Jeg lovede tidligere at komme med en opdatering og den kommer her:
Kort sammenfattet: Jeg er 100% på røven!
Jeg har købt et ASROK Z270 bundkort og flyttet hele systemet over på det. Som jeg lidt forventede er det et ’billig’ kort, og jo prisen var også billig.
Og kortet er spækket med features, som fx 2 stk M.2 Ultra pladser til SSD og en til WiFi, der er 5 USB 3.0 på bagsiden og 2 på fronten, HDMI og displayport og så videre. Ikke noget at klage over dér.
Men kortet er i størrelse ATX og har samme længde som ASUS kortet, men er to cm smallere! Det passer således ikke i 3 af fastspændings hullerne. OK jeg har løst det med to nylon afstands stykker så det går an. Stikkene bag på sidder voldsomt skævt i PC shieldet. Der er absolut ingen indikation om noget virker på bundkortet. Jo kabinet ON og HD indikatorer.
Men der er INTET liv i videoudgangen. Blæserne starter op, men ellers sker der ikke noget. Jeg har prøvet med Onboard og PCI grafikkort. Intet.
Jeg skiftede så tilbage til ASUS bundkortet og det var det samme. Jeg kører i absolut minimums opsætning, ingen PCI kort, ingen HD/SSD’er – målet er at komme i Bios. Strømforsyningen er skiftet og Bios batteriet er skiftet. ASUS kortet har diverse lysdioder, CPU; OK, Boot, OK (uden boot disk!), Memory, FEJL. Jeg har prøvet alle 4 moduler et af gangen, to stk og fire stk. Samme fejl. Det er de Cosair moduler der har siddet i bundkortet hele tiden og de er ASUS godkendte.
Jeg forstår det ikke! Det kan ikke have noget med virus at gøre og hvorfor får jeg intet video signal?
Jeg ved ikke om det kan være CPU’en der er stået af, men igen hvad skulle har gjort det?
Lige nu er jeg stoppet op, i morgen får jeg et længe ventet M.2 Ultra Key M modul, så jeg kan se om min gamle boot disk, en Samsung 950 Pro, stadig virker, om der er virus på den, for det er nok slet ikke Ranesom virus jeg er ramt af, men et større hardware nedbrud.
Måske bliver jeg nødt til at købe nyt bundkort, cpu og ram, for at starte på en frisk.
Hvis nogen har en god idé til hvad jeg bør prøve næste gang, så hører jeg gerne på det!
Og for en god ordensskyld: Skærmen er tjekket.
Og om mig selv: Det her er ikke første gang jeg samler en PC. Jeg fik min første PC, en 386’er i oktober 1991, jeg satte efterfølgende selv en ekstra harddisk i, mere ram i og en Cyrix Co processor. Siden hen blev den ombygget til en 486’er, en Pentium, en AMD Athlon 500 osv, osv. Og den nuværende – nu afdøde – PC blev bygget for 4-5 år siden. Har iøvrigt også haft en Origen HTPC bygge artikel her på Tweak for en del år siden.