QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af TheOriginalTB
Ja du er meget gammeldags.
Lad os tage 1.4TFSI motoren, den har 200Nm fra 1.500omdr/min til 4.000omdr/min.
Tager du en 2.0 FSI så yder den også 200Nm, men den skal op på 3.500 omdr/min før den har 200Nm. Altså har 1.4'eren mere moment i bunden end 2.0'eren har.. At motoren bliver hamrende varm - nej den må du længere ud på landet med. (1.4'erem har begrænset momentet i bunden i motorstyringen for at få en pandekage flad momentkurve over hele skalaen) Forskellen i arbejds temperatur er kun akademisk - køleevnen i en moderne motor er så effektiv at det ikke er et issue.
Du bliver nødt til at vågne op og indse realiteterne - små motorer med turbo ER fremtiden. Specielt dem med dobbelt turbo - jeg mener at 1.4 er med dobbelt turbo, der har du alle fordelene og ingen ulepmer. Fordelene er langt bedre benzinøkonomi, langt bedre momentforløb over hele skalaen og masser af trækkraft Kort sagt har de nye mindre turbo motorer karakteristik i bunden som en moderne diesel - de fortsætter bare festen over 4.000omdr/min
At en 1.4TFSI har to turboer er da godt, og turboeffekt over det meste af registret er også vejen frem - jeg har aldrig påstået andet. Jeg foretrækker bare stadig en større slagvolumen frem for en turbomotor som den TDI som OP forespørger. Sidste bil jeg kørte med den motor var en Passat, og der var problemet netop som det jeg beskriver, en irriterende turbotøven - og det bliver næppe bedre i en A6.
Hvis effektfulde (over 150 heste) turbomotor i middelklasse biler for fremtiden også har en mindre turbo til at klare området før den store, så er det mere interessant. Det andet er noget gøjl at køre med - det er ihvertfald min subjektive mening. Det er måske gammeldags, men jeg foretrækker en jævn gangkultur. Igen, jeg skriver ikke det er det bedste for alle, eller fremtiden for autoindustrien, eller at nogle skal vågne op - det er min egen mening.