Jeg har nu spillet WoW siden EU Final beta startede.
Her i retail har jeg en lvl 47 (så godt som 48 ) Rogue, og har desuden leget med et hav af andre characters.
Jeg er nået til at punkt, hvor jeg plages en del af tanken om, at WoW er ret trivielt og kedeligt.
Hermed mener jeg, at det forekommer mig, at spillet er meget afgrænset. Stortset alle quests er ens. Du får en quest, du skal rende ud et sted...nakke et eller andet, eller samle noget op fra noget du har nakket. Derefter skal du vende tilbage med item, eller bare for at få en reward. Du skal stortset ALTID ud og dræbe noget. Der er naturligvis andre quests, hvor temaet umiddelbart ikke lægger op til, at du skal slå ihjel. Men når alt kommer til alt, er det ALLIGEVEL det du skal.
Jeg loggede på i dag...stod i Ironforge i 30 min. og kiggede på chat. Jeg vidste simpelthen ikke hvad jeg skulle foretage mig. Jeg kiggede i quest log. Havde 11-12 quests fordelt over 9-10 regioner. Jeg orkede simpelthen ikke at gå igang. For alle quests bød på det samme. Skulle ud og nakke something. Det var simpelthen ikke besværet værd, rent oplevelsesmæssigt, og tidsmæssigt.
Jeg har selv spillet Star Wars Galaxies. Et spil jeg efter at have startet med WoW savner meget. Her er der smukke landskaber, man kender, og som man godt kan tage ud og udforske...også selvom man ikke er high lvl. SWG er nemlig bygget meget anderledes op "lvl-mæssigt". I WoW er der skam også mange smukke områder. Men de er simpelthen spækket med mobs, der gør det en umulighed for en uskyldig low-lvl, der vil ud og explore. De bliver ganked på stedet, enten af mobs, eller af horde/alliance. Der er simpelthen ikke liv i den del af spillet, der byder på exploration...ingen fortjeneste, og det er simpelthen ikke muligt. Med mindre man i forvejen er lvl 55-60, og så kender regionerne alligevel.
Det hele handler om, at nå lvl 60. For de fleste, at nå lvl 60 hurtigst muligt. Når man så er nået de 60 lvl, hvad så?
WoW minder på mange punkter meget om Diablo 2. ALLE high-lvl render rundt med de samme items. Går man hen og inspecter en lvl 60, fint, han har epic weap og en masse vilde set-items. Tager man så den næste lvl 60 af samme class. Halløj...vedkommende render sgu rundt med de samme ting. Det synes jeg er en utrolig skam, hvilket gør helhedsindtrykket af spillet meget trivielt. Der er ikke samme kulør, nuancer item-mæssigt, som der er i andre spil.
Man kan stortset ikke beskæftige sig med andet end krig og kamp i WoW. Naturligvis kan man udforske de professions der er. Men...lad mig komme med eksempler:
Leaterworker: Lav lidt armor til kamp
Alchemist: Lav nogle health potions og andet...til kamp
Blacksmith: Lav lidt weap og noget armor...til kamp
Sådan fortsætter det...naturligvis er krig et vigtigt aspekt i WoW...faktisk det primære. Så det er da klart professions skal være rettet mod dette. Det kan sikkert også være svært at forestille sig nogen anden idé med professions. Men der er faktisk ikke noget sekundært aspekt i WoW. Man kan ikke fokusere på andre ting end krig og kamp...ikke hvis man ønsker at komme frem i spillet. Man kan ikke lave sin egen forretning og tjene penge på den måde. Dertil har Auction House sørget for det hele. Hvilket altså medvirker til en (IMO) meget kraftig trivialitet i spillet.
For at vende tilbage til character fremskridt...det er rent ud sagt _umuligt_ at nå nogen vejne i WoW, hvis man ikke tager alle de obligatoriske quests i spillet. Efter man har klaret quest A...så videre til B....så videre til C....osv. osv. osv. Det er de samme og samme quests hele vejen igennem. For at nå langt gælder det blot om, at have tålmodighed og at være stædig. Man har IKKE nogen fri vilje når det kommer til stykket. Man er nødsagen til, at klare visse quests for at nå fremad.
Det kan godt være, at WoW er et hack'n'slash MMO. Men i bnd og grund adskiller det sig faktisk ikke særlig meget fra Diablo 2.
Nu tilføjer de snart honor-system, hvor man bliver rewarded, for at nakke lige-lvl horde/alliance. Men for at kunne følge med i pvp, er man nød til at have baglandet i orden. Et bagland der for de fleste lvl 60 er det samme. Samme items, og skills. Det er naturligvis fedt, at stige i honor, og få adgang til nye ting osv. Men det er jo ikke nogle ting, som er unikke på sin vis, da en anden spiller kan have adgang til nøjagtig de samme ting. Og dermed har vi igen, den samme trivialitet.
Der er mange skills i spillet. Men når man op på lvl 40...så er det det. Man kan lige stige sine skills nogle ranks...så er det også slut. Talent points er nok det der gør de forskellige characterer mest unikke. Men communitiet er allerede i god gang med, at lave de perfekte templates, der med garanti vil gå ud og præge alle folks char. så de på det punk ligner hinanden til forveksling. At lave sine talenpoints unikke er heller ikke nok til, at gøre spillet mere underholdende.
Jeg er nået til et punkt, hvor jeg har svært ved, at se hvorfor jeg skulle blive ved at spille WoW. Jeg føler ikke det engagement jeg havde, da jeg startede med spillet, og alting var nyt. Nu ved jeg, at når jeg kommer ind i et nyt område i spillet, så vil jeg bare skulle starte forfra, og klare de dertil indrettede quests, der kan få mig videre. Jeg kan ikke køre rundt og nyde området. Det hele er kortlagt, og bag det næste hjørne er der enten en enemy camp eller andet hostile. Landmarks er der ikke mange af...hvis der endelig er, skal man kæmpe sig vej frem til dem. Det er ALT for besværligt og man er tvunget til, at foretage sig ting man ikke gider, for at nå frem til noget, man godt gider.
Håber I vil læse denne tråd godt igennem, og foreholde jer åbensindet, overfor en noget modstridende holdning, hvis man skal forholde sig til den offentlige "opinion"