EU's forfatningstraktat. Ja, nej, ved ikke?

• Jeg har også stemt nej i denne tråd.

Hvad skal vi med en president?

Hvis der bliver ved med at komme lande med i EU så bliver det sværer og sværer at blive enige om noget som helst. Ved nogle afstemninger kræves der "ensstemmighed" hvilket betyder at hvis bare ét land modsætter sig de andre - bliver valgforslaget som kommisionen har "fundet på" (Kaldes initiationsret) nedstemt og bliver derfor aldrig til noget.

Desuden for u-landene aldrig nogen sinde mulighed for at være med da vi hander indbydigs i EU UDEN told - men ligeså snart de 3-verdenslande vil være med bliver de fortoldet som bare pokker! - Forkert!

Vi kommer bare ét skridt tættere på at blive som de forenede stater - USA og det vil jeg ikke være med til!

|GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

Oprindeligt indlæg af Bentzin
    Så har franskmændende sagt Nej. Så er det spændende at se, hvad det så resulterer i !
    Ud fra hvad jeg har læst i og om denne traktat, så stemmer jeg imod. Synes ikke det skal være de store medlemslande, der skal bestemme det meste. Der er nemlig hvad jeg har vurderet, hvis vi stemmer ja.
    Og så frygter jeg også, hvis det bliver et ja - samtidig med, at Tyrkiet måske kommer med - At så ser det helt grotesk ud. Fordi så vil Tyrkiet være en af de største medlemslande og vil dermed være en afgørende faktor i beslutningerne. Kan jeg ikke lige forene med, at det vil gavne den frie og demokratiske livsholdning, som der jo faktisk er i det meste af EU.
    Desuden så kan jeg slet ikke se det fornuftige i al den centralisering, som EU jo er kendeteget for. Jo længere væk dem der skal beslutte er fra virkeligheden, jo dårlige bliver resultatet for den alm. borger. Det er ihf. min overbevisning.
    Så et nej - er hvad jeg står for.

Danmark for jo slet ikke lov at bestemme noget hvis de ikker er med. Jeg stemmer nu ja efter at have set lidt om det i nyhederne og jeg er nu også helt sikker på at vi nok skal få love at blive hørt hvis vi kommer med.
    Så vidt jeg har forstået har denne afstemning intet med tyrkiet at gøre og det lyder da generelt til at der vil gå et stykke tid inden tyrkiet kan leve op til de krav der er.
    Men selv hvis de skulle komme med er det jo ikke kun dårligt. Tyrkiet kan da bidrage med en masse.

Så jeg stemmer ja.

• Den nye forfatningstraktat fjerner jo netop kravet for enstemmighed. Det vil være muligt at nøjes med det de kalder et kvalificeret flertal nu. Og hele pointen med EU er jo at samle landende. Selvfølgelig bliver det sværer at få taget beslutninger men styrken ligger da også i at man er mange. Man må jo vurdere om det bedst at sidde helt selv og sige man ikke gider at deltage eller om man vil prøve at have en indflydelse.

Oprindeligt indlæg af Burger

Og hvad tror du WTO eksisterer for?

Ved hvad WTO står for, men ikke desto mindre er det stadig fuldstændig umuligt for ulandene og de 3.verdenslande at være med i handlerne.
    Se bare landbrugsstøtten... De har ikke en chance - selv om at de vil være istand til at producere langt billigere og endna høste op til flere gange om året i modsætning til vores landbrug som højest kan én gang.

Oprindeligt indlæg af fhqwhgad

Den nye forfatningstraktat fjerner jo netop kravet for enstemmighed. Det vil være muligt at nøjes med det de kalder et kvalificeret flertal nu. Og hele pointen med EU er jo at samle landende. Selvfølgelig bliver det sværer at få taget beslutninger men styrken ligger da også i at man er mange. Man må jo vurdere om det bedst at sidde helt selv og sige man ikke gider at deltage eller om man vil prøve at have en indflydelse.

Ingen tvivl om at jeg muligvis ikke er helt up-to-date, men sikker på at ensstemmighed bliver fjernet? Det mener jeg nu ikke, men hvis den gør er det da et stort plus.

Oprindeligt indlæg af Søndergård
    Ved hvad WTO står for, men ikke desto mindre er det stadig fuldstændig umuligt for ulandene og de 3.verdenslande at være med i handlerne.
    Se bare landbrugsstøtten... De har ikke en chance - selv om at de vil være istand til at producere langt billigere og endna høste op til flere gange om året i modsætning til vores landbrug som højest kan én gang.

Hmmm .. Du er i gang med en ungdomsuddannelse, og du ved ik hvad WTO står for? 8o

World Trade Organisation ..

Besøg http://www.wto.org ..

• Heh, du er vist ikke helt vågen endnu ;) Læs lige min post igen. "Ved hvad WTO står for ".

Oprindeligt indlæg af joatim
    synes på ingen måde vi skal ind i den, det vil jo være at give afkald på vores egen magt! pludselig skal størstedelen af vores land styres af EU parlementet...

og så bliver alt hvad vi har efter det kun nogen skilte mellem DK og tyskland!!!

Lige som hurtig kommentar... da din holdning afspejler mange her i landet..

Hvorfor i alverdenen er vi overhovedet i EU???????

Nej til dit og dat... særregler osv

Jeg hælder til EU, meeen ville foretrække Nordisk samarbejde frem for det pis vi har nu!

Hvis vi selv vil bestemme 100% så skal vi ikke være med i EU's butik (og glemme om fordelene)

Typisk dk polik :lame: :lame:

• Vidste ikke hvad det stod for, må jeg indrømme.. Men læste da lidt om det på siden, interessant.

Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    [Blocked Image: http://www.patriot.dk/eu_nej-tak.jpg]

:))

helt enig... og det er også hva jeg stemmer..

Som en sagde hvis vi endelig skal have et "større" samarbejde af nogen form så skal det være i norden for det er her de fornuftige mennesker traffer de fornuftige beslutninger.

Jeg kan sku godt forstå frankrig har stemt nej.

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

• Vi skal klart have den traktat! Vi bliver nødt til at stå sammen!

om vi giver afkald på vores suverænitet? Nej, det gør vi aldeles ikke! vi samler tingene et sted! Som Thøger Seinenfaden udtalte det i dags dato i aftes, så er EU et lystårn som folk kan styre imod, og for at blvie medlem, skal de opfylde diverse krav om demokrati, retssikkerhed osv.. Jeg synes det er smukt... Den gamle har været en del i tyskland, både før og efter muren. Han siger at dette her ikke kun handler om at sprede frihed og demokrati, nej kammerater! Dette her handler om at forene europa, efter flere hundrede års krig!

For mig at se, gælder det nu om, at få så mange afstemninger som muligt, og få så mange Ja'er som muligt! Således at Franskmændene og Hollænderne fatter at de ikke kan selv... Men at de er en del af Europa!

Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    [Blocked Image: http://www.patriot.dk/eu_nej-tak.jpg]

:))

JA helt rart IMO, at folk ihf. nogen steder, har fået øjnene op, for hvad det er for en gang bureaukratisk gøje møg, hvor det i sidste ende skal blive til en samlet stat. Med en flok lalleglade topfolk, der skal sidde og bestemme, hvad vi må og ikke må.
    Jeg har ikke noget imod at vi laver praktiske regler og aftaler landene i mellem. Men vi skal bevare vores suverænitet. Og efter hvad jeg har læst, så er denne nye traktat et skridt hen i den forkerte retning. Hvorfor skal vi ende med, at blive en delststat i EU ?

Vi skal IMO altid være vores egen nation. Som skal køres, ved hjælp af Folkestyret og borgernes demokratiske indflydelse på udviklingen af vort eget samfund ! Hvor mulighederne for at sikre velfærd, fred og sameksistens + et bedre miljø både psykisk og fysisk, skal være det som skal være det primære.

• Her er der også lidt som er værd at gennemlæse, for at få bedre indsigt i, hvad det hele drejer sig om:
    http://www.eugrundloven.dk/euforfatningen.php
    http://www.grundlovsvaern.dk/content/view/54/86/

Og her lige nogle IMO rimelige væsentlige aspekter:

* Vidste du, at EU-forfatningen ikke bare er » endnu en traktatændring i rækken« ?
    Forfatningen er selve grundloven for Den Europæiske Union. Det fremgår af artikel I-1: »Ved denne forfatning, der er inspireret af de europæiske borgeres og staters vilje til at skabe en fælles fremtid, oprettes Den Europæiske Union, som medlemsstaterne tildeler kompetencer for at nå deres fælles mål«

* Vidste du , at EU-forfatningen grundlovsfæster det princip, at EU-lovgivning og EU-ret står over den nationale lovgivning? Det ses af Artikel I-6: »Forfatningen og den ret, der vedtages af Unionens institutioner under udøvelsen af de beføjelser, der er tildelt denne, har forrang frem for medlemsstaternes ret.«

* Vidste du, at EU-lederne med EU-forfatningen giver sig selv lov til at ændre forfatningens indhold, uden at det skal ratificeres ude i landene ?
    EU-lederne kan - på et halvårligt topmøde- vedtage at trække et område med vetoret over til flertalsafgørelser? Det kræver blot, at alle landene er enige. Når først vetoretten er afskaffet, kan den ikke tilbageføres.
    Dette er indholdet i de såkaldte passerelle-artikler Kap IV- 444 og 445 om »forenklet procedure for traktatændring ».
    Det er netop disse artikler, der muliggør, at Unionen med tiden kan tiltage sig al den magt, som den principielt har fået tildelt i EU-forfatningens grundlovsdel, del I.

* Vidste du , at EU-forfatningen giver mulighed for etablering af en egentlig EU-hær? Det fremgår af artikel I-41, stk.2:
    »Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik omfatter gradvis udformning af en fælles EU-forsvarspolitik. Denne vil føre til et fælles forsvar, når Det Europæiske Råd med enstemmighed træffer afgørelse herom »

* Vidste du, at EU-forfatningen forpligter hvert medlemsland til at øge sine militærudgifter? Og at våbenindustrien har fået sit eget våbenagentur, der skal sikre dets interesser ? Det fremgår af artikel I-41. stk 3:« Medlemsstaterne forpligter sig til gradvis at forbedre deres militære kapacitet. Der oprettes et europæisk agentur for udvikling af forsvarskapaciteter, forskning, anskaffelse og forsvarsmateriel (Det Europæiske Forsvarsagentur), der skal klarlægge de operationelle behov, fremme foranstaltninger til opfyldelse heraf, bidrage til at påpege og eventuelt iværksætte alle hensigtsmæssige foranstaltninger til styrkelse af forsvarssektorens industrielle og teknologiske basis, deltage i udformningen af en europæisk kapacitets- og forsvarsmaterielpolitik samt bistå Rådet med at evaluere forbedringen af den militære kapacitet.«

* Vidste du, at EU-forfatningens »grundlovsdel« - del I, der definerer magtfordelingen mellem EU og medlemsstaterne i det lange løb - slår fast, at EU har førsteretten til at lovgive på social- og arbejdsmarkedspolitikken ? Social- og arbejdsmarkedspolitik er nemlig placeret under det, der kaldes »delt kompetence (artikel I-14). Delt kompetence defineres således i Artikel I-12,stk.2:: »Medlemsstaterne udøver deres kompetence, i det omfang Unionen ikke har udøvet sin eller er ophørt med at udøve den.«
    Denne magtfordeling har de danske ja-partier principielt anerkendt gennem deres ja.

* Vidste du, at alle de principper, der ligger til grund for det omstridte servicedirektiv, er indeholdt i EU-forfatningen ? EU-lederne har besluttet at putte servicedirektivet ned i øverste skuffe, indtil den franske - og måske også danske afstemning- er overstået. Men servicedirektivet er ikke taget af bordet. Og med EU-forfatningen bliver princippet om, at der skal eksistere et frit indre marked for tjenesteydelser grundlovsfæstet. Det fremgår af en lang række artikler i EU-forfatningen. Tjek selv nogle af dem: artikel I-4, II-75, III-122, III-144, III-145,-og endelig III-148, der lyder sådan her: »Medlemsstaterne bestræber sig på at gennemføre liberaliseringen af tjenesteydelser i videre udstrækning, end de er forpligtet til i henhold til de europæiske rammelove, der er vedtaget..«

* Vidste du, at EU-forfatningen betyder, at EU kan underskrive handelsaftaler i verdenshandelsorganisationen WTO, der åbner den danske sygehus- og uddannelsessektor for amerikanske servicekoncerners indtrængen, uden, at Danmark kan forhindre det ? EU får nemlig såkaldt »enekompetence« på handelspolitikken, og der kan også indgås aftaler om handelsliberaliseringer indenfor »sociale, uddannelsesmæssige og sundhedsmæssige tjenesteydelser«. Det fremgår af artikel III-315.
    Denne bombe i EU-forfatningen har affødt massive protester fra lærerforeninger og studenterorganisationer på tværs af landegrænser i EU

Måske lidt at tænke over ??

Oprindeligt indlæg af joatim
    synes på ingen måde vi skal ind i den, det vil jo være at give afkald på vores egen magt! pludselig skal størstedelen af vores land styres af EU parlementet...

og så bliver alt hvad vi har efter det kun nogen skilte mellem DK og tyskland!!!

ENIG!

• Svarede både ja og nej, da jeg ærlig talt ikke gidder at stemme om det... Det er fandme det de får deres løn for dernede hvor de nu engang sidder og skal beslutte sådan noget for os