For at illustrere hvordan men ser det iht min guide. dette er taget paa en i7 3770k
[Blocked Image: https://s4.postimg.org/mba2bhkb1/Image1.png]
Hvad vi hurtigt kan se her er at vi har en flaske hals i form af core speed (ikke underligtt eftersom quake3 er rimeligt gammelt)
Set kan vi se ved at
1: vi har en traade som koere naar max udnyttelse af sin tildelte core. max for en 8 logiske cores CPU er naturligvis vis 100/8 aka 12.5 og Her ligger vi alsa paa 11% maalt over 1sek interval. hvilket er kritisk taet paa de 12.5 som er max en enkelt traade kan traekke her.
2: vi kan gosaa see at total CPU loaded ikke er naer 100% saa flere cores hjaelper ikke paa dette spil
Konklussion vi har en corespeed flaskehals
Derudover kan vi ogsaa see at spille har 2 tunge cpu traade og 15 traade der storset laver intet. dvs dette spil kan faa et boost af dualcore over single core
Et andet example med doom2016 (unde vulkan)
[Blocked Image: https://s9.postimg.org/fmtdh22kf/Image2.png]
Her se vi en smuk skalering over alle cores. 8 Traade der hver og isaer tage sig af en lille del af total loaded
vi kan hurtigt konlkude foelgeknde
1: Doom tager nemt og udnytte 8 cores
2: Der er ingen corespeed flaskehals da ingen threads rammer taet paa 12.5%
3: Der er ingen overalll CPU flaskehals da total CPU load er langt fra 100%
Spillet er ikke CPU flaskehalse
Det sjove er at hvis jeg gaar ind og skifter den til OpenLG istedet for vulkan ville vi se en core speed flaskehals pga den manglende gode evne it at dele loade over flere threads
Jeg haaber det kan svare lidt paa hvorfor min metode ikke blot at gaetvaerk og hvorfor den finder mere praecist ikke bare om man har CPU flaskehalse men ogsaa hvilken slags og derved afsloere om man f.eks skal opgrader fra i5 til i7 eller blot en hurtiger i5'er.
Det handler blot om at fortaa load fordelingen