120Hz VS 60Hz i FPS-spil?

• Hey. Jeg har gået et stykke tid og tænkt over, om jeg skulle skifte min skærm ud (60hz) ud med en ViewSonic VX2268WM (120hz).
    Jeg spiller seriøs Counter-Strike Source, men vil der være noget at hente? - 2000kr er ret mange penge for mit vedkommende. (Jeg kan selvfølgelig bare bruge 14dages returret)

Så mit spørgsmål er, om det er det værd at investere i?

Mvh.

"Du skal aldrig file en diamant flod, hvis din hest åd et kloster" - Philip Larsen, 2009.

Rettet en gang, sidst af pingomann ().

Oprindeligt indlæg af Woqini
    Intet, nada, nul og nix at hente. Du må ikke blande Hz og FPS sammen (tror jeg du gør) :)

Bestemt ikke. Men har kunne læse mig lidt frem til at responstiden i FPS (ligesom folk stadig spiller med CRT for de ekstra hz) vil være bedre, og give et meget mere roligt skærmbilled.

Ang. FPS til 120hz. Kræver det så ikke 120fps at køre "flydende"? (her kan det godt være jeg blander det lidt sammen)

"Du skal aldrig file en diamant flod, hvis din hest åd et kloster" - Philip Larsen, 2009.

Rettet en gang, sidst af pingomann ().

• det gøre at fps max bliver hvad HZ er fx du har en skærm der er 60hz og slå vsync til så bliver FPS max 60. jeg er sku ret glad for der noget der hedder vsync ellers havde mit kort sku røget da der er en fejl der gør at når fpsen bliver for høj whiner det.. :S

Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

• Du skal også bruge 120hz, for at kunne benytte Nvidias 3D-briller. :)

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• hmmm hvis det er det gamle CS, så glem alt hvad de har fortalt dig her :) ....grafikmotoren i den er så gammel at der er en ret stor bug. ved 99 fps løber man hurtigst. vsync "låser" dine fps til din skærms hz, men ulempen er at spillet så er nødt til at "vente" hvis en af de 2 ting ikke kan følge med....så at låse fps i det spil er faktisk det bedste at gøre. og mens den venter er det du ser en streg på skærmen og et lille lag.

medmindre du har nvidias 3d briller er der ikke nogen rigtig grund til at skifte skærm lige nu. bare sæt fps_max 99 og slå vsync fra i din config.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Ja jeg har så fået min 2233RZ her i julegave og kan sammenligne den med en standard samsung 22" skærm, som set i min signatur.

Og jeg kan kun sige wow, sikke en forskel. Det er ligesom at skifte tilbage til CRT. Spillet er meget mere flydende og der virker som om spillet kører i en glat bevægelse og derfor ser det ud som at spillet faktisk kører langsomt. For modsatte effekt så sæt max fps på 20 i CS og så ser det ud som om at man løber hurtigt.

Jeg er fuldstændig ligeglad om der er "videnskabelige" undersøgelse der siger at man ikke kan se forskel på 60 hertz og 120 hertz(hvordan kan man overhovedet bevise det?). Jeg ved i hvert fald at jeg kan og hvis man er seriøs fps gamer kan jeg kun anbefale at anskaffe en 120 hertz skærm. Min spilleglæde har aldrig været større i cod4. De største fordele ved skærmen ligger i forhold til cod4 når man strafejumper ud af et hjørne for at skyde en, eller når man sprayer med deagle eller ak. Det er også betydeligt nemmere at ramme en der sprinter med scope/ak. Mine erfaringer kommer fra 2 5v5 mix jeg har spillet.

Og jeg gider ikke diskutere det med nogen, JEG vil anbefale en 120 hertz skærm uden tøven til den seriøse fps gamer..

Edit: Nu har også lige prøvet skærmen inde i GRID. Der kunne jeg ikke rigtigt se forskel på skærmene efter at have skiftet mellem dem.

• Hvordan er betragtningsvinklen og farverne på skærmen i forhold til din gamle samsung. Kan se vi har/havde den samme, på nær størrelse

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Rettet en gang, sidst af urbananen ().

Oprindeligt indlæg af urbananen
    Hvordan er betragtningsvinklen og farverne på skærmen i forhold til din gamle samsung. Kan se vi har/havde den samme, på nær størrelse

Jeg går ud fra at det var til mig.

Farverne er noget mere blå i det out of the box og virker mere naturlige. Jeg er ikke ekspert inde for farver da jeg er delvist farveblind(rødgrøn), men for mig at se er farverne noget bedre på 2233'eren.

Fra venstre til højre er betragtningsvinklerne nogle få grader bedre mens oppe/nede er den en smule dårligere end 226'eren.

• well slår du vsync til kan du sikkert godt se forskel, men slå vsync fra så er det sq ligegyldigt om skærmen kører 60 eller 120 hz, for spillets fps er det samme.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af Fragman
    well slår du vsync til kan du sikkert godt se forskel, men slå vsync fra så er det sq ligegyldigt om skærmen kører 60 eller 120 hz, for spillets fps er det samme.

Nej det er lige netop det, det ikke er. Der er stor forskel på 60 og 120 hertz og det har intet med vsync at gøre.

Fordi spillet kører med 125 fps inde i spillet kan ens skærm jo ikke opdatere hurtigere end dens egne 60 hertz, det er jo logik. Vsync off = du tillader din computer at render flere billeder end din skærm kan vise, hvilket giver fordelene i CS som lavere rekyl mens man i cod4 hopper længere + roligere rekyl. MEN en 60 hertz opdatere stadig ikke de hurtige bevægelser hurtigt nok til at kunne være på niveau med en CRT og folk med crt/120hz tft har en betydelig fordel.

En 120 hertz skærm er en 60 hertz skærm overlegen i FPS spil. Og jeg gider virkelig ikke diskutere det med folk der ikke selv har prøvet den men går ud fra hvad andre ignoranter har siddet og sagt for at de kan retfærdiggøre at de selv har købt en anden 24" skærm pga højere opløsning(hvilket iøvrigt er fornuftig såfremt man ikke primært bruger sin skærm til FPS-spil).

Det ville være direkte usmageligt at anbefale en 60 hertz skærm og sige 120 hertz skærme er useless til en FPS gamer.

• det er useless. nu har jeg prøvet og spille på en 120hz og jeg kunne ikke mærke en skid i forskel, jo du får en mindre skærm for pengen......

Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

Rettet en gang, sidst af Blackbrizz ().

Oprindeligt indlæg af Blackbrizz
    det er useless. nu har jeg prøvet og spille på en 120hz og jeg kunne ikke mærke en skid i forskel, jo du får en mindre skærm for pengen......

http://www.flatpanels.dk/test.…on=showfull&id=1252567360

Jeg tror denne test er noget mere pålidelig og jeg tror at anmelder har noget mere erfaring end du nogensinde får inde for skærme. Stop nu med at anbefale 60 hertz skærme til gamere når 120 hertz er overlegen. Tror du virkelig at samsung har lavet denne skærm udelukkende til 3D? Der er nok også en grund til at alle større non-byoc LANs (esl, ewsc osv) bruger denne skærm.

• i det mindste passer dit navn godt.....

man kan ikkke SE forskel på 60 og 120 fps/hz .....det er simpelthen umuligt fysisk.....man kan nogle gange føle forskel på fps drops/spikes, men ikke på om du kører 60 elller 100 fps.....prøv bare at såpørge en læge om det.

• Men.. Da 100hz flimmere kom frem, hjalp det en del på trætte øjne ;) . 50hz flimmere er jo noget være noget at kigge på i længden.. Uanset hvad lægen siger....

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

• Nu spiller jeg selv på et meget højt internationalt niveau i CoD4 og besvare kun den her tråd fordi at jeg fik tippet for min mate mongolmedpistol, jeg har slev være med til at tage mange anden og nogen første pladser i CoD4 (og CoD:mw2) siden jeg startet på spillet, Men da vi kom til at skulle spille finalen til dreamhack, og skulle spille på de her vildt gode maskiner og 120hz skærme jeg havde ikke før prøvet en 120hz skræm men da jeg spillede på den var det _MEGET_ mer flydene ind en 60hz / 75hz , man kan sige at man ramte der hvor at man aimet, ens recoil blev også meget mindre, når man vændte sig hurtigt flød faveren meget bedere sammen, Så jeg tænkte at den skulle jeg da eje når jeg kommer hjem :) så den blev købt og Jeg har aldrig nogen sinde været så glad for en skærm i mit liv, det er jo over nice, Og så er jeg meget ligeglad med hvad alle de andre siger på det er forum,

DEN HER SKÆRM ER DEN BEDSTE

• Der må siges at være delte meninger..... men tror mit valg falder på et 120hz når pengene er der.

men et andet spørgsmål vil være.

Nu står der på min skærms specifikationer at den max kan køre 1680x1050 @ 75hz.
    Men hvordan får jeg den til at køre 75hz? Af hvad jeg ved nu kører den 60hz.
    Også har jeg fået af vide at de ikke har godt af at køre 75hz?