Købe alkohol...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil
    How :O .. Sorry.. Havde ikke lige set det... Ville bare lige pointere, at det ikke er alle...
    Men jeg giver dig fuldstændig ret i, at når de opføre sig som du fortæller, er de da fuldstændig vanvittige..


    Det er helt i orden - selv en mester ka' fejle. ;)
    Til gengæld så er der nogle, der fejler rimelig ofte og så ka' de ikke en gang selv se det. Men bliver ved med at bortforklare og prøver at fordreje tingene.[Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/34.gif]
    Men så'n er der så meget og livets pølse er speget. [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/33.gif]


  • Fornuftig holdning - Jeg giver dig fuldkommen ret !

  • Halle-luja :roller: Rygklappere er altid godt. :roller:


    Okay vi gi'r forældrene skylden og så la' vi de unge drikke sig for sans og samling - så'n er det :rolleyes:
    Og vi skal ihf. heller ikke stoppe den omsiggribende grove vold, som flere og flere unge er involveret i. 8o
    IMO så nytter det ikke at henholde sig til at sådan var det også da jeg var barn osv. For det passer ikke - tror godt jeg kan sige, at den gang var der større respekt for andre, end der er i dag - hvor egoismen blomstrer i fuldt flor.
    Mig selv og mig selv og så til sidst mig selv. Det er det, som desværre er filosofien i mange menneskers grundholdning i dag. :(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin
    Halle-luja :roller: Rygklappere er altid godt. :roller:


    Okay vi gi'r forældrene skylden og så la' vi de unge drikke sig for sans og samling - så'n er det :rolleyes:
    Og vi skal ihf. heller ikke stoppe den omsiggribende grove vold, som flere og flere unge er involveret i. 8o
    IMO så nytter det ikke at henholde sig til at sådan var det også da jeg var barn osv. For det passer ikke - tror godt jeg kan sige, at den gang var der større respekt for andre, end der er i dag - hvor egoismen blomstrer i fuldt flor.
    Mig selv og mig selv og så til sidst mig selv. Det er det, som desværre er filosofien i mange menneskers grundholdning i dag. :(


    Godt indlæg Carten_DK ;)


    #bentzin - Jeg kan stadig ikke se hvad der skal gøres for at få de unge til at stoppe med at drikke sig fulde / do drugs / være voldelige. Grunden til , tror jeg, at de nogle unge går fuldstændig amok på folk osv. , må vel være at de ikke har nogen ordentlig opdragelse med hjemmefra. Og dermed ikke har nogen form for medmenneskelighed eller respekt for andre mennesker og dyr. Forældrene har bare siddet på deres flade og sagt ja, nej, hold kæft unge. Og så er der jo også gruppepresset, som nogle unge ikke kan lade være med at give efter for.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af marquis1


    Godt indlæg Carten_DK ;)


    #bentzin - Jeg kan stadig ikke se hvad der skal gøres for at få de unge til at stoppe med at drikke sig fulde / do drugs / være voldelige. Grunden til , tror jeg, at de nogle unge går fuldstændig amok på folk osv. , må vel være at de ikke har nogen ordentlig opdragelse med hjemmefra. Og dermed ikke har nogen form for medmenneskelighed eller respekt for andre mennesker og dyr. Forældrene har bare siddet på deres flade og sagt ja, nej, hold kæft unge. Og så er der jo også gruppepresset, som nogle unge ikke kan lade være med at give efter for.


    Jeg er da heller ikke helt uenig med det som Carsten skriver. Men Det er altså ikke nok at bare give forældrene skylden. Det kunne foreksempel også være film, reklamer og andre ting som indirekte er med til at præge de unge og deres drikkevaner.
    For mig at se er det eneste der kan hjælpe - en general holdningsændring. Og for at den skal trænge ordentligt igennem, så skal det ske på alle plan. Dvs. i hjemmet, hos politikerne/partierne, i skolen, i institutionerne, i erhvervslivet, i underholdningsindustrien. Ja - over det hele.


    Sidder lige og ser Nyherderne på TV2 - her har politiet bare i Kbh. allerede i år (7mdr.) indraget 2000 knive. 8o
    Derefter noget om Danni som har været stofmisbruger (øl, speed, hash og andet crap) siden han var 13 år. Her er der problemer med lovgivningen ang. hvordan han skal hjælpes. Reultatet er at han nu vil prøve at klare det selv.
    Håber han klarer det - men tvivler ! For vores samfund er ikke ligefrem godt, når det handler om at samle sådanne skæbner ordentligt op.

  • Hmm jeg har tit stået i samme prob dog bare på posthuset...



    Så fik jeg lavet et Dankort i håb om at få noget billede-id og så pga det er jo altid rart med et plastik kort når man skal shoppe.


    Men så fik jeg selvfølgelig lige da de ændrede til de nye og dermed intet billede på :S:S:S:S RØVTUR!


    Jeg er også 17år og har ikke knallert kørekort... ;)


  • Øverste linie var heller ikke mindet på dig. ;) Som jeg også har skrevet andetsteds, så er jeg rimelig enig i mange af dine betragtninger. Synes bare der en kedelig tendens blandt nogle unge og også en kedelig tendens i nogle dele af samfundet. Især når det gælder druk, vold og respekten for andre. Den ville jeg gerne til livs. Men har ikke lige de vise ord for hvordan :rolleyes:


  • Er faktisk enig i det du skriver i starten.
    Vedr. "Danni" - så er han faktisk ovre fra "Heden" et sted - kan ikke huske helt præcis hvor.
    Men han var en sød og stille dreng i en velfungerende familie, som levede på en gård i et lille landsbysamfund - et sted i Jylland. Det med Kbh. var omkring konfiskerede kniv-våben.

  • Det der som I siger med at det med at drikke kommer hjemmefra og bla bla bla ved jeg sq ikke helt.


    Jeg kommer fra en familie hvor der sjældent bliver drukket. Der kan snige sig et par øl ned et par gange i mellem og lidt vin. Men det er hverken så de bliver fulde og fnaldrede. Sådan er det også ved det meste af min omgangskreds. Men når vi fester (os unge altså ;D) så er det ikke sådan med en eller to bajere, nææ, der snakker vi 2 sixpacks eller sådan noget.


    Så derfor kan jeg ikke se at det er forældrenes vaner der altid har indflydelse på os... mht vold, så er det noget som jeg meget sjældent oplever her ovre i Jylland. De eneste som jeg har set lave noget lort, er folk som også kan finde på det i ædru tilstand, så det er ikke helt alkoholen der er skyld i det...


    Som sædvanlig er det nok lort det jeg har skrevet, men det er der sq ikke noget at gøre ved! :P



  • Præcis det samme her 8)


    Mine forældre drikker en del vin til tider, men ikke til at de bliver fulde. Selv hedder det da min. en sixpack. Kan også kun give dig ret i at dem der laver meget vold osv. når de er stive, kunne for det meste også finde på at gøre det i ædru tilstand.


    Men min lille top3 over de værste "ungdomsdrankeres" opførsel er (hvis vi tager Carsten_DK's teori):


    1: Personer fra en familie hvor de næsten bliver opfordret til at drikke af forældrene


    2: Personer som har gjort det i smug, bliver opdaget, og så sure over at de ikke må mere, så de drikker hjernen ud hver weekend (i smug igen) som en slags protest.


    3: Personer som drikker hjernen ud fordi de ikke kan klare presset fra f. eks. en kæreste der slår op, forældre der skændes osv.


    Så er der selvfølgelig dem der drikker for at få respekt når de er unge, som bliver utrolig agressive hvis de ikke får "vist" den respekt som de vil opnå (og evt. ikke får i hverdagen). Men de stopper for det meste hurtigt da de finder ud af at det ikke giver nogen form for respekt.


    Og som en sidste ting. Så giver jeg alle der hader det sodavandssprut ret i at det aldrig skulle være opfundet. De færreste starter med at drikke øl. Startede også med det, men efter ca. 5 gange gik det grueligt galt kl. 21:15 med vodka, og så er det man finder ud af at øl er MEGET dejligere.


  • Jep, meget godt indlæg IMO.
    Alkohol sørger både for at fornuften ryger, mere eller mindre, men også facaden falder af. Det afspejler således vores VIRKELIGE person. Dvs. dem der normalt er voldelige bliver mere voldelige og dem som normalt er glade og flinke måske bliver endnu glade ja endda overglade og/eller direkte fjollede. Hvorimod det modsatte kan også vise sig - Dem som man normalt tror er stille og flinke, har i virkeligheden en indre person der måske ikke dukker op til hverdag - evt. pga. fornuft (deri situationsfornemmelse), usikkerhed, eller tilbageholdenhed af anden slags.
    Dem som ofte bliver voldelige eller på anden måde ubehagelige, når de bliver fulde, i virkeligheden er det pga. at de til hverdag går og har det skidt eller simpelthen ikke har fået en ordentlig opdragelse.
    Derfor tror jeg ikke i denne forbindelse at alkoholen er problemet - jeg mener at det er opdragelsen.
    Jeg er personligt overbevist om at det perfekte hjem og opdragelse i teorien ville kunne skabe den mest velfungerende person - spørgsmålet er bare: Hvordan skaber man det perfekte hjem & opdragelse? og findes det overhovedet?
    For der er jo ingen tvivl om at det vil være en næsten umulig sag, her spiller en masse ting nemlig også ind. Ting som tv, computer, reklame, propaganda...
    Det påvirker både børn og voksne hvad enten vi vil det eller ej. nogen kun lidt, andre mere.
    Så som sagt vil det være en uendeligt svær opgave at skabe det perfekte hjem og opdragelse for et Barn


  • Helt enig. Der hvor min grænse sættes er når forældre (ikke mine) siger at en person ikke må se en film, fordi den er drabelig, eller ikke må spille cs fordi man skyder andre. Syntes næsten det er ekstremt hvis man ser bare det mindste realistiske i en film som grimlings, hvilket en mine dengang 14 årige venner ikke måtte se 8o
    Men vil da sige at jeg blev rimelig chokeret efter jeg som 12årig fik smidt et link i hovedet til ogrish. Der var det så første gang jeg så hvad fok "også" kunne finde på at gøre :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Carsten_DK
    Hvor fa.. har en nitten-årig så meget viden fra? (Misundelig Smiley)


    Stærkt gået, Zigiro :o)


    Hehe :O Tusind tak Carsten - Ilm. :D


    Btw. Jeg er ikke fyldt 19 endnu - det er først til december ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af WalrosMcFisk
    Og som en sidste ting. Så giver jeg alle der hader det sodavandssprut ret i at det aldrig skulle være opfundet. De færreste starter med at drikke øl. Startede også med det, men efter ca. 5 gange gik det grueligt galt kl. 21:15 med vodka, og så er det man finder ud af at øl er MEGET dejligere.


    Så må man jo lære hvordan spiritus påvirker en, og så derefter finde en måde at styre det på?


    Livet må da være andet end en drukfest ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Så må man jo lære hvordan spiritus påvirker en, og så derefter finde en måde at styre det på?


    Livet må da være andet end en drukfest ..


    og hvordan lære man lige det? mange unge lære det først, når de efter et par gange har liggede og gylpede eller gået i bræderne..somregl forsent når man finder ud af man har fået for meget..


    og håber da de fleste fatter at livet er andet end drukfest..


  • Der må jeg så sige at du er temmelig heldig. Jeg har selv 2 omgangskredse. Den ene er dem som jeg har været sammen med forever, altså lige siden 1.klasse eller børnehaven. Her ser jeg efterhånden en tendens til at de er blevet voldelige, nogle af dem (I mine øjne dem der har været ballademagere hele livet) sniffer lightergas og andre gange er det desværre snifning af hårdere stoffer, for især 1 af dem, hvis historie er skandaløs da jeg mener kommunen er skyld i at han er kommet ud i alt det lort han er i, men det er en anden snak! Dem er jeg så småt ved at komme væk fra, da jeg simpelthen ikke gider det pis længere med at lave ballade til hver evig eneste fest, til sidst er der ikke nogen fester der er "åbne" for dem jo. Men på den anden side vil jeg ikke sige at de altid er nogle som kan finde på at lave rav i den hvis de ikke har fået noget at drikke / noget til næsen ( :lame: ). Det er ligesom om at de "gejler" hinanden op på et niveau når der fået noget, at de så simpelthen bare bliver nødt til at "dampe ud" på en eller anden uskyldig.
    Den anden omgangskreds er dem som jeg først for nylig er nogen jeg er begyndt at gå med. De interesserer sig også for computere og hi-fi osv. osv. , men er ikke så nogen som jeg ville kalde for nørder. De fester også løs, men istedet for at gå rundt og lave "lort" til fester, ja så går de rundt og hygger sig. Det er blandt andet dem jeg kunne / tog med til Nibe festival sammen med i år. For jeg ved godt hvad der ville være sket hvis jeg var taget med de andre derned :roller: Et eksempel er til mega-dance heri foråret.( Det har dog ikke noget med mine venner at gøre ) Der stod mig og min ven stille og roligt sån lidt tilbage fra dansegulvet og snakkede, ligepludselig var der så 2 "grupper" der sprang i totterne på hinanden. Den ene gruppe, som man vel nærmest kan sige at de "vandt", stod seriøst og svingede med de her keystraps eller hvad de hedder. Og til sidst endte det med at der var en idiot der legede kungfu på en af dem, han smadrede ham mildest talt. Hvad skete der ved det ?! INGENTING! Vagterne stod bare og gloede, politiet, som jeg ved var derinde i civilt ( fik vi af vide af nogle vagter ) , gjorde heller ikke noget. De bøller fik bare lov til at få deres aggresioner ud, uden at det fik konsekvenser. Hvem der bærer skylden får at der så ikke skete noget efterfølgende vil jeg ikke kommentere. For poltiet var der sikker for at tage sig af det mere "seriøse", fx de båthoveder der render og sælger stoffer til sån et arrangement.
    Så IMO kan alkohollen og / eller stofferne sagtens gøre en ellers fredelig person til en omvandrende slåskamp, jeg ved det hvertfald fra mine egne venner.


    Hm ved sq ikke hvad I skal bruge det er indlæg til, havde bare lyst til at skrive det :crazyeyes: He he

  • Jeg har lige været til privat fest (20-30 stykker) og jeg vil lige sige at der ikke var en skid der blev smadety... så det er et altås ikke alkoholsen sky ld.. at folk lbiver vildt voldelige.



    Folk var godt stive, men der var ikke noget der blev smadte,t eller nogen - så det er altså ikke kun alkohold der har inflydelse i det.... ville bar lige sige det.. .:D


    undlyskyler for stravejl.... :) :( ::)

  • Jeg har nu terpet hele tråden igennem, og vil derfor gerne bidrage med min egen holdning.
    Jeg synes den nye 16-års regel er fuldstændig i orden. På den måde viser "samfundet" at druk samt rygning ikke accepteres før man er 16, samtidigt får forældrene et argument for at forbyde og/eller begrænse deres børns forbrug.

    Jeg mener det vigtigste når vi snakker om opdragelse, er forældrenes attidude, holdning samt konsekvens ved evt. brud af aftaler. Jeg synes dette er en meget vigtigt del af en forhåbenligt god opdragelse da børn på den måde bedre forstår at et moderne samfund ikke er skabt til at huse ene super-narsesister. Jeg mener en god opdragelse bygger på respekt fra såvel børn som forældre. Det er mit indtryk at flere og flere forældre stiller endnu højere krav til skole/uddannelsesinstition når det kommer til netop DERES barn, der selvfølgelig er mere værd end de andre. (Det skal lige siges jeg ikke snakker om ordblindhed osv.)

    Jeg arbejder selv i butik, hvor jeg dagligt ser skræmmende opførsel fra netop forældrene. Barnet skriger, vil have dit og dat, her giver forældrene efter og giver barnet hvad det måtte ønske. Hver eneste gang jeg oplever dette tænker jeg på netop barnets fremtid, om vedkommende ikke vil få det svært senere, når det skal lære at opføre sig blandt andre.

    Ens miljø/omgangskreds er selvfølgelig også vigtig, men jeg mener samtidigt at en sund fornuft hjælper en til at "sortere" blandt ens venner. Dette kender jeg fra mit eget liv, hvor jeg har droppet kontakten til nogle IMO hjernelamme personer, der kun formår at være destruktive. Det er min overbevisning at unge bl.a. opfører på en komplet ondsvag og destruktiv måde, netop for at bevise hvad de kan, for at fremstå som en "rå" type. Folk af "den rigtigt støbning" behøver ikke at bevise overfor andre hvor meget de kan, netop fordi de har opnået den så eftertragtede respekt gennem handling.

    I "min" by har der på det seneste været en del problemer med unge med en yderst destruktiv adfærd. Det pisser mig virkelig af når man en fredelig mandag morgen først ser genboens sidespejl ligge fem meter fra bilen, derefter et fuldstændigt rasseret kommunalt blomsterbed. Nogle må seriøst kede sig. Som andre nævner, mener jeg også ens fuldskab afslører ens virkelige inditet samt respekt for andre, eller mangel på samme.

    Det jeg gerne vil sige med denne mindre prædiken er at IMO forældrene i samråd med deres børn skal finde frem til et "kompromis", om man vil. Dette kræver, som nævnt begge parter respekterer hinanden. Til sidst vil jeg gerne sige jeg ikke kan respektere folk med selvoptaget tankegang, der kun formår at gøre ting for deres egen skyld. :]


    Godaften fra en 17-årig nordjyde


  • Undskyld - men det er positivt: Fand... et suverænt indlæg [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/smiley_abuv.gif
    Godt "gået" VDK - kan vist ikke siges mere præcist ! [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/bowdown.gif]