Kørselspenge?! (uddannelse)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    pfff nej! Hvorfor skal jeg "straffes" eller ikke belønnes bare fordi jeg har bil. En bil jeg laver rust på 1 gang året, som jeg betaler mange kroner i benzin og forsikring for, for slet ikke at tale om vægtafgift og at jeg holder synshallerne i live og benzintankene.
    Jeg arbejder hårdt for at have råd til en bil og betaler også det jeg skal til staten for at have den, plus diverse firmaer, dvs jeg også betaler skat af min løn for at have råd til min bil.


    Skifter jeg bilen ud med offentlig transport er jeg komplet lukket inde i forhold til min gamle tilstand. Jeg ville ikke have mulighed for at køre motocross og købe en croser til mange tusind kr og udstyr fra firmaer her i finanskrisen. Eller benzin til transporten af den for slet ikke at tale om trailer.


    at man har en bil, betyder ikke at man benytter sig af det offentlige, men man betaler hvertfald sin andel. Jeg har hvertfald en minimums udgift på 1000 kr måneden til min bil. Et hurtigt gæt ville være at jeg så betaler 400kr måneden i skat alene bare for at tjene penge til min bil. Så kommer ovenstående så oven i den pris!!!


    Du bliver sgu da ikke straffet fordi du har en bil. Du har fuldstændigt de samme rettigheder og muligheder som andre mennesker.
    At du så mener andre folk skal betale dig for at dyrke en hobby er jo helt ude i hampen. Hvad nu hvis jeg kan lide at bestige bjerge. Skal staten så også give mig tilskud til mine rejser? Bliver jeg ligefrem straffet, hvis den ikke giver tilskud?


    Du har valgt at køre i bil og såfremt du har mulighed for at komme til og fra skole med det offentlige syntes jeg ikke det giver mening, at mene du har ret til kørselspenge. Hvad nu hvis du havde valgt at flyve i helikopter istedet, skal staten også give dig tilskud til det?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder
    Du bliver sgu da ikke straffet fordi du har en bil. Du har fuldstændigt de samme rettigheder og muligheder som andre mennesker.
    At du så mener andre folk skal betale dig for at dyrke en hobby er jo helt ude i hampen. Hvad nu hvis jeg kan lide at bestige bjerge. Skal staten så også give mig tilskud til mine rejser? Bliver jeg ligefrem straffet, hvis den ikke giver tilskud?


    Du har valgt at køre i bil og såfremt du har mulighed for at komme til og fra skole med det offentlige syntes jeg ikke det giver mening, at mene du har ret til kørselspenge. Hvad nu hvis du havde valgt at flyve i helikopter istedet, skal staten også give dig tilskud til det?


    Men hvorfor skal der være forskel på folk der studerer og folk der har et arbejde de pendler efter?

  • En rigtigt god - og meget logisk stimulerende - årsag er, at hvis vi forestiller os en person der bevidst prøver at malke systemet, så vil det være meget uheldigt hvis personen har et større incitament til at malke SU systemet end kontanthjælpssystemet. Det vil ganske enkelt tage længere tid at opdage sådan en starut på en videregående uddannelse - der er jo ikke tilsyn med de studerendes studieaktivitet flere gange om måneden (og gudsketak for dét ).


    Dette burde svare på hvorfor man ikke får kørselspenge - fordi det ville kunne undyttes i samme grad hvis man meldte sig ind på en videregåendeuddannelse. -


    Bo i KBH meld dig på studie i Odense - få SU og kørselspenge NAJS måde at få penge for ikke at lave en skid.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Men hvorfor skal der være forskel på folk der studerer og folk der har et arbejde de pendler efter?


    Det er der mange gode grunde til....én særligt god af denne er allerede nævnt. Hvis man indførte kørselspenge til studerende ville folk sandsynligvis begynde at vælge de uddannelsesinstitutioner de skulle rejse længst efter.
    Derudover giver det god grund at give folk i arbejde kørselsfradrag i og med de oftest er mindre mobile end studerende. Hvilket leder til den næste grund som er at folk i arbejde har mindre "jobsikkerhed" end studerende - der er større risiko for at en virksomhed lukker ned eller flytter end der er for at KU pludseligt går på røven og de studerende må finde et nyt universitet.
    Derudover har SU´en jo aldrig været ment som et alternativ til at arbejde og tjene penge. Dvs. det ikke er meningen at du skal kunne opretholde samme levestandart på SU som ved arbejde. Med andre ord er der altså forskel på at studere og så at arbejde. Hvorfor det vel ikke er så mærkeligt, at der også de facto bliver gjort forskel?


    Kort sagt: I Danmark får vi ikke alene betalt vores uddannelse, vi bliver endda betalt for at tage den. At man så altid kan diskutere størrelsen af SU´en og andre ting ændrer ikke på at det er noget værre klynk, at beklage sig over staten ikke også vil hjælpe dig med at betale din bil.

  • Lige en tilføjelse.... Bortset fra de indlysende grunde. Ja så syntes jeg egentligt også det er helt fint, at staten ikke ligefrem fremmer miljøbelastende adfærd hos de studerende.
    Hverken miljøet eller den studerende tager skade af at de studerende bliver vænnet til at tage bussen eller cyklen istedet for bilen....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Det er der mange gode grunde til....én særligt god af denne er allerede nævnt. Hvis man indførte kørselspenge til studerende ville folk sandsynligvis begynde at vælge de uddannelsesinstitutioner de skulle rejse længst efter.
    Derudover giver det god grund at give folk i arbejde kørselsfradrag i og med de oftest er mindre mobile end studerende. Hvilket leder til den næste grund som er at folk i arbejde har mindre "jobsikkerhed" end studerende - der er større risiko for at en virksomhed lukker ned eller flytter end der er for at KU pludseligt går på røven og de studerende må finde et nyt universitet.
    Derudover har SU´en jo aldrig været ment som et alternativ til at arbejde og tjene penge. Dvs. det ikke er meningen at du skal kunne opretholde samme levestandart på SU som ved arbejde. Med andre ord er der altså forskel på at studere og så at arbejde. Hvorfor det vel ikke er så mærkeligt, at der også de facto bliver gjort forskel?


    Kort sagt: I Danmark får vi ikke alene betalt vores uddannelse, vi bliver endda betalt for at tage den. At man så altid kan diskutere størrelsen af SU´en og andre ting ændrer ikke på at det er noget værre klynk, at beklage sig over staten ikke også vil hjælpe dig med at betale din bil.


    Netop SU'en er ikke en løn, men støtte til folk der vælger at uddanne sig.. Størrelsen af SU'en kan disuteres, men som studerende har man tilgang til billig bolig (kollegier, ungdomsboliger o.lignede) og andre rabat ordninger bl.a. på den offentlige transport.


    Det er lækkert at have bil, men når man ar mulighed for bililg bolig nær stuidet og støttee til offentligt transport, hvorfor så absoult gå efter at have bil?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Men hvorfor skal der være forskel på folk der studerer og folk der har et arbejde de pendler efter?


    Fordi at studie er en midlertidig tilstand man befinder sig i, hvor man bare må klemme ballerne sammen og få det bedste ud af de muligheder man har. Jeg er selv i gang med en uddannelse som jeg startede i sommeren 2002 og som jeg regner med at afslutte til nytår så jeg ved godt at det ikke er lutter lagkage at være studerende.


    Man kan jo bruge samme argument ved SU'en. Hvorfor skal man kun have omkring 5.500 kr i SU (der omkring ihvertfald så vidt jeg husker) når en arbejder får 20.000 kr om måneden. Den studerende bruger jo tit flere timer på studiet end en arbejder gør på arbejdet.


    Personligt så jeg gerne at kørselsfradraget blev sat ned. Som jeg ser det er fradaget en hjælp og ikke noget der skal betale hele transporten. Jeg kender flere som tjener penge på deres fradrag. En af mine venner bor ved Nørreport og arbejder i Holbæk. Han får flere penge end han betaler for transporten.


    Som det er nu betyder det at mange pendler over store afstande som både tager tid og er hårdt ved miljøet (som er en af mine hjertesager). Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor folk gider bruge 3-4 timer på transport hver dag. Jeg ved godt at det ikke altid er muligt at finde det rette job tæt på, men det ville da være det der ville have en stor betydning for mig, hvis jeg skulle finde et job i land. Jeg er heldigvis så heldig at det ca. tager 1 minut for mig at komme på arbejde. Lad os sige at en person der pendlede kunne spare 2 timer dagligt på at finde et job tættere på. På årsbasis vil det ca. blive 400 timer der er sparet og som kan bruges på overarbejde, familien, hobby eller hvad man nu prioriterer.


    Jeg så en opgørelse for noget tid siden, der viste at der var ca. lige mange der tog fra Svendborg til Odense som omvendt (det var inden motorvejen og det kunne sagtens tage 1,5 time hver vej i myldretiden). Hvis nu generelt at de folk der boede i Odense også arbejdede der og det samme i Svendborg ville folk/samfundet spare mange penge og tid. Miljøet ville have det bedre osv.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().


  • Jeg kan godt følge dine argumenter lidt, men alligevel ikke. Kørselsfraddraget er højt ja, men man indregner altså også slitage og alt på bilen og ret beset så er det nok det at det koster at køre bil. Selvfølgelig tjener dem som bruger den offentlige lidt på fraddragen, men det er jo kun til gavn for miljøet.


    Angådende at bo i samme by og arbejde i samme by. Så synes jeg det er meget forenklet som du skriver det. Selvfølgelig er der både tid og penge at spare, hvis man bor samme sted, men der er mange faktorer som spilller ind.


    Hvis man er en familien så er det altså både konen, børnene, og alting som skal flyttes. Det kan godt være børnene synes det ikke er så fedt at flytte fordi deres venner bor i området. Det kan være konen arbejder i byen og er glad for det.


    Desuden er der en anden faktor der spiller ind, hvor har man råd til at bo? Det er sku ikke alle som vil nøjes med en 1 værelses i KBH bare fordi de arbejder der også må de jo bo uden for KBH.


    Så det er ikke helt så enkelt at man bare kan flytte.

  • Jeg kaster lige lidt kuld på diskutionen.


    Et eksempel fra virkeligheden.


    En person bosat i København vil gerne læse et fag der ikke udbydes i København.


    Vedkommende har 2 børn og har derfor ikke mulighed for bare at rive teltpløkkerne op for at flytte for 1 år. De fag hun gerne vil læse udbydes kun i Odense. Dvs. hun skal betale 3600 kr. om mdr. for at pendle, som ikke kan trækkes fra nogle steder.


    Hvis hun fik SU ville hun få ca. 600 kr. i rabat, som ordningen er pt.


    Hvis hun valgte at køre selv ville det også være for egen regning.


    Er det rimeligt?


    Regeringen har valgt at nogle fag kun skal udbydes i nogle dele af landet bl.a. for at fordele kulturen rundt i det ganske land - men hænger det sammen med de økonomiske vilkår som en studerende har?


    Mvh.
    Frank


  • Nu nævner du at det kun er et fag, dvs. det formentligt kun drejer sig om 2-4 forlæsninger om ugen så vil det jo heller ikke koste det som du siger der, men snarere 800kr om måneden og hvis man virkelig gerne vil have faget jamen så må man vel også være villig til at betale.


    Jeg er selv studerende og det jeg siger er derfor fuldstændigt udaf min egen holdning.


    Vi danske studerende bør være glade for tingene som det er. Vi får gratis uddannelse og har mere eller mindre frit valg på ALLE hylder til at vælge hvad vi gerne vil.


    Vi bliver oveni købet støtet i form af SU, vi kan få billige boliger, vi kan få studierabatter osv. osv. vi kan ikke forlange mere. Når man vælger at studerer gør man det også fordi man arbejder hen imod et godt job som intereserer - du gør det ikke for at få guld og grønne skove.


    Hvordan ville du iøvrigt også have afregningen skulle foregå? - Folk ville jo lige pludselig spekulerer i at tage et fag i Kolding når de boede i KBH fordi det ville give højt kørselsfradag og som jeg har sagt før der er ingen som tjekker studerenes studieakttivitet (udover om man kommer til eksamenerne) om man kommer til forlæsninger og øvelsestimerne er der ingen tjek på, hvilket ville sige at man kunne tage et fag i Kolding når man bår i KBH, vælge at lave "selv studium" og aldrig nogensinde tage til Kolding udover til eksamen og trække alle kørselspengene fra fordi man kunne forevsie et skema som sagde man havde forlæsning der på trods af man aldrig har været der.


    Det er fint du gerne vil skrive en artikel, men den lugter af det jeg altid siger om journalister - de vil lave en storm i et glas vand!

  • Nej det er ikke omkring 800 kr. det er 3600 kr. om måneden - jeg laver min research ordentlig i modsat til andre ;)


    Jeg ved ikke hvordan man skal løse problemet, det er vel det vi har politikkerne til.


    Jeg kan bare konstatere ud fra mange af dem jeg har snakket med at den nuværrende "ordning" ikke fungerer optimalt.


    Og nej jeg vil ikke bare starte en storm i et glas vand - jeg vil lave en orkan i de danske farvande :)


    Mvh.
    Frank

  • Hold kæft hvor er jeg træt af studenter der tuder over SU/Fradrag mm.!! X(


    I får rabater i hoved og r#v, alligevel skal i lige forsøge at presse det sidste ud af samfundet, der i forvejen betaler i dyre domme for jeres uddanelse samt SU..


    Sorry, skulle altså lige af med det..


  • Øhm hvordan får du 3600 hvis vi snakker 1 fag.


    Lad os regne lidt..


    1 fag med forlæsning og øvelses time.


    Forlæsning 10-12 mandag


    øvelser 10-12 onsdag.


    Dvs to gange skal man kører fra KBH til Odense om ugen, eller 16 gange om måneden frem og tilbage.


    Man kan få wildcard når man er under udddannelse og da det er "billig dage" bliver prisen: 117kr x 8 x 2 = 1872kr pr. måned.


    Desuden må det medregnes at det er få fag som BÅDE har forlæsninger og øvelsestimer dvs. ved mange fag vil prisen for at tage et ekstra fag i Odense fra KBH blive 936kr.


    Hvis vi så indregner at enten forlæsningen, eller øvelsetimerne ligger fredag så det kun er 25% rabat med wildcard bliver prisen:


    8 x 117 + 8 x 176 = 2344kr


    alternativt kunne man købe titurs kort til 1790kr og bruge - tit vil man jo ikke komme til alle forlæsninger - specielt ikke hvis man skal bruge 2 timer på transport - så kommer man kun når man mener stoffet er svært.


    Så din research var vist ikke særlig god.



    Hvis man ikke vil betale de penge for at få det fag man (helst) vil have - så er faget vel ikke særlig vigtigt!


    Det fint du vil påpege noget, men vi studerende får så meget at vi har svært ved at kunne tillade os at brokke os.


    Jeg ved godt at man kun får rabat på peridoe kort / pendler kort - og det var et problem jeg synes du kunne påpege omkring transporten til og fra videregående uddannelse, men at snakke om kørselsfraddrag - nej det holder sku ikke.

  • Min research er fra det virkelige liv, ikke en eksempel jeg har opdigtet ud af min fantasi :)


    Vedkommende har undervisning 4 gange om ugen og er ikke et soloeksempel - der er rigtig mange der har store udgifter.


    Men lad det nu ligge....jeg skrev ikke for at diskutere men for at få input og høre folks mening om denne sag.


    Jeg forholder mig helt objektiv til tingene og de ting/facts jeg høre fra folk. Som Zalam skriver kan jeg sagtens se problematikken i at det ville være svært at afministrere befordrings til studerende (men det vil jeg hellere høre fra en af politikkerne)


    Jeg skrev bare fordi der var nogle herinde der var utilfredse med sådan som systemet pt. er, og som følte de var i klemme (økonomisk)....og dem ville/vil jeg gerne snakke med :)


    De bedste kilder er jo nu engang dem der har det tæt inde på kroppen og laver systemerne (studerende, politikkere undervisningministeriet, skatteministeriet etc.)


    Mvh.
    Frank


    Frat@dr.dk


  • Du snakker om at tage 1 fag i Odense mens man bor i KBH. Det er dælme ikke mange fag hvor du bliver sat til at møde 4 gange om ugen. De fleste er netop som jeg siger med forlæsning 1 gang om ugen og evt. øvelsestime 1 gang om ugen.


  • Man kan jo altid finde ting der ikke umiddelbart virker "rimeligt".


    Er det rimeligt at en rigtig stor del, der bor Vestjylland og andre ydreområder må bosætte sig andre steder for at få en uddannelse?
    Er det rimeligt at man i Nordjylland kan få et godt hus for 1 million, mens et tilsvarende hus i Kbh. koster 3 milioner eller mere?
    Er det rimeligt at nogle uddannelser er SU-berettiget mens andre ikke er?
    Er det rimeligt at få ekstra penge i form af dobbelt SU, børnecheck osv bare fordi man har valgt at få børn?
    Er det rimeligt at de personer, der har mulighed for at bo hjemme under uddannelsen fordi de er heldige at have forældre i uddannelsesbyer stadig skal have fuld SU selv om der ikke er de samme udgifter?
    Er det rimeligt at jeg skal opholde mig 4500 timer på arbejdet om året, hvor andre ansat i nogenlunde samme stilling og til samme løn kan nøjes med at opholde sig ca. 1600 om året på deres arbejde?



    Sådan kunne man blive ved med at finde ting der ikke er rimeligt! Og ja, jeg mener det er rimeligt. Der er åbenbart ikke grundlag for at have udbudt den uddannelse du nævner så mange steder og for at det hele ikke er centraliseret i Kbh. og for at hjælpe andre områder med arbejdspladser (og hvad der ellers kan være af grunde) så har man valgt at udbyde den uddannelse i Odense, og måske andre steder, i stedet for Kbh.


    At hun så er brændt varm på den uddannelse gør jo bare at hun er hårdere ramt end hvis hun valgte en uddannelse i Kbh, men det er stadig hendes valg og det betyder så at hun må kæmpe lidt hårdere på nogle områder.


    Min uddannelse er kun mulig i Svendborg og jeg måtte flytte fra København, hvor jeg havde mange af mine venner og omgangskreds, men det var stadig mit valg.


    Du skriver selv at du forholder dig objektivt til tingene (et senere indlæg end det jeg har citeret øverst oppe), men du vil kun høre om/fra de personer som mener det er urimeligt. Det virker ikke særlig objektivt på mig.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • Nej det er ikke rimeligt.... Men betyder det at hun derfor bør køre i bil? Nej det gør ej.... Hun burde få dækket en større del af omkostningerne til offentlig transport.... Hvis hun insisterer på at køre bil kan jeg ikke se hvorfor hun skal have støtte til det. Hvad med de studerende der ikke har råd til at købe en bil? Skal de så have penge til at købe en bil for? Hvad med de studerende der ikke har råd til at købe en ny bil? Skal de ikke have støtte til at købe en ny mercedes?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Det er der mange gode grunde til....én særligt god af denne er allerede nævnt. Hvis man indførte kørselspenge til studerende ville folk sandsynligvis begynde at vælge de uddannelsesinstitutioner de skulle rejse længst efter.
    Derudover giver det god grund at give folk i arbejde kørselsfradrag i og med de oftest er mindre mobile end studerende. Hvilket leder til den næste grund som er at folk i arbejde har mindre "jobsikkerhed" end studerende - der er større risiko for at en virksomhed lukker ned eller flytter end der er for at KU pludseligt går på røven og de studerende må finde et nyt universitet.
    Derudover har SU´en jo aldrig været ment som et alternativ til at arbejde og tjene penge. Dvs. det ikke er meningen at du skal kunne opretholde samme levestandart på SU som ved arbejde. Med andre ord er der altså forskel på at studere og så at arbejde. Hvorfor det vel ikke er så mærkeligt, at der også de facto bliver gjort forskel?


    Kort sagt: I Danmark får vi ikke alene betalt vores uddannelse, vi bliver endda betalt for at tage den. At man så altid kan diskutere størrelsen af SU´en og andre ting ændrer ikke på at det er noget værre klynk, at beklage sig over staten ikke også vil hjælpe dig med at betale din bil.


    hvad er det præcist du ikke forstår?
    Jeg har aldrig sagt at andre skal betale for mine hobbies, men at mine hobbies betaler til mange andre. Det var et mindre eksempel på hvordan at en bil er med til at støtte en hobby, men også tons af udgifter jeg skal rende rundt med for at betale hobbies, udgifter ikke mindst til skat.


    -Hver ENESTE gang jeg skal tjene penge til min bil som har et forbrug på 1000 kr minimum måneden, betaler jeg omkring 400 kr skat.
    -Hver ENESTE gang at jeg smider penge til benzin skal firmaet jeg køber benzin fra, betale skat af de penge penge jeg betaler, de penge går til staten.
    -DET SAMME gælder syn, service, olie, sprinklervæske, kølervæske, måtter, p-afgifter, dæk, bremsekabel, nyt topstykke osv
    -For slet ikke at tale om den skat forsikringsselskaberne betaler af de penge jeg betaler til forsikringen.


    Det at have en bil er ikke en gratis luksus for studerende, det er et kæmpe arbejde. At man så måske ber om en smule støtte svarende til den man får med offentlig transport, kan jeg ærlig talt intet galt se i, og hvis du kan det så fortæl mig præcis hvorfor!


    lyn matte: Jeg skal tjene 1400 for at få de ca 1000 kr. Hvis firmaerne der modtager de 1000 kr har en skat procent på 60% så er der 400 kr tilbage, penge som kan bruges til jeg ved ikke hvad, men nogle af dem ender helt sikker i hr skats lomme. Dvs 1000 kr til statens lomme, plus lidt mere..
    Alle de penge jeg betaler til skat gennem udført arbejde og firmaernes skat fra mit forbrug, det er penge som dækker din og min SU og DIN togbillet ikke min bil :(

  • obs det skal lige siges at jeg ikke kører selv til mit studie, eller jo men det er meget kort 5 km. Så mine udgifter ville stige drastisk hvis jeg skulle køre til en uddannelse som lå langt væk.
    Udgifter jeg så skulle betale ved at arbejde mere, og så begynder de at trække fra min su :D haha Kan slet ikke se nogen som helst forskel fra offentlig transport og så bil.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Nej det er ikke rimeligt.... Men betyder det at hun derfor bør køre i bil? Nej det gør ej.... Hun burde få dækket en større del af omkostningerne til offentlig transport.... Hvis hun insisterer på at køre bil kan jeg ikke se hvorfor hun skal have støtte til det. Hvad med de studerende der ikke har råd til at købe en bil? Skal de så have penge til at købe en bil for? Hvad med de studerende der ikke har råd til at købe en ny bil? Skal de ikke have støtte til at købe en ny mercedes?


    ærlig talt er det da de studerendes egne penge de køber en bil for. Dem der ikke har råd til en bil har prioriteret anderledes, eller måske dovnet, eller måske bare aldrig arbejdet i fritiden, selvom undersøgelser viser at studerende med sidejobs klarer sig bedre i skolen.


    Som jeg har skrevet en gang til dig, er det at have en bil i forvejen en kæmpe udgift. Du har dårligt lov til at tjene de penge før de trækker en højere skat fra din SU.