Test af Corsair Hydro H105 vandkøling

  • Man kommer jo virkelig ikke uden om Corsair, når der snakkes om lukkede vandkølingssystemer, og denne meget værdige konkurrent i genren er bestemt værdig til et review. Der er nemlig tale om Corsairs nyeste highend køler, som lyder navnet H105, og med tidligere erfaring på deres lukkede kølingskit, så er forventningerne skruet i vejret.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2014/review/1863/large_front.png]


    Læs testen af Corsair Hydro H105

  • Man må at der er et betydelig spring i ydelsen fra H105'eren til Enermax Liqtech 240'eren.


    Har du nogen idé hvad der er grund til denne forbedret ydelse, da jeg umiddelbart ville mene, at produkterne ligner hinanden så meget, at forskellen burde være nede på 1-2 gr. C?!

  • Det er mig mildest talt en gåde, da de netop burde være ret ens, som du også siger. Ikke desto mindre var der en enorm forskel, hvilket overraskede mig rigtig meget. Årsagen dertil kan være flere ting, men jeg kunne forestille mig, at opbygningen af kølehovedet måske kan spille ind sammen med kvaliteten af kølepastaen.

  • Hvordan var lydniveauet af de to systemer?
    Enermax var meget lydsvagt, men var det det samme for Cosair, eller støjede det måske lidt mere, - det kunne måske forklare den store ydelsesforskel?!


    To gode anmeldelser, tror den ene af dem ryger i mit Fractal Define R4 kabinet inden længe....

  • Det er mig mildest talt en gåde, da de netop burde være ret ens, som du også siger. Ikke desto mindre var der en enorm forskel, hvilket overraskede mig rigtig meget. Årsagen dertil kan være flere ting, men jeg kunne forestille mig, at opbygningen af kølehovedet måske kan spille ind sammen med kvaliteten af kølepastaen.


    Husker jeg ikke helt fejl, var Enermax køleren opbygget på samme måde som Silverstones lukkede vandkøler - og den performerede faktisk heller ikke supergodt. Så kølehovedet og radiatoren har helt klart noget at sige i denne sammenhæng. Men om man vil det eller ej, så er byggekvaliteten på Enermax/Silverstones lukkede vandkølere altså noget kun højere end Corsair/Cooler Master/osv - ikke dermed sagt at disse er i dårlig kvalitet.


    Andre ting der kan spille ind kan, som du også nævner, være kølepastaen men bestemt også monteringsløsningen. Et kølehoved yder som regel bedre hvis det får det helt rette tryk (som skal være temmeligt højt) ned mod CPU'en - derfor bruger mange entusiast vandkølere også også ekstra spændeskiver mellem skruerne og møtrikken der sørger for at spænde det.


    Men det kan også være så simpel en ting som, at kølehovedet ikke har været spændt 100% jævnt i alle fire hjørner, hvilket så med al sandsynlighed skyldes en fejltolerance på monteringshardware > fejl fra din side.