Hmmm... jeg fatter altså brikker af det her.
Jeg ved godt hvordan man overclocker sin CPU ved at forhøje FSB, men det der med RAM forvirrer mig meget, er der nogen der kan skære det ud i pap for mig? Har Samsung PC2700 RAM og min CPU er 133 FSB og min Multiplier er 15
Kan Jeg Overclocke
-
-
Oprindeligt indlæg af WinXioN
Hmmm... jeg fatter altså brikker af det her.
Jeg ved godt hvordan man overclocker sin CPU ved at forhøje FSB, men det der med RAM forvirrer mig meget, er der nogen der kan skære det ud i pap for mig? Har Samsung PC2700 RAM og min CPU er 133 FSB og min Multiplier er 7,5
Jeg er ret overbevist om, at din Multiplier er 15. Multiplieren regnes altid i forhold til bundkortets clockfrekvens, i dit tilfælde 133 MHz. Dermed har du 133x15=1995MHz.Afhængigt af, hvem man snakker med, ganges der 1 eller 2 på bundkortets clockfrekvens, før man opgiver FSB for en AMD-processor. Der er en strid om definitioner, som du sikkert har bemærket. Dvs. i dit tilfælde vil du kunne se FSB angivet som 133 eller 266.
Præcis det samme gør sig gældende med ram, dog af andre årsager. Hvis de kører 133 MHz clockfrekvens, vil nogen kalde dem 133 MHz DDR og andre vil kalde dem 266 MHz, fordi der kan overføres data to gange for hver clockcycle. Benævnelsen PCxxxx er der dog ingen uenighed om, så det sikreste er at dele xxxx med henholdsvis 16 eller 8, afhængigt af om vil finde den lave eller den høje MHz-angivelse. Dvs. i dit tilfælde er dine ram 2700 delt med 16 eller 8 = 167 eller 333 MHZ, afhængigt af hvem man spørger.
De to sæt tal for CPU og ram må meget gerne svare til hinanden på en Athlon XP. Dvs. at hvis du i forvejen har dine ram til at køre fuld hastighed, vil det være en fordel for dig, hvis du også kan køre din CPU med 167/333 MHz FSB. Det vil endda kunne betale sig at sætte multiplieren ned, så du kører 12x167 i stedet for 15x133. CPU'en kører i begge tilfælde ca. 2000 MHz, men med den høje FSB vil den kunne flytte flere data til/fra ram.Hvis du ikke kan clocke din FSB så højt, kan man nogle gange få en hastighedsforørgelse ved at tvinge sine ram ned på samme hastighed som CPU'en og køre strammere timings. Det er meget forskelligt fra bundkort til bundkort, hvor meget du kan pille her. Kig efter en indstilling af "CAS Latency" eller "CL", evt. efterfulgt af flere andre indstillinger. Det er muligt, at CL selv regulerer sig ned, når du sætter hastigheden for dine RAM ned. Det er også muligt, at du må gøre det manuelt.
Husk at teste i et par timer med memtest86 og Prime95, når du har pillet. Hvis man har overclocket så meget, at computeren ligger på grænsen, kan det se ud som om, alting kører fint, fordi computeren kun laver en enkelt fejl hist og pist, som ikke nødvendigvis får dine programmer til at gå ned, men alligevel kan ødelægge dine data. Programmerne memtest86 og Prime95 kontrollerer hele tiden, at data svarer til det forventede, og derfor opdager de meget tidligt, at der er noget i vejen.
-
Det kan ikke fornægtes at i modsiger hinanden en del herinde.
Tillad mig da at preciserer mit spørgsmål...Er der nogle der med succes kører med Fsb 400=2*200 på deres pc2700 Samsung Ram?
-
Jeg kan ikke redigere min Multiplier i SETUP...
Kender nogle et program jeg kan justere, Multiplier, FSB osv. ??? -
Oprindeligt indlæg af supertyv2
Beklager, men jeg har lidt svært ved at se mange modsigelser i denne tråd. Der er højst lidt uenighed om, hvorvidt frekvenserne skal ganges med 1 eller 2, når man opgiver RAM-frekvens og FSB. Det er bare et spørgsmål om, at alle sørger for at forstå, hvad hinanden mener.Hvor ser du modsigelser?
QuoteOprindeligt indlæg af supertyv2
Er der nogle der med succes kører med Fsb 400=2*200 på deres pc2700 Samsung Ram?
Beklager. Det kan jeg ikke svare på. Jeg har kun erfaring med Elixir PC3200 (dårligt) og Geil Value PC3200 (godt).QuoteOprindeligt indlæg af WinXioN
Jeg kan ikke redigere min Multiplier i SETUP...
Kender nogle et program jeg kan justere, Multiplier, FSB osv. ???
Der findes et allround-værktøj, som hedder CPUFSB. Det kan stille FSB, men ikke multiplier. ECS K7S5A er med i listen over understøttede bundkort. Du har et K75SA, hvis jeg ellers læser din meget mørke signatur rigtigt. Er det bare en skrivefejl?Ellers har der været en anden tråd inden for de seneste 2-3 dage, hvor et par andre programmer blev nævnt. Det ene hed vist SoftFSB eller noget i den retning. Prøv at søge lidt tilbage.
Jeg tror ikke, at der findes ret meget hardware (ud over vistnok mobile-processorer), hvor man kan stille multiplier via software. Men jeg kan sagtens tage fejl.
-
ok, takker.
Mit Mobo hedder ECS K75SA (man kan godt ta fejl af S´et og 5 tallet) skal nok ændre signatur til noget lysere -
Oprindeligt indlæg af supertyv2
Tillad mig da at preciserer mit spørgsmål...Er der nogle der med succes kører med Fsb 400=2*200 på deres pc2700 Samsung Ram?
ja jeg gør, rammene kan klare mere end deres nummer, ligesom din cpu