13 gode råd for miljøet og pengepungen (til bilejere)

  • Da jeg lige opdagede regningen for benzin for sidste månede tabte jeg lidt kæben. Derfor tog jeg et smut på nettet for at finde nogle tips til hvordan man kan undgå for højt et benzinforbrug. Jeg fandt følgende, og jeg håber der er andre der kan drage nytte af disse tips:


    http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/miljo/

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Jeg byder faktisk de højere priser velkommen. Nu har jeg selvfølgelig heller ikke bil. Ser man på benzinpriserne over en årrække så er det faktisk utrolig så lidt de er steget og regner man 80'er priser om til nutidskroner så var det faktisk dyrere i 80-erne.


    Højere brændstofpriser har en masse fordele (og selvfølgelig også nogle ulemper). De mindsker miljøbelastningen.
    De får folk til at tænke lidt over om det måske er nødvendigt med så mange biler og om man evt kunne lave noget mere samkørsel. Der er alt for mange biler hvor der kun er 1 person i hver.
    Det giver bedre grundlag for at forske i nye og bedre miljøformer (såsom brint, bølgekraft, biobrændstof og på længere sigt fusion).
    De lægger lidt en dæmper på det overforbrug som virkelig var opstået og som sådan stadig er her.
    De lægger forhåbentlig en dæmper på en masse af de åndsvage ture hvor man tog bilen 500 m over til tanken for at købe lidt slik til søndagsfilmen.
    Det får forhåbentlig flere til helt at droppe bilen og tage cyklen i stedet (byer generelt). Det giver bedre sundhed.


    Personligt har jeg med vilje fravalgt bilen både ud fra miljømæssige og økonomiske betragtninger (jeg har uden problemer råd. Det er bare en prioritering). Det er ikke sådan at jeg er en "frelst" person. Jeg mener bare at miljøet er noget af det vi skal passe allermest på.
    Økonomisk fordi en bil udfra indkøb, forsikringer, vægtafgift og reparetioner som minimum typisk koster 2000 kr om måneden (og ofte en hel del mere ved for eksempel køb af ny/nyere bil). Dertil kommer brændstofforbruget. De penge vil jeg langt hellere bruge på andre ting som en rejse osv.
    Det er selvfølgelig svært at undvære en bil hvis man bor på landet eller i en mindre by, men i mange byer kan det godt lade sig gøre. Specielt hvis man kender nogen som man har en aftale om at kunne låne bil hos engang imellem hvis det er nødvendigt. Selv bor jeg i Svendborg hvor det uden problemer kan lade sig gøre.
    Bor man i de helt store byer som f.eks. Odense, Århus eller København fatter jeg simpelthen ikke hvorfor man vil have bil. Ihvertfald i Kbh er det oftest langt hurtigere at tage metro, S-tog eller cykel.


    Jeg har haft bil for et par år tilbage mens jeg var studerede (priserne på det tidspunkt var omkring 10 kr pr liter så ikke så langt fra det nuværende). Langt det meste jeg kørte var egentlig unødvendigt. Det var de små ture fordi man lige var for doven til at gå eller cykle.


    Så vil man spare så er første sted at kigge på. Har man egentlig i bund og grund brug for bilen og er man villig til at ofre den og så i stedet få råd til andre ting man er interesseret i?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Tak for linket Berleburg.


    Jeg har selv lige købt ny bil, har langt til arbejde hver dag. Jeg valgte at købe en Toyota Aygo som kører 20-25km/l (og jeg kører ikke engang efter at spare på benzin), er utrolig billig i afgift samt forsikring men stadigvæk er en rigtig god bil til mig med mit behov.


    http://www.gomore.dk er en side nogle måske kan få glæde af.

  • dejligt link, Berleburg, det er der nok mange der kan bruge til noget. ;)


    en chiptuning kan faktisk også godt give en del, eller hvis man har kabel og program til at justere bilens software, så kan man faktisk få ca. 10-15 % mindre benzinforbrug samtidigt med at man får flere hestekræfter. De fleste bilmotorer bliver heller ikke justeret korrekt fra fabrikken. Typisk er det lambdasonden der ikke er justeret helt korrekt (har typisk en værdi på 0.85-0.9 fra fabrikken, hvor 1 er det optimale.)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Ja priserne er fandme høje det helt vildt. Prøver så vidt muligt også at overholde de ting som er beskrevet, men fx aircon har jeg som regel altid tændt fordi det bliver så møg lummert inde i sådan en bil når den har stået i solen hele dagen. Vidste faktisk ikke det brugte mere benzin og have anlægget tændt, så må jeg hellere pille udstyret i bagagerummet ud (kæresten siger også det fuldstændig idiotisk og have en højtaler i bagagerummet der tager alt pladsen) ... sigh :P

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    dejligt link, Berleburg, det er der nok mange der kan bruge til noget. ;)


    en chiptuning kan faktisk også godt give en del, eller hvis man har kabel og program til at justere bilens software, så kan man faktisk få ca. 10-15 % mindre benzinforbrug samtidigt med at man får flere hestekræfter. De fleste bilmotorer bliver heller ikke justeret korrekt fra fabrikken. Typisk er det lambdasonden der ikke er justeret helt korrekt (har typisk en værdi på 0.85-0.9 fra fabrikken, hvor 1 er det optimale.)



    Hvordan justerer man en lambda-sonde?

    CPU: Athlon xp 64 3700+ San Diego@2750
    KØLER: Thermal Take Big Typhoon
    MOBO: Asus A8N32-SLI Deluxe
    RAM: 2GB kingston KVR400X64C3AK2/2G Dual channel@229mhz
    GFX: Inno 7800GT Pci
    GFXKØLER: Artic Cooling NV Silencer Rev 3
    SKÆRM: Medion 20.1 Widescreen TFT
    KABINET:Raidmax scorpio 668

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Da jeg lige opdagede regningen for benzin for sidste månede tabte jeg lidt kæben. Derfor tog jeg et smut på nettet for at finde nogle tips til hvordan man kan undgå for højt et benzinforbrug. Jeg fandt følgende, og jeg håber der er andre der kan drage nytte af disse tips:


    http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/miljo/


    Lidt sjovt at råd nummer 1 ikke er "køb en mere økonomisk & miljøvenlig bil" :)) - men det siger vel også sig selv :crazyeyes:


    Har man ikke råd til at køre i den bil man har, så må man jo enten køre mindre/mere økonomisk i den, købe en anden bil, undværre en bil eller også skrubbe til udlandet :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Jeg byder faktisk de højere priser velkommen. Nu har jeg selvfølgelig heller ikke bil. Ser man på benzinpriserne over en årrække så er det faktisk utrolig så lidt de er steget og regner man 80'er priser om til nutidskroner så var det faktisk dyrere i 80-erne.


    Lyder som noget du har læst et eller andet sted og slugt råt :ph34r:


    Jeg kan huske at benzinprisen har været nede på det halve af hvad den er nu ... og det er ikke fordi at lønningerne er steget det dobbelte siden dengang :finger: (eller hvad? :crazyeyes: - for nogle er det måske tilfældet ... selvom det lyder lidt trist?)


    Men ja man kan jo altid finde nogle med en fin uddannelse som siger at benzin er billig ... http://www.business.dk/article/20080321/transport/703210014/


    Men hvis man brokker sig over benzinpriserne, så kan man jo lige huske det næste gang man stemmer på en politiker der har næsen oppe i numsen på USA :pokey: - Hvorfor mon olieprisen er steget til det 10-dobbelte inden for det sidste årti :$ - og ville det undre nogen hvis benzinprisen lå på 20 kr inden for de næste 5 år ?


    Godt det ikke er mig der betaler dieselregningen på min firmadyt der kører 8 KM/L :crazyeyes: Privatbilen kører i det mindste op mod det dobbelte pr liter :)) Den vejer dog også kun ca. ½ så meget som firmadytten .... og har cirka 1/3 HK ... men det er jo også fint fint :9xo


    Personligt syntes jeg at staten i meget højere grad burde belønne de miljøvenlige biler med meget lavere afgift og straffe miljøsvinene med meget højere afgift :boxing: Så kan de sgu lære at svine vores luft til mere end "højest nødvendigt" :))


  • Kunne ikke være mere enig, men problemet med dyrt brændstof løser jo sig selv i løbet af de næste 30-40 år når olien løber tør.
    Fatter virkelig ikke at regeringerne rundt omkring er så langsomme til at få fingeren ud af deres dovne R**

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Personligt syntes jeg at staten i meget højere grad burde belønne de miljøvenlige biler med meget lavere afgift og straffe miljøsvinene med meget højere afgift :boxing: Så kan de sgu lære at svine vores luft til mere end "højest nødvendigt" :))


    Er sådan set ikke uenig med dig... Men jeg vil alligevel pointere at der som sådan ikke er nogle biler der er direkte "miljøvenlige" eller (som nogen ligefrem påstår) "gode for miljøet" ;)
    Alle biler (ihvertfald dem med forbrændingsmotor) belaster miljøet, om så de kører 200 km/l....


    Det der skal til er nok en holdningsændring - folk skal simpelthen indse at de belaster miljøet ved at køre i bil (punktum).... Så jeg mener egentligt ikke man direkte skal ud og gøre det billigt at køre i såkaldt miljøvenlige biler - man skal bare gøre det pissedyrt (eller i min drømmeverden direkte ulovligt) at køre i biler der sviner uacceptabelt meget og generelt få folk til at køre mindre i bil....og den sidste del kommer man ikke nærmere ved at belønne folk for at købe en bil der kører langt på literen ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Fatter virkelig ikke at regeringerne rundt omkring er så langsomme til at få fingeren ud af deres dovne R**


    Det er fordi der aldrig nogensinde er nogen der har vundet et valg på at tage noget fra borgerne - specielt ikke noget borgerne er rigtigt glade for.
    Amerikanerne er så rigtigt glade for at køre i store tunge benzinsluger = Amerika gør overhovedet ikke nok for at skære ned på folks energiforbrug.... Danskerne har så fulgt trop med julelys i øjnene over friværdi og skattestop ;)


  • Nu finder du jo selv en artikel der siger at oliepriserne faktisk er billigere nu end i f.eks. 80-erne når man tager højde for lønninger osv.


    Personligt hørte jeg det i TV-Avisen eller Nyhederne for noget tid siden og det kan da godt være at jeg har ædt det råt, men når der ikke er andre medier eller folk der i dagene efter forsøger at modbevise det så vælger jeg at tro at det er korrekt.


    Og faktisk tror jeg at den gennemsnitlige løn er steget så meget. Har søgt på nettet, men kunne ikke lige finde nogle lønstatistikker fra 80'erne. Jeg ved at min fars månedsløn i slutningen af 60'erne var 1200 kr hvor den for det samme arbejde i dag ville ligge på omkring 20-22.000 kr. Og der er trods alt kun 12-13 år til 1981 (som er nævnt i din artikel). Og fra 1981 til nu er der 27 år.


    Jeg kan nu ikke helt se hvordan det på nogen måde har indflydelse på oliepriserne at Fogh (går stærkt udfra det er ham du mener) er gode venner med Bush.


    Og som nævnt er der ikke miljøvenlige biler (med forbrændingsmotor), men kun mere eller mindre miljøbelastende. Men ellers er jeg enig i at man bør differenciere mere mellem de "gode" og de dårlige biler.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af skaaning



    Hvordan justerer man en lambda-sonde?


    Det gør man ikke.
    Man kan gå ind i bilens computer og justere en masse ting. Lamba sonden er jo blot en føler. Det program der ligger i fra fabrikkens side er er kompromi mellem politik, ydelse, levetid, miljø og forbrug. lavere forbrug er ikke nødvendigtvist mere miljørigtigt. en mil som min har en EGR ventil. den lukker udstødningen ind i indsugningen for at minimere NOx udslippet. banker man en prop i kan bilen køre små 10% længere på en litter, den får bedre gasresopns og de får mere syreregn i sverige.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC
    Måske er der håb forude! Tankede bilen op for 10,15kr her til aften :) Billigeste jeg har set længe, hvis man kørte 200m længere frem, kostede den 11,65kr :)


    Du skal nok ikke regne med for meget. Det er jo bare de sædvanlige priskrige.


    Min far har en lastbil med en 200 L tank og den kører 5-6 km/l og skal fyldes 5-6 gange om ugen. Han har efterhånden fundet mønsteret i priskrigen i hans område. Så er han lidt heldig kan han spare 1000-1500 kr om ugen. Det tæller squ også.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DXC
    Måske er der håb forude! Tankede bilen op for 10,15kr her til aften :) Billigeste jeg har set længe, hvis man kørte 200m længere frem, kostede den 11,65kr :)


    Hehe jeg tankede også 95 til 10.35 tirsdag morgen. Det er sjovt, jeg har nemlig lagt mærke til at den ubemandede Shell Tank på Hobrovej i Skalborg (Aalborg ved det store kryds mod Nibe / City syd) der er de to store prisskilte ud til vejen nogle gange slukkede om morgenen. Og den tirsdag morgen jeg tankede, hvor skiltene var slukkede , der var der altså billigt... :ph34r:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af skaaning
    Hvordan justerer man en lambda-sonde?


    En Lambda sonde kan IKKE justeres, den regulere blandingsforholdet mellem luft og benzin i forbrændings kamret, ved hjælp af en lille måler der måler udstødnings gassen.
    Så regulere den alt efter om motoren, skal have en magre eller fed blanding.