Pladerselskaberne ødelægger det for dem selv?

• jeg sidder her og er egentlig på vejh i seng, og lige på min nyhedsrunde falder jeg over dette på newz.dk

En ny Gallup-undersøgelse viser, at der sidste år er blevet kopieret musik over på 6 millioner CD'er i Danmark. Det skal stå mål med de knap 10 millioner solgte CD'er i samme periode.

Ikke alle kopier er ulovlige, men CopyDan er alligevel urolige over disse tal, idet der for 4 år siden blev solgt dobbelt så mange CD'er. De ser kopieringen som en af hovedårsagerne til, at pladesalget er faldet.

Aldersspredningen for folk, der kopierer er i følge undersøgelsen også blevet bredere. Hvor det tidligere var fortrinsvis unge, der kopierede, er det nu også folk, der er langt ældre.

Undersøgelsen viser desuden, at hver femte dansker har en bærbar musikafspiller og at kun hver syvende køber musik til deres afspiller.

Hvordan kan de forvente at de kan opretholde et pladesalg når priserne på musik cd'er flyver op og koster på den træls side af 150 kr?
    Og så ovenikøbet sætter kopispærringer på sådan at vi ikke kan afspille den extremt dyrtindkøbte musik i vores musikafspillere!

Jeg kan blive noget så sur på folk som kan tude så meget over andres gøren, når det er deres egen skyld.

Det de gør er jo som at pisse i bukserne når det er koldt udenfor. Det varmer godt i starten, men fuck det bliver koldt bagefter.

Er der bare mig, eller skal de til at se virkeligheden i øjnene, og se at få sænket de pladepriser eller begynde at satse mere på online salg?

• De skal både sænkepriserne men også køre videre med netsalg. Helt ærlig, så er 150,- sgu for meget for en skive. I USA fx. koster de det halve, så jeg tror det ville ligge en dæmper på folks kopiring, men ikke stoppe det helt.

• Kan godt se problematikken.

Men at sænke priserne er ikke noget man bare lige gør fra den ene dag til den anden.
    Der er jo flere ting i det end som så.
    Vi kan alle blive enige om at 150 danske inflationsramte mønter er meget for en skive som man rent faktisk kan risikere ikke at kunnet afspille grundet den aggressive kopisikring.
    Men har pladeindustrien reelt et andet valg?
    Nogle mener ja, de kan jo bare sætte prisen ned til et mere passende niveau. Dette vil betyde stort fald i pladeindustriens indtægt, men vil dette i modsat fald kunnet få forbrugerne til at købe flere skiver, så man rent faktisk vil opleve at indtægten vil forblive det samme, eller endda stige?

Lad os antage at pladeselskaberne sænker priserne, vil det ikke være at sige at musik-piraterne har vundet, og at pladeindustrien har opgivet? En slags falliterklæring?

• Jeg kan følge din tankegang, men et nedsat af pris betyder ikke nødvendig fald af indtægter, eftersom de nok ville sælge flere cder ;)

Det er de færreste cder jeg vil give 150 kr. for. Så skal den være seriøst god og jeg mener så god man gider lytter til de fleste numre...

Narj online salg er noget jeg ser som en god fremtid. Dance-tunes.com er faktisk vældig cool. 125 sange for 99 euro. Flere af den slags kunstnere som er præsenteret derinde er også begyndt at sælge deres egne track via egen hp, hvor man måske kan købe en hel single med 5 tracks for omkring 42 kr... Og bare man kan høre et preview af skidtet så man ved hvad man går ind til, så er det jo cool. Pladeselskaberne kan derfor også spare en del omkostninger ved de ikke skal distribuere musikken nogen steder hen .. eller i hvetfald ikke i et så stort omfang som førhen ..

Og hvad angår de selskaber, de tjener kassen i forvejen, de er bare så pokkers grådige og det er langt fra de fleste penge som rent faktisk går til kunstneren selv...

Det eneste krav jeg har til online musik er at de sørger for en rigtig god kvalitet på sangene. Man er jo lidt af en lydfreak ...

Btw, en eller anden undersøgelse viste også at faldet af downloadning var faldet og salget af online musik var steget, så tror der er en fremtid :)

Edit:
    Grunden til folk downloader tror jeg skyldes prisen på cder, så at hæve prisen er måske at skyde sig selv i foden. Men måske man heller ikke skal pive sådan, for hvis ikke folk downloadede, så var prisen heller ikke steget. Det er ligesom med forsikringer, folk laver svindel fordi det er dyrt.. DOH, hvofor mon det er dyrt :boxed:

• Ganske vist er CD salget faldende, men til gengæld er LP salget støt stigende..... 8o
    Grunden til at pladeselskaberne ikke sælger så mange plader kunne også hænge sammen med at de plader der udgives er noget lort...Og at antallet af nyudgivelser er faldet med ca.30%
    Mange af de nye udgivelser er så rettet mod den gruppe, som er mindst købedygtig, nemlig unge, som sjovt nok også er den gruppe der laver flest kopier.

Oprindeligt indlæg af Boris
    Ganske vist er CD salget faldende, men til gengæld er LP salget støt stigende..... 8o
    Grunden til at pladeselskaberne ikke sælger så mange plader kunne også hænge sammen med at de plader der udgives er noget lort...Og at antallet af nyudgivelser er faldet med ca.30%
    Mange af de nye udgivelser er så rettet mod den gruppe, som er mindst købedygtig, nemlig unge, som sjovt nok også er den gruppe der laver flest kopier.

Der ramte du lige hovedet på sømmet. Kan ikke siges meget bedre. Dog er der også en anden faktor, som måske kan spille ind. Det er jo også nu, muligt at købe Musik DVD'er. Det salg er oogså stigende, måske ikke så meget.
    Men jeg spurgte i TP-Musik her forleden dag om hvordan Musik DVD-salget var hos dem. Svaret var at inden for deres firma, som er et af de større i Kbh-området, var der en rimelig pæn forøgelse inden for dette område. Selv Fona har øget deres udvalg en hel del, ift. hvad det har været.

• Hvis en cd kom ned omkring 100,- eller mindre, ville jeg hellere end gerne støtte pladeindustrien og købe mine cd'er - Men med de skyhøje priser de kører med nu, virker alternativerne langt mere fristende..!

CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

Ganske vist er CD salget faldende, men til gengæld er LP salget støt stigende..... 8o

Det kan der være noget om, men du tager fejl omkring 1 ting. Det er de unge som har den største købekraft, fra 14 år og op ... Så det er den målgruppe de skal ramme da de har flest penge. Film bliver ofte lavet i PG-13 sådan de kan få alle med ned til 13 år fordi de har pengene ;)

Oprindeligt indlæg af Macimuz

Det kan der være noget om, men du tager fejl omkring 1 ting. Det er de unge som har den største købekraft, fra 14 år og op ... Så det er den målgruppe de skal ramme da de har flest penge. Film bliver ofte lavet i PG-13 sådan de kan få alle med ned til 13 år fordi de har pengene ;)

Det med pengene er korrekt, men da det samtidig er den gruppe, som bruger flest penge på f.eks. computere er det også den gruppe som downloader flest ting. Dette er altsammen beviste påstande fra diverse analyse institutter og altså ikke grebet ud af den blå luft.
    Ydermere, hvis du higger på hvilke titler, der rent faktisk sælger, vil en stor del af dem være genudgivelser af "gamle" kunstnere som f.eks. Rolling stones, Bob Dylan og ligende.
    Bare fordi en gruppe har penge behøver de jo ikke nødvendigvis, bruge dem på Cd'er....

• Præcis. Musik cd'er er simpelthen så dyre, at det er helt urealistisk at have en nogenlunde samling. Film derimod koster godt 50-100 kr. med mindre de lige er ankommet på markedet, og det gør det langt mere interessant.

• Uh ha, endnu en faktor der spiller ind, troede bare det var mig der var blevet gammel - der bliver ganske enkelt udgivet for meget dårligt musik.

Det kan jeg kun give jer alle ret i, der er generelt ALT for meget skrammel på hylderne, minder alt for meget om hinanden og lyder generelt hæsligt.

Skal da så dertil indrømme - jeg køber ikke ret mange film, aller højeste en god gyser eller ligende, som man mange gange kan få for en 50-75,-.
    Men i forhold til så mange andre er mit køb af musik-cd'ere støt stigende. Det er så også kun i kraft af at jeg køber meget musik som ikke bliver spillet i radio eller TV, og derved koster disse udgivelser typisk 130 incl fragt, altså vi ligger på en 100,- seddel for en cd hvilket jeg mener er et mere passende niveau.

og det faktum at LP salget er stigende, ja, det kommer ikke bag på mig, da det stadig er den eneste måde at få ukomprimeret musik på i den reneste form.
    og så lyder det jo bedre.

Jeg vil formentlig gerne købe den.... :D

Seriøs???????????
    Der er ca 300 single.
    Ca 50 Maxi single , hvoraf den ene , Final Countdown med Europe , har medvirket i Polle fra Snave reklame , må give extra , he he.
    Og ca 100 LP plader.

The_Unforgiven

Oprindeligt indlæg af WonderBoy

og det faktum at LP salget er stigende, ja, det kommer ikke bag på mig, da det stadig er den eneste måde at få ukomprimeret musik på i den reneste form.
    og så lyder det jo bedre.

Det er da vist en stor løgn. Du kan købe CD'er som ikke er hårdt presset ud over det er formater som super audiocd f.eks. et rigtig godt alternativ hvor man for en super god lyd.

Men før du hyler over det så smid lige 10-20k efter et rimeligt anlæg.

Største problem med priser på CD'er i DK er afgiften. Afgiften på en CD er simpelthen så stor at musikerne ikke tjener ret meget. Hvis prissen skal ned skal der gøres noget ved afgifter ellers bliver det underskud for musikkerne.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Der er ikke afgift på indspillede musik cdèr.
    Den blev fjernet for ca 10 år siden.
    Det er fortjenesten til selskaberne der er høj , da afgiften røg væk kostede en musik cd 109 kr , den sidst udkommende , før afgift fjernelse ca 129 kr.
    En kunstner får ca 20 kr pr cd , hvis han både komponerer musikken og laver teksten.

The_Unforgiven

Det med pengene er korrekt, men da det samtidig er den gruppe, som bruger flest penge på f.eks. computere er det også den gruppe som downloader flest ting. Dette er altsammen beviste påstande fra diverse analyse institutter og altså ikke grebet ud af den blå luft.
    Ydermere, hvis du higger på hvilke titler, der rent faktisk sælger, vil en stor del af dem være genudgivelser af "gamle" kunstnere som f.eks. Rolling stones, Bob Dylan og ligende.
    Bare fordi en gruppe har penge behøver de jo ikke nødvendigvis, bruge dem på Cd'er....

Snakker ikke om titler og udgivelser, der vil jeg godt give dig ret, ville bare påpege det er de unge som har pengene :)

Vil dog sige det jo ikke er alle unge der bruge penge på computer... Men aller kender nok nogen med en computer og alle har nok også en computer hjemme, så jo kan godt følge det. Men en nylig undersøgelse siger faktisk alderen for kopiering går helt op til 50 år...

Men jeg kan godt følge dig, ikke det ... :)

• Et godt billede på at det er industrien der suger pengene og ikke kunstnerne (self. nogle som alligevel er godt rige, men de har også solgt millioner af albums) ..

Faktisk ikke meget at tjene 20 kr. på en cd ... Så skal man alligevel sælge godt for at leve nogenlunde ? :s