Ryzen 2400G ustabilt system.

  • Jeg kan kun være enig med dig Michael. Lige nu vælger jeg diplomatiets vej. Vælger Proshop at tørre hele sagen af på mig, hvilket de er godt i gang med, så er det heldigvis nemt at sprede dårlig omtale via facebook osv. Men som sagt, jeg venter og ser på resultatet. Der kan komme noget godt ud af det endnu. :9xo

  • Jeg havde også en hel del problemer med min 2200G - Det var dog først grundet dårlige RAM, som ikke slog ud på Memtest i Ryzen maskinen, men først i en anden (og næsten med det samme...meget weird). Derefter var det så problemer med at holde et stabilt OC på både CPU og GPU, på trods af at jeg havde været oppe i den høje ende før - Og dette var efter et delid.


    Raven Ridge er bare en sær platform, som jeg ser det. Jeg tror faktisk for en gangs skyld at den gamle joke om at AMD's drivere ikke eksisterer er lidt gældende her - AMD udmeldte sågar at driveropdateringer til netop de to APU'er blev sjældnere end Vega og Radeon. 8|

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du har helt sikker ret, jeg fortryder en anelse at jeg har købt en raven ridge CPU. Som jeg ser det lige nu er produkter ubrugeligt. Jeg må ærligt sige, at jeg gider ikke skulle bruge en masse tid på fikse løsninger og hacks for at få det til at virke. Jeg forventer at når jeg køber et produkt, så virker det som lovet fra producenten.

  • Raven Ridge er bare en sær platform, som jeg ser det. Jeg tror faktisk for en gangs skyld at den gamle joke om at AMD's drivere ikke eksisterer er lidt gældende her - AMD udmeldte sågar at driveropdateringer til netop de to APU'er blev sjældnere end Vega og Radeon. 8|


    hej
    Det var da en usædvanlig konklusion her, må jeg sige. Kan man ikke sige det lidt anderledes: APU'erne Raven Ridge er ikke gode til spil.
    Jeg valgte (med samme bundkort) at satse på en ryzen 2700. Med Gskill 3200 MHz ram og et MSI Geforce GT 1030 grafikkort (low profile). Det kører i et Chieftech Flyer kabinet med 250 watt PSU (Geforce 1030 bruger 30 watt, og Ryzen 2700 65 watt med 8 kerner). Jeg vil bruge
    det som arbejdsstation til tekniske beregninger, og regner med senere at anskaffe en 27" 4K skærm (inden Jul). :thumbup:


    Men der er tilfredse brugere i spil ved 1080p. Her fra juni (med et MSI bundkort og det ældre chipset):
    https://www.forbes.com/sites/j…rs-at-1080p/#3638573f4350

  • DET var da en langt mere underlig konklusion. Raven Ridge APU'erne er stærkere end Intels, og kan SAGTENS spille spil, hvis man ikke kræver 1080P 60FPS. Jeg kørte fint både Far Cry 5 og Overwatch på min 2200G efter et overclock.


    Problemet er ikke den fysiske ydelse - At APU'erne har seriøse problemer med at køre som solgt på papiret er hvor humlen ligger.


    At sætte et dedikeret grafikkort i, er jo fuldstændig irrelevant - Det samme kan du gøre med en hvilken som helst anden CPU i prisklassen. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej Demon


    Jeg har selv et ryzen 5 2400g system.


    Hvad har du sat din VDDCR soc til? Jeg kan ikke se den i din video. den leverer til både grafik delen af chippen samt dine ram. Den er rigtig vigtig i dette system og jeg har set mange der sætter den for lavt. Sættes den for lavt vil resultatet være pixeleringer og crashes.


    Det er som det også er nævnt super vigtigt at drivers etc. er opdaterede, samt at det er den rigtige Windows version.


    Pt. kører jeg med følgende stabile indstillinger sat i BIOS for at give dig en ide:


    CPU: 3600 MHZ. 1.3 Volt (har disabled boost, da jeg ikke mener at det er dette som er flaskehalsen på dette build, samt at det giver nogle andre udfordringer)


    APU: 1500 MHZ. VDDR SOC 1.25V (dette bliver nogle lidt forskrækkede over, men et godt sted at starte kunne være 1.2 V - Så kan du læse nærmere om det på nettet). APU sætter jeg også til 1.25V, men lad den følge hvad du sætter på VDDR SOC.


    RAM: 3333 MHZ. og ok timings med 1.4 Volt. (en erfaring at dele er, at jeg har haft super erfaringer med D-RAM calculator til at tweake mine sub timings- Den alene gav 100 extra point i Heaven :-) )


    Det er et mini build i et INWIN chopin 150W, med en fan på CPU/APU.


    Max temperatur på kernen ved test når 71 grader.


    Der er mange der har haft opsætnings problemer med denne chip, da den opfører sig lidt anderledes end rene CPU'er, samt at mange boards default indstillinger satte nogle mærkelige værdier.

  • Jeg havde næsten identisk opsætning som dig, med det Chopin kabinet, dog 2200G (deliddet) og 3000Mhz RAM på et Fatality bundkort. Jeg kunne slet ikke få lov at pille ved flere af settings i Ryzen Master. Opgav til sidst projektet og solgte det videre. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej, Mobawe.


    Tak for din guide.


    Jeg har prøvet SOC med 1.1, 1,2 og 1,25 volt. Ingenting hjalp. Jeg har siddet en hel weekend tweaket den, for at se om jeg kunne opnå stabilitet, ligeledes har jeg fulgt 3-4 guides, som den du har lavet.


    Grundlægende mener jeg, at kan CPU ikke køre med default indstillinger, som jeg sætter den til i min video, er det i min optik ikke et produkt, der virker efter producentens anvisninger.


    Videoen skal også ses som et bevis til bl.a. Proshop, at jeg kører med default BIOS indstillinger, da de hele sagen igennem har påstået, at systemet crasher grundet overclocking.


    Ideen med tråden er selvfølgelig at høre om guides eller hjælp, men også sprede lidt lys over den, efter min mening, lidt ringe behandling Proshop har givet indtil videre.


    Proshop gik med til at jeg kunne sende hele computeren tilbage. Så kan de teste med de komponenter jeg har. Proshop modtog computeren i fredags, men jeg har ikke hørt noget endnu.

  • Hej Demon & HerrMansen
    Ja, det lyder til at der er noget som er helt skævt- Bliver spændende at høre hvad løsningen bliver.


    Jeg har faktisk også Fatality AB350 ITX bundkortet. Jeg startede også med at bruge Ryzen master, men i takt med at der blev smidt nye Bios opdateringer ud, fik jeg det til at funke bedre fra Bios. Det hjalp også, da det blev muligt at sætte de forskellige parametre inde i bios, hvilket det ikke var i starten (eller også kunne jeg bare ikke finde det?)- Men jeg kan sgu godt følge dig- Det var/er lidt langhåret da det virkede til at flere af de forskellige board producenter haltede gevaldigt efter med deres bios opdateringer og det var bestemt ikke plug and play.


    Jeg er dog rigtigt glad for mit system nu, men man skal ikke begynde at tænke i hvor mange interessetimer der er lagt i læsning og test - men det er jo en del af det sjove som man siger :what: :whistling:.

  • Kan man overclocke iGPU'en fra BIOS nu? Det kunne jeg slet ikke finde en måde at gøre på dengang, hvilket er derfor jeg endte med at bruge Master. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej herrMansen


    Yep, jeg bruger kun Bios nu. Jeg er på den seneste bios fra Asrocks hjemmeside (4.6 og dernæst en 4.51B beta for højere ageesa version).


    Værdien for APUen skal dog graves frem et par skærme inde og er ikke nem at finde. Derudover skal værdien for volt på VDDR SOC og APU kernen sættes som en VID værdi, så man skal lige have en konverteringstabel.


    CPU og ram kan sættes i første billede, mens dissabling af boost også skal graves frem et par skærmbilleder inde.


    Asrock er ikke særligt gode til at lave guides og det er ikke nemt at finde på nettet syntes jeg, men det funker fint nu.


    Jeg er faktisk også lidt skuffet over de mange reviews, hvor de stort set allesammen, kun brugte bios til CPU OC, som er totalt ligegyldigt med denne chip, hvor de så med grafik delen valgte at bruge ryzen til OC af grafik delen, da de åbenbart heller ikke kunne finde ud af at gøre det i BIOS.


    Der er heller ikke mange om nogen? der for alvor har undersøgt samspillet mellem VDDCR SOC og APU/RAM med denne chip. Jeg mener, at det er her at den måske største begrænsninger skal findes, da både grafik delen af chippen og rammene er dem som man bør fokusere på for at få højere ydelse. Jeg tror så, at det bliver memory controlleren der bliver det svage led når VDDCR SOC'en hæves - hvis der i det hele taget er power layout på boardet til det. Jeg kan hæve Mhz på mine ram yderligere hvis jeg hæver VDDCR SOC, men jeg vil få crash i benchmark og det tror jeg er memory controlleren der brækker sig, men det ville være fedt at se nogle som undersøgte dette forhold nærmere.

  • Proshop har sendt mig et svar vedr. Min maskine. Jeg vil sige at det er noget hovedrystende. Her er svaret.




    Vi har fundet software feil i windows system og fejl i front USB panel. det er ingen fejl i motherboard. Windows er geninstalleret og computeren testet ok. Hvis du ønsker og reklamer over dit kabinettet husk at det vil kost op til 500kr fordi du har selv bygget computeren. Kontakt vores support med dit svar.



    Jeg tror på ingen måde, at de har testet maskinen. Samtidig skal jeg betale 500 for et defekt kabinet, som jeg for 2 uger siden har købt hos dem. :thumbup:

  • Imponerende logik. Reklamationen er jo på enkeltdelene - Så medmindre de kan påvise en bruger fejl på kabinettet, har de godt nok lavet lort i den med det svar. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har svært ved at se hvor det beløb skulle komme fra - Hvis der er en defekt på kabinettet, skal de jo bare køre den over reklamationen. Det skal ikke koste dig en pind, medmindre de seriøst mener du har skadet det på en måde der har forsaget skaden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |