Ny bærbar - processor forvirelse

  • Står og skal have mig en ny bærbar til 6-7000 kroner. Men kan se der er sket en del siden jeg købte min nuværrnde bærbar for 2 år siden.


    Hvad vil I anbefale hed hensyn til hvor mange kerner den skal have? Kan se at der findes op til quad-core, nok ikke i min prisklasse, men hvordan arbejder arbejder de "sammen". Ment som, er det en fordel at købe en dual-core med højere megahertz, i forhold til at købe en tri- eller quad-core?


    Skal hovedsagligt bruges til studie som ingeniør og derudover skal den kobles til fladskærm en gang i mellem og afspille via HDMI.



    Og nu er jeg er igang, synes at være kommet frem til der er nye standarder for bluetooth, trådløst net og USB. Hvad er de, og hvor nye er de? Tænker på om det er noget man skal spekulere i nu, eller om det reelt for bliver aktuelt om nogle år?


    Længere smøre, men takker på forhånd :D

  • Du skal gå efter en dual-core for den mindste Intel Quad er en 1.6GHz i7-720QM og den koster rimelig meget (synes jeg).


    I den prisklasse ville jeg mene du får noget i5-450M/520M.


    Jeg har selv købt en bærbar til ~12.500kr. (Lenovo ThinkPad T510) og der fik jeg en i7-620M (2.66GHz) men kunne for næsten sammen penge få en i7-720QM (altså en quad på 1.6GHz).. men valgte den hurtigere dual-core. Det er nemlig sjældent man bruger programmer som udnytter alle cores alligevel. og en Quad sluger noget mere strøm (selvom man ikke bruger de 2 sidste kerner tager de jo stadig strøm)..


    her kan du se alle de i5 mobile CPU'er intel laver: http://www.intel.com/products/…mobile/specifications.htm


    mht. BlueTooth så kører de fleste på den standard som hedder 2.1.


    og når det kommer til trådløst internet, så skulle den gerne kunne understøtte 802.11n (WiFi-N) (kik efter N) før i tiden kørte man med G, og det er også helt fint, men en moderne bærbar skulle gerne også understøtte N, ellers tyder det på man har med en gammel model at gøre (da de fleste bærbare i dag nemlig har N)..


    USB... Jamen USB er stadig på 2.0. Der er begyndt at poppe nogle frem med USB 3.0, men det er normalt kun topmodellerne og der betaler man jo altså noget mere.


    USB3.0 er ca 10x så hurtigt som USB 2.0 (teoretisk) for USB 2.0 kører max med 480mbit/s og USB 3.0 kører med 4.8 Gbit/s..


    Men selvom man skulle købe en ekstern harddisk med USB 3.0, så vil den jo aldrig komme op på de 4.8Gbit/s, da det så er harddisken som begrænser og ikke længere USB-porten.


    Stil endelig flere spørgsmål. Det er det vi er her for.. :rules:

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

    Rettet en gang, sidst af gaming-king ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sjoegge
    Nogen der kan sige om den her er helt skidt, ellers bliver det vist den


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4226936


    Tjek Laptopworld.dk


    Gaming-King

    USB... Jamen USB er stadig på 2.0. Der er begyndt at poppe nogle frem med USB 3.0, men det er normalt kun topmodellerne og der betaler man jo altså noget mere.


    Helt forkert. Det er et spørgsmål om tid før alle overgår til ny standard.
    Det er på ingenmåde kun top modellerne man ser det på pt.

  • Opfordrede min bror til at købe denne Visionbook


    Det er en super PC, som har power til lidt casual gaming og regnekraft med det udemærkede HD5650 og den potente i5 dual-core.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hvis det er til studie brug vil jeg anbefale dig at gå efter noget med lang batteri levetid, der er nemlig ikke noget værre end at ens computer løber tør for strøm under en forelæsning eller lignende.


    Det betyder i øvrigt sandsynligvis at bærbare med quad core CPU's er ude af billedet da de generelt bruger betydeligt mere strøm end en tilsvarende dualcore.


    Men... hvilke applikationer regner du med at skulle køre på den laptop, det er jo det der betyder noget.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har bestilt den jeg linkede til tidligere, så håber den dur.


    Men for lige at svare på det hele, så har jeg valgt dualcore med hensyn til strømforbrug, og derudover har den jeg har bestilt ikke det vilde grafikkort, men regner heller ikke med at få brug for det. Og mener at have læst at den har en funktion til til at køre med onboard grafik indtil man har brug for grafikken, så håber det er med til at give noget levetid.


    Studiet er som mejeriingeniør, og der er derfor ikke brug for kraft til de store 3D programmer osv