Brug af ordet "noob"

  • Er jeg den eneste, der oplever ordet "noob" indblandet i mange useriøse sammenhænge, hvor folk bare må sidde foran deres computer, og kaste et sådan useriøst ord ud for at ramme andre, hvad end grunden er? Vi ved jo (eller nogle burde dog vide), at ordet "noob" er forvekslet med ordet "newbie" = "nybegynder", hvor jeg blandt andet som erfaren gamer gennem 6 år er kommet ud for det utallige gange på det seneste. Det jo selvfølgelig irriterende. Det er muligvis let nok at kaste sin vrede ud på andre over cyberspace end i virkeligheden, trist nok, men det gør nok ikke muligvis lige altid spilverden til det sjoveste sted at være for en del. Det hjælper intet. Det da en mærkelig indbydelse til selv nybegyndere i spilverden. Og nu det ikke for at generaliser og sige at alle gør det, men man bemærker bare at mange gør det. Især I World of Warcraft.


    Hvad synes I om den slags mentalitet foran en computer?


    Hvad kan man gøre ved det?


    Hvad er jeres erfaringer?

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3

  • nej det er du bestemt ikke den eneste der finder lidt underligt.....men man kan jo altid rette dem når de bruger det forkert......sådan er ungdommen er jeg bare bange for :) ...i det mindste bruger de ikke "bred ymer" mere.....så hellere høre dem råbe LOL

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Korrekt. Jeg retter altid gerne, men I de fleste tilfælde møder man dem med lav dømmekraft over for andre. Så de lytter ikke men forbliver arrogante. ;-)

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af h33t
    Korrekt. Jeg retter altid gerne, men I de fleste tilfælde møder man dem med lav dømmekraft over for andre. Så de lytter ikke men forbliver arrogante. ;-)


    sorry men sådan er folk i online verden.......så snart de små nørder tror de ikke kan få en på låget for at spille smart-ass mere, så er de ikke en skid bedre end smart-ass fjolserne man møder på arbejde eller i skole....og ja det er også forkert brug af ordet nørd, siden jeg selv er en af dem i store dele af ugen :) .....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Tror mange bruger noob ordet fordi alle andre gør det når der spilles.


    Nu spiller jeg ikke selv WOW men BF2 og der kommer noob ordet også tit frem selv om jeg er noget højere ranket ind dem som kalder mig en noob :crazyeyes:


    Jeg må nu selv indrømme at jeg kan være slem til at bruge det :$
    Men for det meste bruger jeg det i sammenhæng med lidt venlig mobning også kommer der også en smiley bagved så det ikke kan misforståes :)


    Men jeg bruger så også ordet i den anden sammenhæng til ligesom at sige at vedkommende er en noob fordi han gør det og det som ligesom tyder hen i retningen af at han er low skilled.


    Men tonen er jo hård når man spiller fordi at de folk som ligesom sider og sviner andre til sidder i de fleste tilfælde meget langt væk og kan opføre sig som det passer dem (til en hvis grænse)


  • Jeg har dog selv oplevet at blive kaldet noob med smileys foran, hvilket nok skulle retfærdiggøre det på sådan en måde, at det ikke lyder nedladende - men igen, det er det.


    Jeg synes ikke, at det på nogen måde giver mening, at opføre sig anderledes over nettet og i spil, bare fordi man er langt væk fra hinanden. De toner man og evt. mange kan frembringe i et spil, kan faktisk medføre til psykisk vold. Bevidsthedsmæssig tænker man ikke over konsekvensen, da ens verden er lagt i skuffen, og al fokus drejer sig om spillet.


    Det er nedladende at kalde andre noobs - selv lowskilled. Det gør dem jo ikke bedre. Og især ikke dem, som endda tænker over det, de bliver kaldt. Det vil krænke nogens selvtillid i spillet - endda en rigtig uklog indbydelse!

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3

  • bruger tit noob til at svine mine venner til, alt sammen i en sød og kærlig mening og de ved det og gir igen, spiller stort set ikke med folk jeg ikke er i guild med og hvis jeg endlig gør lukker jeg bare af hvis jeg finder deres opførsel irriterende :P


    men er da enig i at ord som noob er et af flere misforståede ord...


    det der siger det bedst er nok den signatur som fhqwhgad har, tillader mig lige at indsætte det:


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=12967&sid=]

  • Brugen af "noob" er en del af den gaming kultur der er på nettet. Man bliver nødt til at kunne abstrahere fra de negative betydninger af ordet. For det er en del af sproget blandt gamere. Sådan er det bare.


    Det er muligvis et chok man får når man som uerfaren gamer træder ind og møder ordet. Men der burde ikke gå lang tid før man fuldstændig er afklaret med hvad/hvor meget man skal lægge i brugen af ordet. Folk tilpasser sig de kulturelle tendenser der er i det miljø de befinder sig i til daglig.


    Tænk tilbage på jeres tid i CS. Man kan ofte grine over hvor mainstream man har opført sig. Siddet og kaldt folk for "awp luder" osv. Det er noget man både tager til sig, men før eller siden også distancere sig fra. Det er en del af kulturen, men bliver sjældent en del af hvem man er.


    Spil er et univers hvor folk elegant og effektivt antager roller, men også smider rollerne fra sig igen.


    Det er i bund og grund det samme i den virkelige verden. Man skal sætte sig ind i den "lingo" der er på stedet, hvis man skal kunne befærde sig der samt være i stand til at nyde det.


    I bund og grund er det jo sproget der samler folk. Man føler vel en hvis kollektiv bevidsthed i og med man deler et særligt sprog med de andre tilstedeværende.


    Hvis man lægger for meget i ordene, så begår man en fejl. Det samme gælder i det virkelige liv. Se tingene i deres kontekst.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Ikke for at forsvare at folk råber noob efter andre, det skal jeg skam ikke kunne bedømme :P men at man har brugt en computer i flere årtier og er ekstremt god (nørdet) til f.eks. oc eller casemodding, udelader ikke muligheden for at man kan blive kaldt, og faktisk VÆRE, newbie, selvom man stadig sidder ved computeren


    Wow er jo desværre præget af at alle skal fokusere 100% på spillet og vide ALT om det, det er jo det der er megasjovt ved at spille computer nu om dage, gøre ting om og om igen.. nå sidespor.. Det betyder jo så bare du kan møde spillere der ser noob-adfærd og af ren frustration over at de nu skal finde et nyt party :crazyeyes: så råber de af dig


    Det er netop én af flere grunde til jeg endelig er stoppet med wow og denne gang uden at starte igen :dance: sorry det forhastede indlæg, jeg har en bus der ikke venter på mig

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Keder


    Jeg troede faktisk det var to forskellige ord for fuldstændigt det samme :O


    Det er det så vidt jeg har fået forklaret også


    Noob=En erfaren spiller der gør/opfører sig som en nybegynder
    Newbie=Nybegynder (en sammentrækning af new beginner=

    Since the invention of the Internet, the Earth's rotation has been powered primarily by English teachers rolling in their graves...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AcetaL


    Det er det så vidt jeg har fået forklaret også


    Noob=En erfaren spiller der gør/opfører sig som en nybegynder
    Newbie=Nybegynder (en sammentrækning af new beginner=


    Det er jo et rent definitionsspørgsmål, om man vælger at definere det som 2 ting eller én ting.. Når det er så nyt et "ord", så står det sikkert i ordbøgerne, men om der står 2 ord med hver sin forklaring er sikkert forskelligt fra bog til bog


    Personligt har jeg aldrig hørt noob blive forklaret på den måde.. men jeg har tit set folk bruge det sådan

  • Jeg har også altid opfattet ordet noob som negativt ladet hvorimod newbie bare er en anden måde at sige nybegynder på.


    Ved heller ikke om det står i nogle ordbøger, men er ret sikker på at de to ord har/havde hver sin betydning, men det kan selvfølgelig have ændret sig, det er jo sådan at når en masse mennesker tager et ord til sig og ændrer betydningen af ordet i forhold til den oprindelige betydning, ja så bliver betydningen ændret.


    I mange tilfælde er det en god ting, tror ikke der er mange der reelt mener at kræft skal æde dem når de siger kraft eddeme, der må man sige at ordets oprindelige betydning er gået lidt i glemmebogen og nu bare er et "bandeord".
    Ved godt eksemplet til sidst ikke var det bedste, men det er ret sent og jeg vil iseng, gad ikke tænke længe over et bedre eksempel, tror i ved hvad jeg mener alligevel :)

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • #Berleburg:


    Quote

    Brugen af "noob" er en del af den gaming kultur der er på nettet. Man bliver nødt til at kunne abstrahere fra de negative betydninger af ordet. For det er en del af sproget blandt gamere. Sådan er det bare.


    At ordet "noob" er stort set en del af den gaming kultur, der er på nettet idag, kan vi godt være enig om. Men at så al hensyn ligger på den/de spillere, det går udover, kan jeg ikke forstå. Ala abstrahere/distancere skal man samt også selv tænke på de signaler, man sender ud uanset de grunde, der måtte være. Nu læser jeg dog overraskende mange, der siger, at de bruger ordet "noob" på en kærlig/sjov/vittig måde. Hvis det så også er rigtigt, er det måske svært at indse eller vende sig til, hvis man selv oplever folk, der ofte bruger ordet "noob" i bebrejdende sammenhænge, hvor ordet ikke er ene og alene. Man har ergo ikke en chance for at tænke, at ordet "noob" er harmløst. Om det så også er sproget blandt gamere (for altid), tøver jeg, hvis man er villig til at være fastlåst i samme ordforbrug for evigt. Hvem ved? :crazyeyes:


    Quote

    Det er muligvis et chok man får når man som uerfaren gamer træder ind og møder ordet. Men der burde ikke gå lang tid før man fuldstændig er afklaret med hvad/hvor meget man skal lægge i brugen af ordet. Folk tilpasser sig de kulturelle tendenser der er i det miljø de befinder sig i til daglig.


    Jeg må personligt være ærlig og sige, at jeg forstod intet af de "no-slangs" eller de nedlande ord, der var, de første gange jeg gamede Counter-Strike 1.6. Bare lige indtil jeg googlede alt, hvad folk skrev, der blev jeg muligvis selv overrasket. :ohmy:


    Jeg må også personligt være ærlig og sige, at jeg ikke er tilpasset mig ret meget. Jeg er foreksempel mest outsider af den slags sprog. Jeg gamere diverse online spil for fornøjelsens skyld og ikke for at vurder og/eller dømme andre. :D


    Quote

    Tænk tilbage på jeres tid i CS. Man kan ofte grine over hvor mainstream man har opført sig. Siddet og kaldt folk for "awp luder" osv. Det er noget man både tager til sig, men før eller siden også distancere sig fra. Det er en del af kulturen, men bliver sjældent en del af hvem man er.


    Hmm jeg ved ikke, om du havde forestillet dig, at nogle ville nikke genkendene til det, eller måske ikke. :roller:


    Anyways, "man bliver sjældent en del af hvem man er", kan du uddybe det i sammenhængen? Hvis du mener, at man/mange ikke er sig selv, når der games, ja, så er der ikke meget at benægte. Folk har ofte en anden verden foran PC'en. Men jeg er fuldt og helt mig selv uanset hvad. :D


    Quote

    Spil er et univers hvor folk elegant og effektivt antager roller, men også smider rollerne fra sig igen.


    Det er det, der gør World of Warcraft til det mest forvirrende "rolle"-spil. :clap:


    Quote

    Det er i bund og grund det samme i den virkelige verden. Man skal sætte sig ind i den "lingo" der er på stedet, hvis man skal kunne befærde sig der samt være i stand til at nyde det.


    Så man skal ergo, efter hvad du mener, følge andre på mode og ædfærd, i stedet for at lytte til sig selv, og hvad man egentlig vil?


    #Keder:


    Quote

    Jeg troede faktisk det var to forskellige ord for fuldstændigt det samme


    http://da.wikipedia.org/wiki/Noob


    #Phoque:


    Quote

    Kender du ordet "Nærtagende" ?


    Hvad prøver du på at sige?


    #KarGa:


    Quote

    Det er jo et rent definitionsspørgsmål, om man vælger at definere det som 2 ting eller én ting.. Når det er så nyt et "ord", så står det sikkert i ordbøgerne, men om der står 2 ord med hver sin forklaring er sikkert forskelligt fra bog til bog


    Det er lidt at redefiner ordets egentlige betydning. Jeg mener, at disse 2 links siger alt:


    http://da.wikipedia.org/wiki/Noob


    http://www.noslang.com/dictionary/n


    #Malk:


    Quote

    Jeg har også altid opfattet ordet noob som negativt ladet hvorimod newbie bare er en anden måde at sige nybegynder på.


    Det er jeg helt enig med dig i, og det er også, hvad ordet står for. Og mange, der gøre sig brug at ordet, ved det også godt. Derfor benytter de det for at ramme andre. (Man har jo intet til overs for andre foran en computer mere). Det er næsten lige som at sige "Fuck dig" i virkeligheden. Og du har intet argument mod folk, der kalder dig "noob", men vil alligevel gerne prøve at forsvare dig sagligt, og får så personen til at vende sig 180%, og slet intet kan sige end end rene tilsvininger, eller bare være helt flink uforståen. Det fortæller lidt om useriøse folk i spilverdenen. De argumenter ikke for deres useriøse bruge at ordet "noob". Det er dermed det, der får mig til at mene, at "noob" af ordet "newbie" er dannet for misbrug blandt spilllere.


    Derimod er newbie harmløst.


    Tjek evt. http://www.noslang.com.

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3

    Rettet en gang, sidst af h33t ().

  • uanset hvordan folk opfatter det så er noob og newbie nøjagtigt det samme ord, noob er bare hurtigere at skrive når man sidder og spiller.....ganske ligesom 1337 er det samme som elite .

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    uanset hvordan folk opfatter det så er noob og newbie nøjagtigt det samme ord, noob er bare hurtigere at skrive når man sidder og spiller.....ganske ligesom 1337 er det samme som elite .


    Sorry men nej

    Since the invention of the Internet, the Earth's rotation has been powered primarily by English teachers rolling in their graves...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    uanset hvordan folk opfatter det så er noob og newbie nøjagtigt det samme ord, noob er bare hurtigere at skrive når man sidder og spiller.....ganske ligesom 1337 er det samme som elite .


    Quote

    Sorry men nej


    Well, som kilder beskriver det, er "noob" forvekslet med ordet "newbie", hvor "noob" skal lyde og være nedladende.


    http://da.wikipedia.org/wiki/Noob


    Quote

    "Noob" (ofte forvekslet med ordet "Newbie" som betyder nybegynder) er et nedladende ord, som bruges om irriterende, uvidende personer.


    http://www.noslang.com:


    Quote

    noob - someone who is new

    CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (Callisto) 3100 @ 3500 Mhz (Rev. C2), mobo: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H (Rev. 1), RAM: Kingston HyperX PC2-10600, 2048, GFX: Club 3D Radeon HD 4890 Superclocked Edition (GPU clock: 950 @ 1000 Mhz), HDD: WD Caviar Blue WD3200AAJS 320 GB, PSU: Corsair TX650W & OS: WinXP SP3


  • Som jeg allerede har skrevet er det muligt at betydningen af ordet "noob" har ændret sig til at bare betyde nybegynder, men jeg tror at dem som definere den betydning er en flok 40-50 årige sprogforskere som ikke har nogen som helst kontakt med "miljøet" hvor ordet bliver brugt.


    For oprindeligt var der stor forskel i de to ords betydning, og måden ordet "noob" bruges på syntes jeg ikke kan misforstås, det bliver brugt for at nedgøre den de bliver brugt imod og er et super negativt ladet ord.


    Jeg er ret sikker på at når ham den 12 årige wow/CS spiller sidder og skriger eller spammer "n00b" ikke mener "nybegynder", jeg syntes meningen bag brugen, og dermed betydningen af ordet er ret tydelig.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr