Kan Jeg Overclocke

  • Jeg ville lige høre om mit system kan overclockes.
    Jeg ved der er meget mere i bundkortet, men rammene kan vist godt knibe..


    Hvordan er det man gør...er det meget svært eller ligetil.....Evt. En hjemmeside der forklarer hvad man skal.!


    Mvh. Søren

  • Samsung PC2700 er nogen af de bedste OC RAM du kan få, hvis du har fået fat i de rigtige, så det er bare om at komme i gang. Der er guides på http://www.tweakup.dk bl.a., som forklarer de mest basale ting omkring overclocking. Du kan jo gå ind i din BIOS og se, men lad være med at gøre noget du ikke er tryg ved. Så spørg herinde først.

  • prøver at forklare dig det


    du går ind i din Bios... der finder du et eller adet sjovt sted hvor du kan ændre på din fsb værdi start med at få den op på 133... bagefter kan du tage små skridt af gangen med 5... så skal du se løjer :T


    EDIT:
    for at regne ud hvor meget du overclocker kan du sige multiplier gange fsb :ban:

  • hvilken kølling har du?
    du kan sagtens starte med at hæve fsb'en til 133... men husk altid at tjekke din temp... når du har en max load på den 50 systes JEG at du skal have en anden køling :T


    EDIT: bagefter kan du jo bare tage 5 højere af gangen men stadig husk at tjekke din varme :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Teffer
    hvilken kølling har du?
    du kan sagtens starte med at hæve fsb'en til 133... men husk altid at tjekke din temp... når du har en max load på den 50 systes JEG at du skal have en anden køling :T


    EDIT: bagefter kan du jo bare tage 5 højere af gangen men stadig husk at tjekke din varme :boxed:


    Hehe.. Du har vist ikke helt styr på det.. ;).. Hans FSB er 166 std...


    Før du kan forstå det med overclocgning, skal du vide noget om hvorfor tingene kører med den hastighed, som de kører med :


    Hvorfor køre CPUen det den gør?


    En CPU har det man kalder en Clockhastighed - det er det antal mhz man altid snakker om ; fx har en "AMD 64 3200+" en clockhastighed på 2200 mhz og en "P4 3.2" har en clockhastighed på 3200 mhz.
    Clockhastigheden udregnes ved at gange FSBen med multipleren.


    FSBen :


    FSB står for frontsidebus. FSBen er meget afgørende, da det er den der bestemmer RAM-hastighed og (sammen med multipleren) CPU hastigheden.
    Ramhastigheden får ved at gange FSBen med 2.


    Eksempel :


    For at man forstår overstående vil jeg her give et ekspempel på et Pentium 4 system med en 3.2 N-C ghz processor :


    CPUen har en closkhastighed på 3200 mhz - (multipler*FSB/16*200=3200).
    RAMen har en hastighed 400 mhz - (FSB*2/200*2=400).


    Eksempel :


    Hvis man overclocker er det nemmeste at ændre FSBen. Jeg vil her give et eksempel på at overlclocke overstående system. Det bliver bliver ovclocket til 4000 mhz.


    CPUen får en clockhastighed på 4000 mhz - (multipler*FSB/16*250=4000).
    RAMen får en hastighed på 500 mhz - (FSB*2/250*2=500).

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]


  • :O jeg forklarede bare hvordan jeg ændrede min fars (amd computer)...:O

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Teffer


    :O jeg forklarede bare hvordan jeg ændrede min fars (amd computer)...:O


    Hehe.. Okay.. :P

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af supertyv2
    men er pc 2700 ikke kun 166 fsb.
    Skulle man ikke have pc 3200 til 400 fsb.


    Når du har PC2700 betyder det, at de er testet til 333MHz. Dvs. FSB166, da det er Dual Channel RAM. Altså dobbelt op. Derfor de 333MHz. Men lige præcist Samsung PC2700 RAM'ene er kendt for at kunne gå en helt del længere. Måske endda op til 400MHz hvis du giver dem strøm nok... eller mere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Hehe.. Du har vist ikke helt styr på det.. ;).. Hans FSB er 166 std...


    Skulle vi få lidt styr på AMD's definition af FSB? (Gælder også Alaza)
    Tag et kig på [URL=http://139.95.253.214/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE/,/?St=87,E=0000000000179898113,K=700,Sxi=5,Case=obj(1224)]AMD's processortabel[/URL]
    En Barton 2500+ kører 11x167, men FSB opgives til 333, altså 2x167 med lidt afrunding.

  • er pissirriterende at skulle forklare alt det her og så producenterne smider om sig med forvirrende eksterne FSB opgivelser osv......


    Intel: Ekstern FSB/4 = inter...dvs 800 =200
    AMD: ekstern/2=intern...dvs 400=200


    DDR ram: eksternhastighed:2=intern hastighed: 400mhz=200FSB.......


    håber du forstår det...på ældre amd maskiner SKAL CPU og RAMs interne hastighed køre syncront...ved DDR ram er det så også den samme eksterne hastighed....når vi snakker om at hæve FSB herinde snakker vi om den interne hastighed....


    Barton står til 166 som standard, men overclocker du den så til 200FSB skal rammene pludselig køre 400mhz(intern*2)...og det mener de altså at dine ram kan klare hvis du giver dem lidt mere strøm


    ......nyere amd64 og intel har en ram divider der kan sætte fordelingen ned, så ram ikke behøver køre cpus interne hastighed , men barton (og før dem) er ikke stabile hvis de kører med en divider (selvom den findes på bundkort)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • dine ram kan køre mindst 240 mhz mhz, hvilket er omkring pc3700, du skal bare give dem 2.9 i strøm fra bios, det hedder Vdimm som skal sættes op, og så skal du sætte din timings op til 3448, prøv at se hvor de forskellige ting står i bios

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af supertyv2
    men er pc 2700 ikke kun 166 fsb.
    Skulle man ikke have pc 3200 til 400 fsb.


    Jo, Hvis du skal køre rammen synkront med System bussen så er det minimum PC3200.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr