7 Gode råd om RMA

  • 1. Gem alle kvitteringer
    Hver gang du køber hardware skal du først og fremmest gemme kvitteringen et sikkert sted. Hvis du har en samlet mappe til husets økonomi (som er smart at have i forvejen), så gem den her. Så længe du har kvitteringen, kan du hurtigt se om du stadig har krav på RMA.


    2. Skriv garantiperioden ned
    Garantiperioden svinger fra produkt til produkt, men er som regel på minimum 1 år, skriv garantiperioden ned på fx. bagsiden af kvitteringen. Det er en god idé at huske da...


    3. Reklamationsret er IKKE garanti
    Reklamationsretten er lovpligtig ifølge købeloven og giver dig som forbruger retten til at klage hvis varen går i stykker. Man har kun ret til at få repareret fejl såfremt man kan bevise at fejlen var til stede da varen blev købt, ikke ved en senere fejl.
    Garanti er derimod en ekstra service og er det løfte fra sælger eller producent at varen minimum holder så længe. Ved garanti skal butikken bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere eller ombytte varen (i så fald vil den falde under reklamationsret hvis den stadig er på varen).


    4. Vær sikker på at du er dækket ind
    Inden varen sendes til RMA er det en god idé at ringe til butikkens helpdesk medmindre man er 100% sikker på at fejlen er dækket af hhv. reklamationsret og/eller garantien. Ved uheld (fx. cola i tastaturet) kan det være at garantien ikke gælder. I så fald kan butikken nægte ombytning eller reparation, og mange steder (især i forbindelse med laptops) skal man tegne ekstra forsikring for at være dækket ind.


    5. Lav din egen fejlsøgning
    I en del tilfælde kan det spare tid at lave sin egen fejlsøgning på komponenten og sende den med i mailkorrespondencen OG med komponenten. Fejlsøgningen skal som minimum indeholde en beskrivelse af fejlen og hvad der skal til for at reproducere fejlen fx.
    Fejl: ATI Radeon 4890 laver fejl i Battlefield: Bad Company 2
    Herefter er det en idé at skrive hvad man har gjort for at afhjælpe fejlen:
    Ovennævnte grafikkort, købt hos Jer d. x/x xxxx er fra ca. d. y/y begyndt at lave grafikfejl i flere spil, herunder Battlefield: Bad Company 2. Drivere har været forsøgt opdateret til Catalyst v. xyz.æ og temperaturer holder sig ved 70-75 grader under load; Meget normalt for et grafikkort. AMD's noter for Catalyst v. xyz.æ melder ikke at det er en mulig driverfejl.
    At inkludere screenshots af diverse readouts (temps, S.M.A.R.T. information) kan styrke din sag, og hjælpe dem på vej til at reparere/ombytte varen. Henvis endelig til pålidelige kilder, da RMA fyren ikke nødvendigvis kender til fejlen og dens natur. Så længe du kan bevise at der er tale om en fejl ved komponenten selv, kan du, som kunde, også spare dig selv for ubehagelige gebyrer fra butikken, hvis de ikke kan lokalisere fejlen.


    6. Tjekliste
    En lille tjekliste over hvad der skal med i pakken:
    - Førnævnte fejlbeskrivelse
    - KOPI af kvitteringen (hvis det skulle ske de mister den, har du originalen)
    - komponenten
    Send også en mail samme dag som du sender pakken, så de ved at den er på vej.


    7. Posten
    Vær sikker på at sende RMA objektet som en pakke, Hvis post DK skulle miste den, har du ret til at få erstatning for pakkens indhold.
    Det er ingenlunde butikkens ansvar hvis din RMA pakke går tabt i posten, det er postDK eller pakkefirmaets ansvar at din pakke når frem. At sende pakken med track&trace stiller både butik og dig bedre, da det er nemmere at bevise at pakken er gået tabt. Det er derfor postDK/pakkefirma du skal kontakte for at melde pakken tabt. Butikken har ikke ansvaret her.


    Når din RMA sag er klaret og pakken skal til dig igen, er det stadig postens ansvar at den når frem, men det er butikken der har ansvaret for at du står med en fungerende vare. Hvis pakken går tabt på tilbagevejen, er det op til dig at bevise til butikken at du ikke har modtaget din pakke, således at de kan melde pakken savnet eller sende en ny vare til dig.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet 2 gange, sidst af Foxx ().

  • Rigtig gode råd! :9xo


    Der står noget herinde: http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/kend-din-k%C3%B8belov


    Quote

    Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny.
    Sælgeren kan kun undgå forbrugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger.


    Det er også sælgeren af varen der skal bevise at den er i stykker de første 6 måneder :)


    De to ting er der helt sikkert mange der ikke ved, men kan spare en for meget besvær og ventetid.


    Især med det her:

    Quote

    Ombytning må ikke udskydes:
    En kundes mobiltelefon går i stykker efter 1½ måned. Sælgeren tilbyder reparation, men køberen ønsker ombytning efter den nye købelov. Sælger kræver at bruge 14 dage på at undersøge, hvorvidt det er rimeligt, at han skal ombytte telefonen. Her fastslår Forbrugerklagenævnet, at sælgeren ikke har krav på at bruge 14 dage til at foretage en indledningsvis undersøgelse af, hvorvidt varen skal ombyttes eller repareres. Der er taget hensyn til, at køberen ikke får stillet en lånetelefon til rådighed, og at han daglig har behov for telefonen. Resultatet bliver, at han kan få ombyttet varen.

  • Er der ikke også noget med at butikken skal betale fragt begge veje hvis der er fejl på varen? Ikke en helt dårlig ting at vide ved større pakker (+75kr) :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det er go kunde service at betale fragten, men så vidt jeg husker er det faktisk ikke noget "man skal"


    en lille tilføjelse til din liste til pkt. 6 eller 7 - skriv ALTID track and trace nummeret ned og send altid som pakke, hold op hvor har jeg oplevet mange sure kunder fordi de regner med det er "butikkens" ansvar, hvis pakken bliver væk i posten og dette er ikke tilfældet!

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Er der ikke også noget med at butikken skal betale fragt begge veje hvis der er fejl på varen? Ikke en helt dårlig ting at vide ved større pakker (+75kr) :)


    Butikken skal kun betale fragt den ene vej (fra butikken til dig) hvis der er påvist fejl, medmindre de reklamerer for andet.
    Det er god kundeservice, ja, men ikke mere end det.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af jK^
    Det er go kunde service at betale fragten, men så vidt jeg husker er det faktisk ikke noget "man skal"


    en lille tilføjelse til din liste til pkt. 6 eller 7 - skriv ALTID track and trace nummeret ned og send altid som pakke, hold op hvor har jeg oplevet mange sure kunder fordi de regner med det er "butikkens" ansvar, hvis pakken bliver væk i posten og dette er ikke tilfældet!


    Som sagt har postDK (eller whatever pakkefirma der bruges) erstatningspligt for den mistede pakke, men kun hvis pakken kan bevises som værende "tabt" i systemet. Så det er pakkepostens ansvar, ikke butikkens.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hvis der er fejl på varen skal butikken betale fragt begge veje. Det fremgår af købelovens §78 stk. 4 hvor der står følgende:


    Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

  • Burger slår til igen :clap:


    Tillader mig lige at stille to spørgsmål nu vi er i gang.


    1. Min kæreste har fået harddisken udskiftet i butikken ... 2? gange nu - begge gange indenfor reklamationen. Bliver den (reklamationstiden) fornyet hver gang at der dukker en fejl op? Er det tredje gang at den samme fejl forekommer at man kan kræve pengene tilbage?


    2. Mht. til fragtudgifterne. Gælder denne paragraf ved fejl efter endt levering? Altså efter 4 måneders brug. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 3 gange, sidst af HerrMansen ().

  • Nu hvor vi lige er i gang med RMA og det så har jeg et hurtigt spørgsmål :)


    En af mine venner har denne bærbar - http://www.notebookcheck.net/R…dv6-Notebook.17209.0.html.
    Problemet er så bare at den her det seneste halve år er begyndt at lukke ned og fryse ved opstart.


    Hun havde først en anden HP som hun fik til sin konfirmation, hvilket er rimelig mange år siden, den gik så i stykker og hun fik en ny ved hjælp af reklamationsret.
    Den nye/DV6'eren fik hun lige efter efterårsferien, altså for NÆSTEN 2 år siden, og det har jeg så sagt at hun skal udnytte, og prøve at få ordnet fejlen.


    Men reglerne er jo sådan at man selv skal bevise fejlen hvis der er gået over 6 måneder efter købet, og den lukker kun tilfældigt ned og fryser nogle gange, men kan nok fremprovokeres ved at spille noget som Sims 2 i ~20-30 minutter.


    Den har de nyeste grafikdrivere, det er heller ikke særlig lang tid siden jeg hjalp med at lave fabriksgendannelse på den, da den var blevet ekstremt langsom.
    Det skal nok også nævnes at den blev købt i en fysisk butik.



    Hvordan skal hun lige bære sig ad med at få det ordnet?


    /edit
    Og det skal gøres på en måde så hende og hendes far kan få manden i butikken overtalt, da jeg bor for langt væk til lige at komme ned og hjælpe ;)


    /edit2
    Nå, hun fik dem til at sende den ind til reparation, de siger det tager cirka 14 dage, og hendes reklamationsret udløber om 1 måned..


  • uanset, så kan du tjekke om laptoppen stadig er omfattet garanti på HP's hjemmeside...
    http://h10025.www1.hp.com/ewfr…eInput?cc=dk&lc=da&dlc=da


    Burger: I stand corrected... men er det stadig ikke forbrugerens ansvar at være sikker på pakken når frem?

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Foxx: Du kan jo heller ikke sende en pakke med PestDK uden at der er track & trace på den automatisk. Jég fik ihvertfald hverken valget hos komplett her forleden (det var et krav fra deres side) eller post danmark's pakkeautomat. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    1. Min kæreste har fået harddisken udskiftet i butikken ... 2? gange nu - begge gange indenfor reklamationen. Bliver den (reklamationstiden) fornyet hver gang at der dukker en fejl op? Er det tredje gang at den samme fejl forekommer at man kan kræve pengene tilbage?


    Når der bliver udskiftet en del så vil der være en ny 2 års reklamationsret på denne del, men reklamationsretten på hele maskinen bliver ikke forlænget.


    Der er faktisk ingen regel om hvor mange gange den samme fejl skal være der før man kan kræve pengene tilbage. Der er nogle situationer hvor sælger kan have ret til mere end et forsøg på at afhjælpe manglen, men det er ikke automatisk sådan.


    Du kan læse mere om reglerne på området her.



    Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    Burger: I stand corrected... men er det stadig ikke forbrugerens ansvar at være sikker på pakken når frem?


    Du skal selvfølgelig vælge en forsvarlig forsendelsesmetode. Nogle butikker vælger at sende en pakkeseddel, men gør de ikke så skal du - hvis der bliver konstateret en fejl - have dine portoudgifter refunderet.

  • Der er faktisk ingen regel om hvor mange gange den samme fejl skal være der før man kan kræve pengene tilbage. Der er nogle situationer hvor sælger kan have ret til mere end et forsøg på at afhjælpe manglen, men det er ikke automatisk sådan.

    Som tommelfingerregel kan du ophæve købet eller kræve et nyt produkt fjerde gang du sender dit produkt inde igen. Jeg kan lige finde nogle konkrete paragraffer når jeg lige har min lovsamling.


    Jeg har haft sendt en skærm frem og tilbage med computersalg.dk, hvor jeg fik tilsendt en betalt forsendelsesseddel. Altså der var betalt for fragten så jeg skulle bare sætte sedlen på kasse og aflevere på posthuset. De fleste stedet er villige til at betale for din fragt da det er god kundeservice og de 20-50 kr de betaler for dig i fragt kan betyde et mér salg på 200+ kr. Nogle steder for du en forsendelsesseddel andre skal du bare sende en kopi af kvitteringen fra posthuset. Men spørg og de betaler for fragten, det værste der kan ske er at de siger nej.


    Som privat forbruger er man også altid bedst stillet, ikke dermed sagt at vi kan tillade os alt men købeloven er lavet for at beskytte forbrugeren.

  • Hvis der er fejl på varen skal butikken betale fragt begge veje. Det fremgår af købelovens §78 stk. 4 hvor der står følgende:


    Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

    Jeg har inden for relativt kort tid, sendt 2 ting tilbage til proshop.. begge defekte jeg betalte fragten på begge den ene vej... Har ikke fået nogen kompensation fra Proshop..

  • Jeg har inden for relativt kort tid, sendt 2 ting tilbage til proshop.. begge defekte jeg betalte fragten på begge den ene vej... Har ikke fået nogen kompensation fra Proshop..


    Så kræv det af dem - Det er langt fra alle butikker der gør det af egen akkord. Hver gang jeg skal have penge tilbage fra Komplett sker det ikke før jeg selv gør dem opmærksomme på det. De skál punge ud uanset hvad så længe at der er tale om en reklamation hvor du har fået ret i din klage.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Gode råd! :9xo

    Foxx: Du kan jo heller ikke sende en pakke med PestDK uden at der er track & trace på den automatisk. Jég fik ihvertfald hverken valget hos komplett her forleden (det var et krav fra deres side) eller post danmark's pakkeautomat. ;)

    Mener jeg da man kan? Har da i hvert fald fået leveret pakker, hvor der ikke var track and trace på, tror forsendelsen er lidt dyre med for erhverv kontra uden? Du må ikke hænge mig op på det.

  • det godt nok en ældre tråd du genopliver men den er da nyttigt...


    og lige et svar på det du skriver :) , nej man kan ikke sende en pakke uden Track and Trace-nr, alt andet er et brev også selvom du for det leveret i en papkasse...

  • Noget jeg har haft succes med, er at få producentens tilsagn om fejlen med til RMA.


    Første step er at kontakte producentens support og se om de kan afhjælpe dig/give tips til at afhjælpe problemet. Lykkedes det ikke (og producenten på sin vis anerkender, er der tale om reklamation), så har producenten meget ofte fejlkoder for fejl, som har vist sig gentagende gange - eller henviser dig til et RMA. Dette tilsagn får du med i din RMA-sag (kopi af chat, fejlkode mv.). På den måde bruges der ikke så langt tid på fejlsøgning og værkstedet har meget længere til at afvise en skade, når producenten har opfordret dig til reklamere over fejlen.

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"