Indlæg af Mobawe

    Hej herrMansen


    Yep, jeg bruger kun Bios nu. Jeg er på den seneste bios fra Asrocks hjemmeside (4.6 og dernæst en 4.51B beta for højere ageesa version).


    Værdien for APUen skal dog graves frem et par skærme inde og er ikke nem at finde. Derudover skal værdien for volt på VDDR SOC og APU kernen sættes som en VID værdi, så man skal lige have en konverteringstabel.


    CPU og ram kan sættes i første billede, mens dissabling af boost også skal graves frem et par skærmbilleder inde.


    Asrock er ikke særligt gode til at lave guides og det er ikke nemt at finde på nettet syntes jeg, men det funker fint nu.


    Jeg er faktisk også lidt skuffet over de mange reviews, hvor de stort set allesammen, kun brugte bios til CPU OC, som er totalt ligegyldigt med denne chip, hvor de så med grafik delen valgte at bruge ryzen til OC af grafik delen, da de åbenbart heller ikke kunne finde ud af at gøre det i BIOS.


    Der er heller ikke mange om nogen? der for alvor har undersøgt samspillet mellem VDDCR SOC og APU/RAM med denne chip. Jeg mener, at det er her at den måske største begrænsninger skal findes, da både grafik delen af chippen og rammene er dem som man bør fokusere på for at få højere ydelse. Jeg tror så, at det bliver memory controlleren der bliver det svage led når VDDCR SOC'en hæves - hvis der i det hele taget er power layout på boardet til det. Jeg kan hæve Mhz på mine ram yderligere hvis jeg hæver VDDCR SOC, men jeg vil få crash i benchmark og det tror jeg er memory controlleren der brækker sig, men det ville være fedt at se nogle som undersøgte dette forhold nærmere.

    Hej Demon & HerrMansen
    Ja, det lyder til at der er noget som er helt skævt- Bliver spændende at høre hvad løsningen bliver.


    Jeg har faktisk også Fatality AB350 ITX bundkortet. Jeg startede også med at bruge Ryzen master, men i takt med at der blev smidt nye Bios opdateringer ud, fik jeg det til at funke bedre fra Bios. Det hjalp også, da det blev muligt at sætte de forskellige parametre inde i bios, hvilket det ikke var i starten (eller også kunne jeg bare ikke finde det?)- Men jeg kan sgu godt følge dig- Det var/er lidt langhåret da det virkede til at flere af de forskellige board producenter haltede gevaldigt efter med deres bios opdateringer og det var bestemt ikke plug and play.


    Jeg er dog rigtigt glad for mit system nu, men man skal ikke begynde at tænke i hvor mange interessetimer der er lagt i læsning og test - men det er jo en del af det sjove som man siger :what: :whistling:.

    Hej Demon


    Jeg har selv et ryzen 5 2400g system.


    Hvad har du sat din VDDCR soc til? Jeg kan ikke se den i din video. den leverer til både grafik delen af chippen samt dine ram. Den er rigtig vigtig i dette system og jeg har set mange der sætter den for lavt. Sættes den for lavt vil resultatet være pixeleringer og crashes.


    Det er som det også er nævnt super vigtigt at drivers etc. er opdaterede, samt at det er den rigtige Windows version.


    Pt. kører jeg med følgende stabile indstillinger sat i BIOS for at give dig en ide:


    CPU: 3600 MHZ. 1.3 Volt (har disabled boost, da jeg ikke mener at det er dette som er flaskehalsen på dette build, samt at det giver nogle andre udfordringer)


    APU: 1500 MHZ. VDDR SOC 1.25V (dette bliver nogle lidt forskrækkede over, men et godt sted at starte kunne være 1.2 V - Så kan du læse nærmere om det på nettet). APU sætter jeg også til 1.25V, men lad den følge hvad du sætter på VDDR SOC.


    RAM: 3333 MHZ. og ok timings med 1.4 Volt. (en erfaring at dele er, at jeg har haft super erfaringer med D-RAM calculator til at tweake mine sub timings- Den alene gav 100 extra point i Heaven :-) )


    Det er et mini build i et INWIN chopin 150W, med en fan på CPU/APU.


    Max temperatur på kernen ved test når 71 grader.


    Der er mange der har haft opsætnings problemer med denne chip, da den opfører sig lidt anderledes end rene CPU'er, samt at mange boards default indstillinger satte nogle mærkelige værdier.

    #21


    Yep, det er rigtigt. Det er bestemt ikke en hardcore gamer- Langtfra, men alligevel imponerende, hvad man kan pakke ned i en madkasse nu tildags :thumbup: Jeg har dog også bygget mit build ud fra, at det skal funke som hjemme teater, men faktisk også arbejde, samt lettere gaming. Jeg kan godt lide, at det er pænt, og skal det senere opgraderes med grafik kort bliver det i andet kabinet, som er det mindste problem.


    Du skulle vel ikke tilfældigvis kende nogen, som lige har en am4 socket cpu liggende i københavns området :whistling: :D :D

    Her er mit bud på et Ryzen 2400G mini ITX build. Min udfordring er nu at at mit Asrock Fatal1ty board desværre ikke er bios opdateret, så jeg leder med lys og lygte efter en socket AM4 processer som jeg kan låne- Det ville være en kæmpe hjælp for mig :-) Jeg bor i Københavns området. Alternativt må jeg prøve AMD's CPU låner program. Er der nogen, som har hørt om hvorvidt de også sender til DK?


    Mine dele ser ud som følger:

    -Ryzen 5 2400g



    -Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac (var god i test, havde fornuftige porte og vigtigst- understøttede højere Ram Mhz end de andre mini boards). Bemærk i øvrigt, at det ser ud til at HDMI udtagene med den nye ryzen 5 arkitektur nu understøtter 4K, da de i praksis er blevet opgraderet til HDMI 2.0. Så er det om afskærmningen er god nok på motherboardet, men det virker til at se fornugtigt ud. Dette skulle også være tilfældet for andre boards.
    https://www.asrock.com[...]


    -In Win Chopin kabinet (Lige min smag- meget Lille og stilfuldt. Det bliver sjovt med de 150W- Jeg har en forventning jf. andres tests, at der faktisk er overskud til OC da processoren etc. jo ikke er grådig.)
    https://www.inwin-style.com[...]


    -NH-L9A-AM4 LOW PROFILE COOLER (stock køleren kan ikke være i Chopin kabinettet og desuden får jeg mindre støj- Jeg håber at det bliver tæt på lydløst, men det må tiden vise)
    https://noctua.at[...]


    -Samsung 850 EVO MZ-75E500 - SSD - 500GB (Helt klassisk valg - ville have været 500 Kr. dyrere for samsung 960 EVO 500GB (NVME /M2), men det må evt.blive en senere opdatering, da det nok vil være minimalt, hvad jeg ville kunne mærke af øget hastighed med mit brug)



    -G.Skill Ripjaws V - DDR4 2 x 8 GB 3600 MHz (16-16-16-36) og burde være Samsung B-Die, men det må jeg se når jeg får den op at køre. Jeg håber at kunne stramme timingen lidt, samt nå den motherboard støttede Ram OC hastighed på 3466Mhz.


    Jeg har købt det forskellige steder inkl. udland og samlet rammer jeg ca. 6000 Kr.