    snit løg i halve ringe eller tern


    snit gulerødder i tynde skiver


    snit hvidkål i små stykker



    Fremgangsmåde:


    put medisteren med salt i koldt vand
    tænd for medisteren den skal koge
    når den begynder at koge vendes den om
    og der slukkes for varmen - så skal
    medisteren stå i vandet i cirka 20 minutter


    ------------------------------------------------------------------


    kog margarine og karry i gryde og brus det af


    steg løgene klare og vend dem rundt


    tilsæt paprika


    tilsæt hvidkål og steg til kålen er farvet


    tilsæt gulerødder og vend dem hurtigt rundt til de
    er småstegt og let farvet


    put kogende vand i gryden samt salt og peber
    vandet skal nå 1/3 del op over ingredienserne


    det skal vendes rundt til det er faldet sammen og simrer


    medisteren skæres ud i passende stykker


    så skal kålen løftes og medisterstykkerne placeres under kålen
    jævnt fordelt i gryden


    så skal der skrues ned på ca. 1-2 så retten småkoger - den skal nu småkoge
    ca. 40 minutter. Kig til den og rør rundt og check vand ca. efter 10-20 minutter
    og smag om der mangler salt og peber


    Kødstuvning med oksekød eller lam:


    Ingredienser: 400 g. lammesmåkød el. oksebov
    1 kg. melede kartofler
    3 løg (ca. 200 g.)
    250 g. gulerødder
    3 laurbærblade
    6 hvide peberkorn
    1 tsk. salt
    5 dl. bouillon


    Tilbehør:
    Groft brød. Kødet skæres i små tern. Kartofler og løg skæres i tern, gulerødderne skæres i skiver.


    Kød og grøntsager lægges lagvis i en tykbundet gryde sammen med salt, peberkorn og laurbærblade. Bouillon hældes ved.


    Småkoger under låg ca. 1 1/2 time til kødet er meget mørt og grøntsagerne er kogt lidt ud


    Pastaret med fløde, ost, bacon og ærter:



    500 gram of bacon in block - smoked and salted


    500 gram of frozen peas


    500 gram of pasta screws


    200 gram of mozarella cheese


    ½ liter of cream (fløde)


    salt and pepper



    cut off bacon skin and bones inside


    trim off extra fat on the bacon


    fry the bacon and drip off the fat from it


    make the peas 250 gram in microwave or put into
    boiling water for 4 mins (microwave put 4 spoons of water
    and make on 800 watts in 4-6 mins)


    boil the pasta for 10-14 mins (look on the bag for cooking
    timne)


    mix the pasta and peas and bacon in a big pot


    put cream in and the cheese


    put stove on 3 (eletric stove) and mix together untill
    cheese is melted


    eat it


    theres enough for 6 normal people or 2 people eat of it
    2 times minimum

    Madlavning er min hobby gennem 20 år nu så, ja det kan jeg nok hjælpe med...


    Champignonsuppe
    Tilberedningstid: 30min.
    Årstid: Efterår, Vinter
    Antal: Hovedret til 4


    50 g smør
    4 små knuste fed hvidløg
    450 g champignoner i skiver
    1 spsk hvedemel
    1 liter grønsagsbouillon
    ½ liter Karoline's Hvid MælkeSauce
    550 g kalkunbryst i strimler
    1 tsk groft salt
    friskkværnet peber
    2 dl klippet frisk purløg eller persille


    Tilbehør
    400 g brød



    Smelt smørret i en stor gryde ved kraftig varme, men uden at det bruner. Svits hvidløg og champignoner i ca. 3 min. Rør mel i og tilsæt bouillon, MælkeSauce, kalkun, salt og peber. Bring suppen i kog og kog den ved svag varme og under låg i ca. 5 min. - rør af og til. Tilsæt purløg og smag til.


    Hjerteragout:


    2 hjerter skæres i stykker og brunes i smør


    kom løg ved og steg til løg er gyldent


    put gulerødder i skiver i og steg dem et stykke tid


    evt. kan ærter tilsættes retten


    godt med salt og peber


    hæld vand i og fløde til det dækker


    evt. kan fløde erstattes af rødvin (max. 3 dl. vin)


    put hakket persille i og sørg for det koger


    jævn maden og servér den


    retten skal koge en times tid - mindst, evt. 1½ time


    løse ris, kartoffelmos eller kartofler serveres til


    Metode:
    Kyllingen skæres i stykker, hvorefter yoghurt, citron og krydderier tilsættes og gnides ind i kyllingen. Herefter stilles kyllingen i ovnen og


    steges ved 200 °C i ca. 15 min., eller til kyllingen er mør.


    Server med ris.


    Tandoori-kylling
    Kylling på Indisk manér
    En opskrift fra Indisk mad med Madhur Jaffrey med Madhur Jaffrey

    Ingredienser


    1100 gram kyllingekød
    1 tsk. salt
    1 stk. citron
    3 spsk. gul madfarve
    1 1/2 spsk. rød madfarve
    Marinade
    4 1/4 dl yoghurt naturel
    1/2 stk. grovhakket løg
    1 fed hvidløg
    1 stk. ingefær, et stykke
    på 2 x 2 cm.
    1/2 stk. finthakket grøn chili
    (tag evt. frøene ud)
    Garam Masala
    1 spsk. kardemommefrø
    1 stang kanel på 5 centimeter
    1 tsk. spidskommen, almindelig
    eller sort
    1 tsk. hele nelliker
    1/4 stk. muskatnød



    Fremgangsmåde
    Kødet skæres i mindre stykker, og skindet tages af. Skær flere dybe snit, helt ind til benet. Drys salt på begge sider og dryp citron over. Blandingen gnides ind i kødet, som derpå hviler i 20 minutter.
    Blend ingredienserne + garam masala (se nedenfor) i en food processor eller blender. Si derefter marinaden. Bland de to madfarver og indfarv kyllingestykkerne. Hæld resten af farven i marinaden og rør rundt.


    Det hele males fint i en kaffekværn. 2 tsk. tilsættes marinaden. Resten kan gemmes i et glas med tætsluttende låg.


    Vend kødet i marinaden, så den trænger helt ind til benet. Derefter dækkes kyllingen med plastfolie og stilles i køleskabet - minimum 6 timer, helst et døgn.


    Læg kødet i en bradepande med god plads imellem og sæt den øverst i ovnen på højeste blus i 25 minutter.


    Man kan pynte kyllingen med citronbåde og løgskiver og servere den med indisk ris eller indisk brød. Hvidt brød og salat er også lækkert tilbehør.



    ---------------------------------------------------------


    Min metode:

    Gnid kyllingen med salt og citron og lad trække 20 minutter. Bland youghurt, løg og alle krydderierne. Brug et stort løg.
    Brug 3 fed hvidløg (små). Put Tandoori og chili og paprika og lidt salt og peber i.


    Hæld marinaden over kyllingen i et ildfast fad og sæt i ovnen i ca. 40 minutter.


    Kog basmatiris eller jasminris dertil. Put smør på risene i gryden når de er færdige og skal trække.
    Brug en stor klat smør, lad mselte og rør rundt.
    ----------------------------------------------------------


    Ingredienser
    1 kylling
    1 pastinak
    1 gulerod
    4 hvidløgsfed
    5 små skalotteløg
    5 stilke timian
    1 citron
    1 dl oliven (med sten)
    1 dl soltørrede tomater, skåret i tern
    ½ pakke cocktailtomater
    3 laurbærblade
    3 dl vand


    Sovs:
    sky fra stegesoen
    ½ spsk. tomatpuré
    1½ spsk. Philadelphia-ost
    lidt olivenolie
    salt, peber og sukker
    citronsaft



    Fremgangsmåde
    Læg stegesoen i blød.
    Skræl rodfrugterne og skær dem ud i grove stykker. Skrub citronen og skær den i skiver. Pil løg og hvidløg, knus hvidløget med bagsiden af en kniv og skær cocktailtomaterne igennem. Bland alle ingredienser sammen i en skål.


    Partér kyllingen i otte stykker, over- og underlår, bryst og vinger. Krydr med salt og peber. Fordel kylling og grøntsager i stegesoen og hæld vand på. Stil stegesoen i en kold ovn og sæt ovnen på 175 grader. Lad stegesoen stå i ovnen i cirka halvanden time.


    Når kyllingen er færdig, svitses tomatpuré i lidt olivenolie. Si skyen ned i sovsen og lad den koge ind, til den har fået en god smag. Pisk Philadelphia-ost i og smag til med salt, peber, citronsaft og en knivspids sukker. Hæld sovsen over kyllingen og servér med for eksempel pasta eller ris.

    Type IEEE 1394 er jo en FireWire port der også kan køre netværk over FireWire, med de rigtige kabler. Slå dog FireWire fra, hvis du ikke bruger det til noget (og det gør 99% af alle ikke, der bruger PC)... Eller slå Network over FireWire i BIOS fra. Under alle omstændigheder BØR FireWire været slået fra i BIOS og/eller Windows hardware manager, da det bruger unødige ressourcer, hvis man ikke benytter det til en dyt.