Indlæg af SvenBent

    Start med at finde ud af HVAD der bruger de 100% er det kun spillet er er der andet lige saa ?


    Hvordan er din temp ? hvis din CPU drosler ned pga varme vil et mindre load se stoerre ud da det forholdsmaessig nu tager en store bid af en mindre kage.


    Hmm havde jeg godt nok tænkt, men der er ingen cores den går på 100% de er alle sammen ved 70-80% både i Division og BF1?


    Skifter også over til AMD Zen, forventeligt, så kan jeg smide mit nr 2 titan i og spille på ultra lidt igen ;)

    Det er forket maade et see tingene paa. laes min guide til at see hvordan du ser CPU flaskehalse.
    hvis du vil se om er er CPU flaskehalse paa en multicore CPU kraver det at man forstaar hvordan multithreading virker.
    Bare at see paa dit core forbrug giver ingen brugbar information/

    Burde en af dem ikke gå til 100% hvis der er bottleneck? Hvis jeg skifter grafiske indstillinger er der en lille ændring på FPS men ikke

    Nej Din cpu er ikke en klump heste kraefter men en bunke af mindre klumper. hvi et program ikke kan tage fat paa alle klumperne. ivil de aldrig kunne tage 100% paa trods af det meget gerne vil have stoerre klumper
    Du kan vare CPU flaskehalset nar du naar 100%/antallet af logiske cores


    Ud fra din beskrivelse og med henblik paa din CPU vil jeg gaette paa du har en CPU flaskehals.
    AMD CPU'er med halve antal FPU cores og kun 2 FPU piplines per core og uden writeback paa L1 cache er bare ikke gode til spil


    Jeg ville linke til min guide til hvordan du KORREKT ser CPU flaskehalse. Men tweak bliver saa sure nar man linker vaek fra dem.
    saa proev at google "Sven bent hvordan du ser CPU flaskehalse" eller noget i den stil.

    Begge skal bare stå i en midter position og så skruer du op/ned hvor det passer dig bedst.


    jeg maa sige jeg er uenig med dette. Din Windows volume kontrol skal staa til max hvis vi taler om teoretisk bedst lydkvalitet.


    1: I din windows mixer skruer du ikke op for lyden men kun ned. nar du skruer ned for at digital signal reducer du den effektive bit maengde.
    Aeldre windows der kun bruger 16bit mixer kan der vaere en mulig hoerbar kvalitets forskel. I Windows 7 og nyere er det 32bit mixer og tror naeppe der er en hoerbar forskel i dette. Men terotisk er max volume altsaa bedst.
    Dog undgaa voluem boosterre ( som f.esk i VLC volume kontrol)


    2: Bedre SNR over dine kabler til forstaerker
    med et hoejere volume signal over dit kabel saa vil stoje der komem rind i kabler vaere forholdsvis mindre
    saa nar du skrue op paa din PC og ned paa volume kontrol, paa forstaerken, til samme volume niveau, har du altsaa skruetr ned for stoejen der kommer ind i kablet.
    Der skal naturligvis tages forbehold for at dit input paa forstaerker Cliper


    Kort fortalt: hav volume paa max pa PC og skrue ned saa taet paa hoejtalene som muligt med analog kontrol.

    Nu skriver du slev "proff" i gaaseoejne, saa har du for en sikkerheds skyld selv checket sikringen?
    Hvis de kender prisen for en reparation har saa maa du vide hvad der er galt. har du faaet information om dette ?

    Man kunne holde sig til den konstruktive side. :D


    Man har jo aldrig nulstillet en BIOS. Man har flashet den over med en anden. Og i daglig tale har det nu altid heddet en nulstillet BIOS når man taler til folk der ikke ved hvad en CMOS er. Så du er ude i noget ret hardcore flueknepperi for at være ærlig. 8o

    I daglige tale synker en bowling kugle ogsaa selvom den typiske bowling kugle vil flyde i vand.


    Det hjalper ikke paa korrekt forstaaelse emnet at foelge med paa at folk kalder tingene forkert.
    Kald det flueknebberi hvis du vil. Men det kan forekomme misforstaaelse pga misbruger ord i forkerte sammenhaeng. Bare see hvordan folk nu omtaler traade som om det er en feature paa din CPU.


    Alle disse sma misforstaelse her og der goer det svaere og svaere at fortalle folk hvordan tingene haenger sammen naar de bliver forvirret pga halvdelen af de ting de tror kaldes A er i virkeligheden B.




    Anyway til OP
    Dit bundkort er fra tiden hvor der var en slem forsendelse af billige efterlavet kinesiske vaeske kondensator som blev lavet paa halve blueprints stjaalet fra japanske fabrikker og patched op.
    Det betyder at du muligvis har et bundkort med en elendig kvalitet kondensatorer som nu er toerret ud og er doede. og kan vare aarsage til at den doede af bare at staa i skabet.
    Kig evt paa all caps og see om toppen buler eller der flyder lidt brunt stads ud af topen.
    Hvis ja er det bestem dette problem
    Hvis nej. Kan det stadigvaek vaere aarsagen men vi har ikke noget konkret bevis paa det

    Den forcer bare din cpu til at køre multi threads og det virker for nogle og andre gør det ik :) du kan også smide det ind i launch options så skal du bare smide + foran altså +mat_queue_mode 2

    Du kan ikke force din CPU til at koere multithreaded. Du kan aendre dit software til at koere multithreaded.

    Core Parking hjælper så bare ikke på performance generelt, kun i visse opgaver. Og du bruger mere strøm ved at slå C6 fra.

    Hvis du nu havde sat dig lidt ned og leget med det ville du vider hvordan der virker
    At disable coreparking giver et performance booost paa multithreaded software som ikke bruger alle dine logiske cores dvs herunder typisk spil hvis de altsaa er CPU begraenset. og som sagt ogsaa under winar og 7-zip. men de funger ogsaa under cinebench ( hvis du ikke bliver alle logiske cores)
    Derudover saa er forskellen i idle mode (hvor coreparking er mest fremme) med og uden core parking vist sig at vare under 0.1 watt i forskelle paa de test jeg har maalt.


    Saa de hjalper paa det mest software uden nogen reel drawback.

    Maskinen burde dog kunne burde boote (POST'e) selv uden batteri. Du sidder bare med en nulstillet BIOS. Men det skader selvfølgelig ikke at skifte batteriet. Det koster ikke meget, og er nemt at pille ud. :)

    Hvis fjernelse af bundkortet lille batteri medfoere nulstilling af BIOS kan jeg sgu godt forstaa at det bundkort ikke starter. Det ville vaere et temmelig elendigt design at nulstille BIOS ved at fjerne batteri. :$


    mon ikke du mener nulstille CMOS?
    Det er i hvert fald det du typisk nulstiller paa dit bundkort ved at fjerne det batteri eller flytte en jumper.
    de to ting er naert beslaegtet men altsaa ikke det samme, og sider bla. to vidt forskellige stedet paa dit bundkort fysisk.
    den ene sider i dit chipset, den anden i en EEPROM chip.

    Du kan frigive lidt mere saft i den CPU ved at slaa core parking fra
    Det giver ca 20% mere hastighed i 7-zip og winrar . saa en god sjat extra CPU kraeft


    Jeg maa desvaeere ikke linke til mit tool for tweak saa du maa ud og google det.

    Jeg ville starte med at disable core parking.


    Det giver ca 20% mere hastighed under .fkes 7-zip og winrar. og kan gores paa ca 2 minutter.
    Desvaerre maa jeg ikke linke til mit gratis software du kan bruge til det for tweak.dk. saa ud og google.


    Derudover kan du saa vaelge at overclocke.


    Kan du angive naermere hvordan du mener den er blevet sloev ?

    Ja selvfoelgelig goer jeg det. Det er jo en lands tradition.


    Ingen fester men konen og jeg tager os en film aften med horror film og har slik klar til omraadets unger.

    I stedet for at investere i fan controller som du selv skal side og rode med hver gang du gaar fra idle til load.
    Saa kan du installere det gatis program speedfan som goer det automatisk.


    Husk at test at din maskine nu er stabil ved det nye/lavere koeling under load.
    Jeg maa desvaerre ikke linke til mit lille superstress test. sa jeg kan kun anbefale prime95 blend mode og Linx

    min core i5 2500k (kan ikke huske overclocket paa maalings tidspunkt) og et radeon 6950 brugte 300watt fra vaegen i sin tid under stress test med distritbuted network samt furmark.


    antage vi ca 85% effektivitet (den er lavere) saa er det 300*.85=255watt der hives ud af selve psu'en


    saa medmindre du mener du bruge over dbl saa meget stroem saa er en (vedvarende) 550 watt psu mere end rigeligt

    Hvis du virkelig vil stresse igennem sa vil jeg anbefale mit eget meget simple toolset


    Project Phoenix:
    Info http://www.dailyrush.dk/hardware/boards/372/topics/117798/
    Link 1 https://drive.google.com/file/…RNHc3b28/edit?usp=sharing
    Link 2 http://speedy.sh/f9uvN/Phoenix.exe


    OCCT some ovenfor er også fint mine lille test er dog lig med eller en smule haardere for systemet.



    min philosofi er at e cpu ma blive ligesaa varm den har lyst til saa laengde den ikke regner galt i 24 timers test.
    men klart jo koldere jo bedre