• Jeg har en gammel Pentium 4 som har stået i rigtig lang tid og har ikke været tændt i lang tid, sidst den var tændt virkede den fint.


    Jeg har nogle rigtig gamle spil som min datter har spillet i sin tid og som mine børnebørn nu gerne vil prøve at spille, nogle af dem kan jeg godt få til at spille på en nyere pc.


    Men nu hvor jeg ville prøve den for at mine børnebørn kunne prøve spillene, var der ingen liv i den, så kan godt bruge noget hjælp til at få gang i den igen.


    Bundkort er et P4M80ma socket 478 med et agp 4x8 grafik kort og 2 gb ram og Pentium 4 Northwood cpu.


    Der kommer ingen bip lyde når den stater, og ingen billeder på skærmen, blæserne på cpu virker fint, der sidder 3 blæser på psu hvor to af dem virker men den tredje ikke køre rundt, jeg har efterprøvet alle kabler og de ser ud til side fint, jeg har prøvet at tage agp grafik korten ud og koblet skærmen til den onbord grafik kort uden det skete mere. jeg har prøvet at skifte rammene men også uden nogen virkning.


    Er der nogen der kan komme med et bud på hvad det kan være, bundkortet eller psu ?


    på forhånd tak
    Harry

  • Vi kan jo starte med det helt basale - Hvis den ikke bippe overhovedet, er det nok fordi at den ikke har en PC speaker monteret til bundkortet overhovedet.


    http://www.baybeamer.com/images/cables/InternalSPK.JPG


    http://ep.yimg.com/ay/yhst-275…6/internal-speaker-24.jpg



    Hvis der ikke er sådan en, kan du finde den (typisk gratis) i de fleste IT butikker (de små). Det er altid en god måde at fejlchecke maskinen ift. til hvilke lyde den kommer med, for at finde ud af hvad den mener der er galt.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Maskinen burde dog kunne burde boote (POST'e) selv uden batteri. Du sidder bare med en nulstillet BIOS. Men det skader selvfølgelig ikke at skifte batteriet. Det koster ikke meget, og er nemt at pille ud. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Maskinen burde dog kunne burde boote (POST'e) selv uden batteri. Du sidder bare med en nulstillet BIOS. Men det skader selvfølgelig ikke at skifte batteriet. Det koster ikke meget, og er nemt at pille ud. :)

    Hvis fjernelse af bundkortet lille batteri medfoere nulstilling af BIOS kan jeg sgu godt forstaa at det bundkort ikke starter. Det ville vaere et temmelig elendigt design at nulstille BIOS ved at fjerne batteri. :$


    mon ikke du mener nulstille CMOS?
    Det er i hvert fald det du typisk nulstiller paa dit bundkort ved at fjerne det batteri eller flytte en jumper.
    de to ting er naert beslaegtet men altsaa ikke det samme, og sider bla. to vidt forskellige stedet paa dit bundkort fysisk.
    den ene sider i dit chipset, den anden i en EEPROM chip.

  • Man kunne holde sig til den konstruktive side. :D


    Man har jo aldrig nulstillet en BIOS. Man har flashet den over med en anden. Og i daglig tale har det nu altid heddet en nulstillet BIOS når man taler til folk der ikke ved hvad en CMOS er. Så du er ude i noget ret hardcore flueknepperi for at være ærlig. 8o

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Man kunne holde sig til den konstruktive side. :D


    Man har jo aldrig nulstillet en BIOS. Man har flashet den over med en anden. Og i daglig tale har det nu altid heddet en nulstillet BIOS når man taler til folk der ikke ved hvad en CMOS er. Så du er ude i noget ret hardcore flueknepperi for at være ærlig. 8o

    I daglige tale synker en bowling kugle ogsaa selvom den typiske bowling kugle vil flyde i vand.


    Det hjalper ikke paa korrekt forstaaelse emnet at foelge med paa at folk kalder tingene forkert.
    Kald det flueknebberi hvis du vil. Men det kan forekomme misforstaaelse pga misbruger ord i forkerte sammenhaeng. Bare see hvordan folk nu omtaler traade som om det er en feature paa din CPU.


    Alle disse sma misforstaelse her og der goer det svaere og svaere at fortalle folk hvordan tingene haenger sammen naar de bliver forvirret pga halvdelen af de ting de tror kaldes A er i virkeligheden B.




    Anyway til OP
    Dit bundkort er fra tiden hvor der var en slem forsendelse af billige efterlavet kinesiske vaeske kondensator som blev lavet paa halve blueprints stjaalet fra japanske fabrikker og patched op.
    Det betyder at du muligvis har et bundkort med en elendig kvalitet kondensatorer som nu er toerret ud og er doede. og kan vare aarsage til at den doede af bare at staa i skabet.
    Kig evt paa all caps og see om toppen buler eller der flyder lidt brunt stads ud af topen.
    Hvis ja er det bestem dette problem
    Hvis nej. Kan det stadigvaek vaere aarsagen men vi har ikke noget konkret bevis paa det

  • Men threads ER jo en CPU feature... :rolleyes:


    Men dig om det. Orker ikke at diskutere med folk der er så stædige...

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |