Indlæg af beamer

Jeg kan godt se, at der en ny bios fra 8/12, som ikke er en beta. I downloaden er en renamer som skal køres på cap filen. Resultatet lægges så alene på en usb.

Dernæst gør du som står i manualen side 3-23 (evt. uden brug af knap).

Din ven mener vel, at det med 2200G er nemmere at få computeren samlet til boot og grafik på skærm, da grafik er i CPU'en og skærmen tilsluttes med HDMI fra bagpanel på bundkortet. Proceduren for update af bios er dog den samme i begge tilfælde, A og B. Det er noget nyt med sådan en 'bios knap' bag på et Asus bundkort, og det kan jeg ikke kommentere. For mit 450 chipset Asus foregår det fra bios, hvor det er indbygget på menu. Men hvis du har computeren samlet med dit store Geforce grafikkort og det kan boote, så ville jeg ikke skifte CPU og rode med kølepasta og køler forfra, bare for at opdatere bios. Iøvrigt kører den vel så også med den gamle bios. Hvad kommer den nye bios med ?

Dit bundkort har UEFI bios. Med windows 10 64 bit tror jeg ikke, at du har noget problem. Jeg har checket på en server med 4 Tb sekundær harddisk, at diskmanager i windows 10 viser disken som almindelig NTFS formatteret. Du må ikke have en 32 bits windows 10, for så er grænsen 2 Tb.

Hej
    Har til salg et bundkort komplet med CPU og stor køler (Arctic Freezer), DDR2 ram, SSD og grafikkort.
    Bundkortet kan både IDE, SATA og parallelport (LPT). SSD'en er en Corsair 120 Gb. Den booter p.t. med Ubuntu Mate 18.04.
    Gigabyte GA-MA78GM-S2H v1 AM2+, chipset AMD780G, m-atx.
    Grafikkort: Gigabyte GV-R4350C-512I, DVI, VGA, HDMI, max. 2560x1600, PCI-E 2.0, low profile, PSU required 300 w, 512 Mb ram.

Pris ide: 1000 kr
    Sælges p.gr.a. opgradering til ryzen 3600.

Det befinder sig i Virum. Kan godt sendes som 2 kg. :clap:

Så kom jeg igennem det med at sætte en ryzen 3600 i et Gigabyte B450 DS3H bundkort. Med en ældre CPU blev nyeste bios flashed på. Så skal cmos resettes meget grundigt, - batteri ud og resettes igen. Så bootes og man venter flere sekunder, så booter skidtet, og bios kan man komme ind i. Sætte XMP og save bios. Det genstarter og sagen er klar. Nye bundkort med X570 chipset koster mindst 1500 kr.
    https://www.anandtech.com/show…x570-motherboard-overview og der er kun 1 asrock i micro atx. Jeg bruger et bundkort til 500 kr, der kan boote M2 ssd og diverse. Jeg har ikke brug for PCIe 4. :$

Hej
    Ryzen 3000 cpu'erne (7 nm) er ikke helt bagud kompatible. Dvs. man skal passe lidt på med bios på sit AM4 bundkort, så man ikke oplever at det ikke booter. AMD har jo også annonceret boot-kits til låns (i USA).
    https://www.guru3d.com/news-st…ng-ryzen-3000-owners.html
    Så nyeste bios skal på, før man piller den gamle CPU ud ! jo nyere jo bedre.
    I denne situation plejer producenten vist at skifte sokkel. Men det er da også prisværdigt, at de er blevet ved AM4, trods alt. :whistling:

Ja, til min linux stationære. Den rummer p.t. en gammel AMD Phenom ii 1065T 95 watt X6 (6 cores, 6 threads), der er en 45 nm CPU fra 2010. Jeg har et MSI bundkort med AM4 socket liggende, chipset B450 med 32 Gb DDR4 ram, som ikke vil køre hurtigere end 2900 MHz. Det ligger og venter på at blive brugt. Så har jeg lige fået i går med posten en Ryzen 5 3600 CPU. Det er da et spring fra 45 nm til 7 nm ! Jeg regner med, at det vil boote, så jeg kan få en frisk opdateret bios på. Det er overkill til linux, men man skal jo lege lidt. :whistling:

Bedste råd jeg vil give til Ryzen - køb de RAM i den hastighed du forventer at ville have, og så brug tiden på at OC CPU, det giver mere value i forhold til tidsforbrug.

Du rammer lidt ved siden af, for ram er købt som 3200 MHz ram. Der ikke tale om OC af ram, men om at få dem til at køre på specs. Det er nogle Gskill TridentZ RGB 3200, som også af andre er kendt for at være solgt forkert. Når man bygger en ny PC kan det tage noget tid at samle alle delene, og da jeg så fik det op at spille, var returretten på 14 dage overskredet på de ram. Så er der jo ikke andet at gøre end at kæmpe for at komme op på specs. Sælge dem kan ikke rigtig betale sig (med Intel CPU kan de nok køre 3200). Iøvrigt styrtdykker priserne på DR4 ram i øjeblikket. Check selv. Overclocke CPU'en er jeg ikke interesseret i, men den fik jo 200 MHz i samme omgang.

Jeg stopper nok ved de 3000, som kører nu med +200 på CPU også. Det føles mere snappy til det hele. Måske med 1.5 volt på ram kan jeg nå 3200, men det kan vel ikke gå i længden. :9xo

Der er udkommet en Ryzen_DRAM_Calculator 1.4.1 efter Nytår.
    Man skal vide lidt om, hvilken ram man har. Læs part number på stængerne. Så skal man bruge Memory QVL for AMD Ryzen f.eks. for 3200 ram. Jeg har de der G.Skill Tridenz RGB 3200, F4-3200C16D-16GTZR, der vist er fra Hynix.
    Med DRAM calculator får jeg så komplette bios settings for stable og fast ved 3200.
    Stable er 16-18-18-38, medens fast er er noget med 14-17-17.
    Mit MB er Asus TUF-B450M-PLUS-GAMING. Ryzen 7 2700.

Foreløbig kører jeg 2933 (op fra 2633), og jeg er tilfreds, når jeg når de 3200, der står på ram'en.

Man kan vist også bare slå DOCP til, og vælge noget Agesa timings.

Husk at det er på eget ansvar, hvis windows skal geninstalleres. :9xo

I moderne software tider har jeg luret, hvordan software firmaer ofte opfører sig. De har et produkt, som f.eks. Avast, som de stiller til rådighed gratis (delvist gratis). Man kan undre sig over det, men de har vel en anden primær business. Well, når så de kan dokumentere over 200 millioner brugere, så sælger de produktet til en køber for et milliard stort beløb. Derefter dør produktets sjæl ganske langsomt, og det er tidspunktet, hvor jeg ved, at jeg skal forlade Avast.

Mange gange har jeg haft den ene fejl: Prøv med en anden strømforsyning. Det er ofte ret let med halvåbent kabinet at sætte en anden på, uden af tage den oprindelige helt ud. Det er jo sådan, at PSU skal levere mange spændinger med ret små tolerancer. Falder een ud, så booter PC ikke. :boxed:

Det kommer lidt an på om dit bundkort har mulighed for sidste skrig: de M2 pci express port baserede ssd'er. For de er klasser hurtigere. De kan læse med 3 Gb/sek, hvor almindelige ssd'er på en sata port læser med 500 Mb/sek.
    For sata baserede: crucial
    For M2: samsung evo 970
    Jeg bruger kun magnetiske harddiske i min NAS. Men bruger også en sikkerhed med store usb-nøgler.