Hvad betyder farverne på WD hardddiske?

  • Nogen der kan give mig en Qvick guide til farverne på WD harddiske?


    Grøn er langsom og strømbesparende,
    Sort er topmodellen
    men hvad med purple, red og hvad der ellers er?


    Hvilke andre mærker skal man kikke efter, Hitachi var rygende dårlige for nogen år siden og Seagate har et noget blakket ry - eller hvad mener du?
    Jeg har en del Samsung diske, de kører upåklageligt, bortset fra at de er langtid om at starte op og ikke er hurtige.


    Jeg kikker efter en disk på 4T eller derover

  • WD green: Det er deres eco model, som er lavet til at bruge mindst mulig strøm, det går dog ud over ydelsen. Mener også at de kun sælges i 5400rpm.


    WD blue: Man kan vel sige at den er best of both worlds. Den er tilpas hurtig, billig og bruger ikke alt for meget strøm. En super fed HDD hvis du ikke skal overføre så meget og vil had en sekundær harddisk.


    WD black: Det er deres high-end HDD som tag ydelse over strømforbrug. Virkelig fed at havde hvis du skal overføre store filer (1080p 60fps gameplay)


    WD Red: God til NAS forbrug, da den er lavet til 24/7 brug.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

    Rettet en gang, sidst af jesper101996 ().

  • WD Green bruger lidt mindre strøm når den er aktiv, men fordi den er meget langsom skal den være aktiv i længere tid for at få gjort arbejdet færdigt. Det betyder at det samlede strømforbrug faktisk kan blive højere i stedet for lavere.


    Dertil kommer at WD Green typisk går i stykker hurtigere end andre harddiske.

  • WD har aldrig svigtet mig, har kørt med dem siden de små arrige 35GB Razer modeller..og op til min nuværende 500Gb blue model, og kan kun sige god for dem.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg vil tag WD pga. Deres support har jeg aldrig haft problemer med dem. Så det er altså et kæmpe plus :-)


    Køre selv en Seagate lige pt og har absolut ingen problemer, det skal lige siges at den cirka har kørt i 3 år nu. Menes dog at havde hørt at deres support er ikke lige så god som WD.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Lidt ærgerligt Samsung ikke længere laver harddiske, for de var godt nok bundsolide. Har stadig en enkelt gammel SpinPoint der bare... virker. Men okay, de laver så superlækre SSDer i stedet for, det er jo også til at leve med. :thumbsup:


    Her er en artikel om hvordan div. harddiske klarer sig i et datacenter. Seagate klarer sig skidt, og WD Green klarer sig skidt. WD klarer sig ellers godt, men Hitachi er lige en tand foran. Ud fra pris osv. ville jeg nok vælge WD Blue i de fleste tilfælde.

  • Tak for jeres mange svar og den gode video. Blue er løsningen, men på Edbpriser er den kun op til 1T og det er for lidt. Jeg har 1, 2 og 3T diske i maskinen og det kniber med at få plads til flere, så jeg tænker tage en eller to 1T'er og erstatte dem med en 4T, men der kan Blue altså ikke være med.
    Hvad er Purple for en størrelse ?

  • WD RED er beregnet til serverbrug.. 24/7 drift. Ideel til NAS servere og lignende :)


    Seagate har ikke sådan lige svigtet mig, så der kan jeg ikke tilskrive mig at være enig.


    em må lige rette right MichaelH, RED er lavet til NAS og ikke server.


    det er ihvertifald det WD marketsføre deres RED disk som.


    Har selv en om den virker sku godt :9xo


    billede af label på RED disk ;)


    [Blocked Image: http://img.misco.eu/resources/images/products//210/WDG/WD/WD20EFRX/WD20EFRX_8_1600x1600.jpg]

  • En NAS-enhed er sådan set en slags server, så...


    Joo - Men en NAS har typisk mere skriven frem og tilbage imellem harddiskene.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Altså... NAS står jo altså for Network Attached SERVER, så mon ikke den kommentar ramte et forkert sted ;) Jeg ved godt, at det er NASWare fra WD. Har to styk 2.5" på 1 TB og to styk 3.5" på 4 TB hver liggende.