Indlæg af Curious


    Well... I så fald kunne jeg godt tænke mig at du fandt et billede af en gedehams der ligner den her ;)


    Men hvis den er tre gange så stor som en hveps så er det naturligvis ikke en svirreflue - til mit forsvar skal det dog siges at det ikke sådan er lige til at vurdere størrelsen fra dit billede ;)


    Men som sagt: Selve formen på det insekt du har taget et billede af modsiger enhver snak om at det skulle være en gedehams... Antennerne er forkerte, bagkroppen (hint: ved du hvor udtrykket "hvepsetalje" stammer fra?) er forkert, forkroppen er forkert og så er øjnene også forkerte - summa summarum: det der er ikke, og har aldrig nogensinde været en gedehams :)


    Nu hvor jeg er blevet gjort opmærksom på hvor stor den er, så er det naturligvis ikke en svirreflue - en flue er det dog stadigvæk og det er på samme måde stadigvæk ikke en gedehams... Det du har knipset der, min ven, er en hesteklæg... Hvis du vidste hvordan sådan en så ud ville du hurtigt kunne spotte den på antennerne, øjnene, form og farvetegning på hhv. bag- og forkrop ;)




    .......Billedet er dog stadigvæk fint - det er (sgu) bare ikke en gedehams 8)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af c-k
    Hvordan kan SÅ mange tro det er en skildpadde.. En skildpadde kan jo ikke bare smide sit skjold som den lyster, dens hud vokser jo sammen med skjoldet samt rygradden er en del af skjoldet, flåede man skjoldet af ville der jo være direkte syn indtil dens indre organer.


    Jeg tror det er en vandrotte! Eller en alien!


    Hvad nu hvis det er en alien-skildpadde?

    Fint billede - men det er ikke en gedehams ;)


    Det er en svirreflue (kaldes også en svæveflue). Hvepse (eller gedehamse om man vil) har to sæt vinger - den her har kun et, hvilket afslører vores lille vens sande identitet...


    EDIT: Kom lige i tvivl her...Det er vist noget vrøvl jeg har fået skrevet med vingerne :O


    Men det er under ingen omstændigheder en gedehams - om det så holder med 2 sæt vinger eller ej... Alt fra øjnene til kroppen over antennerne siger at det er en svirreflue og ikke en gedehams :)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/4/


    Da den allerede er repareret en gang, uden at problemet er afhjulpet, og at dyret i øvrigt må betegnes som en særligt lækker/god model (14.000 kr) vil jeg (uden at være jurist eller noget) mene at der er rimeligt belæg for at kræve den ombyttet til en ny, eller pengene tilbage. Det at den bare lukker spontant må absolut betegnes som en væsentlig fejl/mangel.
    Bemærk at de ikke kan spise dig af med en brugt eller en demomodel. Købt som ny = byttes til ny.


    At det er en særligt lækker/dyr model taler vel nærmere for at forsøge sig med reparation end for ombytning - hvis den så ikke bliver fikset inden for en "rimelig tidshorisont" så kan man kræve den byttet...


    Derudover så er der vist noget med at når nu den er over et år gammel så skal køber bevise at fejlen var til stede da han købte varen...og så ser sprækken ved skærmen lidt mistænkelig ud - mon den bare er opstået helt spontant, eller har maskinen været tabt?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af DarkhorZe
    Ja det er jo wicked så lave de er blevet. Er håb hvis man har en indre akademiker i maven, men ikke har fået søgt ind endnu (som mig f.eks.) :)


    Man skal jo bare huske på at de sådan set har skærpet adgangskravene ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Macimuz
    Jeg kender desværre ikke det andet mærke, men er godt bekendt med Denon (har det selv), så ville uden at blinke klart vælge Denon af de 2 fremførte mærker.


    :crazyeyes:

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Maleficus


    "WåW" bliver for mit vedkommende kun udtalt sådan når der tales til andre danskere.


    Gotcha - "wåw" er vel også mere noget i retning af slang.... Men jeg syntes lidt det er en åndssvag diskussion, så jeg kunne jo lige så godt antage en gammel og gnaven holdning ;)


    Personligt kalder jeg det i øvrigt bare "Warcraft" - ved ikke om det hjælper eller blot gør sagen mere obskur....

    Quote

    Oprindeligt indlæg af AbeTis
    Hvis jeg skulle gå og tænke over hvordan folk i andre lande har det hver dag, ville jeg jo ikke lave andet, derfor gider jeg ikke.. Fordi JEG kan ikke gøre noget alene omkring dette.. Og det er den holdning jeg har. Men du skal sku da være glad for, at jeg ikke gør det i en bil som kører 4-5 km/l...


    Nej, jeg er ikke ligeglad med andre mennesker.. Men jeg er "ligeglad"( rolig nu, ikke super ligeglad), med folk som jeg ikke kan gøre noget for.. Fordi den magt har jeg ikke.. Jeg kunne selvfølgelig sende 100kr om måneden ned til folk i afrika, men de kommer jo alligevel aldrig derned, er det jo bevist..


    Det er nok den lammeste undskyldning man kan komme med... Der er ingen der beder dig om at redde verden.


    Du foretager ganske enkelt nogle valg som nogle uskyldige mennesker i yderste konsekvens kan risikere at dø af (og vi kan meget vel allerede være ude ved denne yderste konsekvens) - sådan er realiteterne...forhold dig dog i det mindste til dem istedet for at være sådan en tøs omkring den måde du lever dit liv på ;)


    Det du jo dybest set sidder og siger er at det er helt okay at uskyldige mennesker dør så du kan få en fed bil - men det tror jeg ærligt talt ikke du inderst inde mener vel?


    P.S. Det er i øvrigt noget forbandet pubetært ævl at det er bevist at de penge man sender til Afrika aldrig når frem... Nogle "nødhjælpsorganisationer" svindler og bedrager, andre gør virkeligt en forskel - sæt dig dog i det mindste ordentligt ind i sagerne inden du fyrer sådan noget fis af ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB
    Ahh comon - FDM er kun intereseret i at der forbliver bilisme så de kan varetage bilisternes interesser. At de skulle have interesse i at fremme benzin og diesel frem for biobrændstof er vist liige at presse citronen ;)


    FDM varetager motorejernes interesser, og blandt disse er der eksempelvis ikke meget der tyder på at vi finder en afstandstagen til at benytte fødevarer til brændstofsproduktion.


    I den forbindelse må jeg hellere nævne at jeg har fundet artiklen du taler om og de rent faktisk tager problemstillingen op. FDM antager imidlertid en lidt kuriøs holdning i og med at man fuldstændigt omgår den essentielle problematik... Der er en global fødevarekrise. Det er sådan set fakta, og fakta er endvidere at, bl.a. pga. interessen for biobrændsel, det tilsyneladende bedre kan betale sig for visse farmere at producere råmaterialer til den produktion fremfor fødevarer.
    Så ligegyldigt hvordan FDM vender og drejer den vil ethvert fokus på biobrændsel (der tager udgangspunkt i opdyrkning af landbrugsarealer til formålet) et fokus der mere eller mindre aktivt bidrager til at forværre fødevarekrisen...


    Derudover har jeg aldrig påstået at FDM forsøger at fremme benzin og diesel frem for biobrændstof - det er jo en temmeligt absurd påstand i og med jeg ikke mener biobrændstof er etisk forsvarligt ;)


    Quote


    De har en ret god artikel serie om Biobrændel i seneste nummer af motor - de gennemgår produktionen af sukkerrør i Brasilien, gennemgang af 2. generations udvinding osv. De prøvekører også en Saab 9-3 Biopower (kører på E85) imod en Saab 9-3 på normal benzin.
    Artiklen er af Torben Arent og Søren W. Rasmussen. Jeg tror desværre ikke du kan se artiklen uden at være medlem.


    Man kan tilsyneladende læse den, og to andre udvalgte artikler, uden at være medlem.
    Men jeg har stadigvæk lidt svært ved at se hvad det har at gøre med min oprindelige påstand om at det (trods alt) var mere miljømæssigt forsvarligt at købe en dieselbil der kører over 17 km/l frem for en benzinbil der kun kører 10 km/l?
    Derudover så mener jeg at man skal helt ned i status quo ang. CO2-udledning per kørt km før indvendingen mod biobrændstof ikke længere fordrer at opte for dieselbilen...

    Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB
    Øhh Ok.. hvilken interesse har FDM i at opgivet noget galt når vi snakker CO2 udlednig per kilometer?


    FDM er en forening der varetager de danske motorejeres interesser - og som tingene er i dag er der ikke meget der tyder på at disse interesser er jordens mest "miljørigtige"....så der er vist ikke noget kontroversielt i at sige at FDM bestemt ikke er uafhængige - de er i den grad bundet af særlige interesser...


    Men ret skal da være ret - jeg har ikke læst den artikel du taler om... Er den baseret på en undersøgelse man kan komme i nærheden af uden at være medlem af FDM?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af AbeTis
    Selvfølgelig er det da skide godt, hvis bilfabrikanter osv, kan udvikle ting så der udledes mindre CO2.. Men det vil stadig ikke hjælpe på varmen, da det har noget at gøre med hvor i vores galakse vi befinder os. ( Ja, det lyder sku dumt, men det fortalte de i programmet The Universe, hvilket er meget godt).



    Det kunne være du skulle sætte dig lidt mere ind i sagerne... Men det ville selvfølgeligt betyde at du måtte forholde dig til virkelighedens verden - så er det vel bare nemmere og mere behageligt at se ét tv-program og så ellers lukke både øjne og ører...



    Quote


    . Sådan her har det været, igennem hele jordens liv, at temperaturen har steget og faldet..
    Det du siger om biobrændstof er helt rigtig, og det er noget tis, og alt jordens olie er ved at slippe op osv.. Derfor håber jeg da også, at et eller andet geni, opfinder noget super smart, ala. miniatomkraftværk ( jaja, lyder fjollet, men det var et eksempel :)) )
    Men indtil det sker, så kører jeg så langt jeg vil, og så tit jeg vil, når jeg vil..


    Fair nok - bare du er klar over at du, ved at skide på brændstofforbruget, spiller en langt større rolle i verdens problemer med hungersnød, end folk der bruger hjernen....


    Det jeg siger er at du for min skyld kan være lige så ignorant du ønsker mht. den globale opvarmning - den diskussion vil alligevel aldrig føre til noget herinde.
    Men du burde sgu forholde dig til de lidelser den vestlige verden påfører andre mennesker pga. vores uhensigtsmæssige forhold til brændstofsmotorer - at du er med til at presse fødevarepriserne op kan du sgu ikke snige dig udenom...


    Men du er måske pisseligeglad med andre mennesker? Det er okay at folk i yderste konsekvens dør, fordi du gerne vil køre i en fed bil?
    Ja du må undskylde mig, men det er fandme en direkte klam holdning at have ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB
    Curious: hehe du kan jo prøve at læse FDM's medlemsblad Motor - jeg mener det er sidste nummer hvor de gennemgår mulighederne for biobrændsel - der er listet CO2 belastningen per kørt kilometer for benzin, diesel og E85 (både ved 1. gen udvikling og 2.gen). Jeg ved ikke om FDM er uafhængig nok til dig?


    Øh FDM? En interesseorganisation for danske motorejere? Nej det er vist ikke specielt uafhængigt....

    Quote

    Oprindeligt indlæg af DarkhorZe
    Hør nu her - jeg har hørt mindst 10 WoW whores sige : Jeg spiller WAW


    Curious: nej det er ikke en joke.....Det er en lame tråd men ikke nogen joke.


    Nå okay.... I så fald: Fair nok :D


    Og så kan det i øvrigt aldrig være noget påtaget et eller andet at udtale det på engelsk - titlen er på engelsk og forkortelsen må derfor også være det.
    Folk der siger "WÅW" er derimod ude i en værre omgang "denglish" ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af AbeTis
    Miljø, tjaaa... Nogen går op i det, andre gør ikke.. jeg er selv pisse ligeglad, for vi kan INTET gøre ved den globale opvarmning. Det er naturens gang, lær at lev med det..


    Ja undskyld mig, men det er sgu da en ualmindeligt dum udtalelse... Upåagtet at menneskeheden rent faktisk har forholdt sig til og løst en miljøproblem i sværvægterklassen (hullet i ozonlaget), så svarer den holdning jo til at pisse i bukserne for at holde på varmen... Derudover så ligger der enten uvidenhed eller en ekstrem ringeagt for menneskeliv bag.


    For selv hvis vi siger okay og lader dig lalle rundt og mene vi lige så godt bare kan pisse CO2 ud i atmosfæren, så bliver du sgu nød til at forholde dig til et andet problem. Sagen er jo den at man er begyndt at benytte fødevarer til at lave brændstof af - det korte af det lange: der render nogle mennesker rundt som dør af sult* fordi vi insiterer på at høvle brændstof af for et godt ord...



    * Den aktuelle indflydelse af biobrændselsproduktionen på fødevarepriserne (og mangel) er et emne for diskussion - men selv de mest konservative udregninger taler om en stigning i fødevarepriserne og der skal der ikke megen kiggen i krystalkugler før man kan se hvad effekten vil være hvis vi fortsætter med at bruge vildt og uhæmmet af det fossile brændstof.

    [quote]Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB
    Curious: Det er meget mere omstændigt at lave diesel - derfor ligger der en større CO2 belastning under fremstillingen af den.
    [/qoute]


    Bullshit - typisk ønsketænkning fra folk der dybest set godt ved det er noget hø de er ude i... Disk op med en seriøs og uafhængig undersøgelse der bekræfter den påstand.... faktorer som levetid og miljøbelastning i levetiden skal naturligvis også regnes med...




    [qoute]
    Partikelfilter kan du endnu ikke eftermontere.
    [/qoute]


    Well...så må han jo finde en med partikelfilter fra fabrikken eller købe en anden bil....

    Quote

    Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB


    Ahh så du vil have en bedre sma i munden med en TDi der udleder LANGT flere kræftfremkaldende partikler og hvor brændstoffet har en langt højere CO2 belastning? ;)


    Så vidt jeg kan forstå kører den store benzinmotor kun 10 km/l. Hvorimod den mindre diesel-TDI´er kører godt 17 km/l. Så man skulle mene at diesel motoren, alt andet lige, udleder mindre CO2 per kørt km - godt nok forurener diesel mere end benzin, men sgu ikke så meget!
    Derudover så skulle man mene at bilen er udstyret med et partikelfilter, ellers kan det eftermonteres... Det korte af det lange...Ja, jeg ville have en bedre smag i munden ved at købe dieseludgaven - jeg syntes ganske enkelt det er noget forbandet svineri at købe en bil der kun kører 10 km/l (ligegyldigt hvor fed den end måtte være).