EU's forfatningstraktat. Ja, nej, ved ikke?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hellm@n
    Svarede både ja og nej, da jeg ærlig talt ikke gidder at stemme om det... Det er fandme det de får deres løn for dernede hvor de nu engang sidder og skal beslutte sådan noget for os


    Men er det rimeligt, at de skal sidde dernede og bestemme hvad du må og ikke må ? Eller er det rimeligt, at de skal bestemme, hvad for en udenrigspolitik vi skal føre herhjemme ? I det hele taget, skal nogle få politikere fra forskellige lande - bestemme hvordan du og jeg skal leve ? Når de er så langt væk, fra det der foregår !
    IMO så er svarene da meget enkle: NOPE !!!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hellm@n
    Svarede både ja og nej, da jeg ærlig talt ikke gidder at stemme om det... Det er fandme det de får deres løn for dernede hvor de nu engang sidder og skal beslutte sådan noget for os


    Så bare fordi der er nogen der får penge for at arbejde i EU, så mener du ikke, at du skal tage stilling til hvad der foregår?


    Du har fundet ud af, du bor i et demokrati, hvor vi udover at have stemmeret, IMO - har vi faktisk også stemmepligt ..


    Hvis man ikke gider sætte sig ind i hvad der skal stemmes om, kan man i det mindste stemme blankt ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin


    Men er det rimeligt, at de skal sidde dernede og bestemme hvad du må og ikke må ? Eller er det rimeligt, at de skal bestemme, hvad for en udenrigspolitik vi skal føre herhjemme ? I det hele taget, skal nogle få politikere fra forskellige lande - bestemme hvordan du og jeg skal leve ? Når de er så langt væk, fra det der foregår !
    IMO så er svarene da meget enkle: NOPE !!!


    denne gang må jeg give dig ret bent.. NEJ til den traktat! Håber så alt holland stemmer nej også

  • nu kan man vel godt søge på google om den slags ..


    Men en som har en god side der ligesom skærer det ud i pap hvad den traktat går ud på ?


    Men som det ser ud kommer vi nok ikke til at stemme alligevel ?

  • Jeg er 17, så kan ikke stemme, men hvis jeg kunne ville jeg stemme nej.


    Synes ikke vi har brug for et centralstyre i bruxelles, men derimod skal vi være i stand til at træffe vores egne beslutninger og vores egne love.


    Desuden kommer traktaten til at påvirke al handel med 3. verdenslandende negativt, WTO eller ej. Og det synes jeg ikke vi skal støtte!


    Min mening :baby:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    nu kan man vel godt søge på google om den slags ..


    Men en som har en god side der ligesom skærer det ud i pap hvad den traktat går ud på ?


    Men som det ser ud kommer vi nok ikke til at stemme alligevel ?


    som det ser ud nu, kommer vi til at stemme. Og det håber jeg helt sikkert vi også kommer til. Forfatningstraktaten skal ratificeres i alle EU lande selvfølgelig!


    tjek her: http://www.euabc.dk/?page_id=162

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer


    som det ser ud nu, kommer vi til at stemme. Og det håber jeg helt sikkert vi også kommer til. Forfatningstraktaten skal ratificeres i alle EU lande selvfølgelig!


    tjek her: http://www.euabc.dk/?page_id=162


    Takker, det må jeg lige kigge lidt på engang jeg gider tage mig sammen ... :]


    Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    " Den læservenlige udgave af EU-Forfatningen "


    .. Gosh ... :boxed:


    Wow ja .. et par hundrede sider :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    Holland stemte så i forgårs, men godt du følger med da lol...


    Nej-siden vandt med ca. 62%


    hov.. mente først de skulle stemme idag :S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    Pinligt pinligt pinligt... Danmark skulle alligevel vise sig at være en lige så stor flok kvæg, som Holland. "De andre stemmer nej, så det må vi hellere også"... Jesus christ :roller:


    http://www.borsen.dk/650.73906


    Nu lå Holland til et nej før afstemningen i Frankrig, og det har de gjort længe, nu vi snakker om at følge med..
    Der er lang tid til den danske folke afstemning, og nej siden har først for alvor skudt deres kampange igang.. Men ja, andre landes resultater vil altid smitte af, hvilket også er grunden til at det er ren idioti ikke at hold afstemning samtidigt i EU. Og jeg kan ikke forstå hvorfor der er nogen der bekymre sig om det franske og Hollandske nej, for nu laver de en ny forfatning, og sådan bliver de ved indtil det lykkes..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teko


    Nu lå Holland til et nej før afstemningen i Frankrig, og det har de gjort længe, nu vi snakker om at følge med..
    Der er lang tid til den danske folke afstemning, og nej siden har først for alvor skudt deres kampange igang.. Men ja, andre landes resultater vil altid smitte af, hvilket også er grunden til at det er ren idioti ikke at hold afstemning samtidigt i EU. Og jeg kan ikke forstå hvorfor der er nogen der bekymre sig om det franske og Hollandske nej, for nu laver de en ny forfatning, og sådan bliver de ved indtil det lykkes..


    Yup, det er en ond spiral .. :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teko


    Nu lå Holland til et nej før afstemningen i Frankrig, og det har de gjort længe, nu vi snakker om at følge med..
    Der er lang tid til den danske folke afstemning, og nej siden har først for alvor skudt deres kampange igang.. Men ja, andre landes resultater vil altid smitte af, hvilket også er grunden til at det er ren idioti ikke at hold afstemning samtidigt i EU. Og jeg kan ikke forstå hvorfor der er nogen der bekymre sig om det franske og Hollandske nej, for nu laver de en ny forfatning, og sådan bliver de ved indtil det lykkes..


    Ja men hvis DU fulgte lidt med, så ville du vide at nejsiden steg ekstremt efter Frankrigs nej. Ja afsmitning kan ikke undgås, men Danmark gik fra et rungende JA til et rungende NEJ. Det er jo sindsygt.


    Men ja, de burde stemme samtidigt!

  • Nej siden i Holland faldt fra 65 til 63% men ja.. Og i DK lå det til et mindre flertal til ja siden..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    nu kan man vel godt søge på google om den slags ..


    Men en som har en god side der ligesom skærer det ud i pap hvad den traktat går ud på ?


    Men som det ser ud kommer vi nok ikke til at stemme alligevel ?


    Har tidligere i tråden linket til nogle sider: http://tweak.dk/forum/thread.php?postid=511880#post511880
    og lige en genopfriskning og for de "dovne" ;)


    Her er der også lidt som er værd at gennemlæse, for at få bedre indsigt i, hvad det hele drejer sig om:
    http://www.eugrundloven.dk/euforfatningen.php
    http://www.grundlovsvaern.dk/content/view/54/86/


    Og her lige nogle - IMO - rimelige væsentlige aspekter :


    * Vidste du, at EU-forfatningen ikke bare er » endnu en traktatændring i rækken« ?
    Forfatningen er selve grundloven for Den Europæiske Union. Det fremgår af artikel I-1: »Ved denne forfatning, der er inspireret af de europæiske borgeres og staters vilje til at skabe en fælles fremtid, oprettes Den Europæiske Union , som medlemsstaterne tildeler kompetencer for at nå deres fælles mål«


    * Vidste du , at EU-forfatningen grundlovsfæster det princip, at EU-lovgivning og EU-ret står over den nationale lovgivning? Det ses af Artikel I-6: »Forfatningen og den ret, der vedtages af Unionens institutioner under udøvelsen af de beføjelser, der er tildelt denne, har forrang frem for medlemsstaternes ret.«


    * Vidste du, at EU-lederne med EU-forfatningen giver sig selv lov til at ændre forfatningens indhold, uden at det skal ratificeres ude i landene ?
    EU-lederne kan - på et halvårligt topmøde- vedtage at trække et område med vetoret over til flertalsafgørelser? Det kræver blot, at alle landene er enige. Når først vetoretten er afskaffet, kan den ikke tilbageføres.
    Dette er indholdet i de såkaldte passerelle-artikler Kap IV- 444 og 445 om »forenklet procedure for traktatændring ».
    Det er netop disse artikler, der muliggør, at Unionen med tiden kan tiltage sig al den magt, som den principielt har fået tildelt i EU-forfatningens grundlovsdel, del I.


    * Vidste du , at EU-forfatningen giver mulighed for etablering af en egentlig EU-hær? Det fremgår af artikel I-41, stk.2:
    »Den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik omfatter gradvis udformning af en fælles EU-forsvarspolitik. Denne vil føre til et fælles forsvar, når Det Europæiske Råd med enstemmighed træffer afgørelse herom »


    * Vidste du, at EU-forfatningen forpligter hvert medlemsland til at øge sine militærudgifter? Og at våbenindustrien har fået sit eget våbenagentur, der skal sikre dets interesser ? Det fremgår af artikel I-41. stk 3:« Medlemsstaterne forpligter sig til gradvis at forbedre deres militære kapacitet. Der oprettes et europæisk agentur for udvikling af forsvarskapaciteter, forskning, anskaffelse og forsvarsmateriel (Det Europæiske Forsvarsagentur), der skal klarlægge de operationelle behov, fremme foranstaltninger til opfyldelse heraf, bidrage til at påpege og eventuelt iværksætte alle hensigtsmæssige foranstaltninger til styrkelse af forsvarssektorens industrielle og teknologiske basis, deltage i udformningen af en europæisk kapacitets- og forsvarsmaterielpolitik samt bistå Rådet med at evaluere forbedringen af den militære kapacitet.«


    * Vidste du, at EU-forfatningens »grundlovsdel« - del I, der definerer magtfordelingen mellem EU og medlemsstaterne i det lange løb - slår fast, at EU har førsteretten til at lovgive på social- og arbejdsmarkedspolitikken ? Social- og arbejdsmarkedspolitik er nemlig placeret under det, der kaldes »delt kompetence (artikel I-14). Delt kompetence defineres således i Artikel I-12,stk.2:: »Medlemsstaterne udøver deres kompetence, i det omfang Unionen ikke har udøvet sin eller er ophørt med at udøve den.«
    Denne magtfordeling har de danske ja-partier principielt anerkendt gennem deres ja.


    * Vidste du, at alle de principper, der ligger til grund for det omstridte servicedirektiv, er indeholdt i EU-forfatningen ? EU-lederne har besluttet at putte servicedirektivet ned i øverste skuffe, indtil den franske - og måske også danske afstemning- er overstået. Men servicedirektivet er ikke taget af bordet. Og med EU-forfatningen bliver princippet om, at der skal eksistere et frit indre marked for tjenesteydelser grundlovsfæstet. Det fremgår af en lang række artikler i EU-forfatningen. Tjek selv nogle af dem: artikel I-4, II-75, III-122, III-144, III-145,-og endelig III-148, der lyder sådan her: »Medlemsstaterne bestræber sig på at gennemføre liberaliseringen af tjenesteydelser i videre udstrækning, end de er forpligtet til i henhold til de europæiske rammelove, der er vedtaget..«


    * Vidste du, at EU-forfatningen betyder, at EU kan underskrive handelsaftaler i verdenshandelsorganisationen WTO, der åbner den danske sygehus- og uddannelsessektor for amerikanske servicekoncerners indtrængen, uden, at Danmark kan forhindre det ? EU får nemlig såkaldt »enekompetence« på handelspolitikken, og der kan også indgås aftaler om handelsliberaliseringer indenfor »sociale, uddannelsesmæssige og sundhedsmæssige tjenesteydelser«. Det fremgår af artikel III-315.
    Denne bombe i EU-forfatningen har affødt massive protester fra lærerforeninger og studenterorganisationer på tværs af landegrænser i EU


    Måske lidt at tænke over ??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bentzin


    Selv en mester ka' jo fejle, Macimuz.


    True, that is ...


    Har lige kigget kort på det, det ser yderst behjælpeligt ud ... jeg takker .. Så kan jeg rent faktisk finde ud af hvad pokker det hele går ud på. Men stemmer nu nok nej når tiden kommer ...