Det mest lightweight system der kan fås?

  • Vi har fået en sending af ældre Thinkpad bærbare i workshoppen og har fået lov til at installere hvad vi kan og sælge dem videre til de studerende. De er desværre ikke så store - 1500Mhz Pentium Centrino og 512MB RAM. Hvad vil i foreslå vi smider på dem? Vi har XP liggende men jeg tænke at noget ala Ubuntu måske var bedre til formålet? De skal jo sælges som "studenter" maskiner som bare skal kunne skrive, printe og ikke mere.


    Mange tak på forhånd.
    Gråhåret Anders :boxing:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nej slet ikke - personligt ser jeg det mere som en god gerning. Det er sgu en skam at smide 50? af dem tror jeg vi har ud i en container hvor de aldrig bliver brugt igen. Så er de sgu bedre af som en lowend studie bærbar til folk som ikke har brug for noget specielt. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Cyclups: Jo man kan sikkert opgradere den, men det ligger lidt udenfor vores område, da vi snakker en 50-60 bærbare i værste fald (nogle af dem er delvist defekte. De er en donation fra Telenor). Har lige lagt XP SP3 på en af maskiner og den kører fint nok. Den fik dog kun 1500 i Futuremarks browser test med Chrome, men det havde jeg heller ikke forventet andet end.


    Karga: Hmm... good point. Havde ikke lige tænkt på at vores klientel ikke er så IT-minded - er Ubuntu virkeligt så svært for en typisk bruger?


    betaboy: Vi kan da give det et forsøg og se hvad det er for en størrelse - har ikke fulgt med i Chrome OS tbh. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af betaboy
    Hvad med det nye Google Chrome OS?


    http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome_OS


    Hvorfor ?


    Illanair - Der er jo kun 1 måde at finde ud af det på :) Jeg tror helt personligt på at en person som ikke har været bundet ved en windows maskine i flere år har en nemmere tilgang det. Evt kig på http://www.dreamlinux.com.br/ , det er sikkert ikke så "light", men det ser brandgodt ud.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Illanair
    Karga: Hmm... good point. Havde ikke lige tænkt på at vores klientel ikke er så IT-minded - er Ubuntu virkeligt så svært for en typisk bruger?


    Det er måske ikke så "svært" at finde rundt i, men studerende vil gerne have pålidelige programmer og problemfri afvikling.. Ved godt Linux måske netop byder på pålidelige programmer og nem afvikling, men så skal man også ha kendskab til det.. For en nyudklækket Linuxbruger, så er det en stor mundfuld at installere de rette programmer..


    En anden ting, som jeg ved der er mange der har problemer med ude på uni, er når de kører med f.eks. Mac, så virker de programmer vi får stillet til rådighed ikke på deres maskiner.. Så skal de i gang med alt muligt boot camp og sådan noget gøgl..

  • Haha, jah. Det er aldrig godt at blande systemer. Vi har for nyligt fået opsat et trådløst netværk der er utroligt "Alt andet en Windows XP" fjendtligt. Det skaber en del problemer for folks personlige maskiner. :roller:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • De blev jo oprindeligt leveret med XP, og det kører da også fint på dem så længde de skal bruges til "studiemaskiner".


    Problemet ved diverse linux-distributioner er at man er "låst" til diverse open-source office programmer, og de fungerer altså bare ikke gnidningsfrit med MS office (specielt er der ikke mulighed for track-changes o.lign).


    /ask

  • der sidder ikke xp licens-koder på maskinerne (eller fra et andet styresystem? og sådan nogle thinkpad er sgu nogle ganske udmærkede studiemaskiner, thumbs up til telenor..

  • @Hfriss: Jo de har alle en licens "sticker" på undersiden. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Der kan godt blive en fin studiebærbar ud af dem, hvis I lægger XP på dem. Jeg har haft min pentium m-750 med 512 kb ram i 3,5 år efterhånden. fungerer fint som studiebærbar. De folk på studiet der har ubuntu (og ikke er super geeks) klager lidt over at det er besværligt at bruge programmer vi får udleveret. i XP er der no probs. Ved dog ikke om det er sådan alle steder.
    Godt inititativ fra telenor.


    hilsen Lauge

  • Har selv stor sucess med at køre linux (ubuntu hovedsageligt) på gamle thinkpads. Har en T30 med Ubuntu som kører glimrende, og opensource alternativerne er efterhånden ganske gode. Har også prøvet at installere det på et par T20 og T21, A21 og en underlig Acer/Thinkpad collab model.


    Hvis der mangler kraft kan med bruge Xubuntu som en mere light udgave af ubuntu (bruger det mindre krævende XFCE istedet for gnome), det kører også fint.