PC starter, men intet signal

  • Hej hwt


    Den har kørt udmærket i 1 år nu og havde lige skiftet CPU køler da PC'en ikke gad starte igen. Der var lys i dioderne på GPU'en og motherboardet og alle blæserne virkede bortset fra PSU fanen, samt der var ikke noget signal til skærmen, og dioderne i hverken musen eller keyboardet virkede. Jeg forsøgte mig med nogle ændringer men så gad computeren ikke engang starte, ingen reaktion kun lys i motherboardets tænd/sluk knap og reset kanppen. Så prøvede jeg at hive strømestikket ud, trykke et par gange på tænd/sluk knappen sætte strøm til og så tændte den, men stadig samme prbolem som tidligere:


    Ingen signal til skærm
    PSU fan kører ikke (som den eneste fane)
    ingen lys i keyboard eller mus
    Diverse dioder på GPU, Lydkort og Motherboardet virker.


    På forhånd tak for hjælpen.
    Anders

  • Jeg tror måske det er lidt tidligt at konstatere at PSUen er død.


    Det kan være noget så simpelt som et kabel du er kommet til at rive løs, eller har glemt en plug (f.eks. 4-pin p4 plug).


    Prøv at tjekke alt efter og hvis det stadigvæk ikke virker, frakobler du alt der ikke er nødvendigt, prøver igen og hvis det så stadigvæk ikke virker frakobler du alt og "samler" computeren helt forfra ud fra manualer osv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hvis der er power på bundkortet, så SKAL PSU blæseren starte! Medmindre han selvfølgelig har en vild PSU der slukker for blæseren når den er PSUen er kold. Det har jeg dog aldrig set før.


    Jeg holder stadig på død PSU.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aka_-J-
    Hvis der er power på bundkortet, så SKAL PSU blæseren starte! Medmindre han selvfølgelig har en vild PSU der slukker for blæseren når den er PSUen er kold. Det har jeg dog aldrig set før.


    Jeg holder stadig på død PSU.


    hvis alle andre blæsere kører kommer der vel i hvert fald et eller andet strøm igennem ;)


    men kan da nemt testes, hvis han har adgang til en anden pc kan han jo prøve at sætte den PSU til og se om det hjælper

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Tak for replies.
    Jeg vil se om jeg kan smide en anden PSU i og se om det virker. PSU er en 750W energon og har fået replies på andre forums hvor de helt fraråder at bruge dette mærk, ved ikke om i har andre indvendinger at gøre på det punkt.


    btw så fik jeg et tip om at man kunne forme en papirsklip til en U-form og stikke den i tredje og fjerde pin hvorefter PSU gerne skulle kører, men fik ingen reaktion. Ved ikke om det er et tip der holder?


    Skulle det være PSU'en, er der så nogle forslag til en ny PSU (gerne 750W) og omkring de 600kr hvis muligt.

  • Energon er noget makværk - dette er vist den generelle mening her på forumet. Det er ikke antal W der smides ud der er vigtigt, men hvor stabilt den kan gøre dette, og med hvilken ampere. De lidt dyrere mærker har en langt bedre ydelse ved pres, og holder længere (en PSU bliver gradvist dårligere med tiden) :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Anders44
    Tak for replies.
    Jeg vil se om jeg kan smide en anden PSU i og se om det virker. PSU er en 750W energon og har fået replies på andre forums hvor de helt fraråder at bruge dette mærk, ved ikke om i har andre indvendinger at gøre på det punkt.


    btw så fik jeg et tip om at man kunne forme en papirsklip til en U-form og stikke den i tredje og fjerde pin hvorefter PSU gerne skulle kører, men fik ingen reaktion. Ved ikke om det er et tip der holder?


    Skulle det være PSU'en, er der så nogle forslag til en ny PSU (gerne 750W) og omkring de 600kr hvis muligt.


    600 var sgu ikke meget at gøre med, men her er et par forsøg.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=427730


    lige 75 kr over, men den yder lige en del mere stabilt


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=246948


    De kan føde dit system uden problemer


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Anders44
    Tak for replies.
    Jeg vil se om jeg kan smide en anden PSU i og se om det virker. PSU er en 750W energon og har fået replies på andre forums hvor de helt fraråder at bruge dette mærk, ved ikke om i har andre indvendinger at gøre på det punkt.


    btw så fik jeg et tip om at man kunne forme en papirsklip til en U-form og stikke den i tredje og fjerde pin hvorefter PSU gerne skulle kører, men fik ingen reaktion. Ved ikke om det er et tip der holder?


    Skulle det være PSU'en, er der så nogle forslag til en ny PSU (gerne 750W) og omkring de 600kr hvis muligt.


    kørte selv med energon PSU i min pc før.. og giver 100% dem som har frarådet dig det ret.. er den værste gang LO** der kan fåes for penge..


    og alligevel bruger firmaer som MM-vision stadig det mærke..

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Efter replies her og andre forums, har jeg valgt at bestille ny PSU fordi jeg frygter den energon kan gå hen og skade andet hardware i computeren og formegentlig er i stykker. Bestilte en 750 Watt Corsair TX750W efter mange anbefalinger og så må vi se om PC'en starter ellers vil jeg vende stærkt tilbage :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Anders44
    Efter replies her og andre forums, har jeg valgt at bestille ny PSU fordi jeg frygter den energon kan gå hen og skade andet hardware i computeren og formegentlig er i stykker. Bestilte en 750 Watt Corsair TX750W efter mange anbefalinger og så må vi se om PC'en starter ellers vil jeg vende stærkt tilbage :)


    du skal være velkommen til at vende tilbage hvis det ikke virker.. eller, det må du da også hvis det virker hehe :9xo

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • husk en anden gang at det kan være sikringen ( tror alle har sådan en ) i din psu der er gået sig en tur og kan skiftes ud så skulde den virke igen.

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Meinder
    husk en anden gang at det kan være sikringen ( tror alle har sådan en ) i din psu der er gået sig en tur og kan skiftes ud så skulde den virke igen.


    Mjo? Men det kræver man bryder plomberingen, farvel reklamation. :)
    Men hvis det eneste man kan med den er at smide den ud kan man lige så godt se efter om der er en sikring der er sprunget.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Mjo? Men det kræver man bryder plomberingen, farvel reklamation. :)
    Men hvis det eneste man kan med den er at smide den ud kan man lige så godt se efter om der er en sikring der er sprunget.


    Jeg ville ikke byde mine små sarte It-fingre at skifte en sikring i en Energon PSU, man kunne jo risikere at springe en sikring i sig selv og gå helt konfus :crazyeyes: og få en BSOD :boxed:.


    Nej ud på genbrugs centralen med den fætter der og få den genbrugt til noget bedre, det er alle vist bedre tjent med.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg har nu smidt den nye PSU i og tilsluttet, da jeg satte strøm til systemet blinkede onboard switches (reset button og start button) og der er ingen reaktion når jeg forsøger at starte systemet. Nogen der har et bud på hvad der kan forårsage dette og hvad jeg kan gøre?

  • Prøv lige at tage strømmen fra din pc og nulstil bios ved at pille batteriet ud vent 10-20 sekunder, tryk på startknappen for at aflade systemet helt og sæt batteriet i igen, så lav en normal opstart.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg pillede batteriet ud, ventede lidt satte det i igen, trykkede på start knappen, satte strømstikket i igen og forsøgte at starte men ingen reaktion og knap/reset-knapperne på motherboardet står stadig og blinker.

  • Så er der kun en ting tilbage at gøre.


    Skil hele skidtet af i atomer og start forfra, med absolut minimum sat til.


    check om cpu sidder rigtig i soklen, ny pasta og check om køleren sidder rigtig, 1 ram klods, 1 HD og dit gfx.


    Så se om ikke du kan få liv i dyret. Vil den stadigvæk ikke, så kan det næsten kun være dit bundkort som er røget i svinget.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg har tjekket om CPU sidder rigtig, 1 HD, 1 Ram blok og stadig de samme reaktioner. Muligt det var den gamle PSU som muligvis har ødelagt mit Bunkort og i så fald kan det have skadet min CPU? Kan det tjekkes?

  • Din gamle PSU kan sagtens have taget andet med i købet, især bundkortet, den vej har jeg været nede af en gang før.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().