AMD Radeon R9 290X 4GB

• Så er det længe ventede AMD Radeon R9 290X endelig på gaden, og Tweak.dk er klar med en anmeldelse af denne, som i folkemunde kaldes for en ”Titan-Killer". AMD Radeon R9 290X byder på en masse nye spændende ting. Nogle som vi allerede har taget et lille kig på og nogle ting, som er helt nye. Hvad disse ting er, kan du læse senere i denne anmeldelse.

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/201…Radeon_R9_290X_4GB_01.jpg]

Læs testen

• Helt enig, Sakkura. Jeg er også rigtigt tilfreds med resultaterne, og synes helt bestemt det er pengene værd. Men omvendt så er jeg igen ikke HELT oppe og ringe, da Titan jo er over et halvt år gammel, som jeg også skriver i konklusionen :-)

• Smid Asus Direct CU II på og jeg er solgt :-) For omkring de 4000-4500 kroner er det helt klart pengene værd .

AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

• Proshop har R9 290X til salg for 3990,- eller 4090,- inkl. BF4. Til sammenligning står det billigste GTX 780 på edbpriser lige nu i 4244,-

Så man kan få bedre ydelse, BF4 med i købet, og slippe en tand billigere. I like. Men det bliver selvfølgelig endnu bedre når der kommer versioner med bedre kølere, for referencekøleren er en seriøs hæmsko for kortet. Clocks kan ryge helt ned på 727 MHz når kortet virkelig er presset. :ohmy:

• Dette grafikkort viser sine muskler i windows 8.1, og er generelt hurtigere end Titan kortet - Men! Det er formodentligt mindst lige så vigtigt med det indbygget lydkort, som er i sær klasse - Glæder mig til at høre mere om lydkortet.

Sammen med:

Windows 8.1
    Intel I7-4770(Eller hurtigere haswell med HT) eller FX-9370/FX-9590(koster ca. 2200kr.)
    PCI-Express 3.0 x16

Så kommer dette grafikkort til sin ret, og det sparker røv:-)

Desværre er der ingen troværdige tests af kortet endnu, hvis ikke Anantech fokuserede så meget på at gøre et produkt super godt, eller super dårligt, så det er nødvendigt for dem at snyde ind imellem, så kunne man ha' taget deres test alvorligt, men det kan man desværre ikke - Den er ellers gennemført med windows 8.1 ms mellem hver frame osv.. Det der fortæller hvor godt kortet klare sig i spil er "delta Percentage", da det er det tal som fortæller hvor meget lag der er i spil: http://www.anandtech.com/show/7457/the-radeon-r9-290x-review

• Troværdige tests?

Er vores test ikke troværdig

Jo selvfølge, jeg kunne ha' formuleret mig bedre - Mangler en troværdig test, hvor der er brugt Windows 8.1 64bit, og målt med ms mellem hver frame, da måleenheden FPS bestemt ikke er troværdig til vurdering af et grafikkort i spil, som det f.eks. kan ses her: http://techreport.com/review/2…e-gtx-670-graphics-card/5

Lig mærke til "Time spent beyond 50 ms" - Det er det der viser mængden af lag, og se så hvad FPS målingerne viser, det er tydeligt at FPS ikke viser hvordan et grafikkort klare sig i spil.

Eksempel, GTX 690 får i Battlefield 3 averange 44FPS(35 lags), men det lagger mere end HD7950, som kun har averange 25FPS(19 lags). Så til det spil er HD7950 bedre, det har endda over 40% mindre lag.

For HD6990 ser det endnu værre ud, det har averange 34 FPS(3987 lags), med her giver HD7950 110 gange mindre lag i spil, på trods af sine averange 25FPS(19 lags).

Med HD7970(17 lags) er der ca. 10% mindre lag, end med HD7950(19 lags).

• Skal man SÅ meget i dybden, så skal man vist selv igang. Det er allerede et YDERST tidskrævende "job" at teste disse kort.

Ja jeg ved det godt, og det kan ikke hænge sammen - Det ville hurtigt tage 20 timer, og det er uholdbart, både økonomisk, men også hvis man skal ha' et liv ved siden af:-)

• Haha, 20timer?

Hvad tror du et review som vores tager :-) 2?

Et forsigtigt gæt der er 5 Spil, og en masse tal fra andre grafikkort, tal i har fået fra tests i har lavet tidligere antager jeg - Så... Jeg mener at 20 timer er sandsynligt, men det afviger jo meget ud fra hvor meget der har drillet under vejs, der vil jo normalt være noget der driller:-)

Jeg skrev også man får hurtigt brugt 20 timer, så mere end 20 timer er jo ikke udelukket.

Derfor jeg aldrig rigtigt tester noget, ved hvor lang tid jeg får brugt, inden jeg er færdig:-P Man får hurtigt brugt enormt mange timer... Tidsforskellen om man måler ms mellem hver frame, eller FPS skal dog siges at den er ikke voldsom stor, men desværre vil det nok kræve en forklaring for mange.. Netop det kan hurtigt tage rigtigt lang tid desværre, fuldstendig fjernelse af FPS vil få folk til at gå helt i spåner... Og så begynder timerne hurtigt at tælle yderligere:-)

• Pcper?

http://www.pcper.com/reviews/G…re-and-4K-Preview-Testing

http://www.pcper.com/reviews/G…waii-Review-Taking-TITANs

AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

• Med FCAT (som vel at mærke kommer fra Nvidia!) får de forskellige sites nogenlunde de samme resultater. HD 7990 var langt dårligere end GTX 690, men nu er Crossfire 290X næsten på linje med SLI GTX 780. Så Crossfire er efterhånden ved at være i orden. Det har længe været AMDs helt store ulempe i forhold til Nvidia.

• De måler måske ms mellem hver frame, de giver os bare ikke resultaterne, på en måde så de er brugbare til noget desværre, og de bruger windows 8, i stedet for 8.1. Windows 8.1 er netop optimeret i forhold til grafikkortdelen.

• Helt ærlig, er I ikke blevet for gamle til at opføre jer som et par konfirmander ? hvis ikke så vil jeg da gerne anbefale hol.dk til jer, da tonen mere hører hjemme der end her.

Dnope, er du så meget i tvivl og mistænksom, så køb kortet og test det og læg det op, men måske er du så mistænksom at du ikke engang stoler på dine egne målemetoder( var en joke :D ).

Vi kan vel blive enige om, at kortet preformer godt, det bliver en "lille" smule lunken og kan få en døv mand til at sige hvaba?, når det kører i über. Er det så en fejl, bestemt ikke i mine øjne da det er en ref. køler.

Inden ret længe så kommer Artic cooling med til køler til kortet og sæt det sammen med nogle ram kølere i kobber fra Enzotech på bagsiden, så er den røv barberet hvis ellers man har et rimeligt airflow.
    At AMD ikke har villet poste penge i udviklingen af en ny køler, det giver da bare forbrugerne flere strenge at spille på mht. hvilken køleløsning man vælger.
    Det kan da ikke være mere simpelt, kan du tåle larmen har du fået et kanon kort til billige penge, compumail har et fra MSI til 3800,- her til aften og vil du ikke det, så post lidt flere penge i at lave dit eget kølesystem eller vent til de kommer sidst i december med en bedre køler.

Du får kanon ydelse på tidlige betadrivere, som kan hamle op med Titan og slå GFX 780 i de fleste tilfælde, og i de fleste udenlandske tests viser kortet først tænder for alvor når der bliver skruet op for opløsningen og det er der som vi går hen ad rent udviklingsmæssigt. Kortet har nye teknologier som AMD er ene om jfr. de har de 2 førende konsoller hvilket skal give dem er fordel selv ved udviklingen af spil og få solgt Mantle til spilhusene, så kan Nvidia græde snot over phsyx så længe de gider, den ged er død.

Kortet viser sig jo først fra sin allerbedste side i opløsninger over de 2560/1440, så ved jeg godt at folk siger jamen jeg spiller jo kun i 1620/1280 eller 1920/1080, jamen til det er der kun at sige, surt for dig hvis ikke du mindst investerer i 1-2 skærme mere så opløsningen kommer op, ellers er der jo R9-260 til dig, og det er sgu helt iorden.

Dette kort er det som jeg har ventet på gennem kolde vintre og snestorm, grædt mine modige tårer over at ingen af dem kunne komme op med noget, som har potentiale til at blive rigtig stort og som er i stand til at kunne afløse mine aldrende 2x5850, MEN endelig kom det :clap: og jeg har føs'da om 10 dage.
    Så der blev min ægtefælles julegave barberet godt og grundigt, da jeg skal have 2 nye skærme for at få noget godt ud af kortet, men det er vel osse mig som skal have lidt godt engang imellem :thumbsup: .

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Ved ikke hvem du snakker om når du siger at der er flere som opføre sig som konfimander ;) Selv venter jeg på direct cu fra Asus, da pris/ydelse er kanon på R9 290X. AMD har virkelig gjort et super job med prisen hvis du spørg mig. To 5850 hvad kan man egentlig køre med dem, kan sagtens forestillede de bliver lidt varme i en tæt konfiguration.

• Puha godt jeg ikke ventede til AMD kom med deres 290X, hvad sker der lige for de temperature der!!!! Og de sluger jo en del mere strøm end GTX 780/Titan.

Er Glad for at jeg købte 2 stk Asus GTX 780 Direct Cu Oc kort :-) Ultra performance, lave temperature, ikke så strømkrævende, og nu med Shadowplay til at optage sine bedste moments i sine spil uden det koster ydelse i sine spil ;-)

CoreI7 5820K@4.5GHz

32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

ASUS Msi X99 Sli Plus

Corsair 1500w

KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

[align=center] CorsAir Carbide 540

[align=center]