• Hvor skaffes flydende nitrogen, og hvad er ca prisen?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Det koster 2500,- for 20/L mener jeg nok. Og du kan jo selv gætte hvorfor folk ikke bruger det særlig meget ;)


    Det er nærmest umuligt at skaffe hvis man ikke kender de rigtige mennesker 8)

  • Det er meget nemt at omgås, man skal bare bruge det rigtige sikkerhedsudstyr.


    Det er jo nemlig ikke dyrt hvis man som sagt kender de rigtige mennesker...

  • Hvis det skal bruges til OC så er prisen på LN2 vel ikke så meget i forhold til det hardware man kommer til at ofre..

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacob Hansen
    Det koster 2500,- for 20/L mener jeg nok. Og du kan jo selv gætte hvorfor folk ikke bruger det særlig meget ;)


    Det er nærmest umuligt at skaffe hvis man ikke kender de rigtige mennesker 8)


    Det lyder helt vildt. Både prisen og det med de rigtige mennesker.


    Jeg mener, jeg plejer at give lige omkring 10.000,- + moms pr. batteri med 10 stk. 50 liter flasker.


    Og "de rigtige mennesker" er bare nærmeste leverandør af beskyttelsesgas for svejsning, f.eks. AGA eller Danskær. De kan også klare nitrogen.

  • Det må folk selv finde ud af. Jeg vil ikke skaffe noget til nogen. Skaffer kun til mig selv - Hvis folk tænker sig om, ligger det lige foran næsen på dem.

  • Ja det er ikke så svært.


    Men man bliver nok nødt til at købe en flaske med 50 liter i.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • jeg har nu aldrig hørt om flydende nitrogen til svejsning.
    til den slags bruger man tør nitrogen. nitrogen skal under VILDT tryk for at kunne kondensere - det ville sprænge enhver beholder at have det lukket inde.
    se evt jacobs film med colaflasken - det er tøris, det samme ville ske med ln2 - her kan vi bare gøre det med enhver trykbeholder jeg lige kan komme på.
    LN2 leveres i isolerede beholdere med overløb hvor gassen kan komme ud når den damper af. det kan vist faktisk stå ret længe, der er koldt jo ;)
    jeg kunne da godt have forslag til hvad man kunne prøve.. men som jacob ville jeg være meget ked af det hvis det var mig der hjalp med at fryse dine fingre af.
    lad os sige jeg jævnligt ser en lastbil når jeg skal i skole ;)



  • nej alle tryk beholdere ville ikke sprænge, især ikke dem der er lavet af glas/kulfiber, de vil bare revne ;)

  • Om du så kan skaffe LN2, så er min anbefaling at du starter ud med tøris. Det er rart at have styr på påfyldning og hvad der sker med ens system med ekstrem køling, før det bliver meget ekstremt.


    Tøris kan du sagtens føle på og lege lidt med, dog ikke i lang tid, så det kan IKKE anbefales. LN2 er derimod over i den kedelige kategori at få på fingre og andre steder. Folk ved selvfølgelig at det er farligt, men det kan ikke siges tit nok.



  • HJEM IS !!!!! :D

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR
    jeg har nu aldrig hørt om flydende nitrogen til svejsning.
    til den slags bruger man tør nitrogen.


    Du har ret. Det er naturligvis tør nitrogen, jeg har købt i de mængder og til de priser.


    Men flydende nitrogen har jeg nu også købt. Det koster kun et symbolsk beløb på en tyrestation. Eneste problem er, at beholderen koster en del, 7000,- + moms, så vidt jeg husker. Nogle gange kan man låne eller leje en beholder hos dem, men jeg brugte så meget, at jeg blev nødt til at købe.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR
    nitrogen skal under VILDT tryk for at kunne kondensere - det ville sprænge enhver beholder at have det lukket inde.


    Det vil jeg til gengæld gerne have lov at korrigere lidt på. Man kan ikke sætte nitrogen under så meget tryk, at det kondenserer ved stuetemperatur. Det superkritiske punkt ligger ved 126K, dvs. langt under frysepunktet. Ved højere temperaturer findes nitrogen kun på gasform, uanset tryk.


  • kan godt være det er mig her der ikke har fulgt helt med, men alle gasser vil kondensere hvis trykket er rigtigt ved given temperatur eller??
    selvfølgelig kan vi ikke lave så høje tryk - det er det vi har cascades til ;)
    men er det kritiske punkt ikke bare hvor det kan kondensere ved et bestemt tryk?


    edit: sørme nej, man lærer noget nyt hver dag :)


    The highest temperature at which a fluid can exist as a liquid or vapor. Above this temperature the fluid is a gas and, regardless of the amount of pressure applied, cannot be liquefied.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SlackeR
    men er det kritiske punkt ikke bare hvor det kan kondensere ved et bestemt tryk?


    edit: sørme nej, man lærer noget nyt hver dag :)


    Fedt, ikke?


    Det var i øvrigt noget vrøvl, da jeg kaldte det "det superkritiske punkt". Som du selv skriver, hedder det "det kritiske punkt". Men man kalder tilstanden superkritisk (eller overkritisk), når man ligger over det kritiske punkt.