browservalg i Windows

  • jeg er ganske enig med dig.. men dommen er desværre faldet..


    tænker også på hvis den ryger gennem vores wsus ude på arbejde?? forestiller mig allerede telefonerne gløde pga brugere der spørger hvad skal vi gøre?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Microsoft har noget der minder voldsomt meget om monopol på markedet for styresystemer. Man må, ifølge EU, ikke bruge et monopol til at få fordele på et andet marked, og derfor bliver de tvunget til det her. De mener, at Microsoft har brugt monopolet på markedet for styresystemer til at "tryne" konkurrenterne på browsermarkedet, og det er det de ikke må gøre.


    Du kan derfor ikke sammenligne det med H&M, da H&M ikke har monopol på salg af tøj, og derfor ikke kan misbruge det monopol til at få fordele på et andet marked.

  • Så må det jo være microsofts evne til at lave computere som kan køre spil, som gør at de er førstevalget når man køber computer.


    Eller noget.


    Er det fordi de tvinger spilfirmaer til ikke at være kompatible med mac? eller grafikkort producenter? For de har jo ikke monopol som dansk tipstjeneste, de ejer intet monopol.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Så må det jo være microsofts evne til at lave computere som kan køre spil, som gør at de er førstevalget når man køber computer.


    Eller noget.


    Er det fordi de tvinger spilfirmaer til ikke at være kompatible med mac? eller grafikkort producenter? For de har jo ikke monopol som dansk tipstjeneste, de ejer intet monopol.


    ikke for at chikanere ;) men lige husk at microsoft laver styresystemer, og har intet at gøre med at lave computere

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    Så må det jo være microsofts evne til at lave computere som kan køre spil, som gør at de er førstevalget når man køber computer.


    Eller noget.


    Er det fordi de tvinger spilfirmaer til ikke at være kompatible med mac? eller grafikkort producenter? For de har jo ikke monopol som dansk tipstjeneste, de ejer intet monopol.


    DirectX. Meget fint eksempel på en begyndende dominans, monopol om du vil.


    http://blog.wolfire.com/2010/0…se-OpenGL-and-not-DirectX

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    DirectX. Meget fint eksempel på en begyndende dominans, monopol om du vil.


    http://blog.wolfire.com/2010/0…se-OpenGL-and-not-DirectX


    både og.. har ikke tjekket dit link, men mig bekendt understøtter mange spil i dag at man kan vælge mellem at køre med directX eller openGL

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Det er selvfølgelig utopi at tro man kan bruge den indgangsvinkel, men i min verden burde man uddanne de mange (alle?) der i dag bruger it, så de rent faktisk er kompetente nok til selv at tage valget af browser.. Langt størstedelen i dag vil jo bare på internettet og så er de flintrene ligeglade med hvordan de kommer derpå og hvis browseren er langsom kaster de jo bare penge efter deres internetudbyder fordi de tror det er dem den er gal med..


    Det samme gælder antivirus.. Igen er folk bedøvende om de er beskyttede, formentlig fordi de ikke ved bedre eller tror at de rent faktisk er beskyttede..


    Men tilbage til virkeligheden: Synes faktisk den her dom er fin.. Da den kom frem synes jeg det var hetz mod Microsoft, men efter at have prøvet Windows 7 N, hvor man kan fjerne Internet Explorer og køre med det man nu har lyst til, så kan jeg se et lys for enden af tunnellen.. Synes egentlig det er rart at få et styresystem, der kun er hvad det burde være (der er lang vej endnu, men..) en platform for noget andet software der tjener et større formål..


    Vi kommer nok aldrig til at se software der kun gør hvad dets formål er, men man har da lov at håbe :$


  • Jeg kan følge dig rigtig langt hen ad vejen Karga, men vi ved jo osse lidt mere om hvad vi har med at gøre her rent software mæssigt, da vi jo bare DL den browser som vi normalt bruger og er glade for.


    Der hvor jeg kan se problemet i det, er at folk køber en maskine for at kunne bruge den lige ud af boxen og så er der ingen browser installeret altså ingen websites at se på, panik panik for Mrs/Mr. Know Nothing, tryk på alle knapper/slette/ råbe at "lortet" virker ikke, i bund og grund en masse bøvl.


    Så vidt jeg husker er det folkene bag Opera browseren som fik gjort et rigtig "godt" stykke lobbyarbejde i EU og fik dommen igennem, men har den ændret noget overhovedet?, ikke en flyvende fis, os der er vant til Firefox bruger den, andre bruger Chrome eller en anden, og Opera kommer stadigvæk ikke til at tjene penge på at sælge deres browser hvilket var den egentlige årsag til deres utilfredshed. På mig virker det lidt ligesom den krig der var sidst i 90'erne mellem Explorer og Netscape.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Ideen er vel heller ikke at ændre markedsandele, men at få Internet Explorer ud af Windows, og give brugeren et valg.


    Dette browservalg er jo netop blevet lavet fordi man i de forgående styresystemer er blevet tvunget til at køre med Internet Explorer og det er at udnytte sin monopol status.

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Ja der er sgu ikke mange titler der praler af OpenGL support i disse dage. Sidste spil jeg kan huske som havde OpenGL var Unreal Tournament 2004, hvor det kørte bedre end DX på min gamle spand - mærk monopolet indfange dig! :evil:


    Desuden har microsoft også deres XNA platform der gør det nemmere at kode spil til deres platforme, altså Windows og Xbox - hvis det nu var en åben standard, kunne det være at monopolet lidt forsvandt. Ville faktisk være rart med et spil som kunne konverteres fra PC til alle konsoller og Mac på under en uge, uden at det hele skal kodes om. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Nævn 5 kendte titler :)


    5 kendte titler for mig eller for alle andre?? spiller ikke så meget, men ved da mange simulator spil fra SCS hvor du selv kan vælge.


    men ja, har lige kigget i nogle af de spil jeg havde installeret, og må sq give dig ret, flere af de spil hvor jeg mente man kunne kan man ikke :rolleyes:

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Quote


    Ideen er vel heller ikke at ændre markedsandele, men at få Internet Explorer ud af Windows, og give brugeren et valg.


    Dette browservalg er jo netop blevet lavet fordi man i de forgående styresystemer er blevet tvunget til at køre med Internet Explorer og det er at udnytte sin monopol status.


    Det er lidt lige som at sætte rengøringskonen til at lave den næste finanslov, det kommer der intet godt ud af, andet end besvær for dem der normalt supporter hr og fru flink, dvs. sønnen, barnebarnet, whatever.


    Folk er generelt ikke interesseret i at prøve 3-5 programmer for at vælge, de lytter normalt til deres "lokale" supporter.


    Hvis min mor købte en computer i lad os sige aldi, de er normalt billige og nogenlunde, hvis hun skulle til at sidde og fedte rundt for at vælge browser helt alene, ville hun med 100% sikkerhed aflevere lortet tilbage og sige det var defekt, eller klikke på linket hvor der står microsoft internet explorer, der står jo miscrosoft på alt det andet skidt hun fik med da hun købte computeren.


    Hvad er så opnået? Kun at spilde en masse penge, som borgerne i EU betaler, på ingen verdens ting.


    Dem der ønsker en anden browser bruger allerede en anden. De andre 85% af verdens befolkning ville ikke ændre væk fra msie.


    En ting er helt sikkert Opera kommer ikke til at score kassen på deres browser, medmindre de kommer op med noget helt vildt innovativt som kun de har patent på.


    Bevares de kan da sikkert godt lure lidt skillinger ud af nogle få, men generelt set er der ikke et marked for salg af browsere.


    Hvorfor betale for for noget du kan få mindst lige så godt gratis. De må have drukket af al den nordsøolie en vis politiker nærmest forærede væk i tidernes morgen.



    P@rtym@n


  • Jeg er enig med dig, men det Microsoft vil opnå er at få EU's accept. Hvordan de gør det vil jeg tro Microsoft er fløjtende ligeglade med så længe de bare kan få deres Windows ud.


    Jeg synes mere problemet ligger ved EU som har valgt en forkert løsning

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dumpen


    Jeg er enig med dig, men det Microsoft vil opnå er at få EU's accept. Hvordan de gør det vil jeg tro Microsoft er fløjtende ligeglade med så længe de bare kan få deres Windows ud.


    Jeg synes mere problemet ligger ved EU som har valgt en forkert løsning


    Det er slet ikke helt så let som det lyder, grundet explorer er en del at styresystemet og du bruger explorer vinduet hver gang du kigger på en del af dit C drev.
    Var det så bare den del, som bruges til at gå på nettet med der skulle fjernes, så var det jo en helt anden sag, men så skal du tilbage til at lave styresystemet ganske som win98 hvor browseren var en selvstændig del, derved vil du miste "tid" fra at du klikker på knappen til webadgang og til du rent faktisk er på nettet, da det så er et selvstændig program, som skal startes.
    Tid betyder jo en masse for folk idag, tag fx. hvor mange der er gået over til Chrome fordi, den loader websites hurtigere end de andre browsere, og her taler vi milli-sekunder.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Hr. og Fru Danmark har også bare været pakket inde i bobleplast alt for længe.. Det samme gælder i trafikken..


    En computer KAN ikke leveres så den kan bruges out of the box.. eller jo det kan den selvfølgelig, men det ville virkelig være sørgeligt og ville skabe nogle helt enorme problemer i samme stil som IE på 90% af computere (har den vel været oppe på på et tidspunkt?)


    Der er selvfølgelig dem der kun skal bruge pc'en til 2-3 ting og derfor godt kan få en pc der kun lige kan komme på nettet, men de må se at komme ud af hullerne .. Vi ender jo med at skulle lave totalt idiotsikre hjemmesider, hvis de mennesker skal kunne købe en pc, trykke på én knap og så være igang med deres selvangivelse..


  • Jeg kan tage min gamle far(65) som eksempel, han ville gerne have en computer, som han skulle bruge til at hovedsagelig komme på nettet med, og han anede ikke en skid om hvordan sådan en fætter fungerer og havde/har heller ikke interesse for det, den skulle bare fungere når den var sat op.


    Tryk på 2 knapper og skidtet skal virke. Jeg måtte tage hjem og gå med ham ud for at finde en maskine til ham, da jeg ikke ønskede han skulle falde i den 1ste og bedste sælgers svedne hænder.


    Efter at have været i mange butikker og kigge, var jeg nødt til at sige til ham, tag du dog en mac, den virker med det samme og du kan få et kursus så du ikke er helt lost i det, den virker og du skal bare lige lære den og kende, så du ikke er bange for den.
    Der var lidt "ballade" mellem os, da den jo kostede en god del mere end de andre, men jeg vidste at købte han ikke den, så ville jeg have han i telefonen hver eneste dag hvilket jeg ikke er interesseret i.


    Nu er han en glad mac bruger, som ved mere om det OS end jeg gør og selv kan finde ud af tingene, grundet han ikke fik flere valg end et, så sig ikke at det ikke kan lade sig gøre.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det kan sagtens lade sig gøre, men vil i sidste ende være rigtigt dårligt i mine øjne.. Hvis der skulle være ét valg, så ville det valg naturligvis blive ekstremt udbredt.. Allerede der har man monopolproblemer..


    Når der så er gået noget tid og sælgeren af den ene løsning kigger på sin bankkonto, så afsætter han cirka 0 kr. til R&D-afdelingen og der sker absolut intet nyskabende på det område, indtil at der kommer en konkurrent..


    Kan godt være jeg sætter det meget hårdt op.. Men i min verden burde det også være lovpligtigt at have antivirus på sin pc og det er lige før jeg ville foreslå pc-kørekort, ligesom vi har bil-kørekort.. Så kan godt være mit verdensbillede bare er skævt