WIFI til hjemmet.. What to choose?

  • Hej Tweak.


    Jeg står i den situation at jeg nok må indse at min billige Netgear trådløs router fra 2005 efterhånden trænger til en udskiftning :whistling:


    Når jeg så begynder at google lidt rundt for at finde ud af hvad der vil kunne dække mine behov bedst, så kan man godt mærke at skoven med stien igennem så småt bliver til en jungle.


    Jeg tror ikke jeg går helt galt i byen, ved f.eks. at vælge et Ubiquifi netværk, men for at komme igang med det er man hurtigt oppe på et prisleje i 5000kr klassen hvis man ønsker det udstyr som er anbefalet af diverse brugere (F.eks. Crosstalks).


    Samtidigt kan jeg læse om det brugervenlige netværk kaldet Mesh, men kan se at mange anmelder det til at være tæt på ubrugeligt fordi det er så tidligt i udviklingsfase hvorfor det stadigt bærer mange sygdomme med sig (Bl.a. Google Mesh har fået mange hug for et utal af opdateringer til deres system).


    Og sidst så har vi så den "gammel dags" metode i form af en Router med Access Points tilknyttet, som kan være en tung opsætning at få sat op.



    Men jeg tænker måske der sidder en nørd eller 2 derude her på Tweak som har lidt mere kendskab til netværk end jeg har, og hvad jeg formår at google mig frem til.


    Hvad vil man umiddelbart anbefale til at dække omkring 200kvm bolig (inkl. udendørsareal omkring terrassen) hvor udstyret helst skal være placeret på loftet, og skal kunne kører minimum 1Gb LAN samt 300Mbit Wifi, og skal dække ca. 15-20 enheder på Wifi samt 5 enheder på LAN.


    Jeg vil føde netværket med en 600/600 Mbit fiber forbindelse (Hurra for medarbejderbredbånd) til April måned.


    Er der nogle som umiddelbart kan komme med anbefalinger eller inputs til hvad i har af erfaringer fra jeres egne hjem?


    :rules:


    På forhånd mange tak.

  • I dag er Mesh netværk (f.eks. ASUS Lyra, TP-Link Deco osv..) nok den bedste løsning, såfremt man ikke er bange for at føre lidt kabler til hver enhed. Du kan få et kit med tre enheder, som dækker et voldsomt areal, eller starte med en enkelt og så eventuelt koble en ekstra til senere.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg var ret glad for TP-Link Deco da jeg testede det for noget tid siden. Det er super let at sætte op og giver god dækning også uden at jeg behøvede at trække kabler til noget af satellitenhederne.


    https://youtu.be/f05abMwZKMg

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Hej


    Jeg kører med en Amplifi HD "Mesh" løsning bestående af en hovedrouter og to mesh-antenner.


    Det gør jeg fordi mit hus har flere længer og ikke helt optimale dækningsforhold for en central router.


    Jeg har lavet følgende opsætning for at det går op. 200Mbit internet.


    1. Router fra ISP (Wifi slået fra)
    2. PLA der fører internettet fra ISP-routerne til Amplifi
    3. Amplifi hovedrouteren placeret centralt i hjemmet - får internet via PLA
    4. to Mesh-antenner placeret ved mere yderligere placeringer (hver sin side af hjemmet) for at give bedst mulig dækning.


    Jeg streamer Plex og Netflix via wifi til stuen,
    Gamer PS4 og PC via Wifi på 1. sal.
    Streamer Plex og Netflix til 1. sal.
    Det eneste på kabel er min Plex server.


    Det eneste tidspunkt jeg mærker reelle "forstyrrelser" er når jeg forsøger at spille PC imens Windows opdaterer.


    Det er langt fra en perfekt løsning, men den har vist sig at klare de krav jeg har til et hjemmenetværk.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • :goodpost: