• Forskellen ligger i mængden af RAM og CPU..


    DS211J har 128MB RAM og en 1,2GHz CPU
    DS211 har 512MB RAM og en 1,6GHz CPU..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Altså Elgiganten kører tit med en NetGear MyStora til 999 kroner inkl. 1 TB harddisk. Købte den selv for 888 krorner da de holdte megaudsalg i Glostrup, og til den pris er det bestemt et udmærket køb.


    Den har ikke de vilde funktioner og web-interfacet er lidt så som så, men den har plads til 2 diske (RAID eller JBOD) og kan de mest basale ting. Derudover har den Gigabit Ethernet, så hastighedsmæssigt følger den udmærkede med de lidt større modeller. Jeg ligger på en 30 MB/s i praksis cirka.


    Der er også noget backup-software med, men det bruger jeg ikke selv.


    Derudover kan der sagtens smides en Transmission-klient eller et eller andet på den, hvis det er det man ønsker.

  • Synology er også et fint mærke og de kan (som udgangspunkt) mere end MyStora, men de fleste ting kan dog kringles ind på den - som eksempelvis den omtalte Transmission torrent-klient. Man kan vist også få noget usenet-klient osv. til at køre på den. Der findes et lille community dedikeret til MyStora-modellen og der kan du få hjælp til alle spørgsmål du nu må have. Dette er der naturligvis også til fx Synology, men det er bare for at illustrere at MyStora ikke bare er en glemt model som ingen vil have og derfor er billig. Det er faktisk en helt fin NAS til almindelig hjemmebrug.


    Hvis dine behov ikke er større end lidt fillagring og backup, så kan jeg ikke umiddelbart se grund til at betale næsten det dobbelt for Synology + 1 TB harddisk, når du kan få hele pakken her for 1000 kroner. (Hvis den da er på tilbud pt.)


    Jeg har læst en test på Laptopworld af den Synology du omtaler, og kan se at de oplever læse/skrive-hastigheder på alt mellem 22-32 MB/s. Det er det samme som jeg får på min MyStora, så heller ikke her vil du opleve en konkret forbedring i forhold til den ekstra udgift. Og i mine øjne er hastigheden jo næsten det vigtigste på sådan en dims.

  • Jeg tror du har fået mig på andre tanker :)
    Men er det meget avanceret at få smidt en torrent client på - for det er helt bestemt også noget jeg gerne vil bruge.


    Og ved du om man kan lave backup på mac med time machine, med sådan en dims :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af c-poulsen
    Jeg tror du har fået mig på andre tanker :)
    Men er det meget avanceret at få smidt en torrent client på - for det er helt bestemt også noget jeg gerne vil bruge.


    Og ved du om man kan lave backup på mac med time machine, med sådan en dims :P


    Nej, på ingen måde - du kan få et idiotsikkert program hvor du faktisk bare vælger IPen på din Stora og accepterer. Så kører den en masse fjollerier og er sat op med en torrentklient (og andre bonusfunktioner) et minut efter.

  • Det vigtigste mht. til hvor "stor" en NAS er hvor meget du forventer at den skal kunne på én gang. De billigste modeller kan slet ikke håndtere at downloade 10torrents, streame video til dit TV og backe data op på samme tid. Det er der simpelthen ikke processorkraft til.


    Men hvis du er den "basale" NAS bruger (som jeg selv) der bare leder efter en maskine der kan opbevare data, og så i ny og næ enten torrente eller streame til TV (eller konsol/pc) så burde de billigste modeller fra QNAP eller Synology passe dig fint - selvfølgelig af den modelstørrelse der tillader det antal harddiske du vil have.


    Alternativt kan du bygge en selv. Min egen NAS blev bygget for ~2.300kr med 2TB harddiskplads og en lille Atom platform som sagtens kan opfylde mine krav. :)


    Edit: Mht. til gigabit hastighed skal alle dine enheder (routeren inkluderet) understøtte Jumbo Frames - eller er det begrænset hvor meget ekstra hastighed du får fra 100 til 1000. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Det omhandler størrelsen på de data pakker der sendes over netværket af gangen. Hvis du slår Jumbo Frames til, så forøges pakkerne med op til seks? gange den normale størrelse. Større pakker betyder færre pakker, og altså mindre håndtering af samme.


    Eller kort sagt. Større pakker, hurtigere hastighed - vi snakker helt op til 40MB/s forskel på visse netværk. :)


    Se evt. http://www.windowsitpro.com/ar…-using-jumbo-frames-.aspx


    Og længere nede i linket er der et videre link til hvordan man checker/opsætter jumbo frames. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |