Nypris hvad er det????

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af X-Man
    Grunden til jeg startede den her tråd er castrol's salgstråd hvor han blir ved med og påstå at nypris er hvad han gav for sin mp3 afspiller da han købte den i sin tid, hvilket jeg jo udfra, hvad i stemmer, kan se i er enig med mig ikke er rigtig :clap:


    Nej... det er jo netop købsprisen. (Det han gav for den dengang).

  • Okay, den er ved at blive lidt forvirrende den her tråd... Men når sælger siger at den f.eks. kostede 300 i nypris, så mener han selvfølgelig at den kostede 300 dengang han købte den, men når køber så siger at det er for meget, da "nyprisen" pt. for samme vare i butikker er f.eks. 200, så må det jo betyde at der er 2 betydninger, alt efter om man er sælger eller køber.... men iøvrigt har sælgere en tendens til at synes at varen ofte er tæt på (hans) nypris (og derfor ofte for høj), da han aldrig medtager værdi-tab pga. forælding osv... desuden har varen ofte affektionsværdi for sælger!



    Ok, jeg er mega træt.....

  • Tåger lidt her til morgen, måske fordi jeg skal hente de Corsair her til formiddag :T
    Stemte hvad varen kostede da den blev købt, men kan da godt se den ikke holder vand.
    Kort kan man vel sætte det op på denne her måde i en salgstråd.
    1. Købprisen
    2. Den nuværende salgspris.
    3. Hvad man vil have for varen.
    De tre beløb behøver nødvendigvis ikke hænge sammen.
    Hypotetisk kan det stilles op sådan her:
    Min kære onkel i USA sender mig et fint 6800 Ultra grafikkort, som han via sine forbindelse har fået for en tusse. Jeg sender så en tusse over Atlanten og monterer glad mit nye gfx.
    Efter en uge finder jeg så ud af, at det kort bare ikke er mig, og smækker det til salg her på tweak.dk med HBO 2.500. På den måde vil jeg tjene 1.500+, være glad og jeg er sikker på at en evt. køber også vil være glad.
    I øvrigt mener jeg, at det står frit for sælger at forlange den pris han/hun selv mener er OK. hvis jeg/vi så mener det er helt hen i vejret skal vi ignore tråden og undgå tåbelige bemærkninger osv. Der findes heldigvis ikke "købetvang" her i landet, om end det føles sådan når konen har været på Fisketorvet, hvis I forstår hvad jeg mener :))

  • Når man køber brugt er det da fuldstændigt ligegyldigt hvad sælger gav for varen i sin tid.


    Det interessante er hvad et nyt tilsvarende produkt koster i butikkerne i dag.


    Om det så hedder/ kaldes det ene eller andet er mig fundstændigt ligegyldigt...


  • Kan jeg også få sådan en onkel ;)

  • man kan jo ikke bruge en pris der er et år gammel til noget.


    det kan da godt være man for et år siden købte et 5900u til 4000.- men den holder jo ikke som nypris idag.

  • ja det er et meget godt ?
    jeg har svaret (Nypris er prisen man gav for en vare for f.eks 1 år siden?) for at være lidt på tværs :D
    men hvis at du har en vare som er udgået er det jo ikke let at finde nyprisen fra DD(Dags Dato)
    og er sikker på at de fleste vare som er på WWW.DBA.DK også er den nypris som folk gav for det dengang at de købte det.
    handelsprisen er den pris som varen står til i dag, har du et antikt møbel eks (handelspris 2000 Kr. salgspris 1500 Kr. men nyprisen kan saksten være 150 Kr.)
    men man kan jo selv se hvad handeæsprisen ligger på :clap:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af klf


    ok hvad er ny pris på en gammel amiga 500 ?


    Det er da forskelligt - eftersom den ikke længere findes i butikkerne, sælges den vel kun på privat ller på kræmmermarkeder, så det er ikke til at sige ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af klf


    man kan da stadig skrive nypris


    Nej det kan du faktisk ikke - ikke hvis den ikke længere findes på markedet nogen steder...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PulsedriverDK


    Øh, nej!
    Hvis det er prisen som Amiga'en blev købt for DENGANG... så er det købsprisen.
    En nypris er NY, d.v.s. gældende dagspris... den du kan finde i butikkerne idag.


    Aldrig haft erhvervsøkonomi?


    Teknisk set, betyder nypris nærmere, prisen for en NY vare.
    Ikke at prisen er "NY". ;)