10 Gigabit/s

• Sjovt nok er jeg lige igang med at læse Finn Helmers bog, om ham og Giga.

Kan godt li' manden, han har visioner og han vil noget.

Kunne nu også godt snart tænke mig mere end 2 mbit! Synes det er røv langsomt - og vi fortjener bedre. Vi er trodsalt IT landet #1.

Synes ikke 10 Gigabit er overdrevet.

Godt nok siger du at der ikke er særlig mange der overhovedet udnytter deres 2mbit.. Men for det første er det hamrende dyrt, og for det andet så udnytter man vel hvad man har. Dvs. jeg kan da godt leve med 2 mbit, men hvis jeg havde 10 gigabit ville jeg da nok også udnytte en stor del af det.

Og DK's upload hastigheder er fuldstændig til grin. Hvorfor kan man ikk få 2/2 mbit? Imo. skal der helst være lige så meget upload, som download for at nettet kan hænge sammen.

MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

• ADSL2 og VDSL... har hørt om det...

Men der kommer først 8Mbit/1Mbit til oktober 2005...(Ved ikke helt om det er 8/1 men det er 8/X)
    IP kabel TV er ikke det samme som HDTV ;) Det er stadig kun 640x480.

SÅ meget tror jeg ikke folk vil bruge det, men hvor lang tid tager det at DL en 4.5GB DVD film med 10Gbit internet? :D

Der er forskel på at købe X800XT-PE og internet ;) Hvis X800XT-PE om 10 år stadig var verdens hurtigste kort ville det måske ikke være en slem idé, slet ikke hvis det tog flere år at købe det :)) Det er jo ikke XX milliarder på 1 gang, det er nok over en periode på en 5-10 år?

Hvis det tager NESA 10 år at tjene pengene ind igen(Lidt overdrevet med 10 år ikk?) Hvis det blev et krav at hver gang der var vejarbejder var den eneste udgift selve kablet, og det at trække det;)
    Man trækker vel 1 hovedkabel og så flere små kabler hjem til hver husstand? Dvs det er 1 kabel til ret mange husstande,

Men lad os sige 10 år... 10Gbit internet... Det holder nok i lidt mere end 10 år :)) Netkort er ikke engang deroppe endnu. Vi overlevede da med 256/128 i LANG tid, nu er det lige blevet opgraderet! 512/128! WOW :))

Men jeg kan ikke se 1 eneste minus ved den her idé... Penge får vi igen, vi blir verdens førende IT nation bare med en ret stor forskel til nr 2...

Desuden er det et 10Gbit MAN(Metropolitan Area Network) så udadtil har vi kun XXXMbit eller hvor meget de bestemmer sig for, men inde i danmark har vi 10Gbit ;)

Derfor blir TV og indenlands trafik dejlig... Og så kan man stille og roligt opgradere udlands hastighed uden at tænke på andet end pris...

Oprindeligt indlæg af SjQLunD
    Sjovt nok er jeg lige igang med at læse Finn Helmers bog, om ham og Giga.

Kan godt li' manden, han har visioner og han vil noget.

hehe ja hans ideer fejler ikke noget

Kunne nu også godt snart tænke mig mere end 2 mbit! Synes det er røv langsomt - og vi fortjener bedre. Vi er trodsalt IT landet #1.

Synes ikke 10 Gigabit er overdrevet.

tja vi kunne jo uden poblemer klare os med 100Mbit, men får man tilbudet ind af døren skal man jo være dum hvis man siger nej

Godt nok siger du at der ikke er særlig mange der overhovedet udnytter deres 2mbit.. Men for det første er det hamrende dyrt, og for det andet så udnytter man vel hvad man har. Dvs. jeg kan da godt leve med 2 mbit, men hvis jeg havde 10 gigabit ville jeg da nok også udnytte en stor del af det.

ja det er jo naturligt nok

Og DK's upload hastigheder er fuldstændig til grin. Hvorfor kan man ikk få 2/2 mbit? Imo. skal der helst være lige så meget upload, som download for at nettet kan hænge sammen.

tjaa upload er klart det dyreste ved en DSL forbindelse og den teknologi giver kun max på 768kbps upload (ved aDSL) men du kan sagtens få en 2,3Mbit/2,3Mbit sDSL forbindelse, men denne koster jo som du kan gætte dig til :)

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

Oprindeligt indlæg af NiEn
    det går ca 1 år så får alle i vors område 10 mbit.. :D
    så det bliver da sjovt når det kommer..

hehe NESA er også godt i gang her i byen

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Oprindeligt indlæg af dkwolf

hehe NESA er også godt i gang her i byen

hva er NESA ??? :O

ved os er det elselskabet der laver det og det bliver vidst nok 10/10 mbit..

Oprindeligt indlæg af købkøb
    ADSL2 og VDSL... har hørt om det...

ok

Men der kommer først 8Mbit/1Mbit til oktober 2005...(Ved ikke helt om det er 8/1 men det er 8/X)
    IP kabel TV er ikke det samme som HDTV ;) Det er stadig kun 640x480.

nej det siger jeg jo heller ikke - men HDTV vil sikkert blive lækkert, men det er jo langt fra slået igennem nogen steder i verden.

Hvis det tager NESA 10 år at tjene pengene ind igen(Lidt overdrevet med 10 år ikk?) Hvis det blev et krav at hver gang der var vejarbejder var den eneste udgift selve kablet, og det at trække det;)

nope der kommer direkte fra dem selv af
    http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20072

Man trækker vel 1 hovedkabel og så flere små kabler hjem til hver husstand? Dvs det er 1 kabel til ret mange husstande,

ikke nødvendigvis, hvis man skal presse så meget data igennem et fiber kabel skal man bruge mange forskelige slags lys og det udstyr er sikkert ikke skide billigt. Og det vil igen kræve at der bliver lavet "centraler" som igen skal vedligeholdes og opdateres

Men jeg kan ikke se 1 eneste minus ved den her idé... Penge får vi igen, vi blir verdens førende IT nation bare med en ret stor forskel til nr 2...

har du så nogen sinde set noget staten har lavet der har fulgt planen og til den annoncerede pris.... :]
    Desuden at vi alle får 10Gbit betyder jo ikke at man automatisk bliver et førende IT nation. Man kan jo lige så nemt ende som med sorteper ved sådan en investering og være dumme peter og være til grin. En IT nation skal være god til at implementere nye teknologier, bruge dem (ja prøv at få Hr og Fru Danmark med der..., samt udnytte den)

Man kan mærke på dig at du er tekno freak, alt skal være det nyeste og mest bling bling over at sige at man har 10Gbit net. Men det hele skal jo også kunne hænge sammen i den infrastruktur der er i DK.

Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

Oprindeligt indlæg af NiEn
    hva er NESA ??? :O

ved os er det elselskabet der laver det og det bliver vidst nok 10/10 mbit..

hehe NESA er Nordvest Sjællands Elsammenslutning eller noget i den stil :)

http://www.nesa.dk

• video on demand kræver kun en 25 mbit forbindelse.. og når der engang midt i næste år bliver lanceret vdsl til lidt mere rimelige priser.. har hørt blandet andet cybercity vil gøre det..
    så kommer forbindelsen lige pludselig op på de 45 mbit.. hvilket er mere end rigelig til alt det du hoster med op af ideer (til købkøb)

Oprindeligt indlæg af muN_
    video on demand kræver kun en 25 mbit forbindelse.. og når der engang midt i næste år bliver lanceret vdsl til lidt mere rimelige priser.. har hørt blandet andet cybercity vil gøre det..
    så kommer forbindelsen lige pludselig op på de 45 mbit.. hvilket er mere end rigelig til alt det du hoster med op af ideer (til købkøb)

VoD kan faktisk sagtens gøres over en mindre forbindelse end det. 7-8Mbit kan fint gøre det hvis man kan sikre sig et godt codec og at forbindelsen kan opretholdes uden at den skal bruge alt for meget buffer.
    Ja CC kommer med ADSL2+ næste år (tror ikke de vil bruge vDSL standaden), dette vil TDC også gøre sikkert er kort stykke tid efter (eller måske før, hvem ved)

• TDC skulle meget snart, gerne komme me 11/4Mbit internet, en af mine kammerater har lige været beta-tester for dem :D SHIT det gik stærkt!!

Og tænker man sig så li' op i 10Gbit!!! Det f*ck*ng sygt til en almindelig husstand, 100MBit ville være mere end rigeligt til en alm. husstand, og så et backbone på 10Gbit :D

Det ville helt kalrt være en kæpe fordel for lilel DK at få 10Gbit, ikke nødvendigvis til hele nationen, men til staten, universiteterne, gymnasierne, folkeskoler og virksomheder...

specielt for DK som forskningsland ville det være en kæmpe fordel at koble universiterne på GRID netværket med 10Gbit, tænk på alle de data man kunne trække på rundt omkring i europa og verden, og derved spare ressourcer ved ikke selv at forske i noget som der allerede foreligger resultater på, og bruge de ressources anderledes... DET er noget som regeringen garanteret ville synes rigtig godt om, eftersom de gerne vil fremme DK som forskningsland efter den seneste finanslov...

• tjaa danmark var jo også storbruger af slaver så den holder da vist ikke helt ;)

Oprindeligt indlæg af dkwolf

VoD kan faktisk sagtens gøres over en mindre forbindelse end det. 7-8Mbit kan fint gøre det hvis man kan sikre sig et godt codec og at forbindelsen kan opretholdes uden at den skal bruge alt for meget buffer.
    Ja CC kommer med ADSL2+ næste år (tror ikke de vil bruge vDSL standaden), dette vil TDC også gøre sikkert er kort stykke tid efter (eller måske før, hvem ved)

Jeg hørte nu at TDC først til oktober 2005 kommer med 8Mbit forbindelser...

Så synes det er ildt langt ude at sigte efter 45Mbit om 1 år? Var bare hvad jeg hørte til deres pressemeddelelse...

Glæder mig til man kan få net gennem el selskaber her på amager :D

Wolf: Er ikke tekno freak... Og har slet ikke det nyeste og mest bling bling, tænkte mere bare at når man alligevel graver det op hvorfor så ikke smide kabler ned...

Men jeg synes at business folk burde styre DK :))

Det ville sikkert gå meget bedre...

Jeg hørte nu at TDC først til oktober 2005 kommer med 8Mbit forbindelser...

svært at sige - der er ikke noget offcielt ude endnu. Men hvis CC kommer med det i løbet af de første par måneder af 2005. Kan du regne med at TDC følger inden for kort tid.

Så synes det er ildt langt ude at sigte efter 45Mbit om 1 år? Var bare hvad jeg hørte til deres pressemeddelelse...

mjaa 45Mbit ligger stadigvæk lidt ude i fremtiden, hvis det skal være via kobber. Men ikke så lang tid endnu, får de først startet ADSL2+/VDSL så er det bare at skrue op for hastigheden i systemet og så kører det :)

Glæder mig til man kan få net gennem el selskaber her på amager :D

jaa det er bestemt ikke noget dårligt tilbud de kommer med der, men alligevel 395kr bare for linien.. (igennem NESA ved ikke om prisen bliver den samme der)

Wolf: Er ikke tekno freak... Og har slet ikke det nyeste og mest bling bling, tænkte mere bare at når man alligevel graver det op hvorfor så ikke smide kabler ned...

ja det vil være logisk nok bare at smide kablerne ned. Det er også de NESA og andre er i fuld gang med nu. Men et landsdækkende net er mere end "bare lige at smide kabler i jorden" :)

Men jeg synes at business folk burde styre DK :))
    Det ville sikkert gå meget bedre...

tjaa hmmm måske. Det er der jo ikke nogen der kan sige.
    De har nu gode ideer, men har normalt problemer med at få dem realiseret og få dem ud i verden.

395,- for 100Mbit er da ikke galt...

de 395 er for fiber alene i NESAs områder - så skal du betale for den Inet linie du vil have bagefter.
    Cybercity Fiber 1/1 Mbit/s Pr. md. 169 kr.
    Cybercity Fiber 4/1 Mbit/s Pr. md. 199 kr.
    Cybercity Fiber 10/1 Mbit/s Pr. md. 295 kr.
    Dansk Bredbånd 10/10Mbit/s Pr. md. 295 kr.
    -> Jay.net er også med men deres "tilbud" er til grin
    100kr pr. md. for 100/100Mbit/s MEN
    2 GB gratis trafik pr. md.
    * 1 kr. pr. GB dansk trafik.
    * 10 kr. pr. GB international trafik.

taget fra http://www.nesa.dk/privat/produkter/fibernet/services.htm

Ved ikke om det bliver det samme inde hos jer. Mit gæt til være DBnet som lige pt er godt i gang i KBH.
    Man skal dog være meget over det og læse alt hvad der står ellers bliver det sgu hurtigt dyrt for det.