Har vi overhovedet viljen til at forbedre miljøet?

• Tror sku ikke på det er menneske skab det er det sku for stort til at være.. for det andet har det sket før, så gider sku ikke gøre noget for klimas skyld hvis jeg skulle gøre det så er det på pungens skyld

Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

• igen der er bevist at Co2 ikke har en disse med vores klima forandring at gøre da der for flere år siden var en lille istid hvor Co2 tallet er højere eller ligeomkring det samme og der var det så koldt at havet frøs til og man kunne vade frem og tilbage mellem Sverige og DK

så denne Co2 krise er noget opblæst ævl som man har fundet ud af man kan tjene penge på, hvorfor mon de såkaldte FN "vismænd" pludselig blev enige om det samme...

helt korrekt at vores depoter/ressourcer er ved at løbe tør for olie, kul osv men man skal nok finde nye former for energi fx vindmøller og fusion, man bruger jo også vand til at lave masser af energi :) hvilket jeg syntes er rigtig smart :D man er jo også i gang med at lave maskiner som kan bruge såkaldt bølgeenergi, ved ikk lige helt hvordan det virker, men det skulle virke...

man lad os nu ikk blive uvenner over sådan noget pjat :D alle har jo deres holdninger ;)

• Der er nu ikke noget som en god diskution :boxing: :D

Problemet ved mange af de nye energiformer er at de ikke er så nemme at kontrollere! Det er meget svært (umuligt) at dække alt vores behov for strøm via en kombination af vindmøller, bølgekraft og solceller fx. Det er simpelthen ikke sammenhæng mellem deres produktions kurver og behovet fra forbruger siden.

Nu sidder jeg tilfældigvis og læser til eksamen og i den forbindelse faldt jeg over følgende passage, som understøtter det jeg prøvet at sige.

The observed widespread warming of the atmosphere and ocean, together with ice mass loss, support the conclusion that it is exstreamly unlikely that global climate change of the last 50 years can be explained without external forcing.... During this period, sthe sum of solar and volcaninc forcing likely have produced cooling.

og må indrømme at jeg stoler en del mere på IPPC end jeg gør på en hvis hr Lomborg ;)

Udover det så har mængden af CO2 i vores atmosphere opnået en hidtil (i de sidste 420.000 år) høj konsentration.

Mvh Stubkier

• helt enig.
    der udover er vores forbrug af kul, olie og gas et unaturlig brud på jordens egen carbon cyklus.
    har lige brugt ern hel uge på at være uening med min sviger far om de samme spørgsmål. :cheers:

hygge dwmc

• Må indrømme jeg er ved, at være meget træt af, at høre om klima. Især lige i øjeblikket, kan man ikke tænde fjernsynet uden, at man ser diverse ministrer og politikere stå i kø for at fortælle hvor galt det står til, og at vi alle er på randen af dommedag, hvis vi ikke alle planter en skov, og begynder og bo i huler.

Med hensyn til spørgsmålet om viljen til, at forbedre miljøet, tror jeg viljen er der, og hvor der er en vilje er der som bekendt en vej. Men i dette tilfælde tror jeg denne vej har mange retninger, i form af modstridende interesser hos de enkelte lande. Tror også at penge er det store nøgleord her.

(tilføj selv kommaer, sry)

• hehe det sjove er at næsten alle har deres mening om det :P

solceller er bare for nice :) kender en som næsten kun bruger solceller til huset, al hans belysning køre på solceller så hans elregning er faldet til det halve :D det er sq da cool :D

• Var det ikke Mr. Terminator der sagde noget om at det var de små "klima-revolutioner" der skulle gøre en forskel og inspirere til større revolutioner. Så jo, at udskifte til sparepærer, vaske ved laverere temperaturer, vaske om natten osv osv , selvfølgelig vil det ændre "noget" hvis alle gjorde bare et absolut minimum. Og her tænker jeg nok mest på situationen med vores stigende energi-behov og spild.

Desværre tror jeg bare at så længe der sidder enlige konger på (kul/olie) tronen, vil der ikke ske en disse mht. udbredelsen af brint- / el-biler til private eller afsætning af trilliarder af dollars kun til forskning i fx fusion. Griskhed og kapitalisme styrer jo det show, indtil de kan se at nu lakker det mod enden kul og olie mæssigt og der er bedre fortjeneste på det andet marked, eller hvis de bliver tvunget af folket (regeringen) til at lave drastiske ændringer. Sidstnævnte som aldrig vil ske.

Jeg er personligt træt af at få tudet ørerne fulde om det her. Tror ikke på det her topmøde kommer til at betyde en skid. De, politikerne, kunne jo starte med at vise et godt eksempel. Hvor mange limousiner er der ikke blevet indlejet fra Sverige og Tyskland, til at transportere VIP(s) rundt. Hvis de mente det seriøst, så burde der da også have været fundet en bedre løsning på netop sådan et punkt, det kan jeg kun væmmes over.

Hvorfor skulle vi ikke foretage ændringer, prøve at spare lidt på energien osv. Sæt nu alle skeptikerne tager fejl.

• Jeg gider ikke ændre det mindste på mit energiforbrug.
    Ja, når alle siger "det nytter ikke hvis de andre ikke gør noget", så sker der ikke en skid.
    Men i en situation som denne, hvor ens eget private energiforbrug blot er et sandkorn i ørkenen, så føler jeg sgu at det egentlig kan være ligegyldigt om jeg sparer lidt rundt omkring

Man lever kun engang, og jeg har ingen intentioner om at opgive mit luksus liv til fordel for de næste generationer.
    Selvom vi kan skåne miljøet til deres fordel, så kommer der jo blot et nyt problem som skaber irritation hos fremtidens befolkning, og dermed vil vores aktion for et bedre klima være glemt/ligegyldig.

Hellere egoist end klimafanatiker.

• Hvis du er så meget egoist som du selv siger - så burde du netop spare på strømmen og energien! Hvis alle gør det falder udbuddet og prisen falder = flere penge i din lomme til luksus ;)

Oprindeligt indlæg af Stubkier

Hvis du er så meget egoist som du selv siger - så burde du netop spare på strømmen og energien! Hvis alle gør det falder udbuddet og prisen falder = flere penge i din lomme til luksus ;)

Igen - noget der kun får virkninghvis en stor del af befolkningen gør det, hvilket jeg ikke tror på kommer til at ske.

• Hmm egentlig meget interessant, at der vist er kommet enighed om at temperaturen ikke må stige mere end 2 grader.. Så bliver det jo spændende at se om vi rent faktisk kan stoppe temperaturstigningen (hvilket vil sige, at vi selv er skyld i stigningen) eller om den fortsætter, selvom vi nulstiller vores udledning :) 2 grader er godt nok ret meget, men stadig interessant

• Nu fremkommer det mig aldrig nødvendigt at fremhæve "set i bagklogskabens klare lys", men jeg har hele tiden sagt at de netop ikke kan blive enige om noget som helst på det klimatopmøde.

Eksperter forudsagde allerede inden at det ville blive rigtig svært at opnå en juridisk bindende aftale globalt set, og det viser sig vist nogenlunde at holde stik. Jeg kendetegner og hæfter mig ved, at hvis man ikke kan blive helt enige i EU, hvorfor så ved et FN-klimatopmøde, COP15 denne gang.

Det er for mig ikke overraskende at de nu ender med en fuser, det og er ikke forbavsende set i forhold til de globale stridigheder og de CO2- og olieindustrielle lande som ikke vil have en klimaaftale.
    Nu ser vi at der rettes en voldsom kritik mod det danske formandskab ved COP15, og det er måske rigtig nok at der er og var visse ting som burde og kunne være gjort anderledes, men man satser på rød og ender på sort, så er spillet tabt. Skyldplaceringen er for mig at se ikke på Danmark, men faktisk alle og ikke mindst FN som ikke har gjort nok for at indhente og viderebringe de nødvendige informationer og oplysninger inden COP15 mødet.

Nu er det altså endt med en maveplasker uanset hvad, det kan ikke bruges til noget. Nu er jeg tilhænger af Bjørn Lomborgs teorier og om ham kan man jo mene hvad man mene vil om. Jeg ser på Lomborgs teorier som fuldstændig klare og er meget enig i den måde man netop er blevet forblændet i "at gå ind for et bedre klima".

Hvis der ikke er nogle der går mod strømmen og siger at dén vej vist ikke er den rigtige, lad os lige tænke os om, så ender det med netop stridigheder, tidsspilde og mangel på handlekraft som COP15 er blevet.

Den klimaerklæring, eller hvad man snart skal kalde det, er blevet et symbol på at VILLE verdens stats og regeringschefer have en aftale, så kunne de sagtens, men de er alle kommet med en pose gyldne æbler og notater om at de meget gerne vil være med, det er bare naboerne som skal betale for høsten.

I det hele taget er dette klimatopmøde endt i en fiasko og ser man tilbage er det synd og skam for alle de mennesker som har deltaget aktivt, men når et så følsomt område skal opnåes fuldstændig enighed så ender det som regel med fiasko.

Nu skal vi invisterer massivt i klimaforskning og smide mange penge af til dén mulighed da den jo faktisk er den eneste reelle tilbage.

Cigaren giver beskæftigelse til både hænder og mund. På den måde har jeg mange gange undgået fristelsen til at kvæle eller bide folk, som har irriteret mig.

- Winston Churchill

• Man kan godt se klimatopmødet som en fiasko, men jeg prøver at se positivt på det.

Problemet er, at vi ser alting udfra vores egen synsvinkel; jorden er oldgammel, den nok klare sig. Jeg tror, problemet er vores - og vores alene. Vi har så småt indset, at vores eksistensgrundlag er truet pga klimaet og at vi på et tidspunkt bliver smidt af i farten - ligesom dinosaurerne blev det, før vi kom til. I og med at topmødet fandt sted, er erkendelsen af problemet jo tilstede fra alle parter, på et eller andet niveau. Der gik desvære bare politik og magt i den. Men sådan er mennesket, og menneskeheden ændrer sig aldrig en tøddel. Vi kan ikke engang kan blive enige om, hvilken vej ud af sumpen der er den rigtige, selvom vi står i lort til halsen. Ser man på menneskeheden i dét lys, ser jeg det som positivt og banebrydende, at alverdens nationer gad at mødes - at det er en start.

Jeg har valgt at tro på, hvad jeg læste et sted på wiki - jordens poler har vendt ca hvert 50.000 år gennem hele jordens historie, men polerne har på nuværende tidspunkt ikke vendt i 250.000 år. Måske er de ved at gøre det nu og vi er på vej mod en ny istid? Det medfører klimaforandringer med korte mellemrum, hvilket passer fint med at vi er ved at vende tilbage til samme varme klima, som vi også havde i middelalderen. Et klima, som gjorde det muligt at dyrke kartofler på Sydgrøndland og sygdomme som pesten at brede sig. Det kan godt være, det er helt ude i hampen og at kloge mennesker og forskere fuldstændig forkaster min lille teori, men jeg kan alligevel ikke gøre en skid ved problemerne og gider ikke gå med en konstant frygt for mit eksistensgrundlag igen, ligesom under den kolde krig.

Så jeg har valgt at tro på dét og så må det gå, som det går. Og hvis resten af verden holder fast i troen på, at klimaforandringerne er menneskeskabte, må verden jo også tro på at den kan gøre noget ved det - dejligt! Lidt kynisk, ja - men måske kan vi på dén konto trods alt få nedbragt CO2 udslippene til en vis grad, holde op med at fælde regnskovene og igen plante træer. Og det er jo kun en positiv bi-ting at få med i turbanen :)

• Ja da man skal da hjælpe det man kan, men man skal gøre det på den rigtige måde.

Nej alene kan du ikke redde jorden, men!!
    Spar på varmen, skru ned når du smutter og skru op når du hjemme, evt invester i noget automatisk? Køb tæpper og ---------->uldsokker<------- er super vigtigt, det vil automatisk få dig til at spare en del, samt hjemme slacking bukser.

Sluk lyset, invester i automatisk lys?

kog vand i kedler i stedet for gryder

brug den bærbare til alt andet end spil :D

clap on clap off?

kortere bade eller spare brusehoved.

koldere korte tøjvaske?

tø kød i køleskab

sluk lys sluk lys sluk lys

Største investering er nye vinduer og bedre isolering.

På disse måder sparer man penge og hjælper samtidig.
    Jeg ser ikke klimatopmødet som en fuser, det kan først ses længere fremme når man ser hvad der er sket i de forskellige lande af fremgang.

Gamle lejligheder er tilgengæld noget pis. Man skal jo ikke investere i sådan noget gammelt skidt selv og det gør udlejeren heller ikke. Så får man den ekstra varmeregning og hvad er der at gøre ved det? Ingen har lyst til at betale.