Spørgsmål til NAS

  • Problemet er jo, at hvis man ikke har fast IP, så ryger man igennem ens udbyders Firewall og andet halløj inden data'en kommer hjem til en selv.
    Så fast IP er nok en god idé at have hvis man vil tilgå sine enheder udefra.

  • Tror jeg har statisk IP. Under cmd skrev jeg ipconfig /all og Dhcp Enabled stod der No. I følge random fyr på internettet betyder det, at den er statisk.


    Mit modem og min router er seperate. Begge af billig kvalitet kan jeg forestille mig.
    Det der med at rode i sådan nogle ting her har jeg ingen forstand på. Jeg har formået at logge ind på routeren, men nu er jeg fanget ved den her: http://oi42.tinypic.com/2ngx306.jpg

  • Er ret sikker på, at det den kommando fortæller er bare at du har en fast lokal IP, altså på sit eget lokale netværk


    Det du skal have er en fast IP ud til den store verden.
    Alt efter internetudbyder koster det lidt om måneden at have.


    Så prøv at kontakt din internetudbyder, de vil i hvert fald også kunne bekræfte om du har eller ikke har en fast IP.

  • Det er ikke (altid) nødvendigt med en fast IP udadtil. Der er ikke om den er fast eller ej der gør en forskel, det er at nogle udbydere lukker for nogle porte på de dynamiske IP'er og vil have betaling for faste IPer til folk der skal bruge det.


    Jeg har selv Dynamisk IP og det virker fint - IPen skifter faktisk kun hvis Routeren en sjælden gang har været slukket i lang tid. Har faktisk kun haft 2 IP adresse i de snart 5 år jeg har haft forbindelsen.


    /ask

  • synes det er virkelig de gode folk der reagerer herinde, og kommer om ved nogle rigtig gode pointer for en ny såvel en der har brugt det før. Tweaks forum er stadig guf for alle typer.
    :9xo

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Yousee dynamisk? Siden hvornår? Jeg har beholdt min IP i snart 5 år på trods af flere flytninger og nedbrud i op til en uge af gangen. De må da i så fald have en latterlig lang lease time på en IP.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja, de er vidst dynamisk som standart - men reserveret i lang tid til den enkelte bruger.


    Det burde virke uanset, hvis ikke Yousee lukker for nogle porte på de "dynamiske" IP'er. Du skal dog være opmærksom på at du næppe kan tjeckke det "hjemmefra" da din router og/eller modem nok ikke understøtter loop-back. Dvs du skal finde din eksterne IP (brug evt. http://myip.dk/) og så skal du bruge den ip når du skal have fat i din NAS udefra.


    /ask

  • Hvis din router understøtter det, er der også mulighed for at få et gratis domæne som peger på din hjemmeIP.


    Men kan sgu ikke lige huske hvad det hedder - DynamicDNS? Min router har ikke længere den originale Firmware, så jeg kan ikke lige finde funktionen. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • DynDNS, brugte det selv for år tilbage da jeg havde en FTP server og min IP var dynamisk. Det fungerede helt fint.



    Sendt fra min iPad et eller andet sted i Capital Wasteland

    MB: Asus P5Q Deluxe P45
    CPU: Intel Q8400S w/Asus Silent Square Pro (Stock)
    RAM: Kingston HyperX 2x2gb
    GPU: Asus Radeon R290X DirectCU
    PSU: Corsair HX620W


    Samlet i et Antec P182

  • Men hvordan får jeg så det til at virke? :( Kan ikke finde ud af at sætte sådan noget op. Har brug for punkt for punkt guide. Det her er hvad jeg skal udfylde: http://tinypic.com/view.php?pic=x45d38&s=5#.UmgY0_lT7FA


    1. Du skal først finde ud af hvilke porte du skal forwarde (alt efter hvad der er du vil.
    1.1: Log ind på din Synology NAS
    1.2: Åbn kontrolpanelet og vælg "Router Konfiguration"
    1.3: Tryk på opret og vælg "Indbygget program"
    1.4: Vælg de programmer du vil have adgang til til fil-hentning ("yderligere HTTP port og "Administrations UI, File-station...") og ikke direkte adgang. Du kan også her vælge de andre programmer du vil have adgang til
    1.5: Når du har valgt hvad du ønsker vælger du "anvend"
    1.6: Nu kommer du tilbage til en liste over porte der skal forwardes og hvilke protokoller der skal bruges til de enkelte programmer (porte)


    2. Forward porte i Router
    2.1: Log ind på dit router-interface og find den side du allerede har linket til
    2.2: På denne side skal du have indtastet de porte der skal forwardes inklusiv hvilken protokol, dvs du skal udfylde service-port og protokol samt "IP adress" som skal udfyldes med NASens IP. Common Service Port skal du bare lade være


    3. Nu skulle der være åbent for de porte du skal bruge.


    Håber at det giver mening.


    /ask

  • Tror faktisk jeg fik det gjort, men hvordan får jeg adgang til det nu? Har kun sat Video Station under indbygget program. Så kopierede lokal-port / service port ind i min router konfiguration. Men hvordan får jeg nu adgang til Video station udefra? Det DDNS jeg lavede med EZ-internet virker stadigvæk ikke-

  • Altså uanset om du får DDNS op at køre eller ej, så kan du jo som minimum bruge din eksterne IP til at koble dig på hjemmenetværket (Hvis altså din port forwarding er sat ordentligt op)


    http://www.whatsmyip.org/


    Prøv denne på mobilen, eller arbejdet. :9xo

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |