Indlæg af MJO

    Hej


    Hvis du ønsker at klage over registreringen af et domænenavn, kan det gøres til "Klagenævnet for Domænenavne".
    De kan findes her:
    http://www.domaeneklager.dk/
    Det kræver ikke umiddelbart advokatbistand eller andet, man skal dog kunne dokumentere, hvilken tilknytning man har til det ønskede navn.


    Det er et klagenævn som er lavet af DIFO, netop for at kunne afgøre sådanne sager.
    Dog har de i senere tid også taget nogle ret bemærkelsesværdige beslutninger, som er endt i medierne. :)

    Jeg har også selv en Habu.


    Men det er et lidt spøjst bekendtskab, lige nu benytter jeg Windows Vista drivere i Windows 7.
    Bevares det virker fint og alt det der, men nye drivere vil være fint.


    Men samarbejdet mellem M$ og Razer er ikke helt gnidningsfrit, ingen vil rigtigt kendes ved musen.
    Hvis man søger hos Microsoft, siger de at det er Razers problem med support og drivere, og kigger man hos Razer siger de kort sagt det modsatte.
    Lidt spøjst.


    Når den virker det dog en herlig mus. :D


    Er også kommet igennem tre styk Intellimouse Explorer 3.0 tidligere.
    Herlig mus, men alle begyndte at dobbeltklikke når jeg enkeltklikkede, vildt irriterende.
    Og desværre ret normalt med den mus.


    Men Habu begyndte på det samme for nogle måneder siden, men en total rensning, specielt af knapperne inden i hjalp meget.
    Der er dog risiko for at det kan ske, og det er ikke sikkert at det altid er nemt at løse.´
    Musen var også lidt svær at samle bagefter, da den umm... er opbygget lidt specielt, der skal mases en del. :)

    Jeg har selv et ASUS Xonar D2
    Og det kan anbefales.


    Dog er driveren lidt spøjs, og iflg. deres side er den vist i permanent beta tilstand.
    Men den virker fint, med få små undtagelser.


    Overvejede selv en Auzentech Xi-Fi Prelude, men endte med et Asus, efter at have gennemlæst utallige reviews.
    Bemærk i øvrigt også at Asus kortet kan emulere EAX5 via software, og derudover har man heller ikke den samme glæde af EAX i Win7 og Vista sammenlignet med f.eks. WinXP, da driverne fungerer på en helt anden måde nu.
    Et program kan f.eks. ikke tilgå lydkortet direkte som før, da der ikke findes DirectSound mere.
    Mener det var sådan det blev fremlagt da jeg læste reviews, men det er da nogle måneder siden nu. ;)

    Upgrade vil jeg ikke anbefale.
    Det er alt for besværligt, hvis man skal geninstallere en gang i mellem.
    For at kunne opgradere, kræver det at man har installeret et komplet og aktiveret styresystem, først derefter kan der opgraderes.
    Noget mere besværligt end tidligere, hvor man kunne nøjes med at fodre den med en cd, så den kunne se at man havde lov til at opgradere.


    Jeg har selv forudbestilt en Ultimate hos amazon.co.uk, det var det "billigste", hvis man da kan sige det om ultimate. ;)
    Bemærk dog at Ultimate er den eneste udgave der giver mulighed for brug af sprogpakker, så kan man altid ændre sprog i OS'et, hvis man ønsker det.


    Og for lige at få det sidste med, har Windows 7 faktisk versionsnummer 6.1, da det egentlig "bare" er en kraftigt optimeret og tunet Vista.
    Så den hedder Windows 7, men er version 6.1?
    Ja bare de selv kan finde hoved og hale i det. ;)

    Af andre alternativer kan nævnes:
    Asus Xonar D2X (kan også fåes med PCI tilslutning så hedder det bare D2)
    http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=496868


    Et andet fint kort er dette:
    http://www.edbpriser.dk/Produc…a=products&Soegeord=auzen


    Jeg købte selv lydkort for nyligt og valget faldt på Asus Xonar D2 i PCI udgaven.
    Det har indtil videre overrasket positivt, og lyden er glimrende.
    Dog havde jeg store problemer med driverne i starten, som gav støj og andre problemer.
    Jeg havde nær givet op, men pludseligt spillede det. :9xo


    Et lille problem er dog prisen, begge kort er vist en smule udenfor din prisramme?
    (EDIT: Opdagede lige at der ikke rigtigt er en prisramme ;) )
    Men kan da oplyse at de begge har fået positive ord med på vejen ang. lydkvalitet og afspilning af f.eks. musik.


    Hvordan skal kortet tilslutttes anlægget, det kan også have noget at sige?

    Jeg er måske interesseret i at gøre en handel i Januar.
    Skal have udskiftet mit Abit kort, da Bios'en laver "ballade"


    Hvilket prisniveau havde du forestillet dig, så vi ikke byder helt forbi hinanden?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af ^Genzo^


    om den så stod i kina ville det ikke gøre nogen forskel, hvor tror du alle Root serverne står henne?


    Størsteparten står i USA, det er jeg ganske klar over.
    Men nu laver slutbrugeren jo heller ikke opslag direkte i root serverne, det gør ens udbyders navneserver, hvis de ikke kender den adresse man vil besøge.
    Efter de så har lavet opslaget vil oplysningerne være cached på den lokale server i en kortere eller længere periode.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af ^Genzo^
    Og der er ubetinget noget længere til og fra London, end der er til et lokalt opslag hos ens ISP. Dette gør at ens latency bliver noget højere.
    Den fysiske længe har ikke meget at sige idag, det der tæller er upload og download og om en server kan klare belastningen.


    desuden er det et simpelt DNS opslag, den mængde trafik der bliver brugt til det svarer knap nok til at du pinger DNS serveren istedet


    Der er jeg uenig, den længere afstand giver højere latency.
    Hvis man skal sammenligne med noget kan man kigge på ping på en amerikansk server sammenlignet med en der står i Danmark, her vil den ubetinget være højere på den amerikanske, medmindre der er noget galt med serveren i Danmark.
    Og jo større afstand jo flere trafikknudepunkter skal man også igennem, og her kan der nemt være kø og deraf følgende længere svartider.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af ^Genzo^
    Og så bruger du kun lige DNS serveren første gang du prøver en ny host adresse, din PC husker nemlig alle addresser du besøger


    prøv bare at åbne Kommand prompt og skriv
    ipconfig /displaydns


    Sandt.
    Men det gør sig så kun gældende for allerede besøgte adresser og disse skal også fornyes fra tid til anden.
    Og det ændrer ikke på det faktum at den side du besøger kan "tro" at du kommer fra et andet land end du egentlig gør, og derved f.eks. leverer en streamet video med en lavere hastighed end man ville opleve, hvis man brugte den "korrekte" navneserver.
    "korrekt" skal forståes således at ens ISP's navneserver som udgangspunkt vil kunne videregive de mest troværdige oplysninger ang. ens lokation.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse



    Hvorfor skulle det blive langsommere?


    Såmænd fordi OpenDNS' nærmeste server står i London.
    Og der er ubetinget noget længere til og fra London, end der er til et lokalt opslag hos ens ISP.
    Dette gør at ens latency bliver noget højere.
    Derudover er der det problem at andre servere kan tro at man bor i England når nu man bruger en engelsk server, dette gør så at man f.eks. bliver koblet på en engelsk server, dette kan også give problemer med hastigheden.


    Og derudover er der også tilsyneladende nogle generelle problemer med routing til Google, hvor hastigheden falder.
    Dette kan også skyldes at google tror man sidder i England, og så peger en hen på en server der for en dansker er langsommere.


    Jeg tester selv OpenDNS for tiden, for at se hvad det kan.
    Men det er desværre nogle skavanker der kan gøre, at jeg ikke vil bruge det fremover.
    Hastigheden ved download fra nettet som sådan er der dog ikke sket noget med, den påvirkes heller ikke af DNS som sådan. (dog med undtagelsen ovenfor, hvis man bliver ledt hen på en sløv server)

    Man kan som sådan godt køre raid med diske af forskellig størrelse og fabrikat.
    Ved Raid-0 vil det dog være den mindste mindste disk der bestemmer den samlede størrelse.
    Kører man således med en 320 og en 1 TB disk, vil man kun få 2x320 GB til rådighed.
    Bemærk dog at det generelt ikke anbefales at blande fabrikater og størrelser, da det kan give problemer med bl.a. ydelse. Derudover kan det være at visse controllere ikke vil acceptere det, men det er ikke et _krav_ at diskene skal være ens.


    I et raid-0 vil alt data dog være mistet, hvis en disk fejler.
    Skal der være noget redundans skal man enten køre raid-1 (spejling) eller f.eks. Raid 5 som kræver mindst tre diske.
    Derudover er der også raid 0+1, som egentlig er raid 0 med spejling, som navnet også antyder, det kræver mindst fire diske for at fungere.


    En anden form for raid er JBOD (Just a Bunch Of Disks) som ikke har noget krav til de harddiske man anvender.
    Denne form for raid samler blot pladsen på alle diske i arrayet til en samlet pulje som man så kan bruge.
    Går en disk ned, mister man kun det data der lå på netop den disk.


    Jeg fik på et tidspunkt ombyttet en af de Seagate diske jeg bruger i mit Raid array. (hos SHG inden de gik på røven)
    Der skrev jeg i RMA beskrivelsen at det var vigtigt at jeg fik en identisk disk, da jeg brugte den til RAID.
    Og det fik jeg så, tror ikke det skader at oplyse hvorfor man ønsker en disk magen til.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macarized
    Det gider jeg ikke, for jeg har lige købt mit SLI bundkort :p :D


    hmhhmhmmmm tvivler stadig stærkt på om jeg skal købe 1 280gtx, fordi at et 8800gtx kun koster 1300!


    Men ligemeget hvad er det jo også mest fremtidsikkert.


    Hehe det går stærkt med prisen. ;)
    Da jeg købte mit 8800 GTX kostede det omkring 5000 :$
    Men jeg ville bare prøve at have det hurtigste grafikkort, så muldvarpen blev flået.
    Det er dog aldrig en god forretning at købe stumper til compen, som hovedregel er de jo allerede kun det halve værd når man går ud af døren i forretningen. :)
    Men fremtidssikre er der vel ikke nogen af dem der er, da ingen af dem understøtter DirectX 10.1 og da slet ikke DirectX 11 når den engang kommer.
    Alt tyder faktisk på at nvidia blot springer over 10.1 og går direkte til 11 når den kommer.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Det afhænger i høj grad af, om firmaet har e-mærket eller ej. Reglerne kan du finde på linket i et af mine andre indlæg her i tråden ;)


    Nej det afhænger nærmere af om betalingen er foretaget med et betalingskort via PBS,
    Hvis det er tilfældet er reglerne for bl.a. hvornår pengene må trækkes beskrevet i den indløsningsaftale forretningen har tegnet med PBS.
    I den fremgår det at pengene først må trækkes ved afsendelse af varen.
    Det er muligt e-mærket har lign. bestemmelser men i så fald følger de bare linjen der er lagt fra PBS side.
    Kan ydermere tilføje at PBS ikke bliver alt for begejstrede,hvis der er nogen der bryder aftalen.


    Bruges der andre betalingsmetoder, er det muligt at der gælder andre regler.
    Kender ikke reglerne for e-betaling som er nævnt i tråden.


    Ved handel på udenlandske sider må pengene godt hæves med det samme, det er blot et særligt forbehold vi har i Danmark.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af M


    Det der er rigtig skummelt er at virksomheder ikke kan have skjulte oplysninger hos dkhostmaster. Og som privatperson kan man kun hvis man samtidig har hemmelig adresse via navne beskyttelse som man kun han faa via kommunekontoret. Og saa skal man osaa have hemmeligt nummer ved siden af.


    En virksomhed der gemmer sig bag det skal man holde sig fra.


    Og som en lille ekstra tilføjelse, kan man slet ikke få en indløsningsaftale med PBS, hvis man har skjult registrantinfo på domænenavnet.
    Så jeg ved ikke helt, hvordan de kan tage imod Dankort?
    Dog kan det være at de har en indløsningsaftale et andet sted, og så har brugt VISA-delen på kortet. (dette forudsætter naturligvis at det er et VISA/Dankort der er brugt)


    Man kan dog bruge en indløsningsaftale for en anden butik, da der rent teknisk ikke er noget der forhindrer at det bruges flere steder. Dog bliver PBS ikke så glade når/hvis de opdager det. ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af ^Genzo^


    det er vel widescreen eller noget


    Nej slet ikke.
    Det er et 4:3 format der passer til de større CRT skærme.
    1280/960 =1,33
    4/3=1,33
    Bemærk også at på de fleste CRT skærme medfører 1280x1024 at billeder mv. bliver strukket en smule horisontalt. Dette skyldes at en sådan skærm ikke er bygget til et 5/4 format.
    Ligesom en 4:3 udsendelse der bliver strukket til 16:9, dette ses dog langt tydeligere.


    1280/1024 er derimod i formatet 5:4 som de fleste TFT skærme kører med.
    1280/1024=1,25
    5/4=1,25
    Dvs. at billedet er en smule bredere i forhold til billedet på en 4:3 skærm, dog ikke meget.


    Kan se der også står en smule om det lige her:
    http://www.flatpanels.dk/monitorguide.php
    Se under punktet "Størrelse"

    Jeg kører selv med sådan en her som backup/lager disk.
    http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250


    Synes den klarer det fint, den er ok hurtig og larmer ikke for meget.
    Dog er den ikke beregnet til 24 timers brug iflg. f.eks. SHG.dk, men der er jo heller ikke så meget aktivitet på en lager disk.


    Sammen med den har jeg to Seagate Barracuda ES 320 GB i Raid-0 og en 200 GB WD disk (der er propfyldt med en masse skrammel)
    Man er jo nødt til at have en lager/backup disk når man leger med Raid-0, hvis ikke man har sådan en finder man hurtigt ud af at det nok var en god idé.
    Lad os bare sige at Raid-0 ikke er den mest sikre måde at lagre vigtig data på. :)


    I øvrigt er der 8 SATA porte på mit motherboard, men her er jeg så ved at løbe tør for plads i kabinettet.
    4 diske og to dvd drev fylder godt i et Antec P-160W


    Forresten har jeg også en ekstern harddisk i en kasse.
    Men det er noget værre noget, den er svær at pille fra, uden at der går et eller andet galt.
    Næste gang man så sætter den til er der alverdens ting galt, endda til trods for at man bruger "sikker fjernelse" som jo anbefales. :crazyeyes:

    Jeg har næsten lige søgt job hos dem og fik det faktisk også. (Job som supporter)
    Men jeg takkede så nej, pga. lønnen de kunne tilbyde var for lav.


    Men her er i korte træk hvad jeg fik at vide:
    1) Der er nogen på vagt alle dage året rundt.
    Bemærk dog at der betales tillæg for helligdage mv., samt overtidsbetaling hvis det kommer dertil.
    Dvs. at man på en uge både kan have en vagt der starter om morgenen, og så næste dag have en aftenvagt i stedet.


    2) Der laves planer for 6 uger ad gangen, dvs. man ved, hvornår man skal arbejde 6 uger frem i tiden.


    Jeg har ikke noget konkret eksempel på en arbejdsuge, jeg nåede aldrig så langt så jeg kunne få set et skema.


    Spørg endeligt, hvis der er yderligere spørgsmål.
    Det kan være at jeg kan huske lidt mere når, jeg er mere udhvilet. ;)

    Quote

    Originally posted by Wolf_of_dk
    Hvis jeg skulle have lydkort i dag skulle det være denne


    http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_prelude.php


    Hmm fedt, jeg har længe luret på et X-Meridian 7.1, men prisen har været noget skræmmende.
    (Især når der er brugt en masse penge på et Geforce8800 kort osv. :crazyeyes:)
    Men så læser man dette inde på deres side:

    Quote

    As of June 2007, this soundcard is no longer in production due to limited chipset availability. Some retailers may have inventory on hand for a limited time.


    Nå, så skal jeg åbenbart ikke have sådan et, alligevel. :(

    Og hvis det hele skal være så nemt som muligt, så lav skiven med nLite
    Genialt stykke værktøj, jeg har brugt flere gange når der skulle laves en slipstreamet installationsdisk med f.eks. SP2 og drivere på.
    http://www.nliteos.com/