Hjælp til fysik

• sad lige og kigged mine lekier igennem da jeg fandt den her, kan simpelt hen ikke finde hat ? ?(

1/bølgelængden=R*(1/2^2-1/m^2)
    Værs'go! Balmers formel..
    R er en konstant som er lig med 1,01907*10^-7
    m= 3 ved rødt lys
    = 4 ved blågrønt lys
    = 5 ved Violet lys

• Ja, den formel kan du bruge til at beregne bølgelængden på en bestemt farve lys :D

Formel:
    1 over bølgelængden = R*(1 over 2 i 2. minus 1 over m i 2. hvor m er lysordenen.

Du kan ved at indsætte lydordenen i formlen finde ud af hvilken bølgelængde den på gældende farve har :D

Derefter isolerer du bare bølgelængden i formlen:
    1/bølgelængden = facit fra før, og så skulle bølgelængde være fundet :D

Det samme kan gøres hvis du har opgivet en bølgelængde, så kan du finde ud af ordenen og derudfra finde ud af hvilken farve det har :D

• Que...????? - Tal dansk menneske..... ;) - Nå det er nok bare mig der fatter nada af fysik - Det var vist nok et fag jeg havde i skolen for en del år siden.. :O

• Jamen hallo, det er jo bare at isolere [m], eller må jeg indrømme, jeg ik helt fatter hvilket svar, du vil have på dit spørgsmål 8o
    Hvis du vil have hjælp til din opgave, så send mig en PM, eller lav formlen i Equation og paste den i forummet her igen - det andet her, kan jeg sgu hverken se hoved eller havei, hvis du ikke sætter paranteser :boxed:

Oprindeligt indlæg af BasHuus

Jamen hallo, det er jo bare at isolere [m], eller må jeg indrømme, jeg ik helt fatter hvilket svar, du vil have på dit spørgsmål 8o
    Hvis du vil have hjælp til din opgave, så send mig en PM, eller lav formlen i Equation og paste den i forummet her igen - det andet her, kan jeg sgu hverken se hoved eller havei, hvis du ikke sætter paranteser :boxed:

Så har i den hvor den er lavet i Equation 3.0. Dog kun 2. jeg bruger det, men det giver da et indtryk af hvordan den skal laves ;)

Hvis du sætter værdien for rødt lys (3) ind på m's plads, får du bølgelængden for rødt lys.
    Hvis du så sætter værdien for blågrønt lys på m's plads, får du bølgelængden for blågrønt lys.
    osv.
    Det er ikke så svært :D Og jeg som kun går i 10.

Edit: Hvis man så husker billedet ville det hjælpe :boxed:

Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

Rettet en gang, sidst af Slammand ().

• OK lækkert...forstår jeg dig ret, hvis det du ønsker er at isolere m ??

• Det er noget jeg prøved at lave for en ven, han skrev præscis det samme som jeg skrev til jer, har prøvet at få ham til at sætte parenteser og stille et spørgsmål men han er vist dummere end han ser ud til :S

Men når jeg får mere at vide skal jeg nok skrive :)

Oprindeligt indlæg af BasHuus

OK lækkert...forstår jeg dig ret, hvis det du ønsker er at isolere m ??

Ved ikke hvad du mener med at isolere m :boxed: . Men m er jo værdigen for det ønskede lys.
    Rød: 3
    Blågrøn: 4
    Violet: 5
    Og så skal du bare sætte m-værdigen i anden.

Intel Core 2 Duo - E6600 || ASUS P5W DH Deluxe
    nVidia GeForce 8800GTS || 2 x 1 GB G.Skill PC6700
    Antec Neo550W || Coolermaster Stacker
    Dell 2007FP || Vandkølet
    DD || HW Labs || Laing

Oprindeligt indlæg af Slammand
    1/bølgelængden=R*(1/2^2-1/m^2)

..og senere:

Oprindeligt indlæg af Slammand
    [Blocked Image: http://tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=4809&sid=]

De to ligninger er ikke ens. Det er den første, der er korrekt.

Ligesom alle andre glæder jeg mig i øvrigt til spørgsmålet. Og jeg er fascineret af, at du har fået så mange svar uden at stille noget spørgsmål.